Toon posts:

Koelpasta verkeerd gevallen

Pagina: 1
Acties:
  • 2.852 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Vanmiddag een nieuwe heatsink gekocht en ik wou er net aan beginnen. Zit er zo'n tubetje koelpasta bij. Helaas was het erg goed gevuld en was het slap materiaal. Je raadt het al, er is wat pasta naast de core terechtgekomen, op die bruggetjes op de processor. Hoe krijg ik dit het beste schoon? Of kan ik uitkijken naar een nieuwe processor?

Dit type processor:
Afbeeldingslocatie: http://www.sandpile.org/impl/pics/amd/k7/k7tb_top.jpg

• Kluk-Kluk
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-05 00:15

Kluk-Kluk

laat maar vallen.....

Voorzichtig schoonmaken met bijvoorbeeld een wattenstaafje of doekje, en niks aan de hand.

Powered By C8H10N4O2

Verwijderd

met wattenstaafje en terpentine schoonmaken

Verwijderd

Ik gebruik altijd brandspiritus, dat tast het kunsstof van de cpu niet aan.
en wat ook goed werkt zijn , anti makeup pads van je vriendin ;-)
Je ziet de spiritus verdampen, en dan weet je ook dat het weer klaar is voor gebruik

• Just_I
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 27-05 19:27

Just_I

What did you just say?

Beetj offtopic, maar heb je nu de koelpast rechtstreeks op de core van je processor gesmeerd?

\o\o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o

Ten Thousand fists in the air! \o

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-05 08:30
Just_I schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 17:29:
Beetj offtopic, maar heb je nu de koelpast rechtstreeks op de core van je processor gesmeerd?
Lijkt me ook wel de bedoeling :)
Ik ken tenminste nog niemand die dacht dat je de pootjes goed moest insmeren om beter contact te maken ofzo :?

ach...in een volgend leven lach je er om!

• jealma
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

jealma

Jesus is Lord!

(overleden)
Dan ken je nu de eerste, ik dacht dat vroeger (zeg ongeveer 4 jaar geleden) ook. Beter voor de elektrische geleiding. Wist ik veel dat cpu's warm werden 8)7

Avalon, Fireflight, Gaither, Point of Grace, Third Day
C2D E6400 @ 3GHz - Zalman CNPS8000 - GA-P35-DS3 - Corsair 2GB ram - Asus 9400GT - OCZ Vertex 30GB
Archlinux 64-bit + Awesome

Verwijderd

Topicstarter
Just_I schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 17:29:
Ja?

• Just_I
  • Laatst online: 27-05 19:27

Just_I

What did you just say?

0siris schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 17:30:
[...]

Ik ken tenminste nog niemand die dacht dat je de pootjes goed moest insmeren om beter contact te maken ofzo :?
Meestal smeer ik de koelpasta of de heatsink, veel veiliger en makkelijker te corrigeren. Maargoed, ieder zijn eigen heug en meug ;) .

[ Voor 28% gewijzigd door Just_I op 08-03-2006 17:39 ]

\o\o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o

Ten Thousand fists in the air! \o

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
0siris schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 17:30:
[...]

FOUT!

Dit is om ze vloeiender in het socket te laten glijden, heeft niks te maken met contact...

:Y)

Verwijderd

Gewoon mooi schoonmaken, terug zetten in de socket en dan met het spuitje wat je hebt, rustig deppen op de core. ( niet met het spuitje zelf maar met het beetje pasta dat net uit het tipje komt )
Zolang tot dat hij mooi bedekt is met een dun laagje pasta.
Dan netjes de koeler erop plaatsen, en rustig de clips monteren. of anders je Watercooling RIG.

Liefst zonder schroevendraaier, want je zal de ongelukkige maar zijn, die uitschiet en het moederbord verknoeit

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2006 17:39 ]

• jnice
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
nou ben ik wel benieuwd hoe je dat doet zonder schroevendraaier? ik zorg altijd dat ik een schroevendraaier heb die stevig in het klemmetje past, en dan voorzichtig doen he :)

Verwijderd

Psies, maar ik zei ook , liefst zonder schroevendraaier.
Als je al een schroevendraaier nodig hebt, neem er dan een die goed past, niet te dun, en ook niet de dik.

• Mud.Starrr
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-05 20:16

Mud.Starrr

I shoot people for money

Gewoon schoonmaken met bijvoorbeeld wattenstaafje is geen probleem.
In het vervolg de pasta op het koelblok smeren, dan krijg je dat geklieder niet :)

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
DJI: Mavic 2 Zoom

• Aham brahmasmi
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
Mud starrr schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 17:45:
Gewoon schoonmaken met bijvoorbeeld wattenstaafje is geen probleem.
In het vervolg de pasta op het koelblok smeren, dan krijg je dat geklieder niet :)
Nee, dun laagje op de CPU core. Als je een heatsink met vrij grove onderkant hebt iets meer dan bij een heatsink met mooi glad gepolijste onderkant. Op de heatsink kun je van tevoren wat pasta goed uitspreiden en dan afvegen (zodat alle microscopische gaatjes gevuld worden). Spiritus en terpentine e.d. laten ook in principe meer residu achter dan schoonmaakalcohol. Alcohol tast iig je processor niet aan.

