Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Auto van de zaak, 1 auto voor gebruikers

Pagina: 1
Acties:
  • 106 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Sebje
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-11 13:24

Sebje

Makelaartje

Topicstarter
We hebben hier op kantoor een auto staan, die door alle collega's wordt gebruikt maar door mij het meest. Er wordt verder geen registratie bijgehouden. Moet ik nu persé een bijtelling betalen? De auto staat verder niet op mijn naam en er is verder geen contract afgesloten:

ter info:

golf 4 2001 (cataloguspr. ca. 20k)

Edit de accountant zegt, dat ik een bijtelling niet hoef te betalen, omdat de auto door meerdere mensen wordt gebruikt. Maar jah.... ik vraag me af of dat dan een probleem van de werkgever is straks of dat de bl dienst achteraf bij mij komt aankloppen.

[ Voor 29% gewijzigd door Sebje op 09-03-2006 13:00 ]

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05:27

Exirion

Gadgetfetisjist

Waarom zou dat moeten als er niks op jouw naam staat? Het is net alsof je de auto van een kennis af en toe leent.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Wallie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-11 19:38

Wallie

Herr

Rijd je hem prive of alleen zakelijk?

Dat is niet gênant, dat is professioneel.

• WooK
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-11 00:20

WooK

PC in de soep? Heerlijk!

vraag het je baas/leidinggevende?

I'm not as think as you stoned I am

• Sebje

Sebje

Makelaartje

Topicstarter
Wallie schreef op donderdag 09 maart 2006 @ 12:55:
Rijd je hem prive of alleen zakelijk?
eigenlijk allebei (hij staat dus ook wel eens thuis; hoewel w/w verkeer tegenwoordig ook zakelijk is).

• miel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:23
dan is het geen auto van de zaak maar een dienstauto.

Die mag verstrekt worden maar er moet dan altijd een rittenadministratie worden bijgehouden (althans, voor zover mij bekend is).

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=36679&sid=33539

Verwijderd

miel schreef op donderdag 09 maart 2006 @ 13:03:
dan is het geen auto van de zaak maar een dienstauto.

Die mag verstrekt worden maar er moet dan altijd een rittenadministratie worden bijgehouden (althans, voor zover mij bekend is).
maar dat wordt dan een probleem voor het bedrijf als ze erachter komen bij de belasting.

de gebruiker van het voertuig rijd er alleen in en is niet in het bezit ervan, hij heeft niet eens een contract waarin dit staat dus dan kan er ook niks belast worden.

of het 100% legaal is dat weet ik niet, maar is in princiepe nooit het probleem van de werknemer.

• Sebje

Sebje

Makelaartje

Topicstarter
Even nog wat aanvullende info:

Mijn baas heeft deze auto op persoonlijke titel gekocht. Het bedrijf waar ik werk is een eenmanszaak. Ik vraag me dan ook af of deze auto dan niet gewoon een prive auto is die mijn baas mij uitleend?

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:15
Lijkt me niet dat je daarvoor iets hoeft bij te houden of te betalen. In principe heeft de zaak een auto die jij mag gebruiken op momenten dat je hem nodig hebt. Maar hij is dus duidelijk voor algemeen gebruik (tenzij jij er natuurlijk bijna dagelijks mee rond rijd). De enige die hiervoor moet betalen zal dus de zaak zijn.

Hier op het werk kan ik ook een auto lenen op het moment dat ik bij een ander bedrijf langs moet. In principe mag ik niet eens mijn eigen auto pakken ivm de verzekering. Hiervoor hoef ik echt niets bij te houden.

[removed]

• Fire_Bird
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-11 16:08
Je geeft aan dat deze auto op de zaak staat ?
Als hij echt alleen zakelijk wordt gebruikt is er voor jou soweiso niets aan de hand.
De auto staat op naam van de zaak en zal waarschijnlijk als bedrijfsauto staan vermeld, ik denk dat dan de bijtelling gewoon naar je baas gaat?

