Toon posts:

Servers voor LANPARTY

Pagina: 1
Acties:
  • 173 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mensen,

Binnenkort wil ik met een paar anderen een lanparty organiseren voor ongeveer 150 man.

Het netwerkapparatuur gaan we huren bij een bekend bedrijf voor een leuk prijs (switches, kabels, backbones)

Echter, hebben wij ook een nog een server (of meerdere nodig) om als gameserver te fungeren. Ik heb alleen geen flauw idee wat voor capaciteit we nodig hebben en waar ik eventueel fysieke servers zou kunnen huren (en ja ik heb flink wat gegoogled en gezocht op forums).

Misschien dat een wijsneus mij wijzer kan maken. :9

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

(jarig!)
Tja, zorg voor:
1. veel bandbreedte, voor een grote lan is een glasvezel verbinding naar de server niet onverstandig (of evt een Gb verbinding). Ook handig deze in een server te stoppen die met die bandbreedte overweg kan (dus duw het ding bij voorkeur niet in een standaard PCI slot, maar pak iets dat PCI64, PCI-X of PCI-E heeft).

2. als je er games op gaat draaien, zorg voor voldoende cpu kracht om alles te serveren (dus als je meerdere dingen wil draaien gewoon lekker een dual of quad cpu gaan bouwen).

3. als je hem ook als fileserver wil gebruiken dan is een leuke RAID array ook aan te raden, en dan uiteraard hetzelfde als bij 1 vermeld staat, geef deze ook voldoende bandbreedte (dus PCI64, PCI-X ofPCI-E als je die mogelijkheid hebt).

• Dutchie!
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-12-2023

Dutchie!

....

Opzich hoef je helemaal geen super pc's neer te zetten. Ligt natuurlijk wel aan je games. Zorg dat je meerdere games kan verspreiden over meerdere servers. Zorg ook dat ze allemaal een goede lan verbinding hebben. Want als je 4games gaat hosten op 1pc met 1netwerkkaart. Tja... dat komt niet zo goed uit. Als je meerdere NIC's in een PC stopt, moet je wel kijken of je de games kan laten hosten op de verschillende nics.

Living in Australia! - Ja, ik heb dyslectie

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt tot zover.

De games die gedraaid worden zijn:
Counterstike 1.6
Counterstrike Condition Zero
Counterstrike Condition Zero: Source

De servers dienen uiteraard minimaal gigabit te ondersteunen en het netwerkapparatuur heeft dat ook, evt. is glasvezel mogelijk.

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-01 19:29
edit over hierboven:
Counterstrike servers kun je vaak kant-en-klaar huren, anders zijn die simpel zelf te maken.
Linux is wel een optie, soms was het sneller daarmee, maar voor het gemak kun je net zo goed WindowsServer2003 nemen, en er de Windowsversie van CS opzetten.

Het bedrijf heeft vaak servers klaarstaan, anders kun je eenvoudig wat pc's huren (bij bv je computerzaak zal het meestal wel gaan).

Netwerk zou ik zo regelen:

Gigabit coreswitch (goed merk, bv Cisco)
Voor de pc's een 10/100 verbinding naar bv een 24 poorts switch, met 2 gigabit aansluitingen.
Van elke 'gebruikersswitch' die 2 gigabit lijntjes naar je coreswitch trekken.
Servers direct op de coreswitch.

Dit is de snelste oplossing, maar wel vrij prijzig.
Voor al die mensen moet je ongeveer 7 10/100 switches huren (met elk dus 2 gigabit uplinks),
en als coreswitch heb je sowieso al 2x7=14 gigabit poorten nodig, met 10 servers zit je ook al aan 24 Gigabitpoorten, die dingen komen ook zeker niet ergens uit de lucht vallen ;)

Maar het is zeker te doen, zeker als je iedereen lief vraagt 5€ te doneren.

Servers zullen er misschien al kant-en-klaar zijn, anders is het aangeraden ruim van tevoren te beginnen.
Sommige games kun je op Linux houden, maar het beste is om overal WindowsServer2003 op te zetten, stabiel genoeg.

Nog een laatste punt: Kabels! 150pc's betekent 150 kabels, is niet niets!
Met een trucje kun je wel 2 pc's op één kabel draaien, maar dan houd je er nog steeds 70 over.

Naja, in iedergeval veel succes en plezier, laat het weten als je nog iets niet snapt :)

[ Voor 12% gewijzigd door DarthPlastic op 08-03-2006 18:06 ]

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

• bokkie11
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-03 22:00
misschien kun je via game party sponsoring krijgen:

http://www.gameparty.net/gameparty/sponsoring/

M3 SR+ deep bleuMidnight grey/ Black /areo Bestel 19/8 restrictie 1/11 vin 11-12 aflevering 14-12

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:24
1x gigabit uplink naar een tafelswitch met 24 poorten is genoeg, GPN, Drome, Regroup, Networkingday, geen van allen hangen ze 2gbit aan 24 poorten, soms zelfs 48 poorten op 1gbit.

