[showcase] Stilleven: "Vino"

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ratz
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-09 21:30

ratz

Gadgetgeek

Topicstarter
Een serie stillevens (zie je niet al te vaak hier op GoT) met als onderwerp wijn.
Heb er verschillende bewerkingsstijlen op losgelaten; elk met z'n eigen sfeer.

Geschoten met D70s en Nikkor 50mm (1.8), op f/2.8 iso 200, tenzij anders vermeld.
Belichting: wireless SB-600 gebounced via plafond.
Alles clickable voor grotere versie.

#1 "Brolio" ; zwart-wit nabewerking die imho recht doet aan de lekkere DOF van het origineel
Afbeeldingslocatie: http://static.flickr.com/29/108362472_8e894fa08f.jpg

#2 "La Veuve"; origineel geschoten als aanvulling op een huwelijksfotoset; om 2 kurken zit nog het glas van de fles omdat ze eraf "gesabeld" zijn. (f/1.8 / iso 400)
Afbeeldingslocatie: http://static.flickr.com/49/108364099_2e40ac915e.jpg

#3 "Brolio II"
Afbeeldingslocatie: http://static.flickr.com/48/108362470_f92d6e774a.jpg

#4 "Pulltap & Tavernelle"
Afbeeldingslocatie: http://static.flickr.com/42/108360297_4972a5856a.jpg

#5 "Canalicchio"; sepia nabewerking (compositie bewust een tikje scheef gehouden voor dynamiek)
Afbeeldingslocatie: http://static.flickr.com/36/108362474_f76b7ddb56.jpg

Fujifilm X100VI ||| QNAP TS473A ||| XS4ALL ||| Ubiquiti UniFi & Protect ||| Homey Pro (2023) ||| Philips Hue ||| Jan Janssen Venom Ultegra Di2 ||| 6710 Wp ZZO/WZW SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het kan zo in een wijn brochure..

mooie foto's mooie compositie..

Was de wijn te zuipen overigens ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ratz

ratz

Gadgetgeek

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 22:16:
Was de wijn te zuipen overigens ?
Was prima wijn, afgelopen zomer zelf geimporteerd uit Italie :7

Fujifilm X100VI ||| QNAP TS473A ||| XS4ALL ||| Ubiquiti UniFi & Protect ||| Homey Pro (2023) ||| Philips Hue ||| Jan Janssen Venom Ultegra Di2 ||| 6710 Wp ZZO/WZW SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
mooie serie, de composities vind ik sterk en de sfeer is goed. Ik vind alleen dat bij #1 en #2 de foto's storend schuin staan. Verder ben ik benieuw hoe #4 was geweest als het etiket scherp was geweest.

This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilbren
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-08 17:54
[mierenneuk mode]
zie ik dat heel veel foto's scheef zijn?
het lijkt alsof de glazen al afgewassen zijn? ik had wijnresten willen zien
(dan verteld het stilleven gewoon een stuk meer)
[/mierenneuk mode]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Niet online
hilbren schreef op donderdag 09 maart 2006 @ 09:19:
[mierenneuk mode]
zie ik dat heel veel foto's scheef zijn?
het lijkt alsof de glazen al afgewassen zijn? ik had wijnresten willen zien
(dan verteld het stilleven gewoon een stuk meer)
[/mierenneuk mode]
Als je wijnresten mee fotografeert krijg je volgens mij meer afleidende onderdelen. De glazen zijn dan vettig met vingerafdrukken, lippenstift ed. Ik ben bang dat je veel smoezeligere fotos krijgt, en daardoor wat minder sprekend.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:45

Barrycade

Through the...

De foto's zijn voor mijn gevoel storend schuin. Ik heb de neiging om de glazen en flessen tegen te houden zodat ze niet vallen.

Het lijkt wel of je de foto's hebt genomen nadat je die flessen soldaat had gemaakt. :p

Qua sfeer zijn ze wel goed gelukt.

Bij #2 zit er een storende witte vlek links onder. En bij foto 4 had een hogere diafragma wellicht geholpen om het etiket scherp te krijgen. Omdat het nu onscherp is trekt het je aandacht te veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeFeCt
  • Laatst online: 15:48

DeFeCt

je wéét toch

Mooie foto's maar ik sluit me aan bij het 'schuine gevoel' .

Wat ik bij de Brolio foto's storend vind is het smalle balkje waar ze op staan. Daardat je een scherpe hoek naar beneden hebt krijg ik een erg onrustig gevoel.. het is een onbenullig detail wat voor mijn gevoel heel veel 'aandacht' op eist. Misschien wel omdat je de neiging krijgt die littlejoannes hierboven al aangeeft. Kan ook persoonlijk zijn, geen idee of meer mensen dit zo 'voelen' ?

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ratz

ratz

Gadgetgeek

Topicstarter
DeFeCt schreef op donderdag 09 maart 2006 @ 10:45:
Mooie foto's maar ik sluit me aan bij het 'schuine gevoel' .
OK, even voor de duidelijkheid: de balk waar de glazen opstaan is niet helemaal recht (het is een oude houten balk van een schouw). Dit kun je het beste zien aan #1 waar de rechter fles beslist recht staat, maar het glas en de linker niet. In #3 is het wel gecorrigeerd, daar zie je in feite dat het linker glas recht staat maar het rechter glas en de rechter fles staat weer schuin. Ook in #5 is de bovenste rand van de foto recht met de bovenkant van de liggende fles.

