Sportvliegbrevet RPL

Pagina: 1
Acties:
  • 1.314 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkanon
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

mkanon

www.kanonweb.nl

Topicstarter
Als dit niet op de goede plaats staat.(ik zie nu dat dat waarschijnlijk wel het geval is)..mijn excusses,,

Ik ga binnenkort m'n eerste proefles doen, in een sportvliegtuig (Cessna 150), en er zit een groot risico in dat ik helemaal aan verslaafd raak, en m'n RPL wil gaan halen, nu is er volgens mij op GOT, nog nooit over gesproken, dus ik vroeg me af, wie er uberhaupt, een RPL of PPL heeft.

Nu ben ik ook al druk bezig geweest om uit te zoeken hoe het behalen van een Rpl brevet in elkaar zit. En volgens mij bestaat dat uit

--- Minimaal 17 jaar zijn
--- Medisch goedgekeurd zijn voor vliegen
--- Voor de (negen) theoretische vakken geslaagd zijn
--- Voor het praktisch vliegexamen geslaagd zijn
--- Tenminste 30 vlieguren hebben waar van ?? solo?

Nu zit ik met een aantal onduidelijkheden, die iemand misschien voor mij kan verhelderen?
Met het autoexamen is het zo dat ik eerst ga lessen, dan tussen door de theorie ga leren, hier examen in ga doen, en dan ga afrijden.

Maar hoe zit dit met vliegen? Als ik binnenkort de proefles doe, is dat dan meteen al een vlieguur? ik heb dan nog geen logboek... en wat is de volgorde? mag ik bijvoorbeeld 15 vlieguren maken ? en daarna de theorie, en de keuring etc doen?

Het lijkt mij super om gewoon de eerste anderhalf jaar elke maand een vliegles te nemen! en in het tweede jaar rustig alle 7 theorie vakken te halen.

Dan zit ik nog met de vliegschool. ik kan naar een vliegveld toe, bv eelde, of lelystad, maar er is bij mij in de buurt ook een "hobbymatige" club waar je volgens de site ook je RPL kan behalen, deze scheelt alleen zo'n 50% in de prijs.

Ook wil ik graag weten wat er nog voor jaarlijkse keuringen, clubgeld etc.. bij komt.

[ Voor 6% gewijzigd door mkanon op 09-03-2006 09:54 ]

I reject your reality and substitute my own!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14065

Erg interessant, ik ga binnenkort ook een proefles vliegen en heb eigenlijk dezelfde vragen!

Misschien moet je een modje even vragen of deze naar SG mag, is ie beter op z'n plaats denk ik! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 26-01 15:58

Bergen

Spellingscontroleur

Er lopen meer piloten/vliegers op GoT rond dan je denkt hoor! Als je bijvoorbeeld een gemiddeld FS2004-topic (ofzoiets) doorleest kom je hier en daar wel mensen tegen die hun brood verdienen met vliegen.

Deze is wel leuk: Het Luchtvaart Topic
Deze kende je misschien al: http://www.gratisppltheorie.nl
Laatste FS-topic: Flight Simulator - deel 76

[ Voor 16% gewijzigd door Bergen op 09-03-2006 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:04
Ik ga dit topic ook volgen; het lijkt me fantastisch om te doen, maar wat ben je nou eigenlijk kwijt aan deze hobby? Om te beginnen om je brevet te halen, en daarna om zo nu en dan een toestel te huren en wat uurtjes te maken?

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:49

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Vraag het eens aan Tsuru. Dat is imo een van de bekendste vliegers hier.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkanon
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

mkanon

www.kanonweb.nl

Topicstarter
Dr. Strangelove schreef op donderdag 09 maart 2006 @ 12:00:
Ik ga dit topic ook volgen; het lijkt me fantastisch om te doen, maar wat ben je nou eigenlijk kwijt aan deze hobby? Om te beginnen om je brevet te halen, en daarna om zo nu en dan een toestel te huren en wat uurtjes te maken?
Volgens meerdere sites moet je om de zoveel jaar na het behalen van je brevet, een medische keuring krijgen, en je moet minstens 10 uren per jaar vliegen.

Misschien kunnen we straks met z'n allen starten :P groeps korting!

