no post, no sound, no display, maar wel haperende fans?

Pagina: 1
Acties:

• Tazzie79
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 25-05 13:29
Systeem:

MB: Asus A8V
CPU: AMD Athlon64 3000+
==> 2 maanden oud
Case: Cheap-ass kast met cheap-ass voeding (300W)
Case 2: Antec Sonata (380W)
Vid: Geforce MX440 (moet nog vervangen worden ;-))

Situatie:

Enkele weken gelden kreeg ik mijn broer aan de lijn met de melding "CPU Fan Error. Press F1 to continue." Toen heb ik gezegd om de kast open te zetten, en een paar uren te laten rusten. Nadien had hij er geen last meer van (en de kast bleef wel open).

Enkele dagen gelden kreeg ik hem weer aan de lijn: hij was even weggeweest, en toen hij terug kwam was de PC uitgevallen en kreeg hij hem niet meer in gang... no post, no beep, no sound, no fan,...

Dan alles losgekoppeld (behalve CPU en CPU fan), en ik kreeg er geen leven in. Vervolgens alles eens geïnstalleerd in een Antec Sonata-case met 380W PSU, en als ik de PC dan aanzette begonnen de fans (voeding, case en CPU) haperend te draaien. Als ik de HD er ook aan koppelde, begon hij altijd even te draaien, waarna hij weer stilviel, en weer draaien,... Clear RTC RAM al even uitgevoerd, en nog altijd geen resultaat.

Het bizarre is dat er niets veranderd was aan de configuratie (toch volgens mijn broer), en dat hij daarna niet meer werkt... Al een tijdje zitten zoeken naar gelijkaardige gevallen, maar nog niets gevonden. Iemand een idee?

Alvast bedankt. (En 't is niet voor mij, maar voor m'n broertje! ;-)

• Kluk-Kluk
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-05 00:15

Kluk-Kluk

laat maar vallen.....

Ik zeg hang eens een fatsoenlijke voeding aan dat systeem, een dubieuze no-name voeding zou in dit geval wel eens het probleem kunnen veroorzaken.

Als je pech hebt is heel je (zijn) system naar de grootjes......

edit:

Met deze statement bedoel ik, dat als een inferieure voedeing een bepaalde tijd op volle capaciteit moet draaien, hij/zij binnen een korte tijd de geest kan geven.

De kwaliteit van voedingen in een high-end systeem worden te vaak onder/over- schat volgens mij

[ Voor 40% gewijzigd door Kluk-Kluk op 08-03-2006 21:30 ]

Powered By C8H10N4O2

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-05 15:47

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Haperende fans krijg je als de voeding niet voldoende belast wordt of als deze simpelweg defect is.
Als zijn voeding er uit is geklapt terwijl de PC aan stond kan dat best wel eens iets hebben beschadigd.
Als het moederbord door de eventuele spanningsval zo beschadigd is dat het geen stroom meer afneemt kan het zijn dat de fans haperen omdat er te weinig belasting aan de voeding hangt. Doet het bord dus helemaal niets meer, geen piepjes, geen controle ledjes etc, dan vrees ik het ergste. Zeker aangezien hij ook niets doet aan een andere voeding wat wel een A-merk type is.

Verder is het altijd zeer onverstandig om een cheapass voeding te gebruiken. Als het werkt is het leuk maar als het klapt kun je de rest van je hardware zo naar mars helpen. :(

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Kluk-Kluk
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-05 00:15

Kluk-Kluk

laat maar vallen.....

cybersteef schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 21:32:
Haperende fans krijg je als de voeding niet voldoende belast wordt of als deze simpelweg defect is.
Als zijn voeding er uit is geklapt terwijl de PC aan stond kan dat best wel eens iets hebben beschadigd.
Als het moederbord door de eventuele spanningsval zo beschadigd is dat het geen stroom meer afneemt kan het zijn dat de fans haperen omdat er te weinig belasting aan de voeding hangt. Doet het bord dus helemaal niets meer, geen piepjes, geen controle ledjes etc, dan vrees ik het ergste. Zeker aangezien hij ook niets doet aan een andere voeding wat wel een A-merk type is.

Verder is het altijd zeer onverstandig om een cheapass voeding te gebruiken. Als het werkt is het leuk maar als het klapt kun je de rest van je hardware zo naar mars helpen. :(
As stated before....

^^^ With stupid

edit:

Investeer gewoon eens een keer 100,- in een echt goede voeding (Enermax, Tagan, Coolermaster etc) die gaan meer dan 1 systeem mee meestal.

[ Voor 9% gewijzigd door Kluk-Kluk op 08-03-2006 21:37 ]