Nieuwe ADSL-provider en omzetten/opzeggen ISDN2

Pagina: 1
Acties:
  • 1.000 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
In juni loopt mijn huidige ADSL-abonnement af, welke bij Planet loopt (via KPN). Dat lijkt me een goed moment om over te stappen naar andere aanbieders. Daarnaast heb ik momenteel een ISDN2-lijn liggen waar ik ook meteen vanaf wil. Ik wil qua telefonie richting VoIP of VODSL.

Ik heb verschillende opties om het nieuwe ADSL2-abonnement, welke bij TweakDSL via BBned zal gaan verlopen (daar ben ik al wel aan uit ;)), tot leven te wekken.
1) omzetten ISDN2-lijn naar analoog;
2) ISDN2-lijn opzeggen en een 'kaalkoper'-lijn nemen;
3) een analoge lijn aan laten leggen om het nieuwe abonnement te kunnen verkrijgen en daarna ISDN2 opzeggen;
4) ISDN2 om laten zetten naar ISDN1.

Hieronder per optie, in mijn ogen, de voor- en nadelen.

1) omzetten ISDN2-lijn naar analoog

Het voordeel is dat mijn nummer behouden blijft, waardoor het niet nodig is om tientallen mensen op de hoogte te brengen van een nieuw nummer. Daarnaast ben ik bereikbaar (met de juiste apparatuur), ook als VoIP of VODSL storing heeft. Voorts kost BelBudget bij KPN net geen 10 euro per maand.
Het nadeel is dat de lijn pas om kan worden gezet, als er geen DSL meer op actief is. Met wat pech zit ik minstens een paar dagen zonder internet, afgaande op de wilde verhalen op internet kan het ook wel een paar weken duren.
Kosten van deze omzetting kan ik helaas niet op de site van KPN terugvinden.

2) ISDN2-lijn opzeggen en een 'kaalkoper'-lijn nemen

De kaalkoper-lijn zal er moeten liggen, voordat de ISDN-lijn op wordt gezegd. Zodoende heb ik een tijdelijk situatie dat ik de beschikking heb over zowel Planet als TweakDSL. Nadeel is dat ik niet bereikbaar ben als VoIP of VODSL storing heeft, voordeel is dat ik geen binding meer met KPN heb (op de kaalkoper-kosten na dan). Nadeel is natuurlijk dat je een paar weken/maanden dubbele kosten hebt.
Als ik het goed heb, kost het aanleggen van een kaalkoper-lijn eenmalig 75 euro en daarnaast net geen 10 euro per maand voor de kaalkoper-lijn.

3) een analoge lijn aan laten leggen om het nieuwe abonnement te kunnen verkrijgen en daarna ISDN2 opzeggen

Het voordeel is, net als bij optie 2, dat ik niet zonder internet kom te zitten. Daarnaast ben ik bereikbaar, ook als VoIP of VODSL het niet doen. Nadeel is natuurlijk dat je tijdelijk dubbele kosten hebt. Voorts is me niet duidelijk of ik op de een-of-andere manier mijn nummer kan behouden. Het nummer over laten zetten van ISDN naar de nieuwe analoge lijn is volgens mij niet mogelijk; over laten zetten van ISDN naar VoIP naar analoog volgens mij ook niet.
De kosten voor een analoge lijn zijn net geen 50 euro, daarnaast kost BelBudget net geen tien euro per maand.

4) ISDN2 om laten zetten naar ISDN1
Voordeel is dat ik geen nieuwe apparatuur, op de router na, aan hoef te schaffen of kabels hoef te trekken, nadeel is dat ook ISDN1 nog steeds redelijk prijzig is vergeleken met BelBudget. Ander voordeel is dat mijn nummer behouden blijft.

Het bellen zal ik in alle gevallen via VoIP of VODSL willen laten verlopen en dus niet via BelBudget (dat is te duur). Gebeld worden verschilt dus per optie. Daarnaast vind ik het verdomde handig als mijn hoofdnummer behouden kan blijven.
Qua apparatuur maakt het me niet al te veel uit wat het kost, als het maar goede apparatuur wordt. Ik heb in ieder geval een router nodig die VoIP en/of VODSL aan kan. Daarnaast zal ik een DECT-centrale nemen met diverse handsets, welke op de router aangesloten moet worden.