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Viper_74 schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 17:34:
[...]

FOUT!

Dit is om ze vloeiender in het socket te laten glijden, heeft niks te maken met contact...

offtopic:
Hij kent ook niemand die dat dacht..

En ja, gewoon make-up pad met terpetine/brandspiritus inderdaad, een wattenstaafje kan ook, maar dat pluist wat eerder vind ik persoonlijk. Terpetine kan geen kwaad hoor, thinner bijvoorbeeld wel :)

Verwijderd

terpentine = thinner
toch?
En terpentine gebruik ik al 4 jaar en nog nooit problemen meegehad :)

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

De kans dat je koelpasta gaat geleiden is zowiezo niet al te groot, in sommige pasta's zit zilver wat wel goed geleid maar in dat spul wat je bij koelers krijgt zit meesteal goedkoop spul.
Niet dat je niet voorzichtig moet zijn though :)

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Mr. Inspire
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22-05 07:38
Thinner is niet hetzelfde als Terpentine. Met thinner kun je kunstof oplossen en met terpentine is dat voor zover ik weet onmogelijk (mijn ervaringen in de kunstof industrie) Terpentine is dus wel veilig voor je processor (en voor je eigen huid)

• TheZeroorez
  • Niet online
Met thinner smelt je idd plastick weg, het verdwijnt echt als sneeuw voor de zon. Om de stickers van mijn chroomen bmx te verwijderen had ik thinner gebruikt, de dag erna zag je in het gras waar ik gezeten had :X

Terpetine is niet zo gevaarlijk/sterk.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Je bent wel op de hoogte van het feit dat er maar een minuscuul druppeltje koelpasta op de core hoeft? Dit smeer je dan uit met bijv. een oud bankpasje of plastic zakje om je vinger. Je moet dus niet het hele tubetje leegknijpen :X

Maar verder maakt het niet zoveel uit als er een klein beetje geknoeid is. Uit esthetisch oogpunt (:P) kun je het proberen schoon te maken, maar als het gewoon van dat witte spul is dan geleidt het niet (zilverkleurig geloof ik wel).

[ Voor 10% gewijzigd door Palomar op 08-03-2006 18:35 ]

• Phyxion
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

Verwijderd schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 18:14:
terpentine = thinner
toch?
En terpentine gebruik ik al 4 jaar en nog nooit problemen meegehad :)
Je meent toch niet serieus dat ze hetzelfde zijn? Thinner en terpentine zijn twee compleet verschillende stoffen, Thinner is een veel sterker materiaal dan terpentine, mocht je van plan zijn om Thinner te gebruiken zou ik niet te veel tegelijk gebruiken ;)

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Palomar schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 18:33:
Je bent wel op de hoogte van het feit dat er maar een minuscuul druppeltje koelpasta op de core hoeft? Dit smeer je dan uit met bijv. een oud bankpasje of plastic zakje om je vinger. Je moet dus niet het hele tubetje leegknijpen :X

Maar verder maakt het niet zoveel uit als er een klein beetje geknoeid is. Uit esthetisch oogpunt (:P) kun je het proberen schoon te maken, maar als het gewoon van dat witte spul is dan geleidt het niet (zilverkleurig geloof ik wel).
dat is inderdaad artic silver spul dat wel geleid alleen die goedkope rommel die je er standaard bij krijgt niet :) verder is het inderdaad een klein drupje, uitsmeren gaat ook erg handig met een bankpasje (of een ander hard plasticen pasje :) )

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-05 15:47

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Just_I schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 17:34:
[...]
Meestal smeer ik de koelpasta of de heatsink, veel veiliger en makkelijker te corrigeren. Maargoed, ieder zijn eigen heug en meug ;) .
Dat die methode bij de huidige cpu's met heatspreader goed werkt wist ik. Maar bij de procs met een klein oppervlak als die van de AMD TBird/Palo/Tbred/Barton en Pentium3 vind ik het toch minder fijn omdat je kwa coordinatie er eerder iets naast zit.
Verder smeer ik het meestal gewoon op de core en uitsmeren met een oud pasje zoals bijv oude anwb pasjes.
Schoonmaken gaat meestal goed met een wattenstaafje die je eventueel nog klein beetje kunt deppen met terpetine of spiritus.

[ Voor 16% gewijzigd door Ultraman op 08-03-2006 18:42 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• TheZeroorez
  • Niet online
Palomar schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 18:33:

Verwijderd schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 17:20:
Helaas was het erg goed gevuld en was het slap materiaal.

