Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[poll]MP3 spelers: wat voor een type batterijen gebruik jij?

Pagina: 1
Acties:
  • 733 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• koenderks
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-05-2024
MP3 spelers kunnen verschillende soorten batterijen nodig hebben. Dit zijn meestal AA(A) batterijen of een Lithium-ion accu. De eerstgenoemde zijn onder te verdelen in oplaadbaar, namelijk Nikkel-Cadmium en Nikkel-Metaalhybride, en niet-oplaadbaar, meestal alkaline. De Li-ion's zijn er in interne, en externe accu's.

Ik merk dat er mensen zijn die 'zweren' bij Li-ion accu's, en natuurlijk ook mensen die liever AA(A) batterijen gebruiken. Zelf behoor ik bij die laatste, maar ik heb mijn oog laten vallen op een mp3speler die een interne Li-ion accu heeft.
Bij deze wou ik nagaan hoe populair beide varianten zijn, en waarom.

De verschillen even op een rijtje:
TypeOpmerking
Nikkel-cadmium (Ni-Cd)Hoog belastbaar, snel oplaadbaar. Kwaliteit gaat achteruit als hij herladen wordt voor hij leeg is.
Nikkel-metaalhydride (NiMH)Hogere energiedichtheid, cadmiumvrij. Kan opgeladen worden voordan hij leeg is en gaan dubbel zo lang mee als bovenstaande.
Lithium-ion (Li-Ion)Hoogste energiedichtheid, lage zelfontlading (lang houdbaar)
AlkalineZeer hoge energieopbrengst(voor wegwerpbatterijen)

Mijn mening:
Zelf gebruik ik voor mijn huidige mp3speler AAA Ni-MH batterijen van GP met 920 mAh(wat veel is voor een AAA'tje). Ik had speciaal naar een mp3speler gezocht die geen Li-ion accu had omdat ik nu heel makkelijk een extra batterij op zak heb, of op vakantie meerdere, zodat ik altijd mijn mp3speler kan gebruiken. Bij accu's is dat moeilijker, omdat er dan vaak met speciale opladers gewerkt moet worden. Alhoewel deze dan wel een hogere energiedichtheid hebben lijkt het me makkelijker om de vrijheid van het verwisselen te hebben, en eventueel als het nodig is, wat alkaline batterijen te gebruiken.

Poll: Wat voor batterijen gebruik jij?
Nikkel-Cadmium(Ni-Cd)
Nikkel-Metalhybride(Ni-MH)
Lithium-ion(Li-Ion)
Alkaline
Anders, namelijk....
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=120145&layout=2&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier

Aangezien batterijen belastend zijn voor het milieu moet ik er voor de wegwerpers even bij zeggen dat ze dieven van hun eigen portomonnee zijn, en heel verkeerd bezig zijn met het milieu. Voor 15 euro zijn er GP AAA met 920 mAh te koop, en die behoren tot de top. Zulke batterijen zijn 1000 x op te laden en dan kom je goedkoop uit, en je belast het milieu nog eens minder.
Helaas zie ik nog veels te vaak lege batterijen langs de weg liggen, achteloos weggegooid.

Bron + meer interessante informatie: wikipedia

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:56
Li-Ion, zit in de accu van mijn Zen Micro :P.

• Worldwide
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online

Worldwide

Vinyl

Anders, namelijk Li-Ion en Oxyride

Ik heb 2 mp3 spelers. Eentje met een harde schijf en eentje met flash geheugen. Harde schijf spelers hebben, op een enkele uitzondering na, een Li-Ion accu. De flash speler heeft AA batterijen nodig. Panasonic heeft mooie Oxyride batterijen. Ze zijn wat duurder, maar ik hoef dan ook zowat nooit een batterij te vervangen. Met één pakje doe ik een jaar :P
Aangezien batterijen belastend zijn voor het milieu moet ik er voor de wegwerpers even bij zeggen dat ze dieven van hun eigen portomonnee zijn, en heel verkeerd bezig zijn met het milieu.
In hoeverren ben ik dan slecht voor het milieu en dief van mijn eigen portomonnee?
Oplaadbare batterijen werken minder lang, ze zijn veel duurder, ik moet er een lader voor hebben, ik moet in de gaten houden welke vol/leeg is...

