Toon posts:

Opnieuw Newbie opzoek naar juiste architectuur...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
De laatste keer dat ik me serieus bezig hield met architectuur e.d. was zo'n twee jaar geleden... Toen was ik geen newbie meer, maar nu voel ik me wel zo... :'(

Het wordt tijd voor een nieuwe comp, en om niet opnieuw het wiel te hoeven uitvinden vraag ik dus hier maar, wat is een rete-snelle config/architectuur voor een medium prijs...

Ik ga me vooral beziggen met heftig renderwerk (3D en video) en waarschijnlijk hang ik het meest rond in Linux... Windhoos wordt waarschijnlijk wel een gaatje voor vrijgehouden ;)

Ik heb dus snelle disk-access nodig en een proc, mainboard en mem die heel goed (en snel) met elkaar kunnen praten...

GRTZ

Verwijderd

Wat is een medium prijs?

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-08 16:38

mvds

Totally awesome!

Athlon 1,2GHz, Asus A7V133, 256MB cas2 (infineon ofzo), IBM DTLA schijf en een Radeon of MX kaart. Ligt eraan waar je fan van bent.

Athlon instellen op 9x133 en je hebt een lekker snel systeempje hoor.

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21-08 10:54
Dat wordt een Duron op een Abit KT7A. 256 - 512 MB PC133.
schijf: IBM DTLA.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Verwijderd

Topicstarter
Een medium prijs is niet meer dan 3 tot 4 K
een low prijs is 0 tot 3 K
een high prijs is 4K en hoger...

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Voor 3 tot 4k is je keus voor architectuur beperkt tot i386, maarja.. een Athlon 1,2ghz doet het zeker niet slecht =]

• Dezjay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 19-08 15:16
ik ga me vooral beziggen met heftig renderwerk (3D en video) en waarschijnlijk hang ik het meest rond in Linux... Windhoos wordt waarschijnlijk wel een gaatje voor vrijgehouden ;)
Euhmmz... een G4 ? die's daar het meest geschikt voor

Verwijderd

Topicstarter
G4 heb ik inderdaad overwogen...

Alleen jammer dat ik niet in apple geloof...

Ze doen het best wel heel erg goed, maar de shit breekt goed los als er iets buggy begint te worden, rete duur en lastig te tracen

Doe mij maar een "kloon" (<- That's how we called it in the days)

Ik heb wel een vermoeden dat die IBM DTLA de schijf gaat worden die ik wil... :P

wbt de `Wars of the Procs', I dont care if it is P or AMD

Zoals bush laatst zei: I have opions of my own, strong opions! But I don't always agree with them...

*kluts kwijt*
:D

edit:

Als het meer dan 4K wordt ga ik daar niet wakker van liggen, maar ik wil nog wel op vakantie aankomende zomer ;)

• mvds

mvds

Totally awesome!

De combinatie die ik voorstelde kan je kopen voor 2,5 mille denk ik. Heb je wel waar voor je geld lijkt mij.. En je kan op vakantie.

Verwijderd

Op dinsdag 23 januari 2001 12:40 schreef obsidian het volgende:
De combinatie die ik voorstelde kan je kopen voor 2,5 mille denk ik. Heb je wel waar voor je geld lijkt mij.. En je kan op vakantie.
AMD Athlon Thunderbird 1200 FL 809,-
IBM 60GB (DTLA-307060, 7200rpm, 2MB) FL 799,-
Asus A7V133 FL 424,-
256MB PC133 SDRAM (Infineon) FL 525,-
ATI Radeon 64MB DDR ViVo FL 825,-
Plextor 12x10x32x (IDE, OEM) FL 573,-
AOpen HQ08 Grey (300Watt, Big Tower) FL 234,-
Creative Labs SBLive! Player 1024 FL 109,-
1.44MB Floppy drive FL 25,-
Netwerkkaart (no brand) FL ~35,-

TOTAAL FL 4367,-

Dus ik dacht het niet heh, 2,5 mille.
Ja zit wel een plextor cdr bij, maar je hebt toch een cdrom nodig, en aangezien je het voor CAD, 3D en Video editing gaat gebruiken is een CD-RW geen overbodige luxe hoor. Een GF2 MX is een lachertje, zeker voor video editing (2D slow als pewp), en 60GB is zeker een vereiste als je wil video editen. En je vergeet ook dingen als een kast, floppy drive, voeding etc. :P

Eerst rekenen dan posten ;)

Oja, drSinister, heb jij toevallig je nick ontleendt aan de X-ecutioners? ;)

Maar dit systeem is echt het beste van z'n prijsklasse, en als je wil video editen/3D is het een vereiste.

