Fedora FC4 wil niet in gui

Pagina: 1
Acties:
  • 291 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 149447

Topicstarter
Als eerst probeerde ik Fedora gewoon te installeren, na het detecteren van mijn videokaart monitor en muis ging hij over naar een wit scherm met een cursor en vanaf daar doet het systeem niks meer. enkel met de muis bewegen gaat.

Ik daarna in text based een installatie gestart. deze keer verliep het vlekkeloos.
Maar nu boot Fedora gewoon, en zodra het eerste grafische al komt hangt het systeem weer. op dat wit scherm waar een laadbalk in beeld staat.

Ik heb google afgezocht en dit forum maar ik kom er echt geen wijs uit. Of het iets met mijn videokaart is?

specs:
Amd xp-m
1gb ram
geforce 6800LE
160gb sata

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

heb je de nvidia driver?
wat zegt /var/log/messags?
wat zegt: /var/log/Xorg.0.log

wat voor mobo heb je?

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
heb een abit nf7-s met nforce 2 chipset..

en waar kan ik dat zien?ik kom niet eens in linux dus ja..

[ Voor 30% gewijzigd door Anoniem: 149447 op 08-03-2006 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-04 15:43

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Druk eens op CTRL+ALT+F2 dan kom je als het goed is in een console.

nano /var/log/messags
nano /var/log/Xorg.0.log

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
systeem hangt.. ik kan niks dan.. enkel mijn muis bewegen.. :( dus ook geen ctrl alt f2.. ;)

met booten ze ik wel dat als hij bij xfs is aangekomen dat er staat: bestand of map niet gevonden? ik weet niet of dat er mee te maken kan hebben?

[ Voor 60% gewijzigd door Anoniem: 149447 op 08-03-2006 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jealma
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

jealma

Jesus is Lord!

(overleden)
als je systeem hangt en je kunt je muis bewegen hangt je systeem niet, simple as that.

Met ALT+F(1-7) kun je switchen tussen consoles, waarbij F7 de grafische console is meestal. Als je al in een grafische console zit moet je CTRL er ook bij in drukken, dus dat wordt CTRL + ALT + F(1-6) voor een tekst-mode console. Moet werken.

Avalon, Fireflight, Gaither, Point of Grace, Third Day
C2D E6400 @ 3GHz - Zalman CNPS8000 - GA-P35-DS3 - Corsair 2GB ram - Asus 9400GT - OCZ Vertex 30GB
Archlinux 64-bit + Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daros
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:11
Linux = Text

O-) O-) O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
hij hangt wel.. alleen de muis doet het. is raar maar de numlock reageert niet. hele systeme doet niks.
ctrl alt met f1 t/m f12 werkt niet. enter esc spatie. ik heb alles geprobeert ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jealma
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

jealma

Jesus is Lord!

(overleden)
Ah, ik zie dat niet iedereen weg is van een geile maar ubertrage interface >:)
Anoniem: 149447 schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 21:52:
hij hangt wel.. alleen de muis doet het. is raar maar de numlock reageert niet. hele systeme doet niks.
ctrl alt met f1 t/m f12 werkt niet. enter esc spatie. ik heb alles geprobeert ;)
Hmz, je systeem hangt dan toch idd. Ik weet zo eigenlijk niet wat je nu kunt doen, staat er bij grun (ik ga er vanuit dat je grub als bootloader gebruikt) ook een recovery mode? Je hebt vaak een gewone startup met de kernel, een startup in recovery mode of safe mode of repair mode of hoe dat ook precies heet, floppy en memtest en evt nog windows. Probeer eens van zo'n speciale mode op te starten en kijken of je dan verder komt?

Avalon, Fireflight, Gaither, Point of Grace, Third Day
C2D E6400 @ 3GHz - Zalman CNPS8000 - GA-P35-DS3 - Corsair 2GB ram - Asus 9400GT - OCZ Vertex 30GB
Archlinux 64-bit + Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daros
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:11
jealma schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 22:20:
[...]

