[XP MCE] stop 0x0000009c Machine_check_exception

Pagina: 1
Acties:
  • 1.124 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-02 13:01
Systeem:

Amd athlon 64 3000+ boxed
msi rs480M2 (bios recentelijk ge-update naar 3.9)
1024 mb ddr 3200 oem geheugen (2x512mb)
nvidia geforce fx6200 TC (forceware 81,89 drivers voor MCE)
club 3d tv kaart
seagate 160 gb sata schijf
nec 3540 dvd brander
2,5 inch 40 gb usb harde schijf
mce remote
usb printer all-in one (hp sc 1410 oid)
dit alles gemonteerd in/liggen naast/op een aopen behuizing met een 300 watt voeding welke geleverd is bij de kast.

Probleem:

bij het gebruik van Media center, gebeurd het regelmatig dat de pc blijft hangen. meestal gaat hij dan na zo'n 1-2 minuten wachten weer vrolijk door waar hij gebleven was, maar het is wel erg irritant. als de pc niet doorgaat waar hij gebleven was, dan krijg is een BSOD met de melding: Machine_Check_Exception errorcode stop: 0x0000009c

het probleem is nu makkelijk te simuleren door in windows MCE een opname te timeshiften, (opnemen en afspelen) op de tv, en daarnaast op het gewone windows scherm Edgecam op te starten. het cpu verbruik komt dan op de 74%, en daarna de BSOD

(met de aopen voeding was het probleem te simuleren door simpelweg snel door de lijst met tv zenders te scrollen)

Oplossing:

via de search kwam ik in dit topic:
Machine_check_exception @ AMD 64
en op deze link van microsoft,
http://support.microsoft.com/?kbid=329284

waaruit blijkt dat dit de oorzaak van het probleem kan zijn:

• systeembusfouten;
• geheugenfouten die pariteit of ECC-problemen (Error Correction Code) hebben;
• cachefouten in de processor of hardware;
• TLB-fouten (Translation Lookaside Buffers) in de processor;
• andere bekende hardwareproblemen die speciefiek zijn voor bepaalde CPU-leveranciers;
• bekende hardwareproblemen die specifiek zijn voor bepaalde leveranciers.

echter kan het niet aan het moederbord, de processor of het geheugen liggen omdat deze retour gestuurd zijn naar de leverancier voor RMA. echter zonder resultaat waarna ik de producten dus retour kreeg.

op de site van microsoft stond ook nog het volgende:
De processor of het moederbord wordt te zwaar belast. Bijvoorbeeld door de kloksnelheid van de processor of bus te verhogen. U wordt aangeraden de hardware te gebruiken met de snelheden die de fabrikant aanbeveelt.
de processor/het geheugen draait op stock snelheden
Stroomvoorziening met pieken, overbelaste stopcontacten, overbelaste stroomvoorzieningen en onderbroken stroomvoorzieningen kunnen zorgen dat de computer instabiel wordt. Zorg ervoor dat u een stabiele, betrouwbare stroomtoevoer hebt voor de computer.
ik heb een multimeter aan de voeding gehangen op zowel de 5v, als op de 12v lijn, en de 5 volt blijft stabiel op zo'n 5,2v, en de 12 v schommeld tussen de 12,2 en 12,3 v. de 3,3v zit volgens het programma speedfan op de 3,39v. voor de zekerheid heb ik ook de voeding van een vriend van mij geprobeerd, een asus 360 watt,echter de problemen blijven. al heb ik wel het gevoel dat het met deze asus voeding minder is.
Omstandigheden met extreme temperaturen veroorzaakt door het niet functioneren van koelingsapparaten zoals ventilatoren. Controleer of alle koelingsapparaten juist werken.
alle ventilatoren draaien, de pc wordt niet extreem warm, zo'n 30-35 graden voor de processor, en een nette 30 voor het moederbord.
de videokaart is echter passief gekoeld, en deze word wel warm.
Beschadigd geheugen of geheugen dat niet geschikt is voor uw computer. Als u kortgeleden de configuratie van het geheugen hebt gewijzigd, herstelt u de vorige configuratie om de fout te achterhalen. Zorg dat u het juiste geheugen gebruikt voor de computer.
ik heb een memtest gedraaid onder windows, hier kwam een fout uit echter bij de memtest via dos kreeg ik na een uur of 5 nog steeds geen errors, en nadat ik ander geheugen geplaatst heb bij wijze van test, bleven de problemen.

mijn vermoeden is dus dat het probleem bij de voeding licht, maar ik kan dat niet controleren, aangezien ik geen krachtigere voeding heb dan de 360 watt asus, en ik vind het een beetje zonde van mijn geld om een goede voeding te kopen, en er dan achter te komen dat het probleem toch elders lag, ook omdat ik de problemen hou als ik de asus voeding gebruik.
en daar komt ook nog bij dat het probleem zich niet voordoet bij 100% processor load. waarbij je toch denkt dat de voeding veel kracht moet leveren.