I reject your reality and substitute my own!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steffie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:31

Steffie

Opaque

NSTM >> TF:V

With the sun and the moon on either side of his helmet, a new star is born in the name of Valentino Rossi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:12

Bestla

M/M -> V/F

Ik heb ooit een proefles gedaan op Zestienhoven Rotterdam. De kosten vielen mij toen mee. 185 gulden voor een half uur vliegen. Je krijgt de basisuitleg, de briefing, vliegtuiginspectie enz. Dan het moment om in te stappen. Je gaat links zitten en de instructeur rechts. Allereerst zet je de koptelefoon op zodat de communicatie onderling en de toren/vluchtleidinggesprekkken goed doorkomen ivm met het motorlawaai. De instructeur legt dan nog een en ander uit en dan komt het moment; de motor mag gestart worden nadat toestemming is gevraagd aan de toren. Daarna ga je taxieen, ook na toestemming en je krijgt meteen ook annwijzingen hoe te rijden naar de startbaan. Alles in het Engels. Vlakbij de startbaan moet je stoppen en een test doen. Niet omdat je leerling bent maar dat moet iedere piloot van een propeller aangedreven toestel. Het kontakslot kent een paar standen: Off, kontakt on, left, right, start. Je vraagd je af waar dat left right op slaat. De toren vraagt of je wil testen of de motor blijft lopen op standje left en right afzonderlijk. Je draait de sleutel naar left en geeft door of de motor blijft draaien. Als alles goed is dan mag je van de toren de startbaan op rijden. Vervolgens krijg je toestemming om op te stijgen. Dat doet de instructeur. De rest is voor jouw, je mag zelf sturen , hoogte in de gaten houden (1200 voet) ivm max hoogte ivm Schiphol en Rotterdam Airport.
Ik heb toen zelf de route naar de nieuwe waterweg, Hoek van Holland, naar Haarlem, naar Gouda, Rotterdam gevlogen. De instructeur zei toen: Jij hebt Flight Simulator ervaring :) Je stuurt met 1 hand, hebt de vlieghoogte goed in de peiling en richtingsgevoel. Petje af voor de eerste keer 8)
Hij raadde mij aan als ik verder wilde om een groter toestel te huren voor je lessen, om betalende passagiers mee te nemen om de kosten te drukken.

Misschien ga ik ooit nog verder hierin, het was een machtige ervaring _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hmmm, ik heb van mijn vriendin een proefles gekregen, maar voor ^^. Mag je tijdens het lessen passagiers meenemen? En hoeveel lessen zou je nodig hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Laatst online: 23:12

Bestla

M/M -> V/F

Je mag passagiers meenemen. Ik ben zelf meegeweest toen mijn zwager een proefles had.

Als je een snelle leerling bent en alles in 1 keer goed doet dan kan het in 15 tot 20 lessen. Dan mag je solo vliegen op 1 motorige vliegtuigen. Daarna moet je jaarlijks dan je minimale verplichte vlieguren bijhouden om je brevet te behouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Oh oh, dan gaan we weer de Airlaw kant op :o

Ikzelf heb m'n JAA CPL in de states gehaald en vlieg nu Twin in Engeland. Het aantal uren benodigd voor een PPL is 40 volgens onderstaande info:
Private Pilot License in Europe (JAA)
To obtain a PPL in Europe you either have to join a flight school or become member of a flight club. The availability of training facilities vary depending on where in Europe you live, but if you want to obtain a private pilot license for leisure flying a flight club is usually the cheapest alternative.

Before getting the PPL you need a certain amount of training. You need a minimum of 40 hours flight time (most students have an average of 60-80 hours much depending on how often they fly) and you have to pass a written exam.

The written exam consists of 7 topics put together in a written multiple-choice test. As the theory is pretty time consuming most flight clubs or flight schools recommend you don’t fly very much before passing the exam.

Ones the written exam is out of the way you can concentrate on the flying. For the first 15-20 hours you and your instructor will cover the basics needed to safely maneuver an aircraft. You learn how to take off, climb, turn, decent and land. When your instructor feels comfortable you can do this safely he signs you of for a solo flight.

The next 20-50 hours are dominated by flights with your instructor, cross country flights to learn how to properly navigate, solo training flights and solo cross country flights. When your instructor feels the necessary skill level is reached he signs you up for a “check ride”.

A “check ride” is conducted by a certified examiner and usually done in the airplane you learned how to fly. You start by having a short oral exam. Here you are asked some questions to test the knowledge level and you cover a pre-planned cross country flight. After passing the oral you fly. After passing the oral part of the “check ride” you fly.

The flying part of the PPL check ride takes from an hour to an hour and a half. Here you cover the basic maneuvers, navigation skills and take offs and landings. Often the ride is started of as a cross country flight where you fly the first check points on the cross country route before doing maneuvers and finish of with landing rounds at the airport.

After passing the check ride the examiner issue you a PPL and you are now a JAA pilot.
toon volledige bericht

Ik bespeur hier een zekere mate van onethische logica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

40 uur dus om je PPL te halen, en daarna, hoeveel jaarlijkse vlieguren heb je nodig?

