[ATAPI] Raid Controllers ondersteuning ?

Pagina: 1
Acties:
  • 111 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Daros
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:03
MedeTweakers,

Geen probleem maar een vraag.
Waarom ondersteunen bijna alle RAID Sata Controllers geen ATAPI?

Toevallig vorige week op mijn stage nieuwe server besteld:
*Compaq Proliant ML150
*Dual Xeon 3.0
*4 GB EEC REG
*2x 250 GB Raid 1
*CD Speler IDE
*DVD Brander S-ATA

Bij samenstellen melden ik nog volgens mij ondersteunen Raid controllers bijna nooitATAPI het protcol van DVD/CD Spelers mijn stagebegeleider zei: "Ga er wel vanuit en Onboard heeft hij ook nog Sata"

Nadat hij binnen was gekomen bleek er geen S-ATA onboard te zijn!En via de RAID CONTROLLER (Adaptec 9130) werkt hij niet.

Op dit moment heb ik die Plextor S-ATA brander maar in mijn pc gedaan :+ en is er een nieuwe besteld voor de server (IDE)

Doel van topic?
Er achter komen waarom dat zo is? Ik verwacht dat het ergens mee te maken moet hebben?

Conclusie:

Waarom ondersteunen ze niet gewoon ATAPI ? S-ATA is toch de toekomst?

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:57

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

S-ATA is niet meer de toekomst. S-ATA is nu meer de basis (wat voorheen IDE was) en de opvolger is nu S-ATAII. Verder heb je een correcte vraag die ik niet kan beantwoorden :)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 27-02 11:54

Shuriken

Life is all about priorities

Outerspace schreef op donderdag 09 maart 2006 @ 03:15:
S-ATA is niet meer de toekomst. S-ATA is nu meer de basis (wat voorheen IDE was) en de opvolger is nu S-ATAII. Verder heb je een correcte vraag die ik niet kan beantwoorden :)
Je hebt SATA specificatie 1.0, 2.0 en 2.5. 2.0 en 2.5 zijn uitbreidingen op 1.0. De benamingen SATA150/SATA300/SATA II zijn geen officieele. Fabrikanten proberen het zo echter aan de consument duidelijker te maken (en zo te verkopen :p).

Dat RAID controllers geen ATAPI ondersteuning hebben zal waarschijnlijk liggen aan de "intended use". Je gaat geen DVD spelers in RAID hangen. Dus deze zijn gericht op hardeschijven.

[ Voor 19% gewijzigd door Shuriken op 09-03-2006 10:52 ]

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

• Daros
Shuriken schreef op donderdag 09 maart 2006 @ 10:50:
[...]

Je hebt SATA specificatie 1.0, 2.0 en 2.5. 2.0 en 2.5 zijn uitbreidingen op 1.0. De benamingen SATA150/SATA300/SATA II zijn geen officieele. Fabrikanten proberen het zo echter aan de consument duidelijker te maken (en zo te verkopen :p).

Dat RAID controllers geen ATAPI ondersteuning hebben zal waarschijnlijk liggen aan de "intended use". Je gaat geen DVD spelers in RAID hangen. Dus deze zijn gericht op hardeschijven.
Dat klopt je gaat geen DVD speler aan een RAID controller hangen(normaal gesproken), maar ook als je een standaard controller koopt (voor bijvoorbeeld uitbreiding) kan je hier geen DVD/CD of iets op aansluiten.

Iemand ? Ben er benieuwd, toevallig is vanmiddag de IDE Dvd brander binnen gekomen ook gelijk een LightsOut100RemoteCard wat is dat vet trouwens !!

• Daros
Jammer had gehoopt op een mooi topic.
Helaas...

Ik schop hem 1x daarna laat ik hem overgaan...

Iemand ?

• Shuriken

Shuriken

Het antwoord zit al in je vraag. SATA is de toekomst.

Op het moment dat de eerste controllers uitkwamen was er nog geen markt voor SATA ATAPI devices. We zijn nu een aantal jaar verder. En nog steeds zie je bijna geen CD/DVD met SATA aansluiting.

Fabrikanten zullen ongetwijfeld vanwege het kosten aspect gekozen hebben om de ATAPI ondersteuning eruit te laten.

Je ziet nu dat de nieuwere controllers die uitkomen wel ondersteuning bieden voor SATA ATAPI. Daarnaast hebben onboard controllers in bv. de Intel Southbridges al vanaf het begin SATA ATAPI support gehad.

Nu Intel de stap heeft gezet om in hun nieuwe ICH8 southbridge PATA support compleet weg te laten, zal dit ongetwijfeld een duwtje in de rug van een groot aantal fabrikanten zijn. Ik verwacht dan ook dat we binnenkort wat meer CD/DVD met SATA aansluitingen gaan zien.