Overige info:

in de eventvwr staan veel error's loadperf, 3011 en 3012, in groepjes van 3, elke keer dat de pc blijft hangen.
http://www.eventid.net/di...ntid=3012&source=LoadPerf
echter via google/got search kom ik niet echt tot een bruikbare oplossing,

mijn vraag is, is het verstandig om naar de winkel te rennen met 75 euro, voor een goede, degelijke voeding, of kan ik iets anders proberen voordat ik een nieuwe voeding ga kopen.

[ Voor 6% gewijzigd door LinuZZ op 08-03-2006 22:48 ]

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

• LinuZZ
schopje?

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

• LinuZZ
kick

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Is er op die momenten ook meer schijfactiviteit? Anders zou je ook eens aan je IDE-kabels kunnen gaan denken. (ben there, had that).

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Rendier2710
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-02 19:15
Ik heb ook last gehad van een Machine_Check_Exception op de Chaintech bord. Bij mij is het probleem opgelost door het voltage van de cpu iets omhoog te schroeven (1 stapje hoger als de default waarde was voldoende) in het BIOS. Misschien dat dit voor jou ook werkt....

• LinuZZ
ik heb geprobeerd mijn voltage iets op te schroeven, echter kan ik deze functie nergens vinden in de BIOS van mijn moederbord,
ook in de manual kan ik hier niks over vinden: http://66.96.84.4/support/mnu_exe/mbd_mnu/E7093v3.0.zip

en over de schijfactiviteit, de schijf is waarschijnlijk heel actief, omdat hij bij de simulatie van het probleem aan het timeshiften is (opnemen en afspelen) en dan een programma opstart, maar voor een moderne schijf moet dit toch geen probleem zijn? en wat zou dan de oplossing zijn? je hebt het over ide kabels aanpassen, maar de hdd is aangesloten via sata, en deze kabel is niet fysiek beschadigd. ik kan hier wel een andere proberen, en dat zal ik ook doen, maar ik ben bang dat dat niet echt een oplossing is. en een andere sata controller proberen wordt denk ik ook lastig ivm drivers van windows?

[ Voor 61% gewijzigd door LinuZZ op 12-03-2006 09:56 ]

• twiekert
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-02 17:47
IK heb de afgelopen 3 weken ook last van een instabiele en hangende pc gehad, met daarbij ook de 0x0000009c MACHINE_CHECK_EXCEPTION, soms draaide de pc 3 dagen stabiel, en opeens bootte dat ding niet meer en gaf een BSOD bij het opstarten, of starte wel op maar gaf dan na <random tijd> een MCE bsod. Dit soort meldingen duiden heel vaak op hardware fouten, de wat oudere nvidia drivers veroorzaakten trouwens ook wel eens een MCE bsod.

Geloof het of niet, maar in mijn geval was het mijn Logitech usb toetsenbord via een usb>ps2 converter aangesloten. Nu draait tie op USB en werkt alles weer. :/
Waarschijnlijk zal het in jouw geval niet het toetsenbord staan. Het kan echter wel elke apparaat zijn die op de PC is aangesloten. Sluit dus eerst al je randapparatuur uit en pak een ander toetsenbord en muis. Is dat het niet, haal dan alle overbodige interne apparaten eruit en start de pc op met alleen de nodige basiscomponenten (cd/dvd drives, floppy, extra geheugen, geluidskaart, tvkaart etc kunnen allemaal los).

Check ook of je de allernieuwste bios hebt, en update van alle componenten de drivers :)

• LinuZZ
ik heb een tijdje geen tijd gehad, maar door de tijd het een en ander geprobeerd:

logitech toetsenbord en muis vervangen door een ander exemplaar op usb (ipv ps2 nu) resultaat: nul
bios en drivers moederbord ge-update: resultaat nul
de tv kaart eruit, resultaat: nul
de videokaart eruit, en de onboard versie geprobeerd, resultaat nul
alle usb los gehaald, resultaat: nul
pc ge-aard, geen resultaat

heeft iemand nog een idee, of tip?

en weet iemand hoe ik het voltage van mijn processor op dit moederbord kan verhogen?

[ Voor 3% gewijzigd door LinuZZ op 05-04-2006 19:45 ]

• LinuZZ
iemand nog ideeen?

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-02 22:16
Probeer anders de timings van je geheugen eens wat langzamer te zetten.
Ikzelf ben compleet afgestapt van niet-merk geheugen.

Daarnaast vermoed ik ook dat jouw voeding toch wel wat te krap is.
Je zegt dat de boel nu geaard is. Controleer voor de gein ook eens met een multimeter wat de spanning is tussen de kast en een aard-punt van een ander stopcontact. Je zou niet de eerste zijn waarbij de stopcontacten wel geaarde exemplaren zijn, maar niet voorzien van (de juiste) aardingsdraden.
Stel de multimeter in op 500V AC (in elk geval hoger dan 220V)

Heeft die voeding die je gebruikt wel een 24-pins ATX connector? of gebruik je de laatste 4 pinnen van de connector niet? Volgens het boekje zou dat wel moeten kunnen werken, maar ik ben er niet zo'n fan van.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• LinuZZ
de aarde draad van het stopcontact is een uitgesloten oplossing denk want we hebben een nieuwbouw huis, waarvan de aarde uit de keuken komt. de 300 watt aopen is een 24 pins, de 360 asus niet. maar bij beide voedingen heb ik hetzelfde probleem. timings zal ik eens proberen, al denk ik niet dat dat het probleem is omdat de webshop geen problemen heeft gevonden in de combo ram, mobo en cpu.