Jullie voelen hem al aankomen: iemand nog tips voor me? Mijn voorkeur gaat overigens uit naar optie 3, voornamelijk omdat bij optie 1 een te grote kans is op afwezigheid van internet. Daarnaast heeft VODSL gevoelsmatig mijn voorkeur.

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Je kunt je hoofdnummer wel behouden als je van ISDN naar POTS gaat, kost je alleen dacht ik iets van 150 euro. Vertelden ze me vorig jaar bij KPN. Ik heb toen dus gekozen voor een nieuw nummer op een nieuwe analoge lijn..

Ik heb dus een 2e lijn aan laten leggen voor POTS, en toen alles daar in orde mee was (foon+adsl), heb ik de andere adsl en isdn opgezegd. Inderdaad wel een maandje dubbele kosten, maar geen downtime. En ik heb geen kaal koper genomen omdat die kosten per maand zo ongeveer gelijk zijn aan die van bel budget, en dan mogen ze mij er ook wel een nummertje aanhangen voor dat geld. Altijd handig.

ADSL eraf halen, afbreken van ISDN, naar POTS over en dan opnieuw ADSL aanvragen kost je in het gunstigste geval een maand, dus dan geen internet. Daar zou ik dus zeker niet voor kiezen.

VoIP/VODSL heb ik niet, dus daarmee kan ik je niet helpen :)

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-01 20:09
Bastien schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 22:30:
Je kunt je hoofdnummer wel behouden als je van ISDN naar POTS gaat, kost je alleen dacht ik iets van 150 euro. Vertelden ze me vorig jaar bij KPN. Ik heb toen dus gekozen voor een nieuw nummer op een nieuwe analoge lijn..

Ik heb dus een 2e lijn aan laten leggen voor POTS, en toen alles daar in orde mee was (foon+adsl), heb ik de andere adsl en isdn opgezegd. Inderdaad wel een maandje dubbele kosten, maar geen downtime. En ik heb geen kaal koper genomen omdat die kosten per maand zo ongeveer gelijk zijn aan die van bel budget, en dan mogen ze mij er ook wel een nummertje aanhangen voor dat geld. Altijd handig.

ADSL eraf halen, afbreken van ISDN, naar POTS over en dan opnieuw ADSL aanvragen kost je in het gunstigste geval een maand, dus dan geen internet. Daar zou ik dus zeker niet voor kiezen.

VoIP/VODSL heb ik niet, dus daarmee kan ik je niet helpen :)
Een omzetting terug naar POTS/PSTN (remigratie) kost eenmalig €75 bij KPN. Doen ze 5 werkdagen over na aanvraag voorje.

Mag op dat moment alleen geen DSL op de lijn zitten. Dus ook niet tussen een overstap door (telco-telco migratie) kan je dat doen, moet er echt af zijn.

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Opvallend dat een omzetting van ISDN naar analoog meer kost dan het aanvragen van een nieuwe analoge lijn. Al lezende en denkende lijkt het er sterk op dat ik een nieuwe analoge lijn aan ga schaffen. Uiteraard kan ik mijn huidige nummer om laten zetten naar VoIP of VODSL, dan ben ik in ieder geval nog bereikbaar op dat oude nummer. Daarnaast komt er dan dus een nieuwe nummer van de nieuwe lijn, maar dat nummer hoef ik niet bekend te maken.

Blijft over mijn vraag over VoIP of VODSL: gevoelsmatig wil ik VODSL hebben, maar een echte reden heb ik daar niet voor. Iemand die hier meer over kan vertellen?

Op de site van TweakDSL lees ik zojuist nog het onderstaande:
Kan ik mijn nummer porteren?
Indien de dienst volledig bevalt is het uiteraard mogelijk je telefoonnummer te laten porteren (overzetten naar TweakPhone) en je KPN lidmaatschap op te heffen. Let hierbij wel op, dat de kosten die je DSL provider in rekening zal brengen hetzelfde zijn als het aanhouden van een belbudget abonnement. Wanneer je je nummer naar ons wilt laten overzetten, moet je een wilsverklaring invullen waarin je aangeeft dat wij deze handelingen namens jou mogen verrichten. Deze wilsverklaring kan je hier downloaden.
Betekent dit dat ik dan een euro of 10 per maand indirect aan KPN moet betalen om mijn nummer te kunnen behouden? :?

