AT voeding onbelast gebruiken. Hoe zit dat nou.

Pagina: 1
Acties:
  • 386 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Topicstarter
Ik heb hier een AT voeding die ik voor langere tijd (dat wil zeggen, tussen de 4 tot 8 uur per dag) wil gebruiken met een lage belasting op enkel de 12V lijn.
Nu is het zo dat ik hier inmiddels vaak genoeg langs zie komen dat je een voeding niet onbelast mag laten werken. Redenen waarom staan er meestal niet bij, maar het zou niet goed zijn voor de voeding en evt wat eraan hangt.

Ik wil de voeding gebruiken om te voorzien in de verlichting van mijn bureau, die bestaat uit een 4tal dual CCFL kits (8 CCFLs op totaal 4 inverters). Hiervan staan er meestal 2 of 3 tegelijktijdig ingeschakeld, afhankelijk van welke kleur dat ik wil hebben. Ik maak gebruik van geel, rood, groen en blauw en op deze manier is het leuk kleurtjes combineren.

Nu is het zo dat enkel de 12V lijn belast wordt door de inverters. Nu is het alleen zo dat ik hier verschillende verhalen over hoor.
1. Het maakt bij AT voedingen niet uit, als ze maar aangaan zonder (veel) belasting moet je je nergens druk over maken.
2. Het maakt bij AT voedingen niet uit omdat ze al beschikken over genoeg weerstand vanuit de voeding zelf
3. Het maakt bij AT voedingen wel uit, daarom is het verstandig om een weerstand op de 5V lijn te hangen.

Om te kijken wat hier nu waar van is heb ik eens gekeken wat de voeding uitspuugt als ik geen CCFLS heb aanstaan en wat er gebeurd als ik er een inschakel. Wat ik heb gedaan is mijn multimeter in een 12V molex gepropt en de CCFLs 1 voor een aangezet. Vervolgens heb ik hetzelfde truukje gedaan met een extra belasting (een oude maxtor IDE schijf). in rood staan de voltages als ze meer dan 5% afwijking hebben, wat het max is volgens dit topic: Welke voeding heb ik nodig? Deel 14

aantal CCFLs12V lijn
011.37 V
110.56 V
211.24 V
311.68 V
411.75 V
0 + belasting11.07 V
1 + belasting11.20 V
2 + belasting11.64 V
3 + belasting11.77 V
4 + belasting11.76 V

Er zit dus wel wat verschil in de afwijking. Nu vroeg ik me dus af, kan het kwaad om slechts 11,2V naar mijn inverter te sturen, ze zitten immers het voltage toch om naar een veel hoger voltage om die CCFLs te kunnen laten branden (die zouden moeten werken op 600V is me ooit verteld).
Ik heb de voeding nu een paar dagen als test aan de CCFLs gehangen en op zich gaat het goed, alleen voor hoe lang.

Dus, kan het kwaad om een voeding zo langere tijd te gebruiken (of misbruiken wellicht).
Kan ik eventueel een inverter aan een 5V lijn hangen om zo de belasting over de 5V en 12V lijn te verdelen (of sloop ik dan wat, ik ben nooit een held in dit soort dingen berekenen).
Daarnaast heb ik plannen om er nog wat meer zooi aan te hangen, ook CCFL achtig iets met een zooitje inverters. Is het verstandig dat allemaal met een voeding te doen, of kan ik beter een andere oplossing zoeken.

Iets dat ik zelf nog bedacht had was het gebruik van een 230->12V adapter waar ik vervolgens de inverters aan koppel omdat die toch alleen 12V en ground nodig hebben. Enige wat ik me daarin weer afvraag... hoe bereken ik in vredesnaam of dat allemaal wel gaat, op zo'n inverter staat niet wat het ding verbruikt (input is 12V, maar output is mij onbekend, evenals wattage en amperage).