Ah, ik zie dat niet iedereen weg is van een geile maar ubertrage interface >:)
Hehe,

Maaruh heb je je Videokaart unlockt? Of een andere bios in geflasht? wilt het soms ook nog is zijn.
Helemaal omdat het een 6800Le is en je wilt linux draaien zegt vaak wel iets over de gebruikers zou me niks verbazen als hij overclockt is.

Probeer anders ie een PCI videokaart kijken ofdat hij dan ook blijft hangen, kan je het problemen uitsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-05 23:57

mace

Sapere Aude

Probeer eens control+alt+backspace, dan sluit je X nl. af :)

Dit werkt vaak als f2 enzo niet meer werken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSpliet
  • Laatst online: 27-04 02:19

RSpliet

*blink*

(jarig!)
Anoniem: 149447 schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 18:28:
Als eerst probeerde ik Fedora gewoon te installeren, na het detecteren van mijn videokaart monitor en muis ging hij over naar een wit scherm met een cursor en vanaf daar doet het systeem niks meer. enkel met de muis bewegen gaat.

Ik daarna in text based een installatie gestart. deze keer verliep het vlekkeloos.
Maar nu boot Fedora gewoon, en zodra het eerste grafische al komt hangt het systeem weer. op dat wit scherm waar een laadbalk in beeld staat.

Ik heb google afgezocht en dit forum maar ik kom er echt geen wijs uit. Of het iets met mijn videokaart is?

specs:
Amd xp-m
1gb ram
geforce 6800LE
160gb sata
Klinkt bekend... Regel allereerst dat de redhat grafische loader niet gebruikt wordt. In gnome is dat op (uit het hoofd) op de juiste Fedora kernel-versie op a drukken (of e), dan in dat ene regeltje 'rhgb' ertussenuit halen, en dan op enter drukken. Zorg ervoor dat de grafische omgeving (gdm) niet start, je kan tijdens het booten op I rammen voor interactive startup. Op die manier kan je kiezen wat je wel en niet wilt starten (enorm karwei, maar t is t waard ;)).
Dan in een console (de tekst-modus) inloggen, makkelijkst is als root. Om te beginnen de nVidia driver installeren:
# wget http://download.nvidia.co...nux-x86-1.0-8178-pkg1.run
# chmod 744 NVIDIA-Linux-x86-1.0-8178-pkg1.run
# ./NVIDIA-Linux-x86-1.0-8178-pkg1.run
Dan je X.org configuratie bekijken:
# nano /etc/X11/xorg.conf
(of met Vi als je dat fijner vind)
En dan de sectie Device zoeken. Daar moet ervoor gezorgt worden dat de driver nvidia is (dus niet nv).
Vervolgens een stukje erboven ervoor zorgen dat in de sectie "Module", de dri driver niet aan staat. Dus dat regeltje weghalen of er commentaar van maken met een hekje ervoor ofzo. Dat opslaan, reboot, en het moet werken.

[ Voor 13% gewijzigd door RSpliet op 08-03-2006 23:17 ]

Schaadt het niet, dan baat het niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Seven of Nine schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 23:13:
[...]

Klinkt bekend... Regel allereerst dat de redhat grafische loader niet gebruikt wordt. In gnome is dat op (uit het hoofd) op de juiste Fedora kernel-versie op a drukken (of e), dan in dat ene regeltje 'rhgb' ertussenuit halen, en dan op enter drukken. Zorg ervoor dat de grafische omgeving (gdm) niet start, je kan tijdens het booten op I rammen voor interactive startup. Op die manier kan je kiezen wat je wel en niet wilt starten (enorm karwei, maar t is t waard ;)).
Dan in een console (de tekst-modus) inloggen, makkelijkst is als root. Om te beginnen de nVidia driver installeren:
# wget http://download.nvidia.co...nux-x86-1.0-8178-pkg1.run
# chmod 744 NVIDIA-Linux-x86-1.0-8178-pkg1.run
# ./NVIDIA-Linux-x86-1.0-8178-pkg1.run
Dan je X.org configuratie bekijken:
# nano /etc/X11/xorg.conf
(of met Vi als je dat fijner vind)
En dan de sectie Device zoeken. Daar moet ervoor gezorgt worden dat de driver nvidia is (dus niet nv).
Vervolgens een stukje erboven ervoor zorgen dat in de sectie "Module", de dri driver niet aan staat. Dus dat regeltje weghalen of er commentaar van maken met een hekje ervoor ofzo. Dat opslaan, reboot, en het moet werken.
dus gdm mag niet starten alleen en dna krijg ik text based? zal thuis even proberen straks.. thnx :)