(het trekt wel een beetje moet ik zeggen :P)

Is 100 euro per les een realistisch bedrag overigens? Of worden proeflessen altijd voor veel minder geld aangeboden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

http://www.jaa.nl/publications/jars/563247.pdf

Deze oversizede PDF van de JAA vanaf pagina 45 :)

Het is 16 jaar voor eerste solo met geldige Class I of II medical. Vanaf 17 jaar kun je je PPL halen. Oftewel: je mag eerder een vliegtuig besturen dan een auto rijden.

45 uur minimaal voor PPL waarvan 5 in een FNPT simulator of Basic Instrument Training Device gedaan mag worden.

25 uur dual instruction. 10 uur solo en 1 cross country van minimaal 150 NM (270 km).

Die 40 uur kan wel kloppen, das dus exclusief simulatie uren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aphelion
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-05 09:33
Wat heb je aan een bevret, kan je een prive vliegtuig kopen?

Feeling lonely and content at the same time, I believe, is a rare kind of happiness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nee, maar wel een vliegtuigje huren en een stukje vliegen. Je hoeft ook niet persé een zeilboot te kunnen kopen wanneer je je kielboot 3 haalt, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dentheman
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-05 08:41

Dentheman

Zie signature

Anoniem: 14065 schreef op zondag 19 maart 2006 @ 12:37:
Nee, maar wel een vliegtuigje huren en een stukje vliegen. Je hoeft ook niet persé een zeilboot te kunnen kopen wanneer je je kielboot 3 haalt, toch?
of een auto te kopen wanneer je je rijbewijs hebt gehaald :+

Mijn buurman is er tijdje geleden mee begonnen, hij heeft al z'n rbw's en chaufferspapieren (rij-instructier) en wilde dit er bij gaan doen, aardig wat praktijkuurtjes gehad en aantal theorieën gehaald maar uiteindelijk gestopt omdat je er aardig wat geld en tijd in moet steken en er (in zijn ogen) niks voor terug krijgt

[ Voor 34% gewijzigd door Dentheman op 19-03-2006 12:40 ]

Zie ondertitel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Aphelion schreef op zondag 19 maart 2006 @ 12:36:
Wat heb je aan een bevret, kan je een prive vliegtuig kopen?
Als je geld zat hebt wel natuurlijk. Ik zie hier met regelmaat vliegtuigen te koop aangeboden worden. Dan hebben we het over een relatief simpele Piper Arrow van 30 jaar oud waar ze nog gerust 69k pond voor vragen, een kleine 110.000 euro. Dan zit je nog met onderhoud en onderdak. Dure hobby, je kan dan beter een vliegclub zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 29-04 12:10

_Christiaan_

Master of SOG

Idd bijvoorbeeld Vvliegclub Rotterdam.

Ik heb er al 3 proeflessen gedaan van 40 minuten per les, en het was echt meesterlijk _/-\o_
Ik mocht van begin af aan al alles zelf doen (taxiën, opstijgen, etc.). Maar dat was ook mede dankzij de aardige instructeur, waar ik speciaal om had gevraagd. Ik mocht ook elke keer weer iets meer (ATC, checklist etc.)

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Vliegen is een gruwelijk dure hobby. Een simpele cessna huren kost zo rond de 150 E per uur en dat is dan exclusief landingsgeld. Je moet vanaf het tweede jaar dat je je brefet hebt elk jaar minimaal 12 vlieguren maken. Bij de meeste clubs moet je minimaal elke 3 maanden een keer vliegen, anders moet je opnieuw een soort examen doen. Verder moet je minimaal de afgelopen 90 dagen 3 starts en landingen gemaakt hebben anders mag je niet met passagiers vliegen.

Allemaal dingen om rekening mee te houden!

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aphelion
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-05 09:33
Anoniem: 14065 schreef op zondag 19 maart 2006 @ 12:37:
True, alhoewel ik dat wel heb gedaan ;)

Feeling lonely and content at the same time, I believe, is a rare kind of happiness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrL
  • Laatst online: 08-05 17:51

KrL

Foto foto..

Schop ! :) Zat te twijfelen om een nieuw topic te openen maar wellicht dat het ook een mooie voortzetting van dit topic is: zijn er momenteel nog meer tweakerz die een RPL/PPL hebben of hier mee bezig zijn ? Zoja, welke heb je, waar vlieg je of hoe ver ben je met het behalen ?
Ik ben zelf bezig met m'n RPL, ongeveer halverwege (16 vlieguren, 3 vd 8 theorie examens gedaan/gehaald). Vlieg ongeveer 1 keer per week op vliegveld Hilversum. Ben benieuwd !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Ik heb zelf een Frozen ATPL bestaande uit de ATPL Theorie, CPL, MCC, Class 1 Medical en A320 type rating. De hele boel dus.

