Toon posts:

[Vraag] 2 routers aan elkaar

Pagina: 1
Acties:
  • 94 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, ik heb vandaag mijn nieuwe wireless msi router gekregen maar nou is er 1 probleem ik heb al verschillende topic's geprobeerd over dit onderwerp crossed cable er tussen en van alles geprobeert maar werkt niet als volgt

Ik heb adsl ik heb als 1e router een Speedtouch.
Nou wil ik mijn MSI wireless router daar op aansluiten maar ik krijg het niet voor mekaar:
Ik heb de kabel van mijn speedtouch in mijn WAN van me msi

Ik heb een plaatje gemaakt met uitleg :
Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/ca_klok/routers.JPG

Alvast bedankt voor de hulp

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2006 00:19 ]

• nsa1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16-04 15:14
Afbeelding werkt niet

Verder zie ik het probleem niet echt.
Als je speedtouch al zelfstandig een verbinding opbouwt kun je deze gewoon in een van de lan poorten aansluiten.
Vervolgens het wireless gedeelte instellen.
DHCP van de MSI uit schakelen.

en gaan met die banaan.

Moet je zelf nog inbellen met de computer als deze direct met de speedtouch is verbonden dan zul je de instellingen voor in het inbellen moeten over zetten naar de MSI.
Denk hierbij aan user name password.
Vervolgens kabel in de WAN poort.
Wireless instellen.
DCHP instellen (meestal aan)

client starten en verbinden met netwerk. Hij zou dan ook meteen op het internet moeten kunnen.

EDIT:
oeps nsa moet geduldiger zijn kennelijk :(.

Blijft de vraag staan.
Moet je op de pc zelf verbinding maken met het internet of maakt de speedtouch dit zelfstandig.

[ Voor 12% gewijzigd door nsa1984 op 09-03-2006 00:23 ]

De waarheid is leuk, maar hoe heb je die gevonden?

• Ruler Of Death
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19-03 11:39

Ruler Of Death

Waiting for you

dat plaatje kan ik zo niet zien.

maar waarschijnlijk moet je bij de ene router in de setup kijken om de router-functie (of dhcp-functie) uit te schakelen zodat deze als een switch functioneerd
en dan kun je gewone netwerkkabel tussen de router en switch hangen

hmmz laat maar zitten hierboven is veel uitgebreider }:O

[ Voor 11% gewijzigd door Ruler Of Death op 09-03-2006 00:22 ]

Learn as if you're going to live forever, Live as if you're going to die tomorrow

Verwijderd

je plaatje doet het niet. nu wel

anyway zoiets aansluiten lijkt me:

De aansluiting waar het je huis binnen komt in de wan poort van de speedtouch.
Utp kabel van 1-4 (maakt niet uit welke) naar de wan poort van je msi router.
Evt utp kabel van 1-4 naar een pc, anders wireless van de msi gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
ja dat snap ik :) maar ik moet die MSI router instellen want automatisch doet iet het niet
het is niet zo'n uber dure router dus moet zelf alles instellen

Als ik me dhcp van me MSI uitzet moet ik handmatig invoeren bij me wireless verbinding en die gegevens wil ik juist ook weten :)

Me speedtouch is 24/7 online dus hoef niet in te bellen

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2006 00:26 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 09 maart 2006 @ 00:24:
Als ik me dhcp van me MSI uitzet moet ik handmatig invoeren bij me wireless verbinding en die gegevens wil ik juist ook weten :)
Dus dhcp aanzetten? (of is dat iets te kort door de bocht ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2006 00:31 ]

Verwijderd

Topicstarter
das het probleem bij me speedtouch is ie BOUT ik krijg die niet meer aan heb wat verranderd ooit waardoor ie het nie meer deed dus moet handmatig toevoegen in me MSI is ie aan en bij uit ook geen verschil

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:24
Speedtouch met rust laten (of terugzetten op de settings voordat je ging prutsen :P ), kabel van een lanpoort van de ST naar een lanpoort van de MSI, DHCP in de MSI disablen en gaan met de banaan :)

Een wireless router is eigenlijk 3 apparaatjes in 1 behuizing: een switch, een router en een wireless accesspoint. De router heeft 1 wanpoort en een poort die intern aan de switch gaat, en de WAP gaat intern ook aan de switch.
Door nu een kabel van de speedtouch in de LAN-poort te doen omzeil je het hele router-gedeelte, want dat heb je immers niet nodig, je hebt al een (NAT-)router.

