Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[MP3] Verschil geluidskwaliteit tussen mp3 spelers...

Pagina: 1
Acties:
  • 200 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo iedereen,

Ik was vroeger helemaal happy met mijn Sony MD ding waarop ik voor het eerst mijn mp3tjes mee kon beluisteren op de fiets in de trein en meer.
Nadat die stuk is gegaan, alles wat klein en breekbaar is gaat bij mij stuk |) , ben ik een Creative Muvo 2 met 1,5 gb gaan kopen.
Na een stevige zuip/feest/... vakantie in Texel te hebben gehad is er waarschijnlijk zand in dat ding gekomen, en sinds het een mini hd speler is is hij er na veel stotteren en lichtpuntjes te hebben gehad mee uit geschoten.

Nu zit ik dus te kijken voor een niet al te dure mp3 speler met 512mb - 1gb voor rond de 100 euro. Die zijn er in overvloed alleen ben ik niet helemaal zeker over één ding namelijk: of er duidelijk geluidsverschil te horen is tussen mp3 spelers onderling?

Ik had ooit eens wat mensen horen zeggen dat de iRiver ongeveer het meest met goede geluidskwaliteit komt. Is het echt zo dat er tussen een simpele 30 euro usb stick mp3 speler en b.v. een dure ipod nano veel geluidsverschil zit?

Ik heb hierthuis goede MX400 dopjes van Sennheiser liggen waarmee ik geen enkel mankement mee hoor.

Graag wat reacties.

Alvast bedankt,

Tim.

• Creesch
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:53

Creesch

bla bla!

sowiezo wil ik toch even melden dat je bij een dure ipod nano meer betaalt voor de naam en het uiterlijk dan voor wat je krijgt.
Als ik de geluidskwaliteit vergelijk van verschillende ipod varianten die ik heb mogen proberen dan is het meestal zo dat er een aardig geluid uit komt maar is het niet beter of in sommige gevallen slechter dan gemiddelde mp3 speler.

Wat je het best kan doen is denk ik kijken naar de modellen en merken waar je wel intresse in hebt en kijken of daar reviews over te vinden zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Over de iRiver t20 kan ik maar weinig reviews vinden.

Dit vind ik jammer want ik denk zeker dat dit een erg degelijke mp3 speler is met lithium accu (wat ik overigens een must vind in verband met gemak). Alleen zit de 512mb versie wel stevig tegen de 100 euro aan en dat vind ik persoonlijk net wat te veel voor wat je ervoor krijgt

Trouwens heb ik geen interesse in zon standaard rammelbak mp3 speler van Packard Bell ofzoiets.

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
De iRiver T20 klinkt geweldig, heb em zelf ook. Bij iRiver zit je sowieso wel goed qua geluid. Al hun spelers hebben hoogwaardig geluid. Dit geldt ook voor de spelers van Cowon, maar die zijn vaak net even wat duurder.
Als ik jou was zou ik voor de T20 gaan, compact klein dingetje, makkelijk te bedienen, stevig, mooi geluid en hij kan UMS gemaakt worden :)

• koenderks
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-05-2024
Ook Cowon met zijn iAudio behoord tot de top. Maar als je daarvoor wilt gaan moet je denk ik toch wel wat voorzichtiger zijn met je spullen ;) Het is wel zo dat een goedkoop spelertje waarschijnlijk eerder kapot gaat ivm de goedkopere materialen. Ik heb vaak gezien dat een venstertje versplinterd/gebroken is. Maar dat kan ook komen doordat het van mensen is die een goedkope mp3 speler kopen, en het hun niet veel uitmaakt(onder in tas stoppen, draad oordoppen eromheen wikkelen enz)

Als je echt voor (geluids)kwaliteit wilt gaan moet je er wel voor betalen. De Cowon iAudio 5 met 1 GB is een leuk dingetje voor 160 euro. Je zou er dan wel wat zuiniger op moeten doen.

Natuurlijk is de geluidskwaliteit ook afhankelijk van je oordopjes en de kwaliteit van je mp3tjes.

• RoD
  • Niet online

RoD

160 euro lijkt me wat teveel als hij 100 euro uit wil geven. Dan kun je beter gaan voor de iRiver Tx0 serie die niks onderdoen voor de iAudio's.

Verwijderd

Topicstarter
Ey Rod, waar heb jij je iRiver t20 aangeschaft?

Gewoon in de winkel of via internet?