Laatst wel een check gevlogen op Seppe, was echt hardstikke leuk. Zodra er weer wat geld is dan ga ik het zeker vaker doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duesenberg J
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23:53
Er wordt in dit topic veel gevraagd naar kosten, maar ik heb weinig antwoorden gezien.
Ik heb momenteel veel te weinig geld om ook maar te kunnen denken aan vlieglessen, maar ik ben wel benieuwd naar de kosten als je je brevet eenmaal hebt. Je moet een minimum aantal vlieguren vliegen.
Dan zit je dus vast aan de huur voor het vliegtuig, de kosten van brandstof, lidmaatschap van een vliegclub (al zal dat de kleinste kostenpost zijn denk ik) en ik las daarnet ook iets over landingsgeld?

Wat kost dat op jaarbasis? Dat het duur is weet ik wel, maar hoe duur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrL

KrL

Foto foto..

Bolk schreef op zaterdag 08 september 2007 @ 00:03:
Ik heb zelf een Frozen ATPL bestaande uit de ATPL Theorie, CPL, MCC, Class 1 Medical en A320 type rating. De hele boel dus.
Je bent verkeersvlieger geweest oid ? Waarom niet meer ?
Duesenberg J schreef op zaterdag 08 september 2007 @ 12:03:
Er wordt in dit topic veel gevraagd naar kosten, maar ik heb weinig antwoorden gezien.
Ik heb momenteel veel te weinig geld om ook maar te kunnen denken aan vlieglessen, maar ik ben wel benieuwd naar de kosten als je je brevet eenmaal hebt. Je moet een minimum aantal vlieguren vliegen.
Dan zit je dus vast aan de huur voor het vliegtuig, de kosten van brandstof, lidmaatschap van een vliegclub (al zal dat de kleinste kostenpost zijn denk ik) en ik las daarnet ook iets over landingsgeld?

Wat kost dat op jaarbasis? Dat het duur is weet ik wel, maar hoe duur?
Kosten van een RPL zijn zo rond de 10 a 12k, PPL meer richting de 15K. Initiele medische keuring is 300 euro, vervolgkeuringen (eens in de zoveel jaar) 150. Je moet je brevet per 2 jaar vernieuwen, precieze kosten daarvoor weet ik niet. In het 2e jaar moet je daarvoor minimaal 12 vlieguren hebben. Los van een vliegclub kost het huren van een Cessna zo'n 150 euro per uur, dus ben je in dat jaar minimaal 1800 aan huur kwijt. Landingsgeld is afhankelijk van het vliegveld: voor Schiphol tegen de 300 euro, voor bijvoorbeeld Hilversum 6,50 per landing. Maar je kunt natuurlijk vrienden/kennissen meenemen en die mee laten betalen aan huur/landingsgeld.

Samengevat en ruim genomen: zo'n 2400 euro per 2 jaar, 1200 per jaar, 100 per maand..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Ik heb een ook een frozen atpl, met 747 crp en Fokker 100 co rating.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotter
  • Laatst online: 09-05 15:33

Spotter

Lichtnicht

KrL schreef op zaterdag 08 september 2007 @ 12:20:
In het 2e jaar moet je daarvoor minimaal 12 vlieguren hebben.
Of een profcheck toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Zie ook:
Hoe word ik privé vlieger
En het bijbehorende forum.

Je zou kunnen kijken naar vlieglessen op een Touring Motor Glider. ( via gedeeld ownership )

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06-05 10:43

klaaz

it's me!

Hier ook een PPL. Ik adviseer beginnende vliegers altijd een PPL ipv een RPL. Tegenwoordig mag je met een RPL de grens niet meer over en dat is in het kleine Nederland toch erg beperkt. Hier in Groningen vlieg je in 15 minuten naar het duitse eiland Borkum en het zou jammer zijn als je RPL dat soort vluchten zou beperken.

Het verschil tussen beide is het aantal benodigde uren (RPL 30 tov PPL 40). Waarvan 5 solo uren bij een RPL en 10 solo uren bij een PPL. Alvorens je passagiers mee mag nemen dien je minstens 10 solo uren te hebben gemaakt, dus bij een RPL met 5 solo uren dien je er nog minstens 5 alleen te vliegen na het behalen van je brevet.

Tegenwoordig gaan beide opleidingen gepaart met 7 theorie examenvakken waarover je hier meer informatie kunt vinden.