Met 4 Oxyride batterijen doe ik een jaar. Ze kosten iets van €5,- per pakje.
Voor een lader met 4 batterijen ben ik €29,- kwijt. Dus ik moet 6!! jaar met oplaadbare batterijen klungelen om €1,- euro te besparen. En of het echt slechter is voor het milieu is ook maar de vraag...

Oplaadbare batterijen gaan ook stuk, die moet je ook weggooien. Ik kan me niet voorstellen dat die batterijen het na 6+jaar nog fatsoenlijk blijven doen, zeker niet als ze 99% van hun tijd met volle lading niks doen. Daarbij ben ik niet een persoon die er op let welke batterij vol is en welke niet en dus ze maar willekeurig in de lader prop om er zeker van te zijn dat ze 100% vol zijn, ik kan me niet voorstellen dat zoiets goed is voor de batterij, alswel het stroomverbruik.

[ Voor 67% gewijzigd door Worldwide op 09-03-2006 20:53 ]

• Taenadar
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:42
In mijn Iriver HP-140 zit een Li-Polymer 3.7 v 1300 mAh

Wat is nou t verschil tussen Li-Polymer en Li-Ion ?

• 404error
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:54

404error

Page Not Found

Li-ion, ik gebruik mijn SPV ook als MP3 speler...

De mannelijke variant van vrouwelijke intuitie heet logica

• HyperioN
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 31-10 21:55
blackraid3r schreef op donderdag 09 maart 2006 @ 19:36:
In mijn Iriver HP-140 zit een Li-Polymer 3.7 v 1300 mAh

Wat is nou t verschil tussen Li-Polymer en Li-Ion ?
http://en.wikipedia.org/wiki/Li-ion
http://en.wikipedia.org/wiki/Lithium_ion_polymer_battery

Happy reading ;)

• Just_I
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 00:09

Just_I

What did you just say?

In mijn Sony NW-HD5 zit een 3,7V, 880mAh Li-ion accu.

\o\o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o

Ten Thousand fists in the air! \o

• koenderks
Worldwide schreef op donderdag 09 maart 2006 @ 19:22:
Anders, namelijk Li-Ion en Oxyride

Ik heb 2 mp3 spelers. Eentje met een harde schijf en eentje met flash geheugen. Harde schijf spelers hebben, op een enkele uitzondering na, een Li-Ion accu. De flash speler heeft AA batterijen nodig. Panasonic heeft mooie Oxyride batterijen. Ze zijn wat duurder, maar ik hoef dan ook zowat nooit een batterij te vervangen. Met één pakje doe ik een jaar :P

In hoeverren ben ik dan slecht voor het milieu en dief van mijn eigen portomonnee?
Oplaadbare batterijen werken minder lang, ze zijn veel duurder, ik moet er een lader voor hebben, ik moet in de gaten houden welke vol/leeg is...

Met 4 Oxyride batterijen doe ik een jaar. Ze kosten iets van €5,- per pakje.
Voor een lader met 4 batterijen ben ik €29,- kwijt. Dus ik moet 6!! jaar met oplaadbare batterijen klungelen om €1,- euro te besparen. En of het echt slechter is voor het milieu is ook maar de vraag...

Oplaadbare batterijen gaan ook stuk, die moet je ook weggooien. Ik kan me niet voorstellen dat die batterijen het na 6+jaar nog fatsoenlijk blijven doen, zeker niet als ze 99% van hun tijd met volle lading niks doen. Daarbij ben ik niet een persoon die er op let welke batterij vol is en welke niet en dus ze maar willekeurig in de lader prop om er zeker van te zijn dat ze 100% vol zijn, ik kan me niet voorstellen dat zoiets goed is voor de batterij, alswel het stroomverbruik.
Ik ben helaas niet bekend met dit soort batterijen. Maar ik gebruik mijn mp3 speler ook minimaal 3 uur per dag, en zeker 750 uur per jaar. En je kan me niet wijsmaken dat je mp3 speler langer dan 100 uur speelt op 1 batterij! Wel ben ik benieuwd hoeveel dat bij jouw is.
Natuurlijk, ik gebruik ook een stuk of 4 batterijen per jaar, dan is de capaciteit wel een stuk minder geworden. Standaard heb ik 1 batterij in mijn broekzak zitten en 1 in mijn mp3 speler. Voor de zekerheid ook 1 in mijn tas waar ik nog nauwelijks gebruik van heb hoeven maken. Als er een batterij leeg is stop ik die in de lader en haal die er 's ochtends uit.