en er zit een aangepaste bios in van het origineel. enkel met 0.1V meer op de core en 25mhz standaard erbij. Kan wel proberen de backup van het origineel terug te flashen.. maar waarom zou linix een probleem maken van 0.1V meer en 25mhz? hij is in windows super stabiel (kan nog wel stuk hoger ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cramthabam
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 06-05 16:19

Cramthabam

Leef en laat leven

Ik had dezelfde problemen allen dan met mijn gto^2 kaart. Ik heb mijn linux dus op de vesa driver draaien nu. Voor mijn toepassing genoeg dus. Als die dus niet wil draaien op de nvidia driver probeer eens te draaien in vesa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ja hij moet eerst in linux komen anders kan ik niks instellen..

maar gdm staat er niet tussen :S raar genoeg..

[ Voor 59% gewijzigd door Anoniem: 149447 op 09-03-2006 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSpliet

RSpliet

*blink*

(jarig!)
Anoniem: 149447 schreef op donderdag 09 maart 2006 @ 17:08:
ja hij moet eerst in linux komen anders kan ik niks instellen..

maar gdm staat er niet tussen :S raar genoeg..
Voeg mij anders even toe op MSN Messenger, dan zal ik eens kijken of ik het met SSH kan oplossen: seven [op] nimrod [minnetje] online [punt] com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
het is gelukt toen ik heletijd n n n deet :P en opeens een zwart scherm kreeg. alleen bij eth0 enz had ik wel J gedaan offcourse..

het vreemde was dat het beeld even weg viel toen ik moest inloggen, op moment dat beeld weg viel kon ik ook niet op toetsen drukken(die kwamen er dus niet te staan toen beeld weer terug kwam). heel raar maar uiteindelijk toch ingelogd..

en downloae ging goed. alleen installere niet natuurlijk :( ik hadgeen precompilde kernel ofzo en hij kon het ook niet op de nvidia ftp 1 vinden :S dus dan was de optie dat nvidia setup de kernel compilde ofzo.. en dna krijg ik deze error:

gcc-versien-check failed:

./usr/src/nv/conftest.sh: line 19: cc: command not found

dus kortom: alles gaat fout :) ik weet nu echt geen raad meer..

ps ik kan je vanavond toevoegen als ik op msn ben..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-05 03:50

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

als cc er niet is mis je compiler stuff. instaleren dus.
Daarbij is het altijd makkelijk om een live cd te hebben.
live cd booten
mkdir /target
mount /dev/<root> target
chroot /target
bash

en je zit in je RH systeem. met de live cd kernel.

van uit daar kan je weer alles doen en laten wat je wilt

[ Voor 13% gewijzigd door daft_dutch op 09-03-2006 19:05 ]

>.< >.< >.< >.<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
dus dan moet ik wel die driver kunnen installeren?

en de compiler? hoe instal ik die

[ Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 149447 op 09-03-2006 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSpliet

RSpliet

*blink*

(jarig!)
Anoniem: 149447 schreef op donderdag 09 maart 2006 @ 20:55:
dus dan moet ik wel die driver kunnen installeren?

en de compiler? hoe instal ik die
Die live CD is niet nodig. Als je je 'commandline' hebt kan je het volgende ook gebruiken:
# yum install gcc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanthium
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20-03 16:53

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
zo gcc is installed.. :) maar natuurlijk krijg ik nog een error, zat er al op te wachten.
deze keer is het:

unable to find kernel source tree for currently running kernel. en dan iets van --kernel-source-path commande. en i kzag wat over rpm. dus ik ff install rpm gedaan maar hij heeft nog steeds deze melding :S

iemand een idee wat ik nu moet doen?

