[suggestie] Link naar GoT/FA permanent bij nieuwsartikelen?

Pagina: 1
Acties:

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:03

deadinspace

The what goes where now?

Topicstarter
We kennen allemaal de reacties die kritiek leveren op een nieuwsartikel, zoals correcties voor typo's, klachten over onduidelijke headlines, en kritiek op (vermeend) foute feiten in het artikel. Deze reacties gaan vrijwel altijd vergezeld van een admin edit of -reply om de gebruiker erop te wijzen dat deze opmerkingen in GoT/FA horen.

Dit soort reacties komt behoorlijk veel voor vind ik, en ik vermoed dat dat komt omdat een hoop frontpage-lezers gewoonweg niet doorhebben dat hier GoT/FA voor is (ondanks het feit dat het in de FAQ staat).

Is het daarom geen idee om bij elke nieuwstekst een "klik hier om typo's e.d. te melden" link op te nemen (welke uiteraard naar GoT/FA wijst)? Iemand die struikelt over een fout in het artikel ziet (hopelijk) ook meteen deze link, en zal deze gebruiken ipv een reactie te posten.

Een mockupje, voor het idee:
Afbeeldingslocatie: http://gemini.luon.net/~marcelm/tmp/nieuws-feedback.png

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
deadinspace schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 22:13:
Is het daarom geen idee om bij elke nieuwstekst een "klik hier om typo's e.d. te melden" link op te nemen (welke uiteraard naar GoT/FA wijst)? Iemand die struikelt over een fout in het artikel ziet (hopelijk) ook meteen deze link, en zal deze gebruiken ipv een reactie te posten.
Ik vind het persoonlijk geen goed idee eigenlijk. Het wordt daardoor veel te gemakkelijk om te gaan piepen over iedere willekeurige echte dan wel vermeende fout en dat zorgt mijns inziens voor een overbodige hoeveelheid werk. Daarnaast is het inderdaad maar afwachten of men een dergelijke link wel zien, omdat FAQ's, topicwaarschuwingen en de meldingen bij insert_topic en insert_message ook niet altijd gelezen worden.

• JHS
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-01 15:49

JHS

Splitting the thaum.

Ik denk persoonlijk dat aan de ene kant het wel handig kan zijn om zoveel mogelijk admin edits te voorkomen, maar aan de andere kant betwijfel ik of dit de juiste weg is. Zoals * Harm al aangeeft zal het deel dat ongewenste opmerkingen als reactie plaatst sneller geneigd zijn om die waarschuwing te negeren, en tegelijkertijd zullen een hoop mensen nu spontaan feedback gaan geven, terwijl dat waarschijnlijk niet allemaal even zinnig zal zijn.

Verder dacht ik me te herrineren dat er zo'n 15 admin edits per week plaatsvinden, waarvan dan volgens mij ook nog 's een redelijk deel over de moderatie gaat. Dat zou dus betekenen dat er misschien 10 van die edits per week geplaatst worden. Wegen de mogelijke nadelen op tegen het voordeel van het voorkomen van 10 van die edits?

Daarnaast is het ook nog zo dat men volgens mij bezig is met het invoeren van een minder in het oog springende edit, die daardoor het leesplezier van anderen een stuk minder zal verstoren :) .

DM!

• deadinspace
  • Laatst online: 00:03

deadinspace

The what goes where now?

Topicstarter
JHS schreef op donderdag 09 maart 2006 @ 16:12:
Verder dacht ik me te herrineren dat er zo'n 15 admin edits per week plaatsvinden, waarvan dan volgens mij ook nog 's een redelijk deel over de moderatie gaat. Dat zou dus betekenen dat er misschien 10 van die edits per week geplaatst worden.
Vaak is het geen edit, maar een reply. Zie bijvoorbeeld deze post, met deze reply (beiden uit het topic zichtbaar in de mockup).

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

DIRECT onder de knop 'reactie plaatsen' staat een linkje naar de TMF-faq. Daar zou eventueel een linkje naar FA bijkunnen, dat wordt dan óók niet gelezen ;)

Stilletjes hoop ik dat mensen die een modbreak voor hun kiezen krijgen zich kapot schamen wegens het niet herkennen van zoiets elementairs als een scrollbalk (waarom staat dat ding naast je reactiescherm, denk je? :)) en voortaan wegblijven; maar de ervaring leert dat mensen vaak meer oog voor hun eigen inbreng hebben dan voor willekeurig welke informatie van een ander.