• Piggen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:58

Piggen

Lekker bakkie

Voor €100 (bij mp3spelers.nl) heb je ook een iAudio G2 512MB. Zelfde geluidskwaliteit en instellingen als de andere iAudio's, maar goedkoper door het ontbreken van een radio en het gebruik van USB 1.1. En hij hij heeft een (theoretische) speelduur van 40 uur op een AA-batterij.

Meer opslagcapaciteit heb je voor iets meer dan €100 met een Creative Zen Nano Plus 1GB. Schijnt ook zeker niet verkeerd te klinken. En met radio. Alleen een beetje een klein schermpje en het installeren van hun software is nodig om de speler te gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
MPmad schreef op donderdag 09 maart 2006 @ 12:13:
Voor €100 (bij mp3spelers.nl) heb je ook een iAudio G2 512MB. Zelfde geluidskwaliteit en instellingen als de andere iAudio's, maar goedkoper door het ontbreken van een radio en het gebruik van USB 1.1. En hij hij heeft een (theoretische) speelduur van 40 uur op een AA-batterij.

Meer opslagcapaciteit heb je voor iets meer dan €100 met een Creative Zen Nano Plus 1GB. Schijnt ook zeker niet verkeerd te klinken. En met radio. Alleen een beetje een klein schermpje en het installeren van hun software is nodig om de speler te gebruiken.
Aha, een Lithium battery is wel een vereiste.

En ik ga over 2 uurtjes eff langs de mediamarkt hier in Rotterdam om te kijken voor een iRiver of iAudio.

Als deze niet te vinden zijn zal ik denk ik toch nog even 2 weken moeten wachten, ik ben slecht in wachten :( .

Dan heb ik mijn nieuwe salaris erbij en bestel ik er wel één via internet.

• RoD
  • Niet online

RoD

Verwijderd schreef op donderdag 09 maart 2006 @ 12:01:
Ey Rod, waar heb jij je iRiver t20 aangeschaft?

Gewoon in de winkel of via internet?
Ik heb em bij de Mediamarkt gekocht. Maar online is ie ook gewoon verkrijgbaar. Meen dat ze em bij mp3shop wel hebben.

Verwijderd

Beste geluidskwaliteit blijft nog steeds de Sony apparaatjes imho... (Hi-MD en HD-NW5 enzo).
Ik heb een iPod nano gebruikt, een Creative Zen Micro, zo'n klein flash-spelertje van iRiver, maar mijn 3 jaar oude Sony NetMD staat met kop & schouders boven die andere uit als het op geluidskwaliteit aankomt.

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2006 13:55 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik heb zelf ook een Minidisc speler gekocht van Sony 2 jaar geleden. (299 euro!)

Maar die is snel kapot gegaan maar ik moet zeggen dat het geluid meesterlijk was.

Ik begrijp niet hoe dit kan, zitten er in minidisc spelers een speciale geluidskaart ofzo die mp3 spelers niet hebben?

• Marando
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-11 13:43

Marando

Muziekje?

Sinds kort ben ik in het bezit van de Cowon iAudio 5 1GB en ik moet zeggen dat ik echt super tevreden ben over dit beestje!!!

Hiervoor heb ik twee keer een Sony MD walkman gehad. De geluidskwaliteit van deze twee apparaten was ik altijd zeer over te spreken. Als ik een MP3 speler beluisterde van een vriend of collega, dan was ik nooit te spreke over het geluid, ik moest dan ook niks hebben van MP3 spelers.

Tot dat ik dus kort geleden eens ging verdiepen in MP3 spelers en zodoende uitkwam bij Cowon iAudio. Na super veel goede verhalen te hebben gelezen, ben ik naar de Mediamarkt toegestapt om de iAudio G3 1GB te kopen. Helaas, niet op voorraad. Toen besloten om de bijna gelijke iAudio 5 te kopen. Verschil zit 'm in uiterlijk en in type batterij wat er in moet. Qua geluidskwaliteit enzo en mogelijkheden zijn ze (nagenoeg) identiek.

Trust me.. deze iAudio 5 overtreft mijn NET-MD van Sony. Geen ruis bij rustige stukjes in liedjes en de geluidskwaliteit is echt bijzonder goed. Ok, nou moet je niet met een zooitje mp3'tjes aan komen zetten die crappy zijn, dan klinkt het nooit goed. Mijn officiele audio cd's heb ik omgezet naar 192kbit OGG... klinkt SUPER SUPER!!! Heb 'm nu een weekje ongeveer en elke dag is puur genieten!! :)

Ik ben zo blij dat ik niet minder geld heb uitgegeven voor een MP3 speler waar ik achteraf niet helemaal tevreden mee zou zijn geweest.