Kortom: een ongelijke ondergrond die blijkbaar wat weerstand oproept....

Het zijn geen landschapsfoto's waar een rechte horizon een pre is. Het is dan ook enigszins een bewuste keuze om de schuinheid niet te corrigeren, vb. in #2 geeft dit enige dynamiek aan het plaatje.
littlejoannes schreef op donderdag 09 maart 2006 @ 10:13:
Bij #2 zit er een storende witte vlek links onder.
Die witte vlek is nabewerking, voor de sfeer wilde ik bewust onscherpe randen, de de foto is in PS gevignetteerd.
littlejoannes schreef op donderdag 09 maart 2006 @ 10:13:
En bij foto 4 had een hogere diafragma wellicht geholpen om het etiket scherp te krijgen. Omdat het nu onscherp is trekt het je aandacht te veel.
Met het commentaar op #4 kan ik meegaan, heb even getwijfeld of ik die wel zou posten. De bedoeling was om de DOF op de kurkentrekker en het glas te houden. De fles had in de opstelling iets naar voren gemoeten, zodat hij helemaal onscherp wordt.
Thanks, dat was het hoofddoel van deze serie, samen met experimenteren met een beperkte DOF.

[ Voor 133% gewijzigd door ratz op 10-03-2006 01:52 . Reden: aanvullend commentaar ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ratz

ratz

Gadgetgeek

Topicstarter
Om even de "rechtheid" danwel "scheefheid" van foto's ter discussie te stellen de volgende vergelijking:

Afbeeldingslocatie: http://static.flickr.com/49/110267977_7a9f7c412c_o.jpg
rechtgezet

Afbeeldingslocatie: http://static.flickr.com/43/110267978_281c0dbe64_o.jpg
"scheef"

Wat mij betreft heeft de tweede een mooiere compo, met name door de dynamiek die ontstaat door de diagonalen. Maar zoals altijd kunnen de smaken hierover verschillen.

Ik hoor graag jullie meningen over over "rechtheid" van foto's; ik denk dat er hier soms te snel over geoordeeld wordt: "De horizon is scheef, dus het is niet goed".
Een rechte horizon is geen doel, maar een middel om een compositie te bewerkstelligen. Soms is een schuin standpunt beter voor de compo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-09 11:44

Bergen

Spellingscontroleur

Tja, waarom moet scheefheid een reden hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
RATZ schreef op vrijdag 10 maart 2006 @ 01:45:
Ik hoor graag jullie meningen over over "rechtheid" van foto's; ik denk dat er hier soms te snel over geoordeeld wordt: "De horizon is scheef, dus het is niet goed".
Een rechte horizon is geen doel, maar een middel om een compositie te bewerkstelligen. Soms is een schuin standpunt beter voor de compo.
Met die laatste zin ben ik het helemaal eens. Toch ga ik mee met de eerdere commentaren dat het allemaal een beetje schots en scheef is.

Al dit soort compositie regels moet je natuurlijk lekker overboord kunnen zetten maar bij de betere foto's gebeurd dit wel vaak bewust. Een schuine compo kan bijvoorbeeld onrust oproepen in een foto en de kijker moet twee keer kijken wat hij ziet. Dit kan een foto krachtiger maken.

In jouw serie vind ik de scheve compo's te subtiel om kracht toe te voegen. In je laatste voorbeeld vind ik bv. de rechte compo beter. Wil je kracht toevoegen door een schuine compo maak dan ook meteen duidelijk dat je hiervoor gaat (lees: zet hem nog schuiner). De kijker ziet dit meteen i.p.v dat er onbewust iets 'wringt'.

Een ander punt noem jezelf al: het scheve balkje waar de wijn op staat. Ook hier gaat de foto wat wringen doordat je niet meteen ziet wat er nu aan de hand is. Zeker aangezien een deel van je onderwerp recht staat. Bij #3 valt dat nog wel mee maar bij bv. #1 en #5 krijg ik bijna de neiging om de fles tegen te houden voordat ie omvalt. Dit leidt imo af en komt je compo niet ten goede.

Blijft natuurlijk een feit dat het bovenstaande een kwestie van smaak is en niet in regels te vangen. Vind jij je compo goed ga er dan voor. Dit is alleen mijn kijk op 'de rechtheid van foto's'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Niet online
Bij #2 denk ik inderdaad dat de scheefheid wat toevoegd, ook omdat na rechtzetten het achterste glas nog steeds scheef staat. Bij #1 staat het glas net zo scheef dat het mij wat irriteert. Of rechtzetten helpt is inderdaad de vraag, aangezien de ondergrond scheef is en dus de flessen weer schever worden. Bij foto #3 staan de glazen wel recht, maar de flessen wat scheef. Hier stoort het me echter niet en deze foto vind dus ik strakker en beter dan #1.

Het komt er dus eigenlijk op neer dat de sfeer en de dof erg goed gelukt zijn, maar de compositie van je onderwerp niet optimaal is in #1.

This too shall pass

Pagina: 1