Systeem:
Amd athlon 64 3000+ boxed
msi rs480M2 (bios recentelijk ge-update naar 3.9)
1024 mb ddr 3200 oem geheugen (2x512mb)
nvidia geforce fx6200 TC (forceware 81,89 drivers voor MCE)
club 3d tv kaart
seagate 160 gb sata schijf
nec 3540 dvd brander
2,5 inch 40 gb usb harde schijf
mce remote
usb printer all-in one (hp sc 1410 oid)
dit alles gemonteerd in/liggen naast/op een aopen behuizing met een 300 watt voeding welke geleverd is bij de kast.
Probleem:
bij het gebruik van Media center, gebeurd het regelmatig dat de pc blijft hangen. meestal gaat hij dan na zo'n 1-2 minuten wachten weer vrolijk door waar hij gebleven was, maar het is wel erg irritant. als de pc niet doorgaat waar hij gebleven was, dan krijg is een BSOD met de melding: Machine_Check_Exception errorcode stop: 0x0000009c
het probleem is nu makkelijk te simuleren door in windows MCE een opname te timeshiften, (opnemen en afspelen) op de tv, en daarnaast op het gewone windows scherm Edgecam op te starten. het cpu verbruik komt dan op de 74%, en daarna de BSOD
(met de aopen voeding was het probleem te simuleren door simpelweg snel door de lijst met tv zenders te scrollen)
Oplossing:
via de search kwam ik in dit topic:
Machine_check_exception @ AMD 64
en op deze link van microsoft,
http://support.microsoft.com/?kbid=329284
waaruit blijkt dat dit de oorzaak van het probleem kan zijn:
• systeembusfouten;
• geheugenfouten die pariteit of ECC-problemen (Error Correction Code) hebben;
• cachefouten in de processor of hardware;
• TLB-fouten (Translation Lookaside Buffers) in de processor;
• andere bekende hardwareproblemen die speciefiek zijn voor bepaalde CPU-leveranciers;
• bekende hardwareproblemen die specifiek zijn voor bepaalde leveranciers.
echter kan het niet aan het moederbord, de processor of het geheugen liggen omdat deze retour gestuurd zijn naar de leverancier voor RMA. echter zonder resultaat waarna ik de producten dus retour kreeg.
op de site van microsoft stond ook nog het volgende:
de videokaart is echter passief gekoeld, en deze word wel warm.
mijn vermoeden is dus dat het probleem bij de voeding licht, maar ik kan dat niet controleren, aangezien ik geen krachtigere voeding heb dan de 360 watt asus, en ik vind het een beetje zonde van mijn geld om een goede voeding te kopen, en er dan achter te komen dat het probleem toch elders lag, ook omdat ik de problemen hou als ik de asus voeding gebruik.
en daar komt ook nog bij dat het probleem zich niet voordoet bij 100% processor load. waarbij je toch denkt dat de voeding veel kracht moet leveren.
Overige info:
in de eventvwr staan veel error's loadperf, 3011 en 3012, in groepjes van 3, elke keer dat de pc blijft hangen.
http://www.eventid.net/di...ntid=3012&source=LoadPerf
echter via google/got search kom ik niet echt tot een bruikbare oplossing,
mijn vraag is, is het verstandig om naar de winkel te rennen met 75 euro, voor een goede, degelijke voeding, of kan ik iets anders proberen voordat ik een nieuwe voeding ga kopen.
Amd athlon 64 3000+ boxed
msi rs480M2 (bios recentelijk ge-update naar 3.9)
1024 mb ddr 3200 oem geheugen (2x512mb)
nvidia geforce fx6200 TC (forceware 81,89 drivers voor MCE)
club 3d tv kaart
seagate 160 gb sata schijf
nec 3540 dvd brander
2,5 inch 40 gb usb harde schijf
mce remote
usb printer all-in one (hp sc 1410 oid)
dit alles gemonteerd in/liggen naast/op een aopen behuizing met een 300 watt voeding welke geleverd is bij de kast.
