Toon posts:

[Win2000] DNS request timed out

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Ik zal even de situatie schetsen:

We hebben een aparte server waarop een supportsuite en een mailserver(server S) draait en een aparte server waar de DNS (server D) op draait.

Nu diende iemand een supportticket in. Wij replyen op dit ticket maar krijgen een melding dat de mail niet bij die 'iemand' is aangekomen.
Reason: Bad destination domain address
The destination domain specified in the address does not exist or is
incapable of accepting mail.
This means the address portion to the right of the @ is invalid.
Uit de maillogs blijkt dat server S de MX records van het domein van die iemand, te weten [weggeedit] (-=- weghalen om het echte domein te krijgen), niet kan resolven.

Nu staat bij de LAN-settings van server S als DNS het ip onze server D (DNS server) ingesteld. Op deze server D doe ik een nslookup voor het domein [weggeedit]. Resultaat:
> set type=mx
> [weggeedit]
Server: UnKnown
Address: 192.168.0.13

DNS request timed out.
timeout was 2 seconds.
DNS request timed out.
timeout was 2 seconds.
*** Request to UnKnown timed-out
Toen kreeg ik het vermoeden dat het aan [weggeedit]zelf ligt. Op mijn kantoorpc eveneens een nslookup gedaan:
> set type=mx
> [weggeedit]
Server: UnKnown
Address: 192.168.2.1

Non-authoritative answer:
[weggeedit] MX preference = 10, mail exchanger = [weggeedit]
[weggeedit]MX preference = 20, mail exchanger = [weggeedit]
Daar krijg ik dus wel een reply. Op kantoor gebruiken we de DNS server van de ADSL provider. Het domein [weggeedit] staat zowel niet in de DNS van server D als in de DNS server van onze adsl provider. Hoe kan het dan toch dat onze server D de MX van [weggeedit] niet kan vinden? Een willekeurig ander domein die ook niet in onze DNS staat paktie wel.

In de eventlog staat niets!

Wie kan me enigszins helpen? Dit bericht staat ook op Webhostingtalk maar daar blijft het angstvallig stil. Kijken of hier profs zitten :)

(svp het domein [weggeedit] niet ongecodeerd noemen, vanwege Google)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2006 15:14 ]

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:59

Qwerty-273

Meukposter

Dus je werkstation gebruikt de DNS van je provider.
Server S gebruikt Server D als DNS.
Zowel op S als D krijg je geen reactie op je dns request. Als je een andere request doet op die zelfde server krijg je dan wel een antwoord?
Je kan op D je eventuele root en forward servers bekijken die daar ingesteld staan. Misschien is a-=-a.nl wel geforward naar een dns server die momenteel niet bereikbaar is.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Verwijderd

Topicstarter
RIKZ schreef op donderdag 09 maart 2006 @ 13:09:
Dus je werkstation gebruikt de DNS van je provider.
Klopt.
Server S gebruikt Server D als DNS.
Klopt ook.
Zowel op S als D krijg je geen reactie op je dns request. Als je een andere request doet op die zelfde server krijg je dan wel een antwoord?
Klopt ook. Doe ik een request voor een domein van mijzelf (compleet los van de servers van m'n werk), dan krijg ik wel een reply. Ook willekeurige andere domeinen.
Je kan op D je eventuele root en forward servers bekijken die daar ingesteld staan. Misschien is [weggeedit] wel geforward naar een dns server die momenteel niet bereikbaar is.
Alle root-servers staan ingesteld, waarvan er 2 niet kloppen. B en J hebben het verkeerde IP-adres. De overige A t/m staan wel goed ingesteld. Hebben die B en J dan invloed?

Er staan geen forwarders ingesteld, is het een idee om een forwarder in te stellen naar de DNS server van onze netwerkleverancier?

Verwijderd

Topicstarter
Forwarders van netwerkleverancier ingesteld en het domein resolved nu wel. Geen nette oplossing maar het werkt.