Maar ik ben wel nieuwschierig naar die oxyride batterijen. Volgens de site van Panasonic gaan ze 3 keer langer mee. Hoe lang doe jij erover om hem leeg te krijgen in speeluren?

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Li-ion batterij hier, zat in mn Gmini 400, dus geen keuze. Maar ik zou zeker weer een speler met dat type batterij kopen. Dat heb ik liever dan een AA batterij oid.

• Vrijdag
  • Laatst online: 15:35

Vrijdag

De Zwarte

Ik gebruik AAA, van de Hema. Zijn goedkoop (8 stuks voor 5 of 6 euro) en gaan best lang mee. Bij gemiddeld gebruik (pendelen en overig, ongeveer twee/drie uur per dag) zeker een week. Mijn mp3 speler is een Maxfield 1gb flash.

Had wel twee Comprit 900mAH AAA batterijen, maar daarvan ben ik er één kwijtgeraakt en opladen gaat dan wat moeilijk |:(

Ben wel van plan om over te stappen naar een G3 speler, die doet het 40 uur op één AA batterij.

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:12

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Oplaadbare Li-Ion batterijen hebben toch het "probleem" dat ze een nominale spanning van 3.7V hebben? Zo kun je ze niet als vervanger voor Alkaline op oplaadbare batterijen gebruiken.
Ik gebruik zelf NiMh batterijen. Op dit moment gebruik ik die voor:
• Digitale camera (4x AA)
• GPS (2x AA)
• MP3 speler (1x AA)
• Draadloze telefoon (2x AAA)
• Rekenmachine cum wekker (3x AAA)
De verschillende afstandbedieningen hebben allemaal nog niet-oplaadbare batterijen, dat komt simpelweg omdat die zo lang mee gaan. Ik vraag me dus ook serieus af of ik die wel met oplaadbare batterijen ga vervangen.
Als ik iets nieuws en mobiels koop kijk ik wel of ze AA of AAA nodig hebben. Ik heb namelijk geen zin om voor elk apparaat een aparte oplader mee te nemen als ik op reis of vakantie ben.

Signatures zijn voor boomers.

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

koenderks schreef op donderdag 09 maart 2006 @ 15:32:

Aangezien batterijen belastend zijn voor het milieu moet ik er voor de wegwerpers even bij zeggen dat ze dieven van hun eigen portomonnee zijn, en heel verkeerd bezig zijn met het milieu. Voor 15 euro zijn er GP AAA met 920 mAh te koop, en die behoren tot de top. Zulke batterijen zijn 1000 x op te laden en dan kom je goedkoop uit, en je belast het milieu nog eens minder.
Helaas zie ik nog veels te vaak lege batterijen langs de weg liggen, achteloos weggegooid.
Ik zie niet in wat deze zuinig onderbouwde Greenpeaceflame met de populariteit van verschillende soorten batterijen te maken heeft?

Ik heb overigens in mijn mp3-speler een Li-Ion accu, en gebruik voor overige apparaten altijd Duracell M3, die doen het nu eenmaal extreem lang.

offtopic:
Overigens is met de auto naar je werk gaan beter voor het milieu per persoon dan per trein te reizen. Bron? Studie van de universiteit van Cambridge, zoals ook aangehaald door Jeremy Clarkson in Top Gear.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Verwijderd

Just_I schreef op donderdag 09 maart 2006 @ 22:37:
In mijn Sony NW-HD5 zit een 3,7V, 880mAh Li-ion accu.
Idem. Top apparaat waarvan de accu zeer lang meegaat voor een mp3 speler. Ik heb bijna alles nu op mp3 formaat en dan gaat de accu ruim 20 uur mee.

Voordeel: accu wordt ook opgeladen als je het usb aansluit. Dus zit bijna nooit met lege accu.