[ Voor 38% gewijzigd door pven op 09-03-2006 17:49 ]

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

Verwijderd

pven schreef op donderdag 09 maart 2006 @ 17:37:
Opvallend dat een omzetting van ISDN naar analoog meer kost dan het aanvragen van een nieuwe analoge lijn. Al lezende en denkende lijkt het er sterk op dat ik een nieuwe analoge lijn aan ga schaffen. Uiteraard kan ik mijn huidige nummer om laten zetten naar VoIP of VODSL, dan ben ik in ieder geval nog bereikbaar op dat oude nummer. Daarnaast komt er dan dus een nieuwe nummer van de nieuwe lijn, maar dat nummer hoef ik niet bekend te maken.

Blijft over mijn vraag over VoIP of VODSL: gevoelsmatig wil ik VODSL hebben, maar een echte reden heb ik daar niet voor. Iemand die hier meer over kan vertellen?
VoDSL gaat via een apart stukje op je ADSL-lijn, dus niet via Internet. Dit zorgt natuurlijk voor een stabielere en kwalitatief betere telefoonlijn. Een soort ISDN zeg maar (het is nou eenmaal digitaal), maar dan met hogere internetsnelheden. Als je gaat bellen wordt een stuk ADSL gereserveerd voor de telefonie, en als je ophoudt met bellen krijgt je internetverbinding weer beschikking over dit stuk. Dit is (vaak, maar niet altijd) ook bij VoIP het geval, maar VoIP kan ook last hebben van congesties op het internet waardoor er bijv. stottering in de lijn onstaat (wordt door sommigen omschreven als ruis).

VoIP heeft vaak als voordeel dat het onafhankelijk van je provider te gebruiken is, zoals bij Optibel of bij BudgetPhone. Je hebt natuurlijk ook providergebonden VoIP-diensten, zoals die van UPC, KPN of Wanadoo. VoIP is neem ik aan ook wat goedkoper, omdat het over internet naar een speciale server gaat, in plaats van apparatuur in de centrale zelf. Zijn er eigenlijk wel VoDSL-aanbieders in Nederland?

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-02 21:49
Je kunt ook ADSL via tiscali of KPN (IPB) op je ISDN lijn nemen en je ISDN-lijn daarna laten porteren naar VOIP. Echter IPB heeft een aanmeldstop van 3 weken. Ik zit momenteel met dezelfde vraag, KPN heeft er bij mij een potje van gemaakt. Ik ga waarschijnlijk om naar Tiscali en laat mijn lijn porteren naar voip via tiscali.

• birdibird
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08-02 14:35
De belangrijkste keuze die je moet maken is of je bereikbaar wilt blijven via kpn belbudget.

Zo ja, dan heb je de keus tussen
- porteren isdn - analoog. Kosten: 75,- én je moet idd dsl vrij zijn.
- aanvragen analoog kpn + adsl op de 2e lijn (meeste huizen hebben 2 aansluitingen (4 draadjes)). Afhankelijk van de aanbieding van de adsl provider moet je wel of niet de eenmalige aansluitkosten van kpn à € 47,55 betalen. Nadeel is dat je je kpn nummer niet kan meenemen. Die zal je moeten porteren naar voip / vodsl.

Zo nee:
Het aantrekkelijkste is dan gewoon adsl op je isdn lijn aanvragen en (direct of later) voip / vodsl aanvragen en vervolgens isdn opzeggen bij de portering van je nummer. Je houdt dan kaalkoper over annex-b over, dat kost je niets eenmalig. Alleen wordt bij de meeste adsl providers idd de lease van de lijn doorberekend.
Dus optie 2 van je startpost is niet logisch: je hoeft geen kaalkoper eerst aan te leggen op de 2e aansluiting.