Iemand die me hiermee kan helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-06 15:46

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Als je een multimeter hebt, zet die dan eens in serie met een CCFL op een gewone 12-volt lijn en lees het amperage uit. Als je het aantal amps weet, en je weet dat er 12V doorheen gaat, dan weet je ook het aantal Watts. Een CCFL zal niet echt veel Watt gebruiken, dus een 12V 2A gestabiliseerde adapter (te halen bij elke electraboer) zal al veel kunnen doen. Beter dan zo'n herrie makende fan....

Nothing is a problem once you've debugged the code

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Topicstarter
DaRealRenzel schreef op donderdag 09 maart 2006 @ 01:03:
Als je een multimeter hebt, zet die dan eens in serie met een CCFL op een gewone 12-volt lijn en lees het amperage uit. Als je het aantal amps weet, en je weet dat er 12V doorheen gaat, dan weet je ook het aantal Watts. Een CCFL zal niet echt veel Watt gebruiken, dus een 12V 2A gestabiliseerde adapter (te halen bij elke electraboer) zal al veel kunnen doen. Beter dan zo'n herrie makende fan....
1 zo'n ding vreet 0,55A. Dat zou betekenen dat ik dus een 12V 4A adapter nodig zou hebben (gezien het de bedoeling is dat het aantal inverters dat eraan hangt verdubbelt tenopzichte van nu).

Daarbij, het ideale van deze voeding is dat je hem totaal niet hoort. Er zit wel een fan in, maar dat ding is zo stil dat je er werkelijk totaal geen last van hebt, dus als het kan wil ik deze voeding blijven gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 126264

Dit is idd een vraag waar ik me ook al tijden mee bezig houd. Ik sluit ook vaak genoeg losse componenten aan op een externe voeding (en zet die aan door groene en een zwarte draad met elkaar te verbinden) en dit is tot op heden goed gegaan, maar pas las ik hier op het foum dat het niet goed is voor de voeding en dat die weleens rare kuren kunnen geven doordat er geen belasting aan hangt en dat dit kan resulteren in een kapotte voeding.
Nadat ik dit gehoord heb ben ik naar de leraar gestapt, maar die wist me vraag ook niet veel duidelijker te beantwoorden als met de woorden: "Computer voedingen zijn hele aparte voedingen die snel met balast schakelen".
Hier wordt ik natuurlijk niet veel wijzer van, dus ik hoop dat jullie mede tweakers hier echt antwoord op kunnen geven waarom het wel of niet goed is.

[Het is niet mijn bedoeling om dit topic te kapen kon alleen nu me vraag goed kwijt :Y) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Topicstarter
Anoniem: 126264 schreef op donderdag 09 maart 2006 @ 01:53:
Dit is idd een vraag waar ik me ook al tijden mee bezig houd. Ik sluit ook vaak genoeg losse componenten aan op een externe voeding (en zet die aan door groene en een zwarte draad met elkaar te verbinden) en dit is tot op heden goed gegaan, maar pas las ik hier op het foum dat het niet goed is voor de voeding en dat die weleens rare kuren kunnen geven doordat er geen belasting aan hangt en dat dit kan resulteren in een kapotte voeding.
Nadat ik dit gehoord heb ben ik naar de leraar gestapt, maar die wist me vraag ook niet veel duidelijker te beantwoorden als met de woorden: "Computer voedingen zijn hele aparte voedingen die snel met balast schakelen".
Hier wordt ik natuurlijk niet veel wijzer van, dus ik hoop dat jullie mede tweakers hier echt antwoord op kunnen geven waarom het wel of niet goed is.

