Normaal filter op Tokina 12-24 Canon?

Pagina: 1
Acties:
  • 122 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik heb binnenkort een vette party. Nu wil ik graag mijn 12-24 objectief gaan gebruiken maar heb ik hier standaard geen filter op zitten.

Aangezien mijn 70-200 dezelfde vatting heeft als de 12-24 zijn deze uitwisselbaar, maar konijnenberg had mij in den beginne al geadviseerd geen filter op de 12-24 te gebruiken omdat deze vignettering zou geven, en dat op de slimline dus geen dop past.

Nou is mijn vraag, in hoeverre is dit waar? Heeft iemand ervaring met vignettering van dit objectief van 12 mm, of is het uberhaupt op 12mm dat je hier last mee krijgt?

Ik ben nu op het werk en heb het spul niet bij de hand maar zou het graag willen weten.

Bij voorbaat dank!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 31-01 21:10

YellowCube

Wait...what?

je hebt een camera met een cropfactor, wat inhoudt dat je 12mm lens een 18 a 19mm lens wordt.
Slimfilter gebruik je meestal onder de 17 mm.
Je kunt dus gewoon een normaal filter gebruiken.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Zet alsjeblieft je zonnekap op je lens ipv een filter. Anders krijg je stuitend veel reflecties tussen frontlens en je filter. En je Tokina zal voor erg weinig vignetting zorgen ja op je 1,6 crop cam, ongeacht filter/zonnekap gebruik :)

LinkedIn
Instagram

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Waarschijnlijk zul je wideopen op 12mm wat vignettering zien met een normaal filter, maar een stopje knijpen of een paar mm inzoomen lost dit al op. Als je echt een UV filter specifiek voor dit objectief gaat aanschaffen, dan zou ik zelf toch een slim filter nemen; zoveel scheelt het nou ook weer niet in prijs. Een normale lensdop past er dan niet meer op, maar het is aan jou om te bepalen of dat een probleem is. Zelf stoor ik me er niet zo aan; gewoonlijk zitten mijn objectieven toch in een fototas en is een lensdop niet echt noodzakelijk. Als ik een keer zonder tas op pad ga (met body en 1 gemount objectief bv.), dan schroef ik het UV filter van m'n UWA en gebruik ik de normale lensdop.

Als het je gaat om het gebruik van een pola die je ook op je 70-200 gebruikt, dan is er IMHO geen enkele reden om een apart slim filter te kopen voor je 12-24.

Verwijderd

Ik heb een B+W 77 Slim 010 MRC erop zitten. De standaard lensdop past dan niet nee, maar de bijgeleverde Schneider Kreuznach (schuift er zo op) doet het prima. Vignetering is uitermate minimaal gebleven op 12mm bij volle opening. Misschien dat het randje 2 a 3 mm breder is geworden dan de toch al minimale vignetering. Ik zie geen problemen dus .. en heb het overigens bij konijn gekocht.

Grootste minpunt: Slimline filters met MRC zijn prijzig, zeker op 77mm.

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Mijn opmerking sloeg overigens alleen op het feit dat je op die 'vette party' gaat schieten: niet voor normaal buiten, dan zijn goeie filters best handig/nuttig ;)

LinkedIn
Instagram

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 09 maart 2006 @ 15:23:
De standaard lensdop past dan niet nee, maar de bijgeleverde Schneider Kreuznach (schuift er zo op) doet het prima.
Misschien dat het bij jou beter gaat, maar bij mij schuift de dop er weliswaar lekker makkelijk op, hij pleurt er ook te pas en te onpas weer vanaf ;) Ik gebruik overigens ook een B&W 77mm MRC slimline filter op mijn UWA, dus da's hetzelfde dopje als bij jou.

• Fairy
  • Niet online
De zonnekap gebruik ik ook wel, maar ik wil het objectief gaan gebruiken in een tent met ruim 2000 man waardoor je de nodige speeksel, zweet en vette vingers op je lens kunt krijgen. Ik wil dat afvangen met het filter dat is eigenlijk de reden.

Het gaat overigens om een B+W UV MRC filter.

Maar e.e.a. is me al redelijk duidelijk geworden :)

[ Voor 10% gewijzigd door Fairy op 09-03-2006 15:58 ]

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Beetje open deur, maar als je goed genoeg verzekerd bent, dan lekker zonder filter. Bij schade buiten je eigen domme schuld om wordt het vergoed, daar hèb je die verzekering toch voor? Bier en spuug kan een front element verder niet permanent beschadigen. Wel een lensdoekje direct beschikbaar houden.

IF (niet verzekerd) THEN (mèt filter schieten)

Maar dan wel een multicoated filter, om flare en contrastvermindering te voorkomen, en ook nu nog steeds een lensdoekje bij je hebben, want de viezigheid maakt het hele anti-reflectie gebeuren van je coating ongedaan, je moet dus geregeld je filter inspecteren op het feest. Liever dat een intieme botsing met een bierglas je een barst bezorgt in je 70 euro filter, dan in het frontelement van je objectief van 400 euro.