De DHCP-server van je MSI moet je uitzetten omdat je (even simpel uitgelegd) in een neterk maar 1 DHCP-server mag hebben, anders zet er 1 zichzelf uit of gaan krijg je meerdere antwoorden op een ip-aanvraag.
Aangezien je MSI (waarschijnlijk) compleet verkeerde ip-adressen uitreikt voor je Speedtouch-netwerk werkt dan dus de ene keer je netwerk wel en de andere keer niet, net wie er wint :)

Denk je ook aan de diverse beveiligingsinstellingen van de MSI?

Als je de DHCP-config van je Speedtouch om zeep hebt geholpen kun je toch gewoon dat ding terugzetten naar de fabrieksinstellingen? Je moet vervolgens wel weer je ADSL-inloggegevens opnieuw invoeren en eventuele portmaps opnieuw aanmaken, maar dan doet je ST tenminste weer wat je van hem verwacht.

In de webconfig van de ST kun je overigens een .ini-bestandje downloaden, verneuk je weer iets dan kun je dat bestand weer uploaden en al je settings staan weer goed. Die optie heet (in mijn 510) Advanced -> System -> Backup. Je hebt ook nog templates, maar die bedoel ik niet :)

[ Voor 22% gewijzigd door Paul op 09-03-2006 00:40 ]

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• nsa1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16-04 15:14
ja dat snap ik :) maar ik moet die MSI router instellen want automatisch doet iet het niet
Als je de utp van de speedtouch naar de MSI router in de WAN POORT hebt zitten.

Dat ie het automatisch niet doet kan kloppen.

op jouw pc staat op dit moment een 10.0.0.x ip adres.
Dit zul je ook op de WAN poort voor de MSI router zo moeten instellen.
De default gateway moet op je WAN poort ingesteld worden op 10.0.0.138
DNS zou die zelf moeten verkrijgen.
het is niet zo'n uber dure router dus moet zelf alles instellen

De gegevens die je nodig zult hebben zijn een vrij ip adres in het gebied:
10.0.0.1 tot en met 10.0.0.254 waarbij 10.0.0.138 niet gebruikt mag worden omdat je speedtouch dit adres zelf al gebruikt.
Verder heb je een default gateway nodig dit is in jouw geval 10.0.0.138.

En de DNS adressen nog: 195.121.1.34 en 195.121.155
Me speedtouch is 24/7 online dus hoef niet in te bellen
Dit was eigenlijk het antwoord wat ik zocht. In dit geval is je speedtouch zelf al in gelogt.
Als je dan de UTP kabel van de speedtouch naar een van de LAN poorten van je MSI router brengt. Dan hang je je MSI router er in feite als een losse switch met wifi mogelijkheden aan.

Hierdoor kun je gebruik blijven maken van de dhcp server welke in je speedtouch geplaatst is.

Wat je vervolgens doet is de DHCP server van de MSI uitschakelen.
Het wifi gedeelte van de MSI instellen zoals je zelf leuk vindt.

Hang een van je clients aan de MSI door middel van een UTP kabel in de LAN poorten. Als het goed is moet je nu gewoon het internet op kunnen.
Mocht dit niet het geval zijn kun je even controleren of je netwerkkaart van je client op een ip adress verkijgen staat.

Als je nu internet hebt via een UTP kabel door je MSI router, kun je je wireless testen door via wifi te connecten. Dit zou nu zonder problemen moeten werken.

EDIT:

spuit elf: Paul Nieuwkamp heeft volkomen gelijk. Indien je zijn instructies opvolgt krijg je een werkend netwerk.
Damm wat een reactie zo op deze vroege morgen ;)

[ Voor 5% gewijzigd door nsa1984 op 09-03-2006 00:40 ]

De waarheid is leuk, maar hoe heb je die gevonden?

Verwijderd

Topicstarter
okj gasten bedankt ;)

Nu dus als volgt gedaan ISP gateway op 10.0.0.138 en me draadloos handigmatig ingestelt dhcp server uit en stekkertje van speedtouch in me lan van me msi

BEDNANKT voor de tips ;) en help

Post kan dicht!

