Toon posts:

SCSI CD-rom speler wordt niet herkend.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen ik ben ten einde raad.

Ik ben begonnen met het installeren van een server. Een Dell PowerEdge 4400. Deze heeft 2 SCSI controllers. Eentje van Dell en één van Adaptec (AIC-7899 onboard).

Aan de Dell controller hangen 4 schijven (ID 0,1,2,3). Op ID 4 had ik graag een CD-rom speler zitten. Ik heb de CD-rom speler aangesloten met een 50-pin SCSI-kabel op de laatste connector. Ik heb de jumper op plaats ID 4 gezet en op jumper-plaats 5 een voor de termination van de CD-rom speler.

In beide SCSI-BIOSsen staat de termination op Enabled.

Als ik de server opstart dan wordt hij niet herkend in de beide BIOSsen.

Het gaat om een CD-rom speler van het merk NEC.

Ik heb ook al geprobeerd om de snelheid op de SCSI adapter lager in te stellen op 20 en 40 Mbps maar dan herkend hij de speler ook niet.

Heeft iemand enig idee wat het kan zijn? Ik heb zelf het idee dat het een kleinigheidje is.

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-02 20:53

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Wss is de Dell controller een Raid controller (ondersteund dus geen andere dingen dan Harddisks), sluit hem eens aan op die adaptec

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Wat heeft die adapter voor specs? Is dat een raid controller? (PERC/3?) Misschien dat die iig geen cddrom devices pikt?

En die controller is (als het zo'n perc3 is) een u160 controller, je wilt eigenlijk niet je HD's samen met een 20mb per sec cdrom speler op hetzelfde kanaal hebben. Daarnaas kan die CDROM zichelf "terminaten", terwijl die schijven een actieve terminator nodig hebben.

Maar heb je hem op die adaptec onboard geprobeer, want dat lijkt me de ideale plek?

specs

Verwijderd

Topicstarter
Je hebt gelijk, de Dell is een RAID controller en de Adaptec is een SCSI controller maar daar heb ik hem al aan hangen.

Ik heb hem gewoon aan de enige 50-pin connector gehangen. Dat is dus de Adaptec.

• maratropa
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 09 maart 2006 @ 11:39:
Je hebt gelijk, de Dell is een RAID controller en de Adaptec is een SCSI controller maar daar heb ik hem al aan hangen.

Ik heb hem gewoon aan de enige 50-pin connector gehangen. Dat is dus de Adaptec.
Dan moet je iig nog eens de jumpers langslopen, en de bios van de kaart in gaan

-Worden alle ID's gescand? (in de bios)
-Staan de jumpers op de cdrom goed, welke opties zitten er op?

specs

Verwijderd

Topicstarter
Alle ID's worden gescand. In de bios wordt alles geterminate en op de CD-rom heb ik op plaats 3 en 5 een Jumper staan. (ID4 en termination Enabled)

Volgens de volgende site: http://support.dell.com/s...storage/55168/Jumpers.htm

Verwijderd

Ik zou een terminator proberen op het end v/d kabel en op de 1 na laatste je cdrom.

• maratropa
  • Niet online
Terminators zijn voor oa voor signaal reflectie, vaak doet 1 device, helemaal een trage zoals deze, het ook zonder terminator. En er zit notabene een terminator in de cdrom speler. Maar om de interne terminator uit te sluiten kan je een externe proberen natuurlijk.

Je kan hem ook eens op ID 0 of 1 zetten. En een andere kabel proberen. SCSI Bios resetten? SCSI bios laatste versie?

specs

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen, jullie hebben me fantastisch proberen te helpen maar het is niet gelukt.
Ik heb nog een andere cdrom speler geprobeerd maar die had de zelfde fout.

Wegens gebrek aan middelen zoals terminators enzo om nog andere dingen te proberen enzo heb ik besloten om het anders op te lossen.

Ik heb een PCI IDE kaart gekocht waar ik een "normale" Cd-rom speler op aan kan sluiten. dit leek mij de beste oplossing.
Pagina: 1