Toon posts:

Asrock 939 dual sata 2 met thermalright X90

Pagina: 1
Acties:
  • 140 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben van plan om de stock cooler van mjn AMD 3200 te vervangen met bovenstaande cooler. Op het algemene topic van de Asrock 939 dual sata 2 staat dat deze cooler gewoon past op dit MB. Op de site van thermalright echter staat dat je bij Asrock MB eerst de backplate moet vervangen met een standaard metal K8 backplate. Dit is niet z'n makkelijk klus daar er geen schoeven bij asrock gebruikt worden.

Weet iemand hier meer over (m.a.w. wie heeft desbetreffende cooler op een Asrock MB). Past de X90 er gewoon op of moet je toch de backplate eerst vervangen?

• successor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-05 16:18
de xp 90 zal er denk ik wel op passen , maar ik denk dat je er beter mee af bent als je een metal backplate gebruikt , die wordt niet voor niks aangeraden

en ik denk wel dat er schroefjes bij de metal backplate zitten , niet ?

Out of the box? What box? There is no box.

Verwijderd

Topicstarter
De backplate wordt niet standaard bij de cooler zelf geleverd . Volgens de site van thermalright moet je zelf een standaard K8 backplate kopen.

Maar als de cooler gewoon past op de stock-brackect van het MB moet het volgens mij geen probleem zijn.

• hoeretoeter
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19-05 14:37
Het volgende is even geleend van de Thermalright site:

As in the case for Gigabyte motherboards, Asrock also uses push-pins to put in place the K8 RM on the motherboard which is different from most of K8 motherboards in the market that use screws to fix the RM (through the motherboard onto a backplate on the back of motherboard.) Thermalright XP-120/-90 K8 RM (for use with heatsink for K8 platform only) is designed to replace those push-pins with screws.

Since the Asrock (and Gigabyte) K8 boards use push-pin type RM's, there is no backplate in the back of motherboard to support Thermalright’s customized RM. You will need to purchase separately a metal K8 backplate.

Deze backplate heb je nodig:
http://www.thermalright.c..._accessories.htm#acc_k8bp

Voor zover ik zie heb je deze dus echt nodig en kan je em zonder gewoon niet bevestigen zo simpel. Zie hieronder die instructies en het probleem.
Zowel asrock als gigabyte gebruikt doordruk IPV schroefbevestiging. de schroeven van de bracket die de xp 90 vasthoud kunnen dus niet in de onderplaat van de asrocks en gigabytes worden geschroefd. gevolg is dat deze kunstof plaat vervangen moet worden voor een speciale metalen (met schroefdraad):
http://www.thermalright.c...ort_installation_k8bp.htm

Ben nog even voor je aan het zoeken geweest. die backplate is nergens te koop....

suffe boel...

zeer goede alternatieven en nog goedkoper ook zijn:
pricewatch: Thermaltake Big Typhoon CL-P0114 (Socket A/754/775/939/940) Thermaltake big typhoon, stil en goed.(zelfs nog iets beter dan de xp90, tenzij je de xp90c wou kopen)
of de bbg koeler (ook heel aardig) iets minder goed als de typhoon maar ook veel goedkoper:
arctic cooler freezer pro 64
pricewatch: Arctic Cooling Freezer 64 Pro (Socket 754, 939, 940)

[ Voor 16% gewijzigd door hoeretoeter op 09-03-2006 17:15 ]

Rechtvaardigheid betekent niet dat we allemaal hetzelfde zijn.

• successor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-05 16:18
je vergeet de freezer pro ....

niet dus :(

soit , deze werkt dus wel met jouw backplate , heb er hier namelijk ook zo een ... ;)

[ Voor 70% gewijzigd door successor op 09-03-2006 21:11 ]

Out of the box? What box? There is no box.

Verwijderd

Topicstarter
hoeretoeter schreef op donderdag 09 maart 2006 @ 17:02:

Deze backplate heb je nodig:
http://www.thermalright.c..._accessories.htm#acc_k8bp

Voor zover ik zie heb je deze dus echt nodig en kan je em zonder gewoon niet bevestigen zo simpel. Zie hieronder die instructies en het probleem.
Zowel asrock als gigabyte gebruikt doordruk IPV schroefbevestiging. de schroeven van de bracket die de xp 90 vasthoud kunnen dus niet in de onderplaat van de asrocks en gigabytes worden geschroefd. gevolg is dat deze kunstof plaat vervangen moet worden voor een speciale metalen (met schroefdraad):
http://www.thermalright.c...ort_installation_k8bp.htm

Ben nog even voor je aan het zoeken geweest. die backplate is nergens te koop....

suffe boel...

zeer goede alternatieven en nog goedkoper ook zijn:
pricewatch: Thermaltake Big Typhoon CL-P0114 (Socket A/754/775/939/940) Thermaltake big typhoon, stil en goed.(zelfs nog iets beter dan de xp90, tenzij je de xp90c wou kopen)
of de bbg koeler (ook heel aardig) iets minder goed als de typhoon maar ook veel goedkoper:
arctic cooler freezer pro 64
pricewatch: Arctic Cooling Freezer 64 Pro (Socket 754, 939, 940)
Was er dus ook achter gekomen dat ie backplate i.i.g niet in de pricewatch staat. Wellicht dat ie los te krijgen is bij een computerzaakie. Vreemd dat er op asrock 939 dual topic geschreven wordt dat ie er op kan beetje aandacht over compabiliteit was niet slecht geweest.

Bedankt voor de alternatieven, wellicht dat de alternatieven ook goed zijn, vond dit alleen de lichtste in gewicht (iets van 450 gr. incl. fan) en was onder de indruk van de prestaties.

• hoeretoeter
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19-05 14:37
gewicht hoef je je nit te veel druk over te maken, mijns inziens. Er zijn nu al zoveel koelers die boven de 500 gram komen en ik heb dit zelf nog nooit als probleem gezien. Meestal zitten deze koelers ook dusdanig goed vast dat hier geen probleem mee ontstaat.

Ben zelf een fanatieke lanner met een koeler van 900 gram.
Computer is nu zeker 10 maal meegeweest naar lans (o.a. campzone etc) nooit iets mis mee geweest. Moederborden kunnen gewoon veel zijwaartse kracht van proc gewicht hebben. hops computer op zn kant en in de auto raggen is nog altijd goed gegaan.

Gewicht alleen bepaald ook niet de druk op het mobo zelf natuurlijk.
Een lichte koeler die de massa zeer ver van het mobo heeft druk dmv kracht maal arm veel meer op het mobo als een "laag" liggend maar zwaardere koeler.

De thermaltake steekt niet erg ver uit en is echt een vette cooler.
Conclusie is dat dat je over gewicht je niet te veel druk moet maken. :p
Ook vind ik de koeler eigenlijk veel te duur voor zn prestaties maar das mijn id. (moet nog los een fan kopen ook)

Persoonlijk denk ik niet dat je die backplate gaat vinden hoor....
Btw natuurlijk kan de koeler erop als je dat probleem met die vage backplate op een andere manier oplost.... dit lijkt me alleen erg link aangezien er best wat van afhangt dat de koeler goed op zn plaats blijft zou ik er niet mee durven experimenteren.
Ook is het goed mogelijk dat niet alle versies van asrock dezelfde backplate hebben gebruikt en dat de probleem veroorzakende pushins pas in de nieuwere versies voorkomen.

[ Voor 28% gewijzigd door hoeretoeter op 10-03-2006 01:45 ]

Rechtvaardigheid betekent niet dat we allemaal hetzelfde zijn.

Verwijderd

Pagina: 1