• Daros
Shuriken schreef op vrijdag 10 maart 2006 @ 12:26:
Het antwoord zit al in je vraag. SATA is de toekomst.

Op het moment dat de eerste controllers uitkwamen was er nog geen markt voor SATA ATAPI devices. We zijn nu een aantal jaar verder. En nog steeds zie je bijna geen CD/DVD met SATA aansluiting.

Fabrikanten zullen ongetwijfeld vanwege het kosten aspect gekozen hebben om de ATAPI ondersteuning eruit te laten.

Je ziet nu dat de nieuwere controllers die uitkomen wel ondersteuning bieden voor SATA ATAPI. Daarnaast hebben onboard controllers in bv. de Intel Southbridges al vanaf het begin SATA ATAPI support gehad.

Nu Intel de stap heeft gezet om in hun nieuwe ICH8 southbridge PATA support compleet weg te laten, zal dit ongetwijfeld een duwtje in de rug van een groot aantal fabrikanten zijn. Ik verwacht dan ook dat we binnenkort wat meer CD/DVD met SATA aansluitingen gaan zien.
Daar heb je wel gelijk in. Intel kan zulke dingen altijd leuk brengen.

Op zich begrijp ik ook wel waarom het er niet inzit. Het zijn controllers voor hardeschijven RAID configuraties hier ga je geen DVD of CD tussen zetten.

Hoop dat in de toekomst alleen de sata hulzen wat beter worden elke keer wanneer ik er nu 1 aansluit heb ik het gevoel dat ik hem kapot maak.

• Daros
Kick Trap Boem

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-02 21:46

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Outerspace schreef op donderdag 09 maart 2006 @ 03:15:
Hier gaan veel mensen de fout in, het is ook erg verwarrend gemaakt door de fabrikanten, maar je hebt dus één standaard en dat is S-ATA. S-ATA II was voorheen de naam van een groep die extra features hebben ontwikkeld/verzonnen voor de S-ATA standaard. Overigens heeft deze groep inmiddels de naam S-ATA IO gekregen.

Dus S-ATA II is geen standaard. Zo staat S-ATA II b.v. ook niet gelijk aan S-ATA300 (interface) wat veel mensen denken. Als je bijvoorbeeld de eerste serie Maxtor Diamondmax 10 schijven neemt, dit zijn schijven welke het S-ATA II label dragen, maar zijn voorzien van een S-ATA150 interface. De schijven ondersteunen daar in tegen wel NCQ en staggered spinup, dit zijn ook featuress welke onder de uitbreiding van de S-ATA II (S-ATA IO) groep vallen.

Dus wanneer een hardeschijf één van de "S-ATA II features" ondersteund mag deze het label S-ATA II dragen.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Daros
_Dune_ schreef op dinsdag 04 april 2006 @ 16:32:
[...]

Hier gaan veel mensen de fout in, het is ook erg verwarrend gemaakt door de fabrikanten, maar je hebt dus één standaard en dat is S-ATA. S-ATA II was voorheen de naam van een groep die extra features hebben ontwikkeld/verzonnen voor de S-ATA standaard. Overigens heeft deze groep inmiddels de naam S-ATA IO gekregen.

Dus S-ATA II is geen standaard. Zo staat S-ATA II b.v. ook niet gelijk aan S-ATA300 (interface) wat veel mensen denken. Als je bijvoorbeeld de eerste serie Maxtor Diamondmax 10 schijven neemt, dit zijn schijven welke het S-ATA II label dragen, maar zijn voorzien van een S-ATA150 interface. De schijven ondersteunen daar in tegen wel NCQ en staggered spinup, dit zijn ook featuress welke onder de uitbreiding van de S-ATA II (S-ATA IO) groep vallen.

Dus wanneer een hardeschijf één van de "S-ATA II features" ondersteund mag deze het label S-ATA II dragen.
En wat heeft dit met de TS te maken?

• Shuriken

Shuriken

VerkerkSander schreef op dinsdag 04 april 2006 @ 16:52:
[...]

Gezien er al mensen zijn die de moeite hebben genomen om tot diepere inzichten en antwoorden te komen m.b.t. dit topic.

Wat heb je zelf in de tussentijd aan zoekwerk gedaan om tot een antwoord hierop te komen?

Het lijkt er nu op dat je niet tevreden bent met de antwoorden die wij je geven, maar je lijkt zelf verder ook niet veel initiatieven te ontplooien om tot een bevredigend antwoord te komen.

[ Voor 22% gewijzigd door Shuriken op 04-04-2006 16:56 ]

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-02 21:46

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

VerkerkSander schreef op dinsdag 04 april 2006 @ 16:52:
[...]