wat ook raar is dat als ik eenmaal in text based omgeving kom het beeld even weg valt er er niks getyped kan worden. en i kdan een blauw scherm krijg dat X niet gevonden kan worden ofzo en dan ik volgende scherm iets over configuratie blabla. ik doe gewoon nee en cancel dan kom ik terug bij het inlogscherm. maar wat kan dit betekenen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Anoniem: 149447 schreef op vrijdag 10 maart 2006 @ 07:55:
zo gcc is installed.. :) maar natuurlijk krijg ik nog een error, zat er al op te wachten.
deze keer is het:

unable to find kernel source tree for currently running kernel. en dan iets van --kernel-source-path commande. en i kzag wat over rpm. dus ik ff install rpm gedaan maar hij heeft nog steeds deze melding :S

iemand een idee wat ik nu moet doen?

wat ook raar is dat als ik eenmaal in text based omgeving kom het beeld even weg valt er er niks getyped kan worden. en i kdan een blauw scherm krijg dat X niet gevonden kan worden ofzo en dan ik volgende scherm iets over configuratie blabla. ik doe gewoon nee en cancel dan kom ik terug bij het inlogscherm. maar wat kan dit betekenen??
Je moet even de kernel sources installeren van je kernel. die kan je met yum binnenhalen dacht ik, maar ik heb niet zoveel ervaring met FC. Wat je moet doen is uname -a en dan kijk je welke versie kernel je hebt, vervolgens yum je de sources voor die kernel.

edit:

lees maar hieronder hoe het precies gaat O-)

[ Voor 39% gewijzigd door mace op 10-03-2006 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ok thnx zal het straks even proberen..

weet je toevallig ook hoe dat kan dat het beeld weg valt en ineens een blauw sherm komt met een melding dat X niet gevonden kan worden? dat is toch het graphische gedeelte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSpliet

RSpliet

*blink*

(jarig!)
MaCe1337 schreef op vrijdag 10 maart 2006 @ 09:49:
[...]

Je moet even de kernel sources installeren van je kernel. die kan je met yum binnenhalen dacht ik, maar ik heb niet zoveel ervaring met FC. Wat je moet doen is uname -a en dan kijk je welke versie kernel je hebt, vervolgens yum je de sources voor die kernel.

edit:

[...]
Doe niet zo moeilijk :D
# yum install kernel-devel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Seven of Nine schreef op vrijdag 10 maart 2006 @ 14:49:
[...]

Doe niet zo moeilijk :D
# yum install kernel-devel
ach ja, dat stomme fedora core ook altijd :+

* mace is debian adept. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
het werkt :) ik kreeg eerst nog een melding dat X niet goed configged was. maar na beetje gepruts is dat weg en heb ik de drivers kunnen installeren :7 en na een reboot starte linux netjes door :D

thnx allemaal zonder jullie was het niet gelukt ;)

[ Voor 130% gewijzigd door Anoniem: 149447 op 10-03-2006 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
hmm xmms geinstalleerd ging goed.

ik dacht ff nieuwse firefox installeren. bij ./configure krijg ik de melding dat het bestand of map niet bestaat :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-05 12:43

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Waarom maak je niet gebruik van de package manager van Fedora?
Voor zover ik weet maakt Fedora gebruik van een package manager genaamd "yum".

Managing Software with yum

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:02

BHQ

Zeg het dan goed en meld dat het de kernel is ipv. je zoveelste nutteloze reactie te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
cybersteef schreef op zaterdag 11 maart 2006 @ 16:55:
Waarom maak je niet gebruik van de package manager van Fedora?
Voor zover ik weet maakt Fedora gebruik van een package manager genaamd "yum".

Managing Software with yum
is dat ook voor tar.gz bestanden?
maar gewoon op de tar manier moet toch ook kunnen? of wat doe ik fout?? ik zit in de map maar er bevind zich geen configure in heb ik wel gemerkt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Heb je het artikel wel gelezen? Zo ja, dan had je nu geweten wat een package manager is en wat het voor voordelen biedt ten opzichte van zelf compileren. Daarnaast had je dan geweten dat je software dus via iets als
yum install $naam_software
kan installeren en dat dan alles (dependencies enzo) in een keer geregeld wordt voor je. Daarnaast gaat het updaten dan voortaan automatisch mee met alle andere software. Ergo: allemaal een stuk makkelijker dan zelf compileren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ik wil starterbar installeren dat is een tar.gz bestand maar dat lukt dus niet..

met dat yum lukt dat niet. als ik een beschikbare lijst laat samenstllen staat dat er niet tussen. maar ik weet ook niet of ik het goed doe zo :?
firefox lukt wel met yum btw..