[ Voor 3% gewijzigd door birdibird op 11-03-2006 02:33 ]

Renault Zoe R135 52kWh & Q210 22kWh, 6885 Wp off grid, 7.2kWh LFP Pylontech huisaccu, 140L zonneboiler

Verwijderd

[rml]andre_at_home in "[ KPN] VoIP dienst InternetPlusBellen dee..."[/rml]

die 75 euro heb je zo terug als je met kpn bel basis analoog, via 1643 of via voipbuster belt.
De optie met het extra analoge lijntje en opzeggen van ISDN lijkt me wel wat.
Om te zorgen dat je je nummer niet kwijt raakt... kies een VOIP provider en porteer eerst je nummer of nummers daar heen...
http://www.talkin2ya.com/index.php?page=porteren
Of dit de beste is weet ik niet.
Kijk vooral dan naar de voorwaarden als je later weer daar weg wilt....
Op de nieuwe analoge lijn krijg je dus of een nieuw nummer of je laat op het kale lijntje (koper) het gewenste VOIP nummer weer terug porteren... dus via een omweg heb je nummer weer op analoog van KPN (waarbij je dan weer kiezen kunt uit basis of budget..).
Check alle route grondig, maak een schema en doe alles zwart op wit. Neem royaal de tijd voor de omzettingen zodat je zeker weet dat iets over is!!!

• Tropos
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
pven schreef op donderdag 09 maart 2006 @ 17:37:Betekent dit dat ik dan een euro of 10 per maand indirect aan KPN moet betalen om mijn nummer te kunnen behouden? :?
Neen, je betaald een kaal koper toeslag. Dit is geen toeslag om je nummer te kunnen behouden, maar een bedrag voor het huren van het koper tussen centrale en ISRA.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:27

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Of je doet wat ik nu aan het doen ben. Ik heb nu ADSL van Demon (ISDN) en wil naar (bijv.) Wanadoo Family (moet op analoog, doen geen ISDN).
- Casema kabelinternet nemen voor 1 jaar
- Demon ADSL opzeggen
- Casema kabelinternet ook alvast opzeggen (dus max maar 1 jaar)
- ISDN laten porteren naar analoog
- na 10 maanden een leuke ADSP + VoIP/VoDSL provider kiezen over analoog
:)

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• sanook
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:04

sanook

_/-\o_

birdibird schreef op zaterdag 11 maart 2006 @ 02:32:
- aanvragen analoog kpn + adsl op de 2e lijn (meeste huizen hebben 2 aansluitingen (4 draadjes)). Afhankelijk van de aanbieding van de adsl provider moet je wel of niet de eenmalige aansluitkosten van kpn à € 47,55 betalen. Nadeel is dat je je kpn nummer niet kan meenemen. Die zal je moeten porteren naar voip / vodsl.
KPN vertelde me dat er naast de € 47,55 aansluitkosten ook nog eens € 75,- monteurskosten bijkomen omdat er een extra aansluiting in huis gemaakt moet worden vanuit het KPN aansluitpunt, en dat mag je niet zelf doen. Zo wordt het toch nog een dure aangelegenheid om niet zonder ADSL te komen zitten. :(
En ja, je krijgt van KPN € 50,- pakketkorting als je een ADSL abo neemt van hen, maar dan betaal ik per maand al € 35,- meer in vergelijking met wat ik nu heb met dezelfde snelheden, dat schiet dus ook niet op. :( :(

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-01 20:09
Bij mijn weten zijn de aansluitkosten €47.55 en daarvoor moeten ze een telefoonlijn aanleggen op je ISRA punt in je woning zodat je er een toestel op kun aansluiten.

Die extra kosten voor monteur zijn kolder gewoon.

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

Verwijderd

bjck schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 17:28:
Bij mijn weten zijn de aansluitkosten €47.55 en daarvoor moeten ze een telefoonlijn aanleggen op je ISRA punt in je woning zodat je er een toestel op kun aansluiten.

Die extra kosten voor monteur zijn kolder gewoon.
Is dat niet alleen zo bij het aanvragen van een eerste nummer (niet zo heel veel kpn ervaring gelukkig ;))?

Overigens heb ik onderstaand rijtje op de KPN site gevonden over BelBudget, kunnen misschien ook wat addertjes onder het gras zitten:

BelBudget is niet beschikbaar:

- Voor bedrijven en instellingen
- Als u meerdere telefoonlijnen heeft
- In combinatie met een ISDN-aansluiting
- In combinatie met andere telecomaanbieders (CPS-aanbieders)
- In combinatie met VoordeelNummers
Pagina: 1