[Het is niet mijn bedoeling om dit topic te kapen kon alleen nu me vraag goed kwijt :Y) ]
Precies, dat is het probleem waar ik ook tegenaan zit. Maar ik heb hier een AT voeding voor, dus ik hoef niet eens kabels te verbinden, ik hoef de voeding alleen in te schakelen.
Daarbij hoor je dan weer vaak het verhaal dat je AT voedingen gewoon kunt inschakelen en dat dat niets uitmaakt wat er als belasting aanhangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-05 14:03
Computer Voeding (Wikipedia)
Schakelende voeding

Bij een schakelende voeding wordt de aanwezige wisselspanning direct gelijkgericht, waarna een elektronische schakeling deze gelijkspaning omzet in wisselspanning met een veel hogere frequentie dan van het lichtnet. Die wordt aan een hoogfrequent-transformator toegevoerd die veel kleiner kan zijn door toepassing van een ferrietkern. Van de transformator kunnen de gewenste spanning(en) door gelijkrichting en afvlakking (en stabilisatie) worden afgenomen. Het rendement is meestal hoger dan van een lineaire voeding, zodat minder warmte opgewekt wordt. Schakelende voedingen zijn echter complexer dan lineaire en het is moeilijk te voorkomen dat dit type voeding elektrische storing genereert, zogenaamde E.M.I. (Electro Magnetical Interference). Ook zijn de regeleigenschappen minder goed dan die van lineaire voedingen.
Het is zo dat de spanning vlak word gehouden door te "meten" op de eind (laagvoltage) condensators. Als de spanning te laag is gaat een transistor voor een paar miliseconden open en loopt er een stroom van de hogevoltage condensatoren naar de laagvoltage condensatoren en gaat de spanning weer omhoog.

Daarna zorgt jouw belasting er weer voor, dat de energie in de laagvoltage-condensator verbruikt word en de spanning weer gaat zakken. Als deze weer onder een bepaald niveau komt gaat de transistor tussen det hoge en lage voltage condensatoren weer even open.

Het is dus zo dat als je een bepaalde uitgang niet belast, het voltage onrealistisch hoog kan zijn b.v. 13V inplaats van 12V omdat er niks die condensatoren leeg trekt.

Als je ze maar iets belast dan loopt de condensatoor langzaam leeg en springt hij dan b.v. weer na een seconde naar het hoger voltage, en loopt weer leeg etc... Als je de uitgang meer belast, word deze rimpel een stuk minder, aangezien de eindcondensatoren vaker worden opgeladen (hogere freqeuentie) en tijdens het laad proces word er ook meer energie uit de eindcondensatoren verbruikt en word de topspanning dus lager invergelijking met een kleine belasting b.v. top 12.2V inplaats van 12.5V

Dit is pas een probleem als je er een 12V schakeling met een hoge impedantie die niet tegen 13V met wat rimpel kan...

Oftewel je kan CCFLs gewoon aansluiten!

[ Voor 20% gewijzigd door djexplo op 09-03-2006 11:19 ]

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• successor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13-06 13:14
als je je echt zorgen maakt over de geleverde spanning , zou ik gewoon een ringkerntrafo pakke, die gelijkrichten , afvlakken en satabiliseren , maar dat is mijn bescheiden mening maar

verder , het lijkt er op dat deze AT voeding gelijk moet belast worden , dus ik zou overwegen een dummy load op de 5+ lijn te hangen van om en bij de 20 watt, voor mijn part pak je een hele hoop ledjes en een voorschakelweerstand of iets dergelijks , heb je ineens een heel veel grotere lichtshow.

maar probeer eerst eens te draaien met eendummy load op de 5v+ lijn , en dan de 12 volt lijn te belasten en dan te meten met je multi , als je spanningne nu nog veel buiten specificaties lopen ,dan zou ik een andee oude compu (geen compaq !!) slopen en daar een andere AT voeding uit halen , ik heb namelijk ook een tijdje gedraaid met een ATX QTEC voeding met alleen de 12 v lijn belast en mijn 12 v was 11.6 , de belasting op de 12 volt lijn was iets van een 60 watt ...

en ja ik weet dat sommige (niet alle) QTEC voedingen brol zijn

[ Voor 5% gewijzigd door successor op 09-03-2006 11:23 ]