Probleem:
bij het gebruik van Media center, gebeurd het regelmatig dat de pc blijft hangen. meestal gaat hij dan na zo'n 1-2 minuten wachten weer vrolijk door waar hij gebleven was, maar het is wel erg irritant. als de pc niet doorgaat waar hij gebleven was, dan krijg is een BSOD met de melding: Machine_Check_Exception errorcode stop: 0x0000009c
het probleem is nu makkelijk te simuleren door in windows MCE een opname te timeshiften, (opnemen en afspelen) op de tv, en daarnaast op het gewone windows scherm Edgecam op te starten. het cpu verbruik komt dan op de 74%, en daarna de BSOD
(met de aopen voeding was het probleem te simuleren door simpelweg snel door de lijst met tv zenders te scrollen)
Oplossing:
via de search kwam ik in dit topic:
Machine_check_exception @ AMD 64
en op deze link van microsoft,
http://support.microsoft.com/?kbid=329284
waaruit blijkt dat dit de oorzaak van het probleem kan zijn:
• systeembusfouten;
• geheugenfouten die pariteit of ECC-problemen (Error Correction Code) hebben;
• cachefouten in de processor of hardware;
• TLB-fouten (Translation Lookaside Buffers) in de processor;
• andere bekende hardwareproblemen die speciefiek zijn voor bepaalde CPU-leveranciers;
• bekende hardwareproblemen die specifiek zijn voor bepaalde leveranciers.
echter kan het niet aan het moederbord, de processor of het geheugen liggen omdat deze retour gestuurd zijn naar de leverancier voor RMA. echter zonder resultaat waarna ik de producten dus retour kreeg.
op de site van microsoft stond ook nog het volgende:
de processor/het geheugen draait op stock snelhedenDe processor of het moederbord wordt te zwaar belast. Bijvoorbeeld door de kloksnelheid van de processor of bus te verhogen. U wordt aangeraden de hardware te gebruiken met de snelheden die de fabrikant aanbeveelt.
ik heb een multimeter aan de voeding gehangen op zowel de 5v, als op de 12v lijn, en de 5 volt blijft stabiel op zo'n 5,2v, en de 12 v schommeld tussen de 12,2 en 12,3 v. de 3,3v zit volgens het programma speedfan op de 3,39v. voor de zekerheid heb ik ook de voeding van een vriend van mij geprobeerd, een asus 360 watt,echter de problemen blijven. al heb ik wel het gevoel dat het met deze asus voeding minder is.Stroomvoorziening met pieken, overbelaste stopcontacten, overbelaste stroomvoorzieningen en onderbroken stroomvoorzieningen kunnen zorgen dat de computer instabiel wordt. Zorg ervoor dat u een stabiele, betrouwbare stroomtoevoer hebt voor de computer.
alle ventilatoren draaien, de pc wordt niet extreem warm, zo'n 30-35 graden voor de processor, en een nette 30 voor het moederbord.Omstandigheden met extreme temperaturen veroorzaakt door het niet functioneren van koelingsapparaten zoals ventilatoren. Controleer of alle koelingsapparaten juist werken.
de videokaart is echter passief gekoeld, en deze word wel warm.
ik heb een memtest gedraaid onder windows, hier kwam een fout uit echter bij de memtest via dos kreeg ik na een uur of 5 nog steeds geen errors, en nadat ik ander geheugen geplaatst heb bij wijze van test, bleven de problemen.Beschadigd geheugen of geheugen dat niet geschikt is voor uw computer. Als u kortgeleden de configuratie van het geheugen hebt gewijzigd, herstelt u de vorige configuratie om de fout te achterhalen. Zorg dat u het juiste geheugen gebruikt voor de computer.
mijn vermoeden is dus dat het probleem bij de voeding licht, maar ik kan dat niet controleren, aangezien ik geen krachtigere voeding heb dan de 360 watt asus, en ik vind het een beetje zonde van mijn geld om een goede voeding te kopen, en er dan achter te komen dat het probleem toch elders lag, ook omdat ik de problemen hou als ik de asus voeding gebruik.
en daar komt ook nog bij dat het probleem zich niet voordoet bij 100% processor load. waarbij je toch denkt dat de voeding veel kracht moet leveren.
Overige info:
in de eventvwr staan veel error's loadperf, 3011 en 3012, in groepjes van 3, elke keer dat de pc blijft hangen.
http://www.eventid.net/di...ntid=3012&source=LoadPerf
echter via google/got search kom ik niet echt tot een bruikbare oplossing,
mijn vraag is, is het verstandig om naar de winkel te rennen met 75 euro, voor een goede, degelijke voeding, of kan ik iets anders proberen voordat ik een nieuwe voeding ga kopen.
[ Voor 6% gewijzigd door LinuZZ op 08-03-2006 22:48 ]
enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk