Fuji Finepix 40i met vlek!

Pagina: 1
Acties:
  • 134 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
Ik heb een probleem met mijn Fuji Finepix 40i. Sinds een korte tijd bevind zich op elke foto die ik maak een vlek rechts bovenin! Ik denk dat er ergens een vuiltje op zit.

Ik heb hem al naar de fotoboer gebracht om hem schoon te laten maken, dat mocht echter niet helpen.

Hieronder een foto met de vlek:

Afbeeldingslocatie: http://public.ifield.nl/afbeelding.jpg

Heeft iemand nog ideeën waar dit vuiltje zou kunnen zitten en hoe ik er vanaf kom?

Verwijderd

Op je CCD?

Denk dat je beter terug kunt gaan naar de foto winkel.

• Mishmash
De foto winkel zei dat ze alles gedaan hadden dat ze konden... :'(

Verwijderd

Overduidelijk een vlek op je ccd, oftewel daar zul je bij moeten om die weer stofvrij te maken :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 21:03:
Overduidelijk een vlek op je ccd, oftewel daar zul je bij moeten om die weer stofvrij te maken :)
En met zo'n kleine lens gaat dat volgensmij echt niet (makkelijk) :o

• Mishmash
en als ik bij de ccd kan komen, zit hij dan bovenin of onderin (spiegelbeeld)?

Verwijderd

Dat zie je snel genoeg, even schuin kijken met een zaklampje erbij :) Eventueel gewoon de stofzuiger er even voor houden; als het niet al te vast zit dan komt het direct mee. Anders eventueel zachtjes wegkwastjes met een zacht kwastje en als zelfs dat niet helpt is een wattenstaafje met 97% pure alcohol een aanrader, maar dat zal niet makkelijk zijn op zo'n kleine chip én het vereist wat oefening :)

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:23

Zoefff

❤ 

Áls je bij de beeldchip kan komen dan zit de vlek waarschijnlijk onderin, in spiegelbeeld dus. Ik raad je echter sterk af om zelf een compact open te maken aangezien dit vaak een nogal priegelig werkje is. Daarbij is de sensor ook niet groter dan 1/4 van je pinknagel, dus het kan nog wel eens lastig zijn om eventuele stofjes te verwijderen. Lastiger dan bij een dSLR iig.

Ik zou gewoon contact opnemen met de leverancier en het door hen (eventueel tegen betaling) op laten lossen. Probeer het eerst op garantie te gooien, want eigenlijk horen compacts gewoon stofvrij afgeleverd te worden.

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

• Mishmash
Hij was ook stofvrij... Maar door een bepaalde actie is waarschijnlijk het stofje erop gekomen. En de camera is niet meer de jongste, denk niet dat er nog garantie op zit...

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

Zoefff schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 21:43:
Áls je bij de beeldchip kan komen dan zit de vlek waarschijnlijk onderin, in spiegelbeeld dus. Ik raad je echter sterk af om zelf een compact open te maken aangezien dit vaak een nogal priegelig werkje is. Daarbij is de sensor ook niet groter dan 1/4 van je pinknagel, dus het kan nog wel eens lastig zijn om eventuele stofjes te verwijderen. Lastiger dan bij een dSLR iig.

Ik zou gewoon contact opnemen met de leverancier en het door hen (eventueel tegen betaling) op laten lossen. Probeer het eerst op garantie te gooien, want eigenlijk horen compacts gewoon stofvrij afgeleverd te worden.
Deze camera is al bijna 6 jaar oud, de garantie zal verlopen zijn. Helaas...

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Kwastjes zou ik niet meteen mee beginnen, probeer eerst even met een beetje perslucht Bus rechtop houden, iets spuiten langs de camera en ingedrukt houden, daarna over de ccd heen erlangs en weer loslaten, dan weet je zeker dat er geen vocht op de ccd komt.

Verwijderd

Perslucht? Een kwastje is veel zachter en minder risico dat je er rommel op spuit. Voor kleine stofjes is een klein kwastje ideaal :)

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Verwijderd schreef op donderdag 09 maart 2006 @ 10:36:
Perslucht? Een kwastje is veel zachter en minder risico dat je er rommel op spuit. Voor kleine stofjes is een klein kwastje ideaal :)
Een kwastje is veel te grof en kan krassen. Als je bovengenoemde methode gebruikt komt er geen vuil op de sensor.

Verwijderd

Krassen? Wat dacht je van de fijne nevel uit zo'n bus? :) Daarnaast zit er gewoon een IR-filter voor je sensor van een redelijk harde glassoort, dus snel beschadigen doet het niet. Sterker nog, als ik hardnekkig vuil heb, dan gebruik ik gewoon wattenstaafjes en de sensor is brandschoon en 200% krasvrij nog steeds :)

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Verwijderd schreef op donderdag 09 maart 2006 @ 12:26:
Krassen? Wat dacht je van de fijne nevel uit zo'n bus? :) Daarnaast zit er gewoon een IR-filter voor je sensor van een redelijk harde glassoort, dus snel beschadigen doet het niet. Sterker nog, als ik hardnekkig vuil heb, dan gebruik ik gewoon wattenstaafjes en de sensor is brandschoon en 200% krasvrij nog steeds :)
Wat spook jij uit dat je hardnekkig vuil op je sensor krijgt ? :X

Ps meer dan sensor swabs en visibledust durf ik echt niet op mijn sensor los te laten hoor.

Verwijderd

Ps meer dan sensor swabs en visibledust durf ik echt niet op mijn sensor los te laten hoor.
Ik wel...
Net wat Neo zei.. kwastje gaat prima.. wattenstaafje met alcohol kan ook..swabs uiteraard ook

Er zit gewoon glas voor je sensor. Paniek peeuw omtrent schoonmaken van sensor is in de wereld gebracht door leveranciers en winkels die op je willen verdienen

Verwijderd

Fairy schreef op donderdag 09 maart 2006 @ 13:36:
[...]

Wat spook jij uit dat je hardnekkig vuil op je sensor krijgt ? :X

Uhm ik kom niet in de meest schone omgevingen en sommige deeltjes zijn wat plakkeriger dan andere, dus tjah, soms krijg je het er niet vanaf geaaid :) En werken die wattenstaafjes met alcohol prima, het is alleen wel even oefenen :)
Pagina: 1