Dit was een reactie op Outerspace, ik heb hem ook gequote. :)

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Daros
Shuriken schreef op dinsdag 04 april 2006 @ 16:54:
[...]

Gezien er al mensen zijn die de moeite hebben genomen om tot diepere inzichten en antwoorden te komen m.b.t. dit topic.

Wat heb je zelf in de tussentijd aan zoekwerk gedaan om tot een antwoord hierop te komen?

Het lijkt er nu op dat je niet tevreden bent met de antwoorden die wij je geven, maar je lijkt zelf verder ook niet veel initiatieven te ontplooien om tot een bevredigend antwoord te komen.
We hebben het opgelost door een IDE brander aan te schaffen, de Sata-Brander is ineens in mijn PC terecht gekomen _/-\o_

Dus heb ook niet verder meer gezocht. Kwam toevallig dit topic tegen vanmezelf dus daarom toch nog een kick omdat ik er benieuwd was.
Op het moment van topic aanmaken heb ik heel veel gezocht naar een mogelijke oplossing of reden van dit probleem. Niet gevonden daarom dit topic geopend.

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
Even voor de duidelijkheid: ATA is een onderdeel van IDE. Dus zowel PATA áls SATA(1, 2, 300 wot evâ :P) zijn IDE. Alhoewel IDE vaak gebruikt wordt als synoniem voor PATA, is dat technisch dus niet correct.

• Daros
The__Virus schreef op dinsdag 04 april 2006 @ 18:49:
Even voor de duidelijkheid: ATA is een onderdeel van IDE. Dus zowel PATA áls SATA(1, 2, 300 wot evâ :P) zijn IDE. Alhoewel IDE vaak gebruikt wordt als synoniem voor PATA, is dat technisch dus niet correct.
Ja klopt had ik ook zoiets van gelezen.

Iets anders dan 8) :

Waarom kan het onderdeel Sata van IDE geen ondersteuning aan van ATAPI bij externe geplaatste sata (onderdeel van IDE) controllers aan. :*)

• Shuriken

Shuriken

VerkerkSander schreef op woensdag 05 april 2006 @ 08:27:
[...]

Ja klopt had ik ook zoiets van gelezen.

Iets anders dan 8) :

Waarom kan het onderdeel Sata van IDE geen ondersteuning aan van ATAPI bij externe geplaatste sata (onderdeel van IDE) controllers aan. :*)
Ik zou zeggen mail je vraag naar:
  • ariss@siimage.com
  • sales@promise-emea.com
  • erik.est@pi.be
En laat ons de uitkomst weten....

• Daros
Shuriken schreef op woensdag 05 april 2006 @ 10:00:
[...]

Ik zou zeggen mail je vraag naar:
  • ariss@siimage.com
  • sales@promise-emea.com
  • erik.est@pi.be
En laat ons de uitkomst weten....
Thanks voor de adressen zou vanmiddag een mail opzetten en sturen.

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-02 18:33

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Overigens kan een Intel chipset als de ICH5R, ICH6R en ICH7R gewoon naast de Raid arrays een Sata cd/dvd drive gebruiken. Ik heb in mijn pc twee raptors aan de ICH7R en aan de derde poort een Plextor 712SA gehad. De ICH7R kenmerkt de drive als non-raid en is verder gewoon normaal te gebruiken.

Ik heb nu een Promise EX8350 sata raid controller voor m'n HD's en de Plextor werkt daar niet op, dus dat verhaal is wel waar .

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

• Shuriken

Shuriken

Djoekie schreef op woensdag 05 april 2006 @ 10:24:
Overigens kan een Intel chipset als de ICH5R, ICH6R en ICH7R gewoon naast de Raid arrays een Sata cd/dvd drive gebruiken. Ik heb in mijn pc twee raptors aan de ICH7R en aan de derde poort een Plextor 712SA gehad. De ICH7R kenmerkt de drive als non-raid en is verder gewoon normaal te gebruiken.

Ik heb nu een Promise EX8350 sata raid controller voor m'n HD's en de Plextor werkt daar niet op, dus dat verhaal is wel waar .
Ja vandaar dat ik het email adres van sales bij Intel heb weggelaten :P

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
Volgens mij kunnen ongeveer alle Northbridges/southbridges waar SATA in is geïntegreerd, overweg met ATAPI. Intel NForce(4) borden in ieder geval :).

• Daros
The__Virus schreef op woensdag 05 april 2006 @ 13:07:
Volgens mij kunnen ongeveer alle Northbridges/southbridges waar SATA in is geïntegreerd, overweg met ATAPI. Intel NForce(4) borden in ieder geval :).
Zie TS.
Dat zeg ik namelijk ook, alleen externe kaarten kunnen er niet meeoverweg.
Pagina: 1