• LinuZZ
iemand nog ideeen?

• Jack_The_Ripper
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-02 19:58
Vervang je geheugen eens door merk geheugen en gebruik de standaard cl waarde daarvoor.
Heb namelijk ook dezelfde problemen gehad, alleen met live-tv en dvd, de rest werkt wel goed. Problemen waren weg door een geheugen swap.

• LinuZZ
de problemen bleven na een geheugen swap.
en ik heb ook de timings, en de clock van het geheugen lager gezet, maar de errors blijven.

[ Voor 54% gewijzigd door LinuZZ op 13-04-2006 06:36 ]

• LinuZZ
heeft er iemand nog een idee?

• _root
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:37
Als is een gok zou mogen wagen is het een memory probleem.
En daar versta ik dus niet alleen het fysieke geheugen, maar ook de swap op disk.

stap 1: Memtest86 vanaf flop.
stap 2: Andere HD proberen.

suc6

PVoutput 3250 WP

• thoomie
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:37
In de tijd dat ik nog bij een computerzaak werkte, kwam het geregeld voor dat deze foutmelding vrolijk verholpen werd met het vervangen van de CPU.
Mijn gok is dus dat daar het probleem zit, mogelijke veranderingen:
- voltage (al eerder gezegd)
- misschien toch een biosupdate
- andere CPU (werkte bij ons iedere keer)

• LinuZZ
het mobo, de cpu en het geheugen zijn ge RMA'd geweest, het ram is vervangen (tijdelijk maar met dezelfde problemen) en het voltage kan ik niet aanpassen in de bios. een biosupdate is al gedaan, de nieuwste staat erop.

en een nieuwe update: met een nieuwe windows instalatie op een andere harde schijf waren de logboek meldingen weg. (gewoon kaal windows) ik ga nu mijn bestanden back-uppen, en dan opnieuw instaleren op de schijf van het systeem zelf. en dan kijk ik verder.

[ Voor 39% gewijzigd door LinuZZ op 16-04-2006 11:18 ]

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-02 22:16
thoomie schreef op zondag 16 april 2006 @ 08:46:
In de tijd dat ik nog bij een computerzaak werkte, kwam het geregeld voor dat deze foutmelding vrolijk verholpen werd met het vervangen van de CPU.
Mijn gok is dus dat daar het probleem zit, mogelijke veranderingen:
- voltage (al eerder gezegd)
- misschien toch een biosupdate
- andere CPU (werkte bij ons iedere keer)
Dat waren dan hooguit socket-A processoren. Wanneer er toch een scheurtje in de core zat, of mischien een hard korreltje tussen de cooler en de core, dan kreeg je inderdaad dergelijke fouten.
Het aantal defecte Intel CPU's en AMD64's die ik gezien heb, kun je op 2 handen tellen. (dus niet door user-abuse, zoals pootjes afbreken enzo, of processoren die al een paar jaar oud waren en overgeklokt waren geweest)

Het kan uiteraard altijd voorkomen, maar het lijkt me vrij onwaarschijnlijk.

Ik vraag me wel af wat en vooral hoe ze bij de winkel de onderdelen getest hebben.
Het valt namelijk niet mee om met zekerheid te zeggen dat bepaalde onderdelen niet af en toe problemen geven.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• LinuZZ
quote van winkel:

We hebben je onderdelen getest met memtest en geen problemen ondervonden. Hierna hebben we xp installatie uitgevoerd en pc mark gedraaid en ook geen problemen kunnen vinden.,

mijn reactie:

ik denk dat het probleem niet zo snel te vinden is, gezien het feit dat ik de pc dagelijks aan heb, maar de problemen zo nu en dan voorkomen. mijn besturingssysteem is mce, en via memtest kreeg ik wel degelijk een error,

hun reactie:

we zullen een duurtest aanzetten, dot houd wel in dat het wat langer duurt voordat we uw RMA retour zenden.

daarna:

We hebben de testen die we normaal doorlopen nog een aantal keren uitgebreid gedraait maar nog steeds geen fouten gevonden. We hebben het moederbord incl cpu en memory al een aantal keren getest op functionaliteit en iederen keer is gebleken dat er niks mis mee is.

• Bob
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16-02 19:50

Bob

Op de ultimate bootcd staan er een hoop zeer onderdeel specifieke duurtesten, als je daarmee nog steeds geen errors krijgt moet je mssn eens besluiten dat er toch ergens een driver iets geks doet.
Heb je steeds met MCE getest? Mssn eens met gewone XP testen.
Pagina: 1