[Win98] Radeon 9250 / Dell

Pagina: 1
Acties:

• HENNESSY
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

HENNESSY

Be water my friend

Topicstarter
Ik zit hier met een Dell OptipleX 170L waar ik een PCI Radeon 9250 op wil hebben onder Windows 98 (Ja, ouwe zooi maar het moet).

Windows 98 geeft aan dat er een I/O resource conflict is met DMA en het lijkt of ik op geen enkele manier dat conflict kan verhelpen. Als ik handmatig de I/O resource probeer aan te passen geeft hij aan de de instelling niet te wijzigen is. Ik heb dingen geprobeerd aan te passen in zowel de videokaart als de DMA controller en de PCI bridge. De PCI brigde is de enige waar ik ook nog kan kiezen uit een basis instelling 000 of 001 maar als ik die aanpas en reboot staat hij vanzelf weer op automatisch.

Weet iemand wat ik verder nog kan doen? Alvast bedankt.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Heeft het moederbord een VIA chipset? Zoja, installeer dan de via 4-in-1 chipsetdrivers (of hoe die nu ook mogen heten, zie www.viaarena.com).

Ook als er een andere chipset op zit kun je kijken of daar nog een driver voor te vinden is.

ALs bovenstaande niet helpt probeer de kaart dan gewoon eens in een ander slot te doen.

[edit] indien er een onboard videokaart op zit, heb je die (indien mogelijk) wel uitgeschakeld?

[ Voor 31% gewijzigd door Palomar op 09-03-2006 13:31 ]

• HENNESSY
  • Niet online

HENNESSY

Be water my friend

Topicstarter
Bedankt voor je reactie, het is een intel chipset en ik heb daarvoor al de drivers geinstalleerd van intel. Ik heb de kaart al in alle 3 de pci sloten geprobeerd en de onboard videokaart kan niet uit, maar het is wel zo in te stellen dat de pci kaart als primaire wordt gebruikt. Maar het probleem is niet zo zeer de onboard kaart (denk ik), want hij geeft aan dat het conflict met de direct memory access controller is.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Schakel anders eens wat seriele/parallelle poorten e.d. uit in de bios. Die gebruik je ws. toch niet, terwijl ze wel resources innemen. Met een beetje puzzelen kun je de boel in windows dan misschien zo instellen dat de vrijgekomen resources worden gebruikt voor 1 van de conflicterende apparaten.

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08:43

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Zet in de bios (indien mogelijk) Plug 'n Play OS eens op No als 'ie op Yes staat en omgekeerd. Dit wil in Win '98 weleens conflicten oplossen, als de BIOS de controle van Windows overneemt of andersom :)

Hier stond een dode link.

• HENNESSY
  • Niet online

HENNESSY

Be water my friend

Topicstarter
Alles wat uitgeschakeld kan worden in de BIOS heb ik uitgeschakeld.
Net ben ik achter nog iets gekomen,
DMA gebruikt DMA channel 4, dus ik reserveerde die zodat DMA niet meer aan gaat en dus de I/O resource vrijkomt voor de videokaart. Wat blijkt nou, nu neemt gelijk de Numeric Data Processor de I/O resource in beslag. Daarna reserveer ik IRQ 13 (gebruikt door Numeric Data Processor), en dan blijkt dat Programmable Interupt Controller de I/O resource in beslag neemt, en als ik het IRQ van die reserveer dan neemt de System Speaker het in beslag.

Ik kan bij die apparaten zelf niet de I/O resource wijzigen, ik kreeg steeds "No modification allowed".

Is er een mogelijkheid om het zo te krijgen dat de videokaart gelijk die I/O resource gebruikt en niet eerst al die andere apparaten?

[ Voor 8% gewijzigd door HENNESSY op 09-03-2006 14:25 ]

• Rian
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 30-07 15:14
Hennessey,

ik heb zelf ook ooit een ATI 9250 gekocht voor mijn dell pc. Helaas, deze deed het niet. Ik heb uitgezocht waarom niet, maar het schijnt dat dell erg slecht tot bijna helemaal niet compatitable is met ATI videokaarten.
Voor meer informatie kun je misschien terecht op het support forum van dell.com (http://forums.us.dell.com/supportforums).
Als er mensen zijn die voor dit probleem een oplossing weten, zijn de mensen op dat forum het wel.

Succes ermee!
Pagina: 1