(Ik gebruik niet de meegeleverde Cresyn oordopjes.. )

• Marando

Marando

Muziekje?

Verwijderd schreef op donderdag 09 maart 2006 @ 14:29:
Ja ik heb zelf ook een Minidisc speler gekocht van Sony 2 jaar geleden. (299 euro!)

Maar die is snel kapot gegaan maar ik moet zeggen dat het geluid meesterlijk was.

Ik begrijp niet hoe dit kan, zitten er in minidisc spelers een speciale geluidskaart ofzo die mp3 spelers niet hebben?
Dit komt simpelweg omdat die Minidisc speler van Sony betere hardware bevat dan menig goedkope MP3 speler.. Het is maar net wat voor kwaliteit de digitaal naar analoog omzetting is en wat voor versterker er gebruikt wordt (onderandere). Bij Sony was dat altijd wel prima, is mijn ervaring.

Maar zoals je in mijn post hiervoor kunt lezen, overtreft de iAudio5 mijn Sony Net-MD.
Ik was van plan een cheap mp3 spelertje aan te schaffen, maar ben zo mega blij dat ik dat niet gedaan heb, maar dat ik gelijk iets goeds gekocht heb. (ook nog eens 2 jaar garantie op iAudio!)

Verwijderd

Topicstarter
Marando schreef op vrijdag 10 maart 2006 @ 01:21:
[...]

Dit komt simpelweg omdat die Minidisc speler van Sony betere hardware bevat dan menig goedkope MP3 speler.. Het is maar net wat voor kwaliteit de digitaal naar analoog omzetting is en wat voor versterker er gebruikt wordt (onderandere). Bij Sony was dat altijd wel prima, is mijn ervaring.

Maar zoals je in mijn post hiervoor kunt lezen, overtreft de iAudio5 mijn Sony Net-MD.
Ik was van plan een cheap mp3 spelertje aan te schaffen, maar ben zo mega blij dat ik dat niet gedaan heb, maar dat ik gelijk iets goeds gekocht heb. (ook nog eens 2 jaar garantie op iAudio!)
Hey,

Het is bij mij dus PRECIES hetzelfde gegaan als bij jou.

Ik heb sinds gister avond de iAudio 5 aangeschaft en ben er zeker blij mee.
Ik zat ook hevig te denken om een goedkoop spelertje te kopen.
Toch merk ik geluidskwaliteit.

Op mijn iAudio 3 hoor ik tonen die ik op mijn pc nooit gehoord heb.
Erg vet, al was het wel en tijdje kloten met de EQ en die addons om het gewenste sound te krijgen.

In het begin had ik het idee dat het niet echt goed klonk en er ook niet echt een lekkere flow in de nummers zat inverband met de vele extra tonen. Ik luister voornamelijk drum n bass, techno (japanse dj's), acid en af en toe hardcore.

• Marando

Marando

Muziekje?

Verwijderd schreef op vrijdag 10 maart 2006 @ 13:39:
[...]

Hey,

Het is bij mij dus PRECIES hetzelfde gegaan als bij jou.

Ik heb sinds gister avond de iAudio 5 aangeschaft en ben er zeker blij mee.
Ik zat ook hevig te denken om een goedkoop spelertje te kopen.
Toch merk ik geluidskwaliteit.

Op mijn iAudio 3 hoor ik tonen die ik op mijn pc nooit gehoord heb.
Erg vet, al was het wel en tijdje kloten met de EQ en die addons om het gewenste sound te krijgen.

In het begin had ik het idee dat het niet echt goed klonk en er ook niet echt een lekkere flow in de nummers zat inverband met de vele extra tonen. Ik luister voornamelijk drum n bass, techno (japanse dj's), acid en af en toe hardcore.
Gefeliciteerd met je goede aankoop!! Heb je de 1GB versie of een andere?
Het was inderdaad even prutsen om alles onder de knie te krijgen (lees bijna nooit handleidingen.. ) maar ik heb 'm voor mijn gevoel al goed onder de knie. De instellingen van het geluid enzo was ook even wat gepruts, maar het resultaat mag er zijn, het klinkt geweldig!