Waarom zou je je hier zoveel zorgen om maken? de accountant heeft toch gezegd dat je geen bijtelling krijgt, nou lijkt mij dan duidelijks, hun zorg, niet de jouwe :)

• Sebje

Sebje

Makelaartje

Topicstarter
Fire_Bird schreef op donderdag 09 maart 2006 @ 13:36:
Je geeft aan dat deze auto op de zaak staat ?
Als hij echt alleen zakelijk wordt gebruikt is er voor jou soweiso niets aan de hand.
De auto staat op naam van de zaak en zal waarschijnlijk als bedrijfsauto staan vermeld, ik denk dat dan de bijtelling gewoon naar je baas gaat?

Waarom zou je je hier zoveel zorgen om maken? de accountant heeft toch gezegd dat je geen bijtelling krijgt, nou lijkt mij dan duidelijks, hun zorg, niet de jouwe :)
Tja, als je in een groot bedrijf werkt, is het misschien niet zo belangrijk. Natuurlijk is mijn betrokkenheid en het contact met mijn baas wat groter aangezien we in een klein bedrijf werken. Ik zie hem over een paar maanden al aankomen: oh ja... je moet nog even 1500 euro terugbetalen 8)7

• MrDry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-11 08:54

MrDry

Desperados!

Wat staat er op je salarisstrook? Daar moet op staan dat je een auto van de zaak hebt. Deze is dan aangemeld bij de belasting en dan moet je er ook belasting over betalen.

Quod licet lovi, non licet bovi

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Als je hem niet prive zou rijden, zou er niks aan de hand zijn.

Oftewel: officieel moet je bijhouden waar je hem voor gebruikt (rittentabel). Prive gebruik houdt in dat jij belasting moet betalen.

[ Voor 57% gewijzigd door Lethalis op 09-03-2006 13:55 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• Il Ljama
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-02-2023

Il Ljama

Spits ya in the face!

vraag is wie er als berijder van de auto staat aangemerkt. Zo te lezen zijn het meerdere werknemers en dan is het een bedrijfsauto waarover jij niets hoeft te betalen. Dat de auto op naam van het bedrijf staat zegt NIETS want dat is altijd zo. Het gaat erom dat als JIJ 100% de berijder bent van de auto (bij de leasemaatschappij bekend) met groene kaart etc.., dan moet je bij 500 km of meer bijtelling opkuchen. Anders niet.

It's better to remain silent and be thought a fool, than to speak out and remove all doubt!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Sebje schreef op donderdag 09 maart 2006 @ 12:53:
We hebben hier op kantoor een auto staan, die door alle collega's wordt gebruikt maar door mij het meest. Er wordt verder geen registratie bijgehouden. Moet ik nu persé een bijtelling betalen? De auto staat verder niet op mijn naam en er is verder geen contract afgesloten:
..]
Sebje schreef op donderdag 09 maart 2006 @ 13:13:
Even nog wat aanvullende info:

Mijn baas heeft deze auto op persoonlijke titel gekocht. Het bedrijf waar ik werk is een eenmanszaak. Ik vraag me dan ook af of deze auto dan niet gewoon een prive auto is die mijn baas mij uitleend?
8)7 Somebody shoot me.. Een eenmanszaak met personeel en collega's? Leg die eens uit.

Anyways... Die auto staat gewoon op naam van de directeur dus. Dat er dan zakelijk mee gereden wordt, da's niet interresant.

Ik denk dus dat het idd gaat om een prive-auto die jij leend. Zoals anderen ook al hebben gezegt.

Kortom, die auto staat dus los van jouw salaris, dus bijtelling heb je niet.
Een auto van de zaak zal ook niet in je contract staan, ook niet je je secondaire arbeidsvoorwaarde. Dat je die auto gebruikt, en ook prive, da's gewoon een mazzeltje. En als je het zeker wil weten, kijk je op de papieren van de auto, daar staat op op welke naam die staat. De baas, of het bedrijf.