Verwijderd

Rechtstreeks op de core/heatspreader ipc sink, en ook rechtstreeks met de spuit. Maarja is alleen aan mensen besteedt met Fingerspitschegefuhl ;)

• LANnerd
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22-05 15:23
Ik doe meetal een klein drupje koelpasta op het midden van de proc, en als je daarna de heatspreader goed en stevig monteerd word de koelpasta door de druk van de heatsink wel over het oppervlak verspreid.
Op die manier weet je zeker dat de koelpasta ook goed verdeelt word want waar meer nodig is zit ook meer en waar het niet nodig is zit het meestal niet.
Waar je alleen wel een beetje mee moet oppassen is als je de koeler eerst verkeert op de proc zet en em daarna pas goed monteerd, dat de koelpasta wel op de juiste plek zit, op die manier heb ik al eens het hele zootje onder de arctic silver 5 gehad ^^

Verwijderd

Viper_74 schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 17:34:
[...]

FOUT!

dit snap ik even niet ? Dus jij bedoelt dat Koelpasta dient om je koeler beter in zn socket te laten glijden als je rechtstreeks erop smeert... ( op de cpu).
Dit denk ik dus niet. als ik het op de koeler smeer zit ik nooit mooi in het midden en weet ik niet zeker of hij de cpu helemaal covered en of er teveel op zit. Dus vandaar.

Ik weet dat koelpasta dient voor warmtegeleider en de oneffenheden op de cpu/koeler op te vullen voor maximale oppervlakte om te koelen.
En ja ik smeer het ook op de CPU , omdat je niet meer als dat oppervlakte nodig hebt om te koelen, alle extra koelpasta die erbuiten valt is overbodig als dat goed warm word word het dunner en krijg je rommel. ( paar keer gehad al door op de koeler alleen te smeren.

Dus smeer het op je CPU , laat de heatsink in je socket zakken langzaam, en klem hem goed vast, door de druk die de heatsink veroorzaakt door de klemmetjes(dus tussen de heatsink en CPU), als je teveel koelpasta hebt gebruikt loopt het tussen de kiertjes naast de cpu. dus inprincipe door de druk krijg je altijd een zelfde hoeveelheid koelpasta tussen je cpu en heatsink, dus als je teveel eropsmeert, is het zonde van je koelpasta +)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2006 09:56 ]

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06:29
Check anders de site van Arctic silver hoe je de koelpasta moet aanbrengen (bijv http://www.arcticsilver.com/arctic_silver_instructions.htm)

• Subz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Let ook op de :Y) Oftewel hij maakt een grapje...

Verwijderd

Mja kan ook niet ruiken wat vorkje betekent :P

Maargoed emteen een goede uitleg over hoe en wat.

• Blacksnak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-07-2024
relonky schreef op donderdag 09 maart 2006 @ 09:55:
Check anders de site van Arctic silver hoe je de koelpasta moet aanbrengen (bijv http://www.arcticsilver.com/arctic_silver_instructions.htm)
loll, let vooral op eerste regel van instructies:
Don't put it in your mouth.
Vroeg me al af waarom dit niet zo lekker was in m'n kopje koffie! :Y)

Verwijderd

Blacksnak schreef op donderdag 09 maart 2006 @ 10:02:

Vroeg me al af waarom dit niet zo lekker was in m'n kopje koffie! :Y)
Omdat het koelpasta is natuurlijk, door je ijs is het veel lekkerder :9~

• nhimf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-04 09:25

nhimf

Lekker belangrijk allemaal

Hoe erg is wasbenzine voor een cpu?
Ik heb het een paar keer gebruikt en Arctic Silver 3 is zonder wrijven in 1 x weg :P

Maar wat ik altijd doe met AC3, is een beetje huishoudfolie of een plastic zakje, daarop de tube leegknijpen (niet teveel, maar ongeveer de hoeveelheid die je nodig hebt). En dan de core deppen, net zo lang tot er een mooi dekkend, niet al te dik, laagje op zit en dan in de socket (als ie daar niet al zit), koeler erop en een beetje draaien/heen en weer schuiven zodat de prut ook lekker op de koeler zit en gaan met die banaan.

Als je geen wasbenzine/spiritus/whatever hebt, werkt alcohol ook goed, vodka werkt prima :P (jaja bij gebrek aan beter moet je toch wat he)
Nagellak remover oid _niet_ gebruiken, zit meestal aceton in en aceton gebruik je ook om plastic te "lijmen", je smelt plasic zo weg.

Ik stink niet, ik ruik gewoon anders

• empheron
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23-05 12:44
Wasbenzine heeft helaas de neiging om miniscule resten residue achter te laten (verdampt niet compleet doordat er additieven in zitten). Bij voorkeur terpetine dus.

Verder hoef je maar één drupje te gebruiken. Voor zo'n kleine core mag die nog drup nog kleiner zijn dan een rijstkorreltje. (De pasta is er om er voor te zorgen dat de core goed contact maakt met de koeler, voor de rest geld, hoe dunner de laag hoe beter het contact, net als bij secondenlijm.)

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