Verwijderd

Ik heb eigenlijk hetzelfde probleem als hierboven wordt genoemd, ook ik ben in het bezit van een Speedtouch 546, maar ben ipv. msi wireless router in bezit van een belkin router. Ik heb al een aantal keren geprobeerd om op hierboven beschreven manier de belkin router samen te voegen met mijn speedtouch. Overigens heb ik dan ook de kabel tussen de Speedtouch router en de Belkin router in de lan poorten geplaatst. Maar dit had steeds geen effect. Ik heb er enkele beeldscherm afbeeldingen bij gedaan om het verhaal extra duidelijk te maken.

http://img323.imageshack.us/img323/3033/1indexbelkin1me.png

http://img435.imageshack....ingmethodeaangeven3kg.jpg

http://img323.imageshack....anspeedtouchinvoeren6.jpg

http://img323.imageshack.us/img323/9813/4dnsinvoeren9sd.jpg

Kan mij iemand hier alsjeblieft mee helpen, ik worstel al enige tijd met dit probleem
Alvast bedankt

Verwijderd

het idee is eigenlijk dat die msi die dus 3 apperaatjes is eigenlijk de accespoint en switch te houden en apperaatje 3 buiten werking te houden de WANpoort dus. die ga je gewoon neit gebruiken.

maar wat anders kan is dat je je speedtouch instelt op static en die (als je kan tenminste dhcp uitzet) en dan die in de wanpoort zet van je msi. daar de dhcp open zet zoals je ene normale router zou gebruiken eigenlijk. dan staat die speedtouch der alleen als modem/vertaler van koperlijn naar patchcable:P is een geteste methode maarja vraag niet hoe:P

speedtouch opengemaakt enzo is geen mooi gezigt:P

• Paul
Verwijderd schreef op donderdag 09 maart 2006 @ 20:42:
Ik heb er enkele beeldscherm afbeeldingen bij gedaan om het verhaal extra duidelijk te maken.

Kan mij iemand hier alsjeblieft mee helpen, ik worstel al enige tijd met dit probleem
Alvast bedankt
Dat zijn allemaal plaatjes met instellingen van de WAN-kant :? Lees de 2e alinea van mijn vorige post nog eens ;)

Kabel in de LAN-poort, DHCP-server van de Belkin uitzetten en je bent er :) (Er vanuitgaande dat DHCP op de speedtouch uitstaat, want je geeft daar de Belkin de gegevens van het eerste adres in de default scope van de Speedtouch?)

Rhàshan - Aditu Sunlock

Verwijderd

Wanneer ik de DHCP server van router (speedtouch) uitzet, dan verlies ik verbinding met het internet (dit is zowel het geval wanneer ik de verbinding kabel in de Wan poort stop als wanneer ik deze in de Lan poort zet). Ook verandert het niet door het inschakelen of uitschakelen van de DHCP server van de mijn Belkin router.

Verder (of dit goed is in deze situatie weet ik niet) heb ik geprobeerd om van router een accespoint te maken (dit is een functie in de belking). Als ik dit doe en heb de verbindings kabel dan weer in de Wan poort zitten. Dan krijg ik de melding dat er slecht beperkte verbinding mogelijkheid is. Ik ben echt ten einde raad.

Kan iemand mijn please helpen (ik doe mijn best om steeds meer informatie te vergaren op dit gebied, maar ik begrijp er nix meer van |:( )

Alvast bedankt

• daanski82
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-11-2025
is het mogelijk om de DHCP van je MSI uit te zetten ?
zodat hij gewoon fugeert als brug ?

Sorry voor wat spelfouten heb last van dyslectie. graag hier over geen opmerkingen.

Verwijderd

Ik moet voor alle duidelijkheid nog even melden dat ik een Belkin heb, maar het is evenzo mogelijk om de DHCP server uit te zetten. Dit heb ik al verscheidene keren gedaan en vervolgens de verbindings kabel tussen de speedtouch en Belkin in de Lan poort van de Belking gedaan. De router (belkin) geeft dan aan dat hij geen verbinding meer heeft met het internet (De melding van beperkte verbindings mogelijkheid komt dan weer naar voren).