Ook gigabit voor counterstrikeservers is zwaar overkill. Als alle 150 deelnemers op dezelfde (fysieke) server gaan zitten spelen heb je met 100mbit nog 85 kilobyte per seconde. Nou, dat gebruiken games dus echt niet, eerder 10 of 20% daarvan.

Ik zou 3 servers neerzetten (dual xeon, dual opteron, dual core p4, dual core amd64, maakt niet veel uit), 2 GB ram erin en een stuk of 6 12slots gameservers per fysieke server.

Denk overigens ook aan:
- DNS
- Gateway (STEAM!!!! Illegaal wil je niet, allemaal gezeik dat mensen weer een andere versie hebben en zo (naast het feit dat je uberhaupt zo min mogelijk illegale versies die moeilijk kunnen doen wilt, CS-ers == gezeik :P ;) dus zoveel mogelijk indammen)
- WINS
- IRC
- Intranet

[ Voor 3% gewijzigd door Paul op 08-03-2006 20:14 ]

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
DarthPlastic schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 18:05:

Nog een laatste punt: Kabels! 150pc's betekent 150 kabels, is niet niets!
Met een trucje kun je wel 2 pc's op één kabel draaien, maar dan houd je er nog steeds 70 over.

Naja, in iedergeval veel succes en plezier, laat het weten als je nog iets niet snapt :)
Sorry, maar als je een LAN organiseerd geef je natuurlijk wel in de checklist van de players mee dat ze hun eigen netwerkkabel mee moeten nemen (net zoals verdeelblok voor stroom). Bij een lan-party krijg je 1 UTP aansluiting in de switch en 1 230~ aansluiting...

Qua servers kan je het zo gek mogelijk maken als je zelf wilt, hangt natuurlijk ook van je budget af!
Op een AMD 2800+ met 1GB intern kan je al makkelijk 2 CS servers laten draaien, wil je echt weten hoeveel kracht je nodig hebt voor een game te hosten moet je je daar wat meer in verdiepen. er is genoeg stof online daarvoor!

Suc6 met het organiseren, ik weet hoe lastig het kan zijn }:O

En let er wel op! 2 netwerkkaarten in dezelfde pc en in hetzelfde netwerksegment gaat NIET werken! Als je 1 gigabit kaart erin hebt (glas geeft lagere latency dan koper) is dat voldoende per server. Als je persee meerdere netwerkkaarten in 1 server wilt moet je gaan trunken.

[ Voor 14% gewijzigd door Mishmash op 08-03-2006 20:27 ]

• DarthPlastic
Mishmash schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 20:23:
[...]

Sorry, maar als je een LAN organiseerd geef je natuurlijk wel in de checklist van de players mee dat ze hun eigen netwerkkabel mee moeten nemen (net zoals verdeelblok voor stroom). Bij een lan-party krijg je 1 UTP aansluiting in de switch en 1 230~ aansluiting...
Dat snap ik, maar hoe wil je iedereen op de switch krijgen?
Met 150 man rondom de switch met 3meter-kabeltjes? :9

Je moet vanuit 'het serverhok' lange draden hebben naar alle plaatsen, en evt vanuit daar nog naar de pc's.

Ook kun je het makkelijker aanpakken, en de 24-poorts dingen op de spelertafels leggen, en één gigabitkabel trekken, ipv die 24.
Nadeel is wel dat je apparatuur overal verspreid ligt...

Servers is mss gigabit overdreven, maar kan nooit kwaad.
Bij lanparty's zoals ik die ken was het juist dringend nodig > mass-filesharing 8)
5 servers, ongeveer 500GB per server, paar weken van tevoren flink volgepompt, op de lanparty iedereen DC++, lekker sharen, en de 'most wanted' files kopiëren op de servers.
Was gigantisch snel, en heel leuk! Downloaden voor een client ging met ongeveer 10 MEGABYTE per seconde, servers waren per stuk ongeveer belast tot 800Mbit, zelfs nog capaciteit over.

Maar als je het legaal houdt (wel handig als je anonieme mensen tegenkomt ivm politie ;)) en ook bv Steam gebruikt, krijgt je LAN alleen de games te verduren, dit is vele malen minder zwaar.

Maar toch zou ik de servertjes indien mogelijk met Gigabit aansluiten, ivm latency (beetje, maar toch, het kán...)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt mensen voor de reactie alvast.