• Worldwide
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online

Worldwide

Vinyl

koenderks schreef op vrijdag 10 maart 2006 @ 00:26:
Ik ben helaas niet bekend met dit soort batterijen. Maar ik gebruik mijn mp3 speler ook minimaal 3 uur per dag, en zeker 750 uur per jaar. En je kan me niet wijsmaken dat je mp3 speler langer dan 100 uur speelt op 1 batterij! Wel ben ik benieuwd hoeveel dat bij jouw is.
100 uur is het niet, maar ik denk toch wel een uurtje of 80. Ik luister meestal een uurtje per dag. Soms wat minder, soms wat meer.
FirePuma142 schreef op vrijdag 10 maart 2006 @ 10:37:
Ik zie niet in wat deze zuinig onderbouwde Greenpeaceflame met de populariteit van verschillende soorten batterijen te maken heeft?
Ik kon de juiste formulering er niet helemaal voor vinden, maar deze formulering is prachtig en dekt de lading perfect. Het is bijna net zo mooi als de kleine lieve witte zeehondjes die ze redden van de overdreven inzet en toewijding van sommige honkbalspelers. :+

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

TroonStaal schreef op vrijdag 10 maart 2006 @ 10:02:
Ik gebruik AAA, van de Hema. Zijn goedkoop (8 stuks voor 5 of 6 euro) en gaan best lang mee. Bij gemiddeld gebruik (pendelen en overig, ongeveer twee/drie uur per dag) zeker een week. Mijn mp3 speler is een Maxfield 1gb flash.

Had wel twee Comprit 900mAH AAA batterijen, maar daarvan ben ik er één kwijtgeraakt en opladen gaat dan wat moeilijk |:(

Ben wel van plan om over te stappen naar een G3 speler, die doet het 40 uur op één AA batterij.
meh? 1 tegelijk opladen is geen probleem hoor, tenzij je lader daar een probleem van maakt...

Ik zweer zelf bij oplaadbare batterijen.
Hier liggen alleen maar GP Ni-Mh (je weet wel, die groen oranje dingen) AA's van 1300, 1600 en 2000mAh, en ook nog wat AAA's van 850mAh.
Ik heb dus gewoon altijd volle batterijen klaar liggen.

Als MP3 speler heb ik een Apacer AV230 Flash speler. Daar kan ik gewoon een SD kaartje en een AAA batterij in vrotten en dan speelt dat een uur of 10.

Maargoed, hier worden de batterijen zo veel gebruikt dat het gewoon opweegt tegen wegwerp batterijen.
Ik heb het ooit een keer uitgerekend, en kwam tot de conclusie dat ik echt enorm bespaar met oplaadbare batterijen.

Daarnaast gaan mijn GP batterijtjes stukken langer mee op 1 lading dan de gemiddelde alkaline batterij.

trouwens, in de Startpost staat Nickel Metaalhybride, maar het is Nickel MetaalHydride ;)

[ Voor 5% gewijzigd door McKaamos op 10-03-2006 13:32 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Vrijdag
  • Laatst online: 15:35

Vrijdag

De Zwarte

McKaamos schreef op vrijdag 10 maart 2006 @ 13:30:
[...]

meh? 1 tegelijk opladen is geen probleem hoor, tenzij je lader daar een probleem van maakt...
Mijn oplader pakt alleen batterijen in paren. Nu heb ik nog wel ergens een 550 (kan dat?) mAH batterij, maar die combinatie lijkt me niet echt gunstig.

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

• cryonic90
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:57
Ik ook Li-Ion, zit namelijk ook in de accu van mn mp3-spelertje

• Marando
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-11 13:43

Marando

Muziekje?

Ik heb dus een pakje Oxyride batterijen gekocht bij mijn iAudio 5 MP3 speler, maar mijn spelertje weigert dienst zodra ik zo'n batterij er in stop. Hij gaat aan en meteen weer uit. Erg jammer. :(

• MBMarduk
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

MBMarduk

BAR-baar

TroonStaal schreef op vrijdag 10 maart 2006 @ 13:45:
[...]

Mijn oplader pakt alleen batterijen in paren. Nu heb ik nog wel ergens een 550 (kan dat?) mAH batterij, maar die combinatie lijkt me niet echt gunstig.
Als ik mij goed herinner las ik ergens op www.defotopagina.nl dat dat wel "kan" maar dat beide batterijen dan de laagste lading als maximum krijgen (in jouw geval beide 550mAh dus).