• Paul
Verwijderd schreef op vrijdag 10 maart 2006 @ 10:17:
Wanneer ik de DHCP server van router (speedtouch) uitzet, dan verlies ik verbinding met het internet
Uiteraard... (Er even vanuit gaande dat je geen statische adressen hebt ingesteld, die pc's blijven het dan namelijk _wel_ doen
(dit is zowel het geval wanneer ik de verbinding kabel in de Wan poort stop als wanneer ik deze in de Lan poort zet). Ook verandert het niet door het inschakelen of uitschakelen van de DHCP server van de mijn Belkin router.
Uiteraard... Als je geen ip-adressen uitdeelt in de goede range en met de goede gateway en dns-server-instellingen kom je niet op internet
Verder (of dit goed is in deze situatie weet ik niet) heb ik geprobeerd om van router een accespoint te maken (dit is een functie in de belking). Als ik dit doe en heb de verbindings kabel dan weer in de Wan poort zitten. Dan krijg ik de melding dat er slecht beperkte verbinding mogelijkheid is. Ik ben echt ten einde raad.
Uiteraard, je krijgt geen ip-adres meer toegewezen omdat er geen DHCP-server draait op de accesspoint (heeft een AP niet nodig dus ik denk dat Belkin die dan uitzet) en je de Speedtouch niet kunt bereiken...
Verwijderd schreef op vrijdag 10 maart 2006 @ 10:34:
Ik moet voor alle duidelijkheid nog even melden dat ik een Belkin heb, maar het is evenzo mogelijk om de DHCP server uit te zetten. Dit heb ik al verscheidene keren gedaan en vervolgens de verbindings kabel tussen de speedtouch en Belkin in de Lan poort van de Belking gedaan. De router (belkin) geeft dan aan dat hij geen verbinding meer heeft met het internet (De melding van beperkte verbindings mogelijkheid komt dan weer naar voren).
Loop naar je bureau, pak een stuk plakband, en plak dat demonstratief over je wanpoort heen. Vergeet dat die Belkin een WAN-poort heeft. Schroef het kastje open en soldeer hem er vanaf :P (Waarschuwing: dan vervalt wel je garantie :+ )

Ik ga er in het volgende verhaal vanuit dat je Speedtouch de default instellingen heeft (met name: ip-adres 10.0.0.138 en dat zijn DNS-server nog draait).
Prik een netwerkkabel tussen de lan-poorten van de Speedtouch en de Belkin. De Speedtouch doet auto mdi/mdx, dus over straight / cross hoef je je niet druk te maken.

Prik een computer in een (andere) lanpoort van de Belkin. Stel daar een vast ipadres in, 10.0.0.1 met subnetmasker 255.255.255.0, gateway 10.0.0.138 en dns 10.0.0.138
Open een dosprompt. Ping de Speedtouch (ping 10.0.0.138) Krijg je connection time-outs of krijg je (ws binnen een ms) antwoord?

Als je geen antwoord krijgt (dus time-out), prik dan de netwerkkabel van de pc in een lan-poort van de Speedtouch. Ping opnieuw. Krijg je nu nog steeds geen antwoord? Dan zit het in d einstellingen van je pc (of de speedtouch als je daarvan het ip hebt veranderd).
Krijg je nu wel antwoord dan zit het probleem in de Belkin.

Doordat je hier een statisch ip-adres hebt ingesteld kunnen we ons nu eerst concentreren op de fysieke verbinding. Krijgen we contact dan kunnen we aan de gang met DHCP etc zodat je niet overal vaste ip's moet uitdelen.

Rhàshan - Aditu Sunlock

Verwijderd

allereerst erg bedankt voor je uitgebreide reply, ik heb zoals je zei, de computer die verbonden is met de belkin een statisch ip adres gegeven. De volgende dingen gebeurden toen:

- Ik kon toen pingen met mijn speedtouch router. ik kreeg dus geen time-out berichten van nadat ik gepingd heb naar 10.0.0.138 :Y)

- Ik verloor de verbinding met het internet. Nadat ik een statisch ip adres aanmaakte was het niet meer mogelijk om op het internet te komen.

Ik hoop dat dit nu iets meer duidelijkheid verschaft over het probleem.

• Paul
Heb je naast het statische ip, ook de gateway en de dns-server ingevuld (10.0.0.138) ? Kun je van die pc eens de uitvoer van "ipconfig /all" hier neerzetten?

Rhàshan - Aditu Sunlock

Verwijderd

ja, na even :9 geprobeerd 8)7 te hebben heb ik ook dns gegevens in gevuld en ja, nu maken alle computers verbinding met het internet. En tevens zijn al mijn pc's in mshome tevinden. Kortom ik ben alweer helemaal blij en bedank je dan ook vriendelijk voor het meedenken en tijdig reageren. _/-\o_

Nu meende ik te begrijpen dat door het uitzetten van de dhcp server van de Belking dit ip adressen toewijzen automatisch verloopt. Echter kan nu via http:\\192.168.2.1 mijn belkin niet meer bereiken (lijkt met enigssinds logisch omdat deze nu als een soort switch fungeert). Maar dit slechts een detail ik ben al erg blij dat het internet en mshome omgeving weer werkt zoals we het wilden. Dus erg bedankt.

edit: net ff gekeken met behulp van ipconfig/all met één van de pc's die aan de belkin hangt en daar is te zien dat de dhcp functie is uitgeschakeld.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2006 17:26 ]

Verwijderd

Mja, hierover is dus ontzettend veel te vinden. Tevens vraag ik in het vervolg graag een eigen topic te starten, dit is, zoals je ziet, nogal onduidelijk.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.