Maar het opzetten van de infrastructuur mbt de switches, gigabit of niet, kabels, stroom etc, gaat ons denk ik wel lukken. Het enige punt waar we mee zitten is dat we wellicht 2 of meerdere servers nodig hebben waar alles op moet gaan draaien. De server in kwestie kost zon 3000 euro per stuk wat we niet kunnen opbrengen. Vandaar dat we eigenlijk op zoek zijn naar bedrijven die mogelijk fysieke servers willen verhuren voor 1 of misschien 2 dagen.

Ik ben met het googlen namelijk daar niet achter gekomen.

• DarthPlastic
Je LanParty bedrijf?

En anders kun je even de computerwinkel binnenlopen, waar ze altijd meerdere demo-pc's hebben.
Verwacht geen AMD X2 4800+ - toestanden, maar een Athlon64 pc is waarschijnlijk wel te lenen.

Sommige winkels willen dit gewoon niet, maar als je je punt goed uitlegt, en de waarde van het systeem achterlaat bij de winkel (dokken dus ;)) kun je hem waarschijnlijk écht wel meekrijgen.

Anders gewoon een systeem van school/familie/vrienden etc.
Eigen hdd erin, geen problemen. :)

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:24
Er zijn wel bedrijven, instellingen of nog lossere verbanden ;) die dat doen / kunnen.

Op het gevaar af als spam gezien te worden, Power4Lan, de vriendengroep/lanorganisatie waar ik bij zit verhuurt wel eens (afhankelijk waar/wanneer etc) dual xeon's aan lanparties. Voor meer info zou je remko apending power4lan punt nl kunnen mailen.

Ik ken verder eigenlijk geen bedrijven die op lanparties losse servers verhuren. Gameservers.net doet het bijvoorbeeld wel, op Regroup en Drome heb ik ze zien staan met een rack (half)vol 1u Dell-doosjes (single p4), maar die zijn dan zelf ook aanwezig.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

(jarig!)
Verwijderd schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 22:51:
Bedankt mensen voor de reactie alvast.

Maar het opzetten van de infrastructuur mbt de switches, gigabit of niet, kabels, stroom etc, gaat ons denk ik wel lukken. Het enige punt waar we mee zitten is dat we wellicht 2 of meerdere servers nodig hebben waar alles op moet gaan draaien. De server in kwestie kost zon 3000 euro per stuk wat we niet kunnen opbrengen. Vandaar dat we eigenlijk op zoek zijn naar bedrijven die mogelijk fysieke servers willen verhuren voor 1 of misschien 2 dagen.

Ik ben met het googlen namelijk daar niet achter gekomen.
Heb je verder geen kennissen die een machine te leen hebben? Een leuke Athlon 64bak of een dualbak (dual xeon of athlon MP) kan al heel leuk zijn om als server te gaan gebruiken.
En dan hoef je echt niet gelijk 3000 pietermannen ervoor neer te leggen.

• 3p0x
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:02
DarthPlastic schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 21:39:
[...]

Dat snap ik, maar hoe wil je iedereen op de switch krijgen?
Met 150 man rondom de switch met 3meter-kabeltjes? :9

Je moet vanuit 'het serverhok' lange draden hebben naar alle plaatsen, en evt vanuit daar nog naar de pc's.

Ook kun je het makkelijker aanpakken, en de 24-poorts dingen op de spelertafels leggen, en één gigabitkabel trekken, ipv die 24.
Nadeel is wel dat je apparatuur overal verspreid ligt...
Bij alle lans die ik heb meegemaakt staan de switches gewoon op tafel hoor?
Als de ts het goed heeft geregeld hoeft ie zich niet druk te maken over de kabels van de backbones naar de switches ect. of ben je zelf verantwoordelijk voor het instellen en plaatsen van de netwerkapparatuur?

• bakkerl
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-04 16:03

bakkerl

Let there be light.

3p0x schreef op donderdag 09 maart 2006 @ 00:05:
[...]

Bij alle lans die ik heb meegemaakt staan de switches gewoon op tafel hoor?
Als de ts het goed heeft geregeld hoeft ie zich niet druk te maken over de kabels van de backbones naar de switches ect. of ben je zelf verantwoordelijk voor het instellen en plaatsen van de netwerkapparatuur?
De ts moet zich juist wel druk maken over de kabels (stroom als utp/glas). De brandweer wil graag precies weten waar deze komen te liggen. En zonder vergunnen werken is ook niet al te handig.

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-04 16:40

M14

TS, ik heb zelf een server (P4 2.8Ghz, 1gb ram) liggen. Het ding heeft meer dan jaar een Vietcong-servers gedraait @ Redbus Interhousing. Nu ligt ie bij me thuis, omdat Vietcong zo goed als niet meer gespeelt wordt. Ik ben bezig om er Call of Duty 2 dedicated op te laten draaien. Als de lan die je organiseerd niet te ver weg is en ik heb tijd om te komen, dan wil ik best die server daar neer leggen.

offtopic:
add me @ msn (mn mail staat in mn profile).

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Pagina: 1