Toon posts:

overklokken

Pagina: 1
Acties:
  • 35 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hoi, ik wil mijn video kaart en mijn processor overklokken.
Iedereen zegt dat je uit moet kijken enzo en dat je pc kan kapot gaan enzo, maar tog wil ik het eens proberen. Ik heb hier een goede Tweakers tutorial voor me liggen maar dat snap ik niet echt...

Wie kan mij een beetje overweg helpen?
b.v.d.
Klok

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:53
Als het een goeie tutorial is, waar snap je hem dan niet? :?

Wat wil je dat wij uitleggen?
Als je echt absoluut niet weet waar je aan begint, begin er dan ook niet aan.
Er is meer dan genoeg via Google te vinden, ik stel voor dat je je eerst wat inleest, voordat je iets kapot krijgt (ja, je pc kan er dus echt van kapot gaan...)

Verwijderd

als je een tut hebt en je snapt het nog niet dan denk ik dat je er beter niet aan kan beginnen :/

zoek trouwens eens op google, daar is meer dan genoeg van te vinden lijkt me

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Alles wat je moet weten over overklokken staat in de FAQ's

Frequently Asked Questions T&C

Verwijderd

processor overklokken gaat dmv van je bios, deze met stapjes verhogen evt spel doen om te kijken of het stabiel blijft en natuurlijk de temperatuur in de gaten houden

voor je gpu, powerstrip ff downloaden , rechterklik -> preformence

zie je 2 balkjes voor je geheugen en voor je core, deze kun je beide met stapjes verhogen

voor cpu kun je ongeveer 20% , voor je gpu ook ongeveer 20% op stockkoeling

succes ermee! :D

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:27

Thandor

SilverStreak

Verwijderd schreef op donderdag 09 maart 2006 @ 13:40:
zie je 2 balkjes voor je geheugen en voor je core, deze kun je beide met stapjes verhogen

voor cpu kun je ongeveer 20% , voor je gpu ook ongeveer 20% op stockkoeling
Hoe weet jij dat hij voor zowel de CPU als de GPU er 20% bijop kan krijgen ?

Je kunt van te voren niet zeggen hoe hoog iets exact overclocked. Een ruwe schatting is vaak mogelijk als men exact aangeeft wat voor hardware er gebruikt wordt. En dat laatste heeft klok-design niet gedaan... ;)

Overigens gaat er bij 'basic' overclocken vrijwel nooit wat kapot. Er wordt vrijwel altijd vermeldt dat het overclocken gevaarlijk is en de PC stuk kan gaan. Dit kan wel als je lomp en onbenullig zomaar wat gaat doen.

Een kleine overclock gaat, mits je je verdiept hebt in de materie en je hardware kent vrijwel nooit fout :)

Bij overclocken spelen temperaturen een rol, spelen bijkomende effecten een rol.(FSB verhogen zonder een PCI/AGP lock geeft als effect dat de PCI en de AGP bus ook overclockt worden met onstabiliteit als gevolg. Bij speciale hardware kan het zelfs schadelijk zijn. Bij speciale hardware denk ik snel aan bridges op een PCB die meerdere chipsets aansturen.)
Naast dat spelen voltages ook een rol, het is niet aan te raden om op een 90nm AMD Athlon 64 evenveel voltage te zetten als een 350nm AMD K6 dat aankan. Immers zou dat een instant death zijn. (En je moet een flinke voltmod uitvoeren maar dat terzijde ;))

[ Voor 46% gewijzigd door Thandor op 09-03-2006 13:48 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Topicstarter
dankje, ik laat binnenkort wel weten of het gelukt is
of niet :P

Verwijderd

Specs en temps zouden ook wel handig zijn. :Y) En let op, doe het in stapjes, en altijd ff een cpustresser zoals Prime95 er een paar uur op laten draaien, zie je of je temps nog een beetje in orde zijn en of het wel stabiel draait.

Ook handig om te weten als je te ver gaat (en de pc dus niet opstart) moet je de pc weer uitzetten, stroom eraf, ff je statische electriciteit ontladen door aan iets van ijzer zoals je verwarming vast te pakken, en het batterijtje van je bios eruit en erin doen, zo reset je de bios.

Bij je videokaart kan je controleren of je niet te ver bent gegaan door even een paar uur een zware game te spelen, en te letten op artifacts. (zoals plekjes op je scherm die een andere kleur hebben). Kijk ook even hoeveel frames je haalt, als dit minder is dan voor je OC ben je dus ook te ver gegaan, moet je dus even terugclocken.

Natuurlijk ook handig ff wat meer rond te neuzen op het forum.

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Hoi klok-design,

Allereerst hartelijk welkom op Gathering of Tweakers.net, zoals je al bij het registreren hebt kunnen lezen hebben we een paar regeltjes hier, die we hebben om ervoor te zorgen dat het voor iedereen interessant blijft. 1 van de regels is dat je voor je een topic plaatst even de verschillende FAQ's boven het betreffende forum doorleest :) Als je dit had gedaan had je deze gevonden: Frequently Asked Questions T&C

Hier staat alles in wat je wilt weten :) Verder wordt er verwacht dat je ook nog een beetje met google zoekt en de Search hier op het forum gebruikt. Heb je dat allemaal gedaan, dan pas mag je een topic openen met daarin wat je zoekt, waarom het wel/niet lukt en waar je zelf allemaal al hebt gezocht :)

Succes verder hier op GoT :)

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.