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

Kijk benee voor mijn config.. twee weken gelee gekocht bij Graficall.. voor 3500...

edit:

Ooh ja.. soundblaster 128 en netwerkkaartje is dat Etc.. geen biesondere kast of voeding of zo.. wel 300 wattjes (kasten en voedingen zijn de laatste 2 jaar wel aardig verandert)..

Verwijderd

Op dinsdag 23 januari 2001 12:59 schreef henkleerssen het volgende:
Kijk benee voor mijn config.. twee weken gelee gekocht bij Graficall.. voor 3500...

edit:

Ooh ja.. soundblaster 128 en netwerkkaartje is dat Etc.. geen biesondere kast of voeding of zo.. wel 300 wattjes (kasten en voedingen zijn de laatste 2 jaar wel aardig verandert)..
Beetje duur voor wat het is (no offence :)).. en de matrox is niet geschikt voor 3d ontwerp, en duron voor zulke heavy duty.. tsjah..

• mvds

mvds

Totally awesome!

Op dinsdag 23 januari 2001 12:55 schreef minus0ne het volgende:

[..]
AMD Athlon Thunderbird 1200 FL 809,-
IBM 30GB (DTLA-307030, 7200rpm, 2MB) FL 399,-
Asus A7V133 FL 424,-
256MB PC133 SDRAM (Infineon) FL 525,-
Dit komt aardig in de buurt van 2,5 mille hoor. En ik zat te denken aan de 30GB HD. En dan kan een MX kaart er wel bij. Ik had inderdaad wel rekening kunnen houden met waar ie voor gebruikt zou gaan worden ja. Maar ok.. :) Kan niet alles goed doen toch?

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

minus0ne> Helemaal gelijk... ik had voor opslag ruimte gekozen.. ipv processing power.. voor DVD's en video op harde schijf te zetten he..:)

En daarbij als je alleen aan video werkt.. wat heb je dan aan al die 3D power.. (geforce ultra, DDR, 2 GTS.. en wat dies meer zij...)

2D crispness daar gaat het om..

• Abu
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-06 10:28

Abu

Abu!

Waarom geen Raid config. Renderen = grote bestanden en dan is Raid meer snelheid. Met een Abit KT7 Raid niet eens zoveel duurder. En dan 2x een IBM 307030 ipv 1 keer 60...

Insanus sum

• mvds

mvds

Totally awesome!

Dat is een heel sterk punt!

Verwijderd

Topicstarter
Wow, de usefull info stroom binnen...

ff vlug een paar antwoorden in random-order:

-Graficall staat op mijn boycot-list.

-Nee de X-ecutioners ken ik niet

-4367 is nie slech... Nog speciale zaken of is dit een compilatie van advies prijzen?

-Raid? Lijkt me geen goed plan... Dan kom ik toch uit op een SCSI raid system en da's (voor een goeie-goede) beswelduur... Raid kan je best wel bijten als je niet de goeie heb!

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

"-Graficall staat op mijn boycot-list.".. en dat allemaal vanwege de verkoopster? LOL...:)

Je hoeft niet te antwoorden ik weet het wel met Graficall.. Ik woon er alleen vlakbij.. vandaar daar gekocht...

• Epsilon
  • Laatst online: 00:55

Epsilon

SUKKELS!!!!!!!
4300 is niet veel maar je vergeet wel iets belangrijks als je grafisch gaat werken:
MONITOR!!!!!!!!!!!!!|:(

• Abu
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-06 10:28

Abu

Abu!

Een wat???

Nee, je hebt gelijk, ging er vanuit dattie al aanwezig was, maar dat gaat natuurlijk helemaal nergens over... Iets groots, min 19". Iets goeds... Genoeg reviews daarover.

Insanus sum

Verwijderd

Tsjah...zie onderstaand sysje (exclusief fikker) maand of 2 geleden voor 5 mille. Kun je nu dus wel een (standaard) 1,2 ghz van maken en 512 meg moet ook wel lukken.

