[2000] Soms geen DNS beschikbaar bij opstarten

Pagina: 1
Acties:

• aardbeix15
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

aardbeix15

100%fruit pers je er niet uit!

Topicstarter
uitgangssituatie:
heb net een nieuwe PC ingericht volgens een concept dat eerst wel werkte thuis (ander mobo (is stuk gegaan) maar zelfde software, router en wirelesskaart). Config is als volgt.

hardware:
  • AMD Sempron 3000+
  • E-tech wireless 54Mbps
  • Sitecom router
software:
  • Windows 2000
  • SP4
  • Raconfig (zat bij wireless kaart)
  • vaste gateway,ip,dns (van mijn provider)
probleem:
wat is nu soms het geval. Bij het aanzetten van de PC en het opstarten van Windows wordt keurig verbinding gemaakt met het wireless netwerk. De verbinding is up en het meestartende Emule gaat vrolijk aan de slag.

Echter is dan op dat moment geen DNS aanwezig. Volgens ipconfig/all wel maar browsen (IE en Firefox of MSN) gaan niet werken door het ontbreken van een werkende DNS. Ik kan dan een paar minuten wachten maar dan gebeurt er niets. Als ik de properties van mijn verbinding uitvraag en deze bevestig (OK) dan doet de DNS het ineens wel.

workaround:
Als voorlopig, automatisch, lapmiddel gebruik ik nu bij het booten een .bat-je wat een 'ipconfig /registerdns' doet. Maar goed dit lijkt me een beetje een lapmiddel.

zoeken:
In de Event Viewer kan ik niets vinden. Ik gebruik op andere PC's dezelfde DNS'en en in min router staan ook de goede DNS'en.

Bedenk me net dat ik nog niet in mijn hosts file heb gekeken, kan er nu even niet bij, maar of het hem hier in zal zitten?

Daarnaast heb ik twee XP machines (zelfde sw en hw voor het wireless deel) op dezelfde wijze geconfigureerd en die hebben dit probleem niet. Terwijl deze PC het +/- 1 van de 3 opstarts heeft.

Wie heeft een vermoeden wat dit kan zijn :?

[ Voor 16% gewijzigd door aardbeix15 op 09-03-2006 22:48 ]

snel zeggen: 'De koetsier poetst de postkoets met postkoetspoets'
levensmotto: 'vroeg gedaan is lang gerelaxed!'.

Verwijderd

klinkt misschien raar, maar ik had laatst met een wireless kaartje dat die het vaste ip naar elke restart weer omzette naar een dynamische. Heel vervelend met geen dhcp.

Je moet opletten soms dat er soms een tooltje van het kaartje zelf word geinstalleerd en windows ook een vinger in de pap wil hebben met hun eigen wirelles tool. Dus zorg dat je sowieso maar 1 tool voor je wifi hebt. En de driver opnieuw installeren wil ook wel eens helpen.

En andere kanaal gaan zitten met je router/modem/accesspoint

• aardbeix15
  • Niet online

aardbeix15

Topicstarter
Met W2k komt niet Zero Wireless Configuration (de tool van Windows zelf die met XP mee komt) er is dus maar 1 tool.

Ook gaat het toekennen van het IP helemaal goed, hij schakeld dus niet naar DHCP, zou ook niet kunenn want mijn router verstrekt geen IP's.

Ander kanaal e.d. kan ik nog ff proberen, wel gek dat dit eerst niet zo was. Echter mijn workaround lijkt ook wel stabiel te zijn.

n.b. hosts file gechekt die is gewoon default.

[ Voor 7% gewijzigd door aardbeix15 op 09-03-2006 22:49 ]

Verwijderd

probeer bij je ip instellingen van je wireless geen dns in te voeren en alleen dhcp aan laten staan. heb ik ook gedaan met mijn draadloos en mijn router geeft de dns zelf door aan mijn pc.

tis maar een ideetje :z

• aardbeix15
  • Niet online

aardbeix15

Topicstarter
maar ik heb DNS uitstaan op mijn router omdat dat lor een onberoubare DHCP server heeft. Vandaar is alles fixed. Als ik op de lcient geen DNSén op geef gaat het sowieso niet werken.

• aardbeix15
  • Niet online

aardbeix15

Topicstarter
de workarround is stabiel (15x koude start zonder problemen) te noemen. Na ja als iemand nog een suggestie heeft dan heel graag en anders kunnen andere tweakers dit topic weer gebruiken voor het vinden van de tip.

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Kan je op deze momenten de dns-server wel pingen, telnetten op poort 53, of met nslookup queries uitvoeren? En wat gebeurt er als je de dns-clientservice eens herstart? En ipconfig /flushdns ?

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Pagina: 1