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 149447 op 12-03-2006 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 76468

Anoniem: 149447 schreef op zondag 12 maart 2006 @ 17:17:
ik wil starterbar installeren dat is een tar.gz bestand maar dat lukt dus niet..

met dat yum lukt dat niet. als ik een beschikbare lijst laat samenstllen staat dat er niet tussen. maar ik weet ook niet of ik het goed doe zo :?
firefox lukt wel met yum btw..
Kuch. Ik typte hier eerst heel veel onzin.
Is het niet zo dat het pakketje een naam heeft als iets van "gdesklets-starterbar"?
Wat zegt "yum search starterbar"?
Ik denk niet dat hij in de standaard yum repositories staat maar starterbar staat wel in de DAG repository, samen met nog meer handige software die je wellicht wil installeren.
Zie deze lijst: http://apt.sw.be/fedora/3/en/i386/RPMS.dag/

Dus:
1. Open /etc/yum.conf met een editor en voeg dit toe:
code:
1
2
3
4
5
[dag] 
name=Dag RPM Repository for Fedora Core 
baseurl=http://apt.sw.be/fedora/$releasever/en/$basearch/dag 
gpgcheck=1 
enabled=1

Daarna, als root in een terminal: "rpm --import http://dag.wieers.com/packages/RPM-GPG-KEY.dag.txt"

2. Als root in een terminal: "yum update".
3. Wederom als root: "yum search starterbar"
4. "yum install gdesklets-starterbar"

Je hebt dus helemaal geen .tar.gz nodig, yum download alles wat nodig is.

[ Voor 123% gewijzigd door Anoniem: 76468 op 12-03-2006 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
thnx.. maar ik heb fc4 en dat iseen veel kortere lijst met geen starterbar :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 97742

dit is een typisch probleem bij 6800le kaarten overigens, ubuntu op een 6800le zegt ook al nee :9

je moet duidelijk de drivers installeren, die 6800le vind de preinstalled drivers niet erg lief schijnbaar (wie wel tbh?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 97742 schreef op maandag 13 maart 2006 @ 08:10:
dit is een typisch probleem bij 6800le kaarten overigens, ubuntu op een 6800le zegt ook al nee :9

je moet duidelijk de drivers installeren, die 6800le vind de preinstalled drivers niet erg lief schijnbaar (wie wel tbh?)
dat is inmiddels al opgelost ;)

het gaat nu even om het feit dat ik geen tar.gz kan installeren..
waarom werkt ./configure niet? (omdat er geen configure in de map bevindt lijkt me, maar wat moet ik nu doen??).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 149447 schreef op maandag 13 maart 2006 @ 09:50:
[...]

dat is inmiddels al opgelost ;)

het gaat nu even om het feit dat ik geen tar.gz kan installeren..
waarom werkt ./configure niet? (omdat er geen configure in de map bevindt lijkt me, maar wat moet ik nu doen??).
Als je perse het installeren vanuit de .tar.gz wil doorzetten, waar flink wat nadelen aanzitten maar ok, dan zou ik eens beginnen met het lezen van de README en INSTALL file die je in de .tar.gz vindt.
DAG heeft wel gewoon SRPMs beschikbaar voor FC4.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 76468 op 13-03-2006 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 76468 schreef op maandag 13 maart 2006 @ 15:05:
[...]

