Toon posts:

vragen overclocken xp 2800+ barton

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik ben nog vrij onbekend met overclocken maar ik heb een poging gewaagd om mijn XP2800 barton te overclocken.

echter ik heb een paar vragen hierover :

1. Ik lees vaak dat mensen hun FSB kunnen tweaken maar bij mij kan ik alleen kiezen uit standaard waarden (133,166,200) .ligt dit aan het type CPU of zie ik iets over het hoofd?

Ik kan voor zover ik weet alleen de multiplier veranderen en de FSB in standaard waarden.

dit is hoe ik het nu heb:

geheugen : 2x512 3200
MB : asus A7N8X deluxe v2

Multiplier : 12.5 -> 11
FSB : 166 -> 200
vcore : 1.65 -> 1.70
speed: 2.08 is nu ongeveer 2,200

de sandra burn-test gaat goed maar bij prime95 krijg ik foutmeldingen.
betekend dit ie niet stabiel is? wat kan ik daar aan doen?

2. de temperatuur die asus-probe aangeeft is ongeveer 60 C stressed .
bij prime95 trouwens 63/64 C !

maar de bios geeft hogere temps aan. (70 mischien wel)
is dit te hoog?
hoe kan dit dan? ze gebruiken toch dezefde sensor? of niet?

3. Ik heb trouwens nu een thermaltake volcano 11 dacht ik , op maximale stand en deze maakt echt een hels kabaal.
kan een andere cooler verbetering brengen?

thx!

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2006 12:16 ]

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Om je te kunnen helpen hebben we toch wel wat meer gegevens nodig..
We kunnen bijvoorbeeld niet raden welk moederbord je hebt ;)

Verder staan er behoorlijk wat tips in de faq in dit forum. Ik wil je aanraden om die faq eerst eens op je gemak door te lezen :)

Verwijderd

Topicstarter
sorry,

Ik heb een asus A7N8X deluxe v2

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Als je meer FSB opties wilt hebben kan je het beste er een andere bios in flashen, het heeft iig niets met de CPU te maken die FSB settings.

De fouten in prime95 zouden kunnen komen door iets te weinig voltage, 200MHz oc en maar 0.5 volt erbij zal wel iets te weinig zijn.

De verschillen in temp bij verschillende proggies is normaal, ik zou uitgaan van de hoogste temp.

Ik zou niet veel verder gaan met oc'en als de stressed temp nu al op 70 graden zit, een leuke luchtkoeler is de zalman 7700 of de 9500.

Wil je echt goede temps en nog verder oc'en moet je aan waterkoeling gaan denken.

Mijn 2600+ doet op 1.75 volt 2400MHz (3500+) en op 1.85 haal ik de 2500MHz. (3700+) Die 2500MHz is voor mij ook gelijk de max aangezien mijn FSB niet verder wil dan 200MHz en de max MP 12.5 is.

Het zou ook kunnen dat je een niet zo goed exemplaar hebt die gewoon niet hoog wil klokken.

Edit : Heb je trouwens wel PC3200 geheugen ?

[ Voor 4% gewijzigd door PilatuS op 09-03-2006 15:19 ]

Verwijderd

Als hij niet stabiel loopt zou je je cpu meer VCore kunnen geven, of je geheugen op lossere timings kunnen proberen. Als hij te warm wordt een betere (water) koeling. Hitte is het gevolg van de hogere vcore en daarom is goede koeling noodzakelijk bij overclocken

Verwijderd

Als je je FSB per MHz in wilt stellen, moet je eerst een andere optie verzetten.

Zoek naar een optie met de naam "System Performance" of iets wat daarop lijkt. Deze moet je instellen op Manual. Dan kun je de FSB per MHz instellen. En dan overclocken maar. :)

Het wil ook wel hebben om er een Uberbios in te flashen. Dan heb je nog meer opties om je overclock in te stellen.

Over die cooler: Een Zalman of een (was dat nou een Thermaltake?) Big Typhoon zijn heerlijk stil. En als je echt stevig wil gaan overclocken, wordt waterkoeling ook een optie.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2006 15:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor de reactie's tot nu toe.:)

nog een vraagje :

Maakt het uit voor de CPU als je vaak switched tussen normaal en oc'ed?

want dan zou ik hem alleen voor cpu-intensieve taken oc'ed kunnen zetten en de rest vd tijd gewoon normaal.

dus bv als ik 3 uur een film moet enciden ofzo...

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2006 15:54 ]

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Het is totaal geen probleem om de CPU snelheid telkens te veranderen, het enige is dat als ie hard loopt de CPU minder lang mee gaat, met een dikke oc kan de cpu nogsteeds gewoon vele jaren draaien.

Verwijderd

zitten je pci/agp locks goed?
memdividers? Daar kan het ook aan liggen.
Pagina: 1