Out of the box? What box? There is no box.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Topicstarter
successor schreef op donderdag 09 maart 2006 @ 11:22:

maar probeer eerst eens te draaien met eendummy load op de 5v+ lijn , en dan de 12 volt lijn te belasten en dan te meten met je multi , als je spanningne nu nog veel buiten specificaties lopen ,dan zou ik een andee oude compu (geen compaq !!) slopen en daar een andere AT voeding uit halen , ik heb namelijk ook een tijdje gedraaid met een ATX QTEC voeding met alleen de 12 v lijn belast en mijn 12 v was 11.6 , de belasting op de 12 volt lijn was iets van een 60 watt ...

en ja ik weet dat sommige (niet alle) QTEC voedingen brol zijn
Ik heb idd al eens wat aan de 5V lijn gehangen (een hardeschijf in dit geval) en vervolgens dus gemeten wat het verschil is.

aantal CCFLs12V lijn
011.37 V
110.56 V
211.24 V
311.68 V
411.75 V
0 + belasting11.07 V
1 + belasting11.20 V
2 + belasting11.64 V
3 + belasting11.77 V
4 + belasting11.76 V

Dus met belasting lijken de lijnen wel wat hoger uit te vallen dan zonder belasting... mijn vraag is alleen of dit erg veel kwaad kan voor de voeding.
djexplo schreef op donderdag 09 maart 2006 @ 11:11:
Computer Voeding (Wikipedia)

[...]

Het is zo dat de spanning vlak word gehouden door te "meten" op de eind (laagvoltage) condensators. Als de spanning te laag is gaat een transistor voor een paar miliseconden open en loopt er een stroom van de hogevoltage condensatoren naar de laagvoltage condensatoren en gaat de spanning weer omhoog.

Daarna zorgt jouw belasting er weer voor, dat de energie in de laagvoltage-condensator verbruikt word en de spanning weer gaat zakken. Als deze weer onder een bepaald niveau komt gaat de transistor tussen det hoge en lage voltage condensatoren weer even open.

Het is dus zo dat als je een bepaalde uitgang niet belast, het voltage onrealistisch hoog kan zijn b.v. 13V inplaats van 12V omdat er niks die condensatoren leeg trekt.

Als je ze maar iets belast dan loopt de condensatoor langzaam leeg en springt hij dan b.v. weer na een seconde naar het hoger voltage, en loopt weer leeg etc... Als je de uitgang meer belast, word deze rimpel een stuk minder, aangezien de eindcondensatoren vaker worden opgeladen (hogere freqeuentie) en tijdens het laad proces word er ook meer energie uit de eindcondensatoren verbruikt en word de topspanning dus lager invergelijking met een kleine belasting b.v. top 12.2V inplaats van 12.5V

Dit is pas een probleem als je er een 12V schakeling met een hoge impedantie die niet tegen 13V met wat rimpel kan...

Oftewel je kan CCFLs gewoon aansluiten!
Wat ik uit dit verhaal begrijp is dat mijn 12V lijn dus zou moeten fluctueren, maar met een bepaalde belasting dan blijft hij precies hangen op 1 voltage. Dit heb ik gemeten over een aantal minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goeievraag
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
De spanning fluctueert ook wel, maar met zo een hoge frequentie dat je multimeter (en dus ook de belastingen) het gemiddelde meet. Wil je die fluctuaties zien, dan moet je een oscilloscoop aan je voeding hangen.