Ik heb BBE op 6
Mach3Bass op 5
MP op ON
surround op OFF
en de EQ heb ik alleen de hoogste 2 frequencies op +5, de rest op 0

Klinkt goed! (met mijn huidige oude sony oordopjes..)

Wat me opvalt, is dat het geluid nooit gaat kraken, al zet je alles op maximaal! (was met mijn Sony MD wel anders..)

Tip: upgrade de firmware niet naar 1.45, maar naar de iets oudere, 1.41. Deze werkt prima, terwijl de nieuwste op dit moment sterk wordt afgeraden op www.iaudiophile.net

Verwijderd

Topicstarter
Hey wat voor muziek speel jij meestal af op je iAudio?

• Marando

Marando

Muziekje?

Verwijderd schreef op zaterdag 11 maart 2006 @ 19:05:
Hey wat voor muziek speel jij meestal af op je iAudio?
Van alles en nog wat. Ik luister naar Keane, Maroon 5, coldplay, Live, Daniel Beddingfield, Brian McFadden, David Gray, Michael Buble, Racoon, John Mayer, Daniel Powter, Gavin Degraw, Jamie Cullum.. pfff wat nog meer... Trance/Ambient/New Age/Soundtracks.... van alles eigenlijk. Valt me op dat het lijstje hierboven geen zangeressen bevat.. Ik luister ook nog naar Joss Stone, Kelly Clarkson, Natasha Beddingfield, Norah Jones, ... en nog wel meer maar daar kan ik ff niet op komen. (zit niet achter mijn eigen pc momenteel..)

En dan luister ik nog naar mijn eigen gemaakte muziek (grootste hobby). Niet omdat ik op mijn eigen muziek geil, maar omdat ik dan ook "on the road" met mijn muziek hobby bezig kan zijn en kan horen wat ik verkeerd heb gedaan en wat ik nog eventueel anders kan doen in mijn muziek. :) En dan komt mijn iAudio goed van pas, want die klinkt teminste vet goed!

Music.. I love it!

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Misschien een beetje overbodig, maar ik wil het graag toch even zeggen:

Ik heb het zelf laatst ook even vergeleken. Een normale cheapass blokker mp3 speler vs mijn sony minidisc mz-n510. Als oordopjes gebruikte ik sony ex-71. Stukken beter dus dan de standaard die er bij beide geleverd worden. Dit is overigens voor beide spelers een vooruitgang. Echter als ik een vergelijking maakt klinkt de muziek uit de minidisc gewoon veel beter. Hij is veel levendiger en stukken minder blikkerig als de mp3 speler. :)
Nu is dit wel logisch aangezien sony stukken betere hardware gebruikt in deze vergelijking.
Het verbaast me eigenlijk dat mensen uberhaupt de standaard oordopjes gebruiken die er bij die merkloze gevallen geleverd worden. Waarschijnlijk is dit omdat ze niet beter weten..

Anyway, als je een beetje geluidskwaliteit wilt (en dus ook geen 92 kbps mp3 hebt! :P ) raad ik je zeker niet zo'n merkloos geval aan.

• Marando

Marando

Muziekje?

Metal schreef op maandag 13 maart 2006 @ 02:36:
..........Anyway, als je een beetje geluidskwaliteit wilt (en dus ook geen 92 kbps mp3 hebt! :P ) raad ik je zeker niet zo'n merkloos geval aan.
Helemaal mee eens! :)

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:41
Ik weet dat dit topic alweer een paar maanden oud is, maar wat mij opvalt dat niemand de TS heeft aangeraden gewoon de Creative Muvo2 open te maken en de kapotte compact flash hd eruit te gooien. Voor 25 euro koop je een gewoon compact flash kaartje van 1Gb. (of voor 50 euro een 2 Gb) Nooit meer last van zand en klaar ben je! Want qua geluidskwaliteit is zo'n Muvo2 echt goed te noemen, daar hoef je geen andere mp3speler voor te kopen!
Ik kwam dit topic bij toeval tegen, en kon het niet nalaten te reageren! Zonde om zo'n goeie speler zomaar weg te mikken...hoezo wegwerpmaatschappij? :(

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19", Easee Home, Marstek Venus C 2,56kWh v155, HW P1, ☀️2,7kWp, Ariston Lydos Hybrid WP boiler

Pagina: 1