T.net en GoT barsten van de genegeerde faqs, en daar valt vrij weinig aan te doen. Maar FA naast de modfaq zetten is natuurlijk niet onlogisch.

We hebben trouwens de adminbreaks onlangs wat onopvallender gemaakt, wat de optische overlast helpt te beperken. Ook het naar 0 (en niet naar -1!) modereren van zulke reacties draagt uiteraard bij aan een opgeruimde site voor de +1-niveaubezoeker. Verder worden spel- en tikfouten vrij snel en vrij fanatiek gemeld. Hulde aan iedereen die het S&T-topic gebruikt _O_ Dankzij hen komen ingrepen al veel minder vaak voor :)

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• WhiteDog
  • Laatst online: 31-01 21:14

WhiteDog

met zwarte hond

Waarom niet gewoon een "Meld" knopje waardoor je direct commentaar kan leveren naar de redactie toe. Zo kan iederen typo's en whatever makkelijk melden en vervuil je er imho de frontpage en forum niet mee.

Enige nadeel is dat dezelfde typo 10x gemeld gaat worden als deze niet snel gefixed wordt.

• Inge Janse
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:58

Inge Janse

post-l33t

Ik heb deze suggestie ook al eens per e-mail gekregen (die ik weer niet terug kan vinden; traditionele zoekalgoritmen zijn zó 2005), en mijn belangrijkste argument er tegen is dat de hoofdmoot van het lezerspubliek de artikelen leest om die artikelen te lezen. Als we hen min of meer verplichten om ook na te gaan denken over het wel of niet aanwezig zijn van fouten, belasten we hen mijns inziens met een taak die dat publiek niet wil krijgen; ze zijn hier namelijk om te lezen en vermaakt te worden. Daarnaast lijkt het me onnodig om mensen zich er constant van bewust van te maken dat ook wij fouten maken. Ik zeg niet dat we het stil moeten houden dat berichten fouten kunnen bevatten (verre van dat!), maar wel dat het geen zin heeft om dit onnodig veel aandacht te geven.

Ik ben superblij met iedereen die fouten meldt in het foutentopic, en als ze dit doen in de reacties en ik zie dit, dan verwijs ik hen naar dit forum. Het lijkt erop dat er genoeg heldere geesten zijn om ons op onze fouten te wijzen, en dat het aantal reacties dat valt over spelfouten niet onoverkomelijk is.

ingejanse.nl: dingen die ik doe

• Yoeri
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

(overleden)
WhiteDog schreef op vrijdag 10 maart 2006 @ 12:24:
Waarom niet gewoon een "Meld" knopje waardoor je direct commentaar kan leveren naar de redactie toe. Zo kan iederen typo's en whatever makkelijk melden en vervuil je er imho de frontpage en forum niet mee.

Enige nadeel is dat dezelfde typo 10x gemeld gaat worden als deze niet snel gefixed wordt.
Je wilt niet weten welke onzin we nu al in de submitqueue (en die zit goed verstopt) terugvinden. Daarnaast hebben we ook nog onze mailbox èn een adres waar persberichten binnenkomen. Dit betekent dat ik elke morgen een uur bezig ben met het doorspitten van alle mails, submits en suggesties voor ik aan het echte redactiewerk kan beginnen. Nog meer meldpunten zullen deze hoeveelheid werk alleen maar laten toenemen, omdat je er donder op kan zeggen dat niet alleen spelfouten via een dergelijk meldpunt zullen binnenkomen.

Ik zou de situatie dan ook bij het oude laten. Zo heel veel admin-edits met een verwijzing naar het spelfoutentopic zijn er ook niet en dergelijke reacties komen toch al meestal op 0 terecht zodat ze niet te veel in het zicht staan en dus niet storend zijn. Bovendien weet een heel groot deel van ons publiek het S&T-topic wel te vinden, zonder dat jan en alleman er zijn zegje komt doen over "dit zou ik zus of zo formuleren". Suggesties en opmerkingen zijn altijd welkom, maar als de toegang naar het feedbackforum tè zichtbaar wordt, zullen er gegarandeerd onnodig veel opmerkingen komen over alternatieve stijlen en schrijfwijzen, terwijl het S&T-topic enkel bedoend is voor keiharde fouten. Een topic openen in FA over stijl of inhoudelijke onderwerpen mag altijd, maar moet op eigen iniatief gebeuren en zullen wij niet actief gaan aanmoedigen.

Kijkje in de redactiekeuken van Tweakers.net
22 dec: Onze reputatie hooghouden
20 dec: Acht fouten

Pagina: 1