De theorie is lastig, mede omdat de examens zodanig opgebouwd zijn dat het lijkt dat men je liever onderuit haalt dan je een brevet te geven.

Reken voor een PPL opleiding op 11 tot 15k aan kosten te verdelen over 2 jaar. Sneller kan uiteraard, maar de meesten doen er ca 2 jaar over. Het aardige is dat je voor dat geld natuurlijk al een boel hebt gevlogen. Het is dus niet zo dat het weg gegooid geld is. Na het behalen van je brevet is deze 2 jaar geldig. In het tweede jaar dien je 12 vlieguren gemaakt te hebben al is het aan te raden dit ook minimaal in het eerste jaar te vliegen. Vlieg je zoals ik op meerdere type's dan is het verstandiger meer te vliegen zodat alles wel een beetje actueel blijft.

Bij onze vliegclub bieden we de mogelijkheid een proefles te volgen (ca 50 minuten), kosten 160 euro all in. We hebben echter ook een minicursus van 5 uur, dat is met bloktijden 6 uur in het logboekje. Dan weet je al heel aardig of het iets voor je is en ben je al redelijk op weg. Kosten voor deze minicursus € 895,= all in, inclusief twee avonden theorieopleiding en 3 maanden lidmaatschap club.

Ik ga er vanuit dat het vermelden van dit soort dingen geen probleem is omdat het geen commerciele zaak betreft.

Vragen? Stel ze gerust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Ik ga zelf ook maar weer eens informeren naar een profcheck, want stiekem is het toch wel erg leuk dat kleine spul :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Ik zou een beetje rondvragen bij je collega's vaak zitten daar wel SE examinatoren tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06-05 10:43

klaaz

it's me!

Die lopen idd overal rond, al dan niet gepensioneerd verkeersvlieger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrL

KrL

Foto foto..

Ik heb m'n RPL gehaald (2 weken geleden) ! Topic suddert alweer even, nog meer mensen bezig/gehaald ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D3NN1S
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
KrL schreef op woensdag 23 april 2008 @ 22:16:
Ik heb m'n RPL gehaald (2 weken geleden) ! Topic suddert alweer even, nog meer mensen bezig/gehaald ?
Dan geef ik ook nog maar eens een schop onder dit topic! :P

Ik ben inmiddels begonnen met de training voor het RPL brevet. Tot nu toe 2 lessen gehad en de 3e is vrijdag a.s. :)
De theorie ga ik in september mee starten. Tot nu toe vind ik het allemaal wel tof maar de snelheid van de training valt mij wat tegen (beetje traag imho). Maargoed ik mag nog niet zeuren na 2 lessen. :P

Het valt me inderdaad wel op dat er maar weinig mensen zijn die de stap zetten om hieraan te beginnen. Ik denk dat het kostenplaatje hier hoofdverantwoordelijk voor is want man o man wat kost het een smak geld ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
D3NN1S schreef op dinsdag 15 juli 2008 @ 17:06:
[...]
Het valt me inderdaad wel op dat er maar weinig mensen zijn die de stap zetten om hieraan te beginnen. Ik denk dat het kostenplaatje hier hoofdverantwoordelijk voor is want man o man wat kost het een smak geld ;(
Inderdaad zeg!

Zat net te kijken op de site van vliegclub Rotterdam, en daar hebben ze een aanbieding:
3 lesuren voor 600 euro.

Damn :P

Ik zou wel een proeflesje willen doen, maar waar is dat mogelijk en niet te duur?

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D3NN1S
  • Niet online
anandus schreef op dinsdag 15 juli 2008 @ 17:18:
[...]
Inderdaad zeg!

Zat net te kijken op de site van vliegclub Rotterdam, en daar hebben ze een aanbieding:
3 lesuren voor 600 euro.

Damn :P

Ik zou wel een proeflesje willen doen, maar waar is dat mogelijk en niet te duur?
Dat hangt er vanaf wat je niet al te duur vind ;) Ik vlieg zelf blij vlieg centrum lelystad ( http://www.vliegbrevet.info ) daar kost een half uur 120 en een vol uur 230 euro zie ik :)

Het is en blijft gewoon een dure hobby :P

Overigens les ik op het vliegtuig uit de banner de PH-TEC :)

[ Voor 5% gewijzigd door D3NN1S op 15-07-2008 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D3NN1S
  • Niet online
Goed de 3e les heb ik inmiddels achter de rug en mijn eerder genoemde commentaar neem ik terug :D deze les was echt tof en heb echt het idee dat ik nu eindelijk serieus leer vliegen.

* D3NN1S is nu na de 3e les pas echt enthousiast! *O*
Pagina: 1