Als je perse het installeren vanuit de .tar.gz wil doorzetten, waar flink wat nadelen aanzitten maar ok, dan zou ik eens beginnen met het lezen van de README en INSTALL file die je in de .tar.gz vindt.
DAG heeft wel gewoon SRPMs beschikbaar voor FC4.
ik wil niks perse.. ;) omdat het met yum niet gaat moet dit maar.. en een starterbar rpm voor fc4 kan ik ook niet vinden..

en in de readme file staat niet hoe het geinstalleerd moet worden vreemd genoeg. maar de standaard procedure is toch. tar;./configure;make etc etc. ?
als je andere suggesties hebt hoor ik dat graag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 76468 schreef op maandag 13 maart 2006 @ 15:05:
[...]
DAG heeft wel gewoon SRPMs beschikbaar voor FC4..
src rpm's krijg ik al helemaal niet geinstalleerd :P of kan dat gewoon automatisch met yum? moet ik precies hetzelfde doen als de eerdere beschrijving die je gaf?

(ben niet thuis dus kan niet testen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 149447 schreef op maandag 13 maart 2006 @ 15:15:
[...]

ik wil niks perse.. ;) omdat het met yum niet gaat moet dit maar.. en een starterbar rpm voor fc4 kan ik ook niet vinden..

en in de readme file staat niet hoe het geinstalleerd moet worden vreemd genoeg. maar de standaard procedure is toch. tar;./configure;make etc etc. ?
als je andere suggesties hebt hoor ik dat graag :)
Nou, niet alle software heeft een configure.
Die heb je alleen nodig als er iets gecompiled moet worden, om de specificaties van je systeem vast te stellen zeg maar.

Laten we eens kijken, ik heb deze tar.gz gebruikt: http://gdesklets.gnomedes...31.3.tar.gz&gd_fileid=742

code:
1
2
3
4
fabio@acetyl Desktop $ tar xzf starterbar-desklet-0.31.3.tar.gz
fabio@acetyl Desktop $ cd starterbar-desklet-0.31.3
fabio@acetyl starterbar-desklet-0.31.3 $ ls
gfx  INSTALL  Install_StarterBar_Sensor.bin  pyxdg  README  starterbar.display

Hmm! Ik zie daar 3 dingen waar we iets aan kunnen hebben. Ten eerste is er de file "Install_StarterBar_Sensor.bin". Lijkt me vrij logisch waar die voor is. Hij is nog executable ook.
Maar laten we eens verder kijken. INSTALL bijvoorbeeld.

code:
1
2
3
4
5
6
7
fabio@acetyl starterbar-desklet-0.31.3 $ cat INSTALL | more
These are generic installation instructions:
<knip>
Displays (desktop applets) don't have to be installed to be used.
You may run them where they are (you decide where you collect your displays).
<knip>
You just have to run the sensor installer in order to install a sensor.

Dus, we hoeven hier niks te compilen met make, configure etc.
Het enige wat je hier hoeft te doen is "./Install_StarterBar_Sensor.bin" te draaien.
Vervolgens kan je de starterbar.display aan gDesklets voeren.
Zet deze map dus neer op een zinnige plek, alleen de .display file is niet genoeg, hij heeft bijv. de gfx map nodig.
Gentoo zet ze bijvoorbeeld onder /usr/lib/gdesklets/Displays/ neer.
Dus pak deze .tar.gz uit in bijvoorbeeld /usr/lib/gdesklets/Displays/.
Of kijk even waar Fedora Gdesklets neerplant.

[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 76468 op 13-03-2006 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSpliet

RSpliet

*blink*

(jarig!)
Uit mijn hoofd:
sleep de .tar.gz uit Nautilus (Explorer voor Gnome ;)), of zelfs vanuit Firefox, naar het gDeslkets venster. Hij installeert dan automatisch de desklet voor je.

[ Voor 8% gewijzigd door RSpliet op 13-03-2006 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
als ik gdesklets start dan doet hij niks.. :?

ik zie onderin de taskbar dat hij aan opstarten is maar dna gaat het weg..

de sensor is geinstalleerd en de hele inhoud in de /display map gepleurt..

[ Voor 168% gewijzigd door Anoniem: 149447 op 13-03-2006 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
iemand die een oplossing weet?

gdesklets is via yum geinstalleerd en staat gewoon bij accesoires. alleen als ik hem wil opstartne krijg ik even onderaan in beeld in de taakbalk te zien dat hij an het openen is en na 30sec is het weg en zie ik niks.

herinstall helpt niet.
Pagina: 1