Mzzls

Maareh...als je echt RUIG wilt video bewerken....heheh zijn genoeg errug leuke kaartjes voor (nvida quadro weedikveel *wel de echte dus geen verne**k..eh...getweakte :) gf2mx oid*)

• straat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-08 18:54
Tegenwoordig hebben we ook IDE-RAID. Zou ik zeker doen. Verder is die Radeon ViVo een goede keuze, en een snelle processor >1GHz kan ik je ook aanraden. Neem een Abit KT7A-RAID als moederbordje en 2 IBM schijven

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:33
Ik weet niet of er al Radeon ondersteuning is in X-windows... laats geinstallerd op me p1'tje en nog even gekenen of hij erbij stond, maar niet gevinden :(

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Verwijderd

Idd is er al een monitor??

Verwijderd

Op dinsdag 23 januari 2001 11:51 schreef drSinister het volgende:
De laatste keer dat ik me serieus bezig hield met architectuur e.d. was zo'n twee jaar geleden... Toen was ik geen newbie meer, maar nu voel ik me wel zo... :'(

Het wordt tijd voor een nieuwe comp, en om niet opnieuw het wiel te hoeven uitvinden vraag ik dus hier maar, wat is een rete-snelle config/architectuur voor een medium prijs...

Ik ga me vooral beziggen met heftig renderwerk (3D en video) en waarschijnlijk hang ik het meest rond in Linux... Windhoos wordt waarschijnlijk wel een gaatje voor vrijgehouden ;)

Ik heb dus snelle disk-access nodig en een proc, mainboard en mem die heel goed (en snel) met elkaar kunnen praten...

GRTZ
Ja hoor sure, een rete snelle pc voor gebruik in een Linux-omgeving? |:( Voor genoemd doeleind kun je beter een mac als uitgangspunt nemen!! Aangezien er met programma's als Gimp e.d. er nauwelijks gebruik gemaakt wordt van de mogelijkheden die 'hardware' biedt ten tweede zoek maar eens een geoptimaliseerde kernel voor die rete snelle pc! Succes

Verwijderd

Ga eens een kijkje nemen op www.alternate.nl - een grote computerboer in Ridderkerk die ook vaak adverteert in grote compubladen. Echt zeer goede prijzen en al heel lang alleen maar positieve ervaringen met die gasten. Gewoon effe gaan rekenen daar, de kans is groot dat je weer wat goedkoper uit zult zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Een monitor is er al... En een goeie ook!

19" 65H-85V (ofzo) .21dotpitch en heeeeel veeeel trinitron kleurtjes

En een kernel is gauw gepatched!!!

Anyhow, who cares hoe ik de mischiene gebruik voor z'n doel-einden...?

[EDIT]
Thnx voor de link naar Alternate... Lekker dicht bij ( R'dam - R'kerk = fietsen :P )

Verwijderd

Op dinsdag 23 januari 2001 14:37 schreef epsilon het volgende:
SUKKELS!!!!!!!
4300 is niet veel maar je vergeet wel iets belangrijks als je grafisch gaat werken:
MONITOR!!!!!!!!!!!!!|:(
Lees eerst waar die gast om vraagt, juist, om een config/architectuur, niet om een monitor. |:(

Ga de FAQ lezen en hou op met flamen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk het te weten...

Ik ga denk ik voor:
Abit KT7-100AR Raid
AMD Athlon Tunderbird 1200
ATI Radeon 64M
3 x IBM Deskstar 40GV (DTLA-305040) 40GB
--------------
hfl. 3574.56

Heb zelf nog:
256M pc100 SDRAM
13GB ATA30 Quantum dinges
DVD speler dinges
CD/W speeltje
BesWel groet OEM kast...

Vraag 2 rijst dan gelijk... Nog opmerkingen?
Samen met vraag 3... Wat zou de ideale voeding zijn? Ik vrees dat ik nu max 200W zit, als het niet minder is...

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Tja wat is de ideale voeding.. alles boven de 300 watt? Die moet je inderdaad nog ff erbij zetten..
Verder ziet de config er prima uit..

edit:

Ooh wacht ff .. 100 Mhz SDRAMS? mmm .. vervangen misschien voor 133 gevalletjes?

Verwijderd

Topicstarter
Die heb ik op de langere termijn geschoven... Over een paar maandjes, hang ik er een gig in... >:)

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Doe maar ruig.:)
Pagina: 1