Verwijderd

Hey,

Ik gebruik NiMH batterijen voor mijn iAudio 5 alleen wat is verstandiger, om de batterij eruit te laten als ik de speler niet gebruik? Of kan ik hem gewoon laten zitten zonder energie verspilling?

• BARACUS
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 30-12-2021
Ik gebruik voornamelijk Nihm maar soms is het zo zuinig dat het nutteloos lijkt. Hoeveel kosten die oxyride eigenlijk ik zie ze voor 7 euro per 4 8)7 Bij de Aldi haal ik voor dat geld 32 alkalines die als beste getest zijn, doet mijn iaudio ook 40 uur mee.

• koenderks
Verwijderd schreef op zondag 12 maart 2006 @ 14:12:
Hey,

Ik gebruik NiMH batterijen voor mijn iAudio 5 alleen wat is verstandiger, om de batterij eruit te laten als ik de speler niet gebruik? Of kan ik hem gewoon laten zitten zonder energie verspilling?
Ik neem aan dat je je mp3speler wel eens in de week gebruikt, dan is het niet nodig om ze eruit te halen. Oplaadbare batterijen kunnen wel tot 3% per dag ontladen, maar je kan ze ook weer zo opladen. Daarom zijn Ni-MH ook voornamelijk geschikt voor mp3spelers en dergelijke.

Verwijderd

koenderks schreef op zondag 12 maart 2006 @ 20:18:
[...]

Ik neem aan dat je je mp3speler wel eens in de week gebruikt, dan is het niet nodig om ze eruit te halen. Oplaadbare batterijen kunnen wel tot 3% per dag ontladen, maar je kan ze ook weer zo opladen. Daarom zijn Ni-MH ook voornamelijk geschikt voor mp3spelers en dergelijke.
Ja ik gebruik hem doordeweeks op de fiets, trein, school voornamelijk.

Dus zo'n probleem is het dus niet.

• willy1986
  • Niet online
Mijn K750i heeft een Li-Ion accu! Bevalt mij prima.

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 24-11 21:33
Worldwide schreef op vrijdag 10 maart 2006 @ 13:19:
[...]

100 uur is het niet, maar ik denk toch wel een uurtje of 80. Ik luister meestal een uurtje per dag. Soms wat minder, soms wat meer.

[...]

Ik kon de juiste formulering er niet helemaal voor vinden, maar deze formulering is prachtig en dekt de lading perfect. Het is bijna net zo mooi als de kleine lieve witte zeehondjes die ze redden van de overdreven inzet en toewijding van sommige honkbalspelers. :+
Panasonic claimt zelf 2x de capaciteit van klassieke alkaline batterijen in die dingen te kunnen steken, dan lijkt me 80uur toch wel wat overdreven.

• Marando
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-11 13:43

Marando

Muziekje?

Zoutvat schreef op zondag 12 maart 2006 @ 22:28:
[...]

Panasonic claimt zelf 2x de capaciteit van klassieke alkaline batterijen in die dingen te kunnen steken, dan lijkt me 80uur toch wel wat overdreven.
Niet als ze de waarheid spreken, aangezien iAudio G3 tot maar liefst 50 uur kan werken op 1 Alkaline penlight. Nou is die 50 uur wel erg optimistisch, 40 uur wordt erg realistisch! .. 40 x 2 = 80 :)

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
In mijn Sony minidisc mz-n510 (niet echt een mp3 speler maar wel portable :P) gaat 1 NiMH batterij.
In mijn geval een Trust 2100 mAh batterij. Hij houdt het zo'n 35 uur vol schat ik.
Das eigenlijk best lang :)

[ Voor 3% gewijzigd door Satch op 13-03-2006 02:42 ]

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-11 21:01

BHQ

Ikzelf in m'n iAudio MP3 speler of goedkope Xiron dingetjes van de blokker of Hema oplaadbare AA's. (Zijn GP dacht ik :))

• DeeD2k2
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02-11 21:41
Mensen, ik heb dit topic open gelaten omdat ik de discussie over en ervaringen met verschillende typen interessant vond. Het opsommen van wat je hebt is veel minder interessant en daarom eigenlijk nooit de bedoeling op GoT. Als dat de trend wordt in dit topic, zal dan ook een slotje volgen... :)

Only Irish coffee provides in a single glass all four essential food groups: alcohol, caffeine, sugar, and fat. - Alex Levine

Pagina: 1