MP3 spelers kunnen verschillende soorten batterijen nodig hebben. Dit zijn meestal AA(A) batterijen of een Lithium-ion accu. De eerstgenoemde zijn onder te verdelen in oplaadbaar, namelijk Nikkel-Cadmium en Nikkel-Metaalhybride, en niet-oplaadbaar, meestal alkaline. De Li-ion's zijn er in interne, en externe accu's.
Ik merk dat er mensen zijn die 'zweren' bij Li-ion accu's, en natuurlijk ook mensen die liever AA(A) batterijen gebruiken. Zelf behoor ik bij die laatste, maar ik heb mijn oog laten vallen op een mp3speler die een interne Li-ion accu heeft.
Bij deze wou ik nagaan hoe populair beide varianten zijn, en waarom.
De verschillen even op een rijtje:
Mijn mening:
Zelf gebruik ik voor mijn huidige mp3speler AAA Ni-MH batterijen van GP met 920 mAh(wat veel is voor een AAA'tje). Ik had speciaal naar een mp3speler gezocht die geen Li-ion accu had omdat ik nu heel makkelijk een extra batterij op zak heb, of op vakantie meerdere, zodat ik altijd mijn mp3speler kan gebruiken. Bij accu's is dat moeilijker, omdat er dan vaak met speciale opladers gewerkt moet worden. Alhoewel deze dan wel een hogere energiedichtheid hebben lijkt het me makkelijker om de vrijheid van het verwisselen te hebben, en eventueel als het nodig is, wat alkaline batterijen te gebruiken.
Poll: Wat voor batterijen gebruik jij?
• Nikkel-Cadmium(Ni-Cd)
• Nikkel-Metalhybride(Ni-MH)
• Lithium-ion(Li-Ion)
• Alkaline
• Anders, namelijk....

Ook een poll maken? Klik hier
Aangezien batterijen belastend zijn voor het milieu moet ik er voor de wegwerpers even bij zeggen dat ze dieven van hun eigen portomonnee zijn, en heel verkeerd bezig zijn met het milieu. Voor 15 euro zijn er GP AAA met 920 mAh te koop, en die behoren tot de top. Zulke batterijen zijn 1000 x op te laden en dan kom je goedkoop uit, en je belast het milieu nog eens minder.
Helaas zie ik nog veels te vaak lege batterijen langs de weg liggen, achteloos weggegooid.
Bron + meer interessante informatie: wikipedia
Ik merk dat er mensen zijn die 'zweren' bij Li-ion accu's, en natuurlijk ook mensen die liever AA(A) batterijen gebruiken. Zelf behoor ik bij die laatste, maar ik heb mijn oog laten vallen op een mp3speler die een interne Li-ion accu heeft.
Bij deze wou ik nagaan hoe populair beide varianten zijn, en waarom.
De verschillen even op een rijtje:
| Type | Opmerking |
| Nikkel-cadmium (Ni-Cd) | Hoog belastbaar, snel oplaadbaar. Kwaliteit gaat achteruit als hij herladen wordt voor hij leeg is. |
| Nikkel-metaalhydride (NiMH) | Hogere energiedichtheid, cadmiumvrij. Kan opgeladen worden voordan hij leeg is en gaan dubbel zo lang mee als bovenstaande. |
| Lithium-ion (Li-Ion) | Hoogste energiedichtheid, lage zelfontlading (lang houdbaar) |
| Alkaline | Zeer hoge energieopbrengst(voor wegwerpbatterijen) |
Mijn mening:
Zelf gebruik ik voor mijn huidige mp3speler AAA Ni-MH batterijen van GP met 920 mAh(wat veel is voor een AAA'tje). Ik had speciaal naar een mp3speler gezocht die geen Li-ion accu had omdat ik nu heel makkelijk een extra batterij op zak heb, of op vakantie meerdere, zodat ik altijd mijn mp3speler kan gebruiken. Bij accu's is dat moeilijker, omdat er dan vaak met speciale opladers gewerkt moet worden. Alhoewel deze dan wel een hogere energiedichtheid hebben lijkt het me makkelijker om de vrijheid van het verwisselen te hebben, en eventueel als het nodig is, wat alkaline batterijen te gebruiken.
Poll: Wat voor batterijen gebruik jij?
• Nikkel-Cadmium(Ni-Cd)
• Nikkel-Metalhybride(Ni-MH)
• Lithium-ion(Li-Ion)
• Alkaline
• Anders, namelijk....
Ook een poll maken? Klik hier
Aangezien batterijen belastend zijn voor het milieu moet ik er voor de wegwerpers even bij zeggen dat ze dieven van hun eigen portomonnee zijn, en heel verkeerd bezig zijn met het milieu. Voor 15 euro zijn er GP AAA met 920 mAh te koop, en die behoren tot de top. Zulke batterijen zijn 1000 x op te laden en dan kom je goedkoop uit, en je belast het milieu nog eens minder.
Helaas zie ik nog veels te vaak lege batterijen langs de weg liggen, achteloos weggegooid.
Bron + meer interessante informatie: wikipedia