Slimline zal beter zijn in verband met vignetting, en dat de lensdop er dan niet goed opgaat is geen punt. Die hoeft er pas aan het eind van het feest weer op, lenskap en filter beschermen tijdens je werkzaamheden wel goed genoeg.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• Fairy
  • Niet online
JumpStart schreef op donderdag 09 maart 2006 @ 19:44:
Beetje open deur, maar als je goed genoeg verzekerd bent, dan lekker zonder filter. Bij schade buiten je eigen domme schuld om wordt het vergoed, daar hèb je die verzekering toch voor? Bier en spuug kan een front element verder niet permanent beschadigen. Wel een lensdoekje direct beschikbaar houden.

IF (niet verzekerd) THEN (mèt filter schieten)

Maar dan wel een multicoated filter, om flare en contrastvermindering te voorkomen, en ook nu nog steeds een lensdoekje bij je hebben, want de viezigheid maakt het hele anti-reflectie gebeuren van je coating ongedaan, je moet dus geregeld je filter inspecteren op het feest. Liever dat een intieme botsing met een bierglas je een barst bezorgt in je 70 euro filter, dan in het frontelement van je objectief van 400 euro.

Slimline zal beter zijn in verband met vignetting, en dat de lensdop er dan niet goed opgaat is geen punt. Die hoeft er pas aan het eind van het feest weer op, lenskap en filter beschermen tijdens je werkzaamheden wel goed genoeg.
Wel verzekerd, maar ik heb geen zin in het gezeur van "Ooo dát valt toch wel meeee". Als er 1 pikkeltje op de lens zit en iemand anders beoordeelt het alsof er niks aan de hand is, dat wil ik effe voorkomen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 09 maart 2006 @ 15:23:
Ik heb een B+W 77 Slim 010 MRC erop zitten. De standaard lensdop past dan niet nee, maar de bijgeleverde Schneider Kreuznach (schuift er zo op) doet het prima. Vignetering is uitermate minimaal gebleven op 12mm bij volle opening. Misschien dat het randje 2 a 3 mm breder is geworden dan de toch al minimale vignetering. Ik zie geen problemen dus .. en heb het overigens bij konijn gekocht.

Grootste minpunt: Slimline filters met MRC zijn prijzig, zeker op 77mm.
Jammer alleen dat die doppen van B+W er nogal makkelijk afvallen, Hoya Pro1 filters hebben gewoon een front-thread waar je standaard lensdop prima in kan grijpen. :) Dat is de reden waarom ik een Hoya heb ipv een B+W filter :)

Owja, je wilt op zo'n feestje echt wel met filter schieten, serieus :)

• Arjan B
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-12-2023
Paar maanden terug bij Konijnenberg de tokina 12-24 gekocht. Zij hadden alleen een gewoon uv filter en ik koos de Tiffen. De lensdop bleef erop zitten. Maar deze gaf op 12 mm irritante vignettering.

Heb er een paar dagen later een Hoya UV pro1 hmc (slim versie) op geschroefd (besteld bij FVS).
Resultaat: geen vignettering meer en de lensdop blijft perfect zitten!

Loeibaar.nl

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-01 17:03
offtopic:
Bedenk wel wel dat zo'n 12-24 op 12 MM de mensen nogal uit elkaar trekt

|>

• Fairy
  • Niet online
Simon schreef op vrijdag 10 maart 2006 @ 07:14:
offtopic:
Bedenk wel wel dat zo'n 12-24 op 12 MM de mensen nogal uit elkaar trekt
Moet zeggen dat dit reuze meevalt in mijn optiek.

Verwijderd

Als je nog voor een niet-slim filter gaat, zou je deze kunnen aanschaffen. Zelfde kwaliteit als Hoya :) en zo'n 20-30 euro goedkoper.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2006 08:41 ]

• Triplefox
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14-06-2025
Als je een B&W 77 MRC hebt is die van zichzelf al redelijk plat, scheelt misschien 1 mm met de Hoya , ik heb zelf de normale MRC op al mijn lenzen waaronder ook een 10-22 en ik heb nergens last van.
Oftewel gewoon de MRC erop schroeven en klaar, de slim filters van B&W... mooi maar de dop is een ramp, ik had er een maar die is vervangen door een normale MRC 77mm.

[ Voor 4% gewijzigd door Triplefox op 11-03-2006 08:50 ]

Genoeg om leuke foto's te maken | www.hondenopdefoto.nl

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Is het niet slimmer om gewoon in de winkel even te proberen of je vignettering krijgt met een gewoon filter? Slimlines zijn weer duurder en zoals je hierboven al leest werkt zo'n lensdop ook niet echt handig. Ik voorspel je vast dat je gek wordt van het filterschroeven de hele tijd als je een objectief terug in je tas doet en de originele lensdop erop wil doen.

Ik heb zelf een Sigma 15-30 en die geeft met 1,6x cropfactor al vignettering met een 82mm Hoya polarizer. Met jouw 12mm schat ik de kans op vignettering ook hoog in, maarja, als ik hierboven al lees dat een 10-22 nergens last heeft met een normaal filter zou je haast zeggen dat het per merk filter/objectief verschilt ofzo?

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Pagina: 1