I fell with my reet in the prikkeldreed. How do I frommel my hand in the cookiestrommel? The sun is shining over het randje van de heining. I'm shocking klem between de deuren van de tram.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Topicstarter
goeievraag schreef op donderdag 09 maart 2006 @ 13:19:
De spanning fluctueert ook wel, maar met zo een hoge frequentie dat je multimeter (en dus ook de belastingen) het gemiddelde meet. Wil je die fluctuaties zien, dan moet je een oscilloscoop aan je voeding hangen.
dat gaat me weer net even iets te ver eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:40
Terw_Dan schreef op donderdag 09 maart 2006 @ 00:56:
Er zit dus wel wat verschil in de afwijking. Nu vroeg ik me dus af, kan het kwaad om slechts 11,2V naar mijn inverter te sturen, ze zitten immers het voltage toch om naar een veel hoger voltage om die CCFLs te kunnen laten branden (die zouden moeten werken op 600V is me ooit verteld).
Ik heb de voeding nu een paar dagen als test aan de CCFLs gehangen en op zich gaat het goed, alleen voor hoe lang.
Dit is het enigste waar ik je mee kan helpen, ik heb wat ccfl's in mijn auto zitten en zoals bekend is het voltage in een auto niet bepaald stabiel. Ze hebben er echter geen problemen mee. Alleen als ik de motor niet aan heb staan en de muziek hard heb staan, op het moment dat mijn versterker dan even veel vermogen op moet bouwen (er zit geen condensator voor) dan komt er wel even een stroomdip en dan zie ik de ccfl's even zachter branden.

Ik heb wel eens CCFL's gezien die hun werk deden vanuit een 9 volt adapter dus een probleem zal 11,2 volt niet opleveren. Net als 14 volt of nog hoger anders zouden ze in mijn auto ook al lang gesprongen zijn :P

Ik heb overigens ook ooit mijn autoversterker op een ATX voeding gehangen aan de 12 volt lijn. Daar had ik echter wel een 1,3 ampere 12cm delta fan bij op de 5 volt lijn aangesloten om een discolamp te koelen (don't ask ;)) en dat ging allemaal goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:23
Ik houd er wel van om het in dit geval makkelijk te bekijken. Je spanning zit zo rond de 11 volt. Blijkbaar doen je ccfls het daarop. Niks aan de hand toch?
11 volt zal niet echt een probleem zijn, gezien het feit dat er een inverter aan hangt. Die dingen regelen hun eigen uitgangsspanning naar de juiste waarde aan de hand van een referentie. Als je ingangsspanning lager is past het invertercircuit zijn frequentie aan en is het resultaat nog steeds hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:40
Springuin schreef op donderdag 09 maart 2006 @ 15:13:
Ik houd er wel van om het in dit geval makkelijk te bekijken. Je spanning zit zo rond de 11 volt. Blijkbaar doen je ccfls het daarop. Niks aan de hand toch?
11 volt zal niet echt een probleem zijn, gezien het feit dat er een inverter aan hangt. Die dingen regelen hun eigen uitgangsspanning naar de juiste waarde aan de hand van een referentie. Als je ingangsspanning lager is past het invertercircuit zijn frequentie aan en is het resultaat nog steeds hetzelfde.
Mijn ervaring leert dat een CCFL toch echt minder fel schijnt als je inverter 9 volt krijgt dan wanneer diezelfde inverter 12 volt krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Topicstarter
tja, of er nu 11 of 12V naar die inverter toe gaat... dat vind ik persoonlijk dan weer minder belangrijk. Ik vraag me eerder af of ik die voeding zo niet flink aan het slopen ben. Nu is het maar een AT ding, maar toch, iedere keer zo'n ding vervangen is ook niet heel handig.

Desnoods ga ik kijken naar een oplossing waarbij mijn server gaat voorzien in de stroomvoorziening van de verlichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goeievraag
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Eén voeding is ook efficienter dan twee, omdat als je pcvoedingen zwaarder belast, ze efficienter werken. Hierom zou je ze aan je server kunnen knopen. Je moet dan weer wel een snoertje weg gaan werken.

I fell with my reet in the prikkeldreed. How do I frommel my hand in the cookiestrommel? The sun is shining over het randje van de heining. I'm shocking klem between de deuren van de tram.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virus.elektro
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:48

virus.elektro

profesionele monitor sloper

ik heb een jaar geleden voor iemand een 12 volts zwaailicht, voor op een auto geschikt gemaakt voor 220.

daarbij heb ik gebruik gemaakt van een AT voeding. ik heb toen eerst getest met het zwaailcht op de 12 volt lijn en voor de rest onbelast. het voltage op de 12 volt lijn zakt dan redelijk snel in, bij 7 volt ben ik maar gestopt.
als de 5 volt lijn wordt belast daalt de spanning minder snel. bij mij was een belasting van 1A noodzakelijk om de spaning van de 12 volt stabiel te houden op ongeveer 12 volt.