Ey!! Macarena \o/

• Zak
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14-11 11:17

Zak

eenmanszaak is de naam van een "rechtspersoon" ;) Hoeft niet te betekenen dat er geen personeel is.

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Zak schreef op donderdag 09 maart 2006 @ 17:29:
eenmanszaak is de naam van een "rechtspersoon" ;) Hoeft niet te betekenen dat er geen personeel is.
offtopic:
Een BV met 1 directeur kan dus ook een eenmanszaak zijn? Ik dacht namelijk dan een eenmanszaak gewoon een ZZP'er was (zelfstandiger zonder personeel). Tijd dat ik maar eens ga Googlen dus.

Ey!! Macarena \o/

• saviour
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
offtopic:
Een BV is zelf een rechtspersoon, dus geen eenmanszaak.

[ Voor 4% gewijzigd door saviour op 09-03-2006 18:04 ]

• Martin Sturm
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 31-10 10:33
Zak schreef op donderdag 09 maart 2006 @ 17:29:
En eenmanszaak is geen rechtspersoon, een eenmanszaak is een rechtsvorm waarbij de eigenaar hoofdelijk aansprakelijk is. Het zegt dus niets over het aatal werknemers, theoretisch kan een eenmanszaak 1000 man personeel hebben. Een BV is een rechtsvorm en is tevens een rechtspersoon, de eigenaar van de BV zijn de aandeelhouders die niet in het bedrijf hoeven te werken. De directeur is dus niet hoofdelijk aansprakelijk (maw, bij een faillisement loopt hij geen risico om zijn privé bezittingen en vermogen te verliezen (tenzij er sprake is van duidelijk aanwijsbaar mismanagement). Een ZZP'er is een persoon die een eenmanszaak heeft zonder personeel.
Je hebt ook nog een V.O.F, wat hetzelfde is als een eenmanszaak, maar waarbij er sprake is van meerdere hoofdelijk aansprakelijke eigenaars. Daarnaast zijn er nog de rechtsvormen CV (commanditaire vennootschap), NV (naamloze vennootschap), vereniging en stichting (uit m'n hoofd).

[ Voor 16% gewijzigd door Martin Sturm op 10-03-2006 15:30 ]

• Patten
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-10 13:08
Ter informatie: De leasemij's zetten tegenwoordig bijna altijd de auto op naam van de bestuurder, dus NIET meer op "de zaak". Dit komt voort uit wensen van de overheid om bij overtredingen minder administratieve rompslomp te hebben en ze zitten meteen bij de juiste persoon.
Il Ljama schreef op donderdag 09 maart 2006 @ 17:08:
vraag is wie er als berijder van de auto staat aangemerkt. Zo te lezen zijn het meerdere werknemers en dan is het een bedrijfsauto waarover jij niets hoeft te betalen. Dat de auto op naam van het bedrijf staat zegt NIETS want dat is altijd zo. Het gaat erom dat als JIJ 100% de berijder bent van de auto (bij de leasemaatschappij bekend) met groene kaart etc.., dan moet je bij 500 km of meer bijtelling opkuchen. Anders niet.

Carpe Diem

• Il Ljama
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-02-2023

Il Ljama

Spits ya in the face!

Patten schreef op zaterdag 11 maart 2006 @ 01:19:
Ter informatie: De leasemij's zetten tegenwoordig bijna altijd de auto op naam van de bestuurder, dus NIET meer op "de zaak". Dit komt voort uit wensen van de overheid om bij overtredingen minder administratieve rompslomp te hebben en ze zitten meteen bij de juiste persoon.
[...]
Is dat zo? Wist ik niet, in mijn geval staat hij op naam van de zaak en ben ik 1e berijder. Dacht dat dat altijd zo was. Weer wat geleerd ;) .

It's better to remain silent and be thought a fool, than to speak out and remove all doubt!

Pagina: 1