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:55
Lees het laatste artikel van Sprite in de elektuur. Hierin staat een duidelijke uitleg (en mod hij een qtec voor een hoop verlichting).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Topicstarter
goeievraag schreef op donderdag 09 maart 2006 @ 16:37:
Eén voeding is ook efficienter dan twee, omdat als je pcvoedingen zwaarder belast, ze efficienter werken. Hierom zou je ze aan je server kunnen knopen. Je moet dan weer wel een snoertje weg gaan werken.
2 redenen waarom ik dit liever niet wil.

1, kabels trekken, op zich zou dit nog wel op te lossen zijn met een stuk installatie kabel.
2. ik vind het wel makkelijk als ik door de voeding uit te schakelen gewoon alle verlichting uitgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 03-02 14:57
Dit zoek je waarschijnlijk:
PC Voeding-tester/gebruik als projectvoeding + pinouts

Je moet alle voedingslijntjes voor een klein gedeelte belasten om te voorkomen dat de voeding doorbrandt.
Sommigen hebben dit niet nodig, sommigen wel. Kwestie van proberen, maar het beste is om het voor de zekerheid veilig te doen.

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:34

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Zoals DarthPlastic zegt, is het afhankelijk van je voeding. De voedingen die ik ken halen van 1 trafo verschillende spanningen en hebben een eigen schakelgroep. Als de boel niet belast is kan dit moordend zijn voor de torren, maar het hoeft niet. Het ligt er maar net aan hoe de voeding is opgebouwd.
Over het algemeen is het wel zo dat het beter voor een schakelende voeding is om hem niet onbelast aan te laten staan. De eindcondensators hebben het dan zwaar te verduren en zullen op den duur gaan lekker/barsten.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirickteur
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:19
Springuin schreef op donderdag 09 maart 2006 @ 15:13:
Ik heb niet zo heel veel inverters gezien, maar die paar die ik gezien hebben bestonden uit een astabiel multivibrartortje (om van DC een AC te maken) en een trafootje, gelijkrichter en wat condensatoren om van de AC-spannning een hogere AC-spanning te maken, die met vier diodes gelijk te richten en met een elco'tje af te vlakken. Dus bij mij zat er zeker geen referentie-circuit in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:23
Dirickteur schreef op maandag 13 maart 2006 @ 11:33:
Ik heb niet zo heel veel inverters gezien, maar die paar die ik gezien hebben bestonden uit een astabiel multivibrartortje (om van DC een AC te maken) en een trafootje, gelijkrichter en wat condensatoren om van de AC-spannning een hogere AC-spanning te maken, die met vier diodes gelijk te richten en met een elco'tje af te vlakken. Dus bij mij zat er zeker geen referentie-circuit in.
:| Laat ik nou altijd al gedacht hebben dat ze op een uni de wereld mooier laten lijken dan het in het echt is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Topicstarter
deepbass909 schreef op maandag 13 maart 2006 @ 03:02:
Zoals DarthPlastic zegt, is het afhankelijk van je voeding. De voedingen die ik ken halen van 1 trafo verschillende spanningen en hebben een eigen schakelgroep. Als de boel niet belast is kan dit moordend zijn voor de torren, maar het hoeft niet. Het ligt er maar net aan hoe de voeding is opgebouwd.
Over het algemeen is het wel zo dat het beter voor een schakelende voeding is om hem niet onbelast aan te laten staan. De eindcondensators hebben het dan zwaar te verduren en zullen op den duur gaan lekker/barsten.
Dus uiteindelijk is het toch het verstandigste iets aan die 5V lijn te hangen om alle lijnen te belasten, ook al werkt de voeding verder zonder problemen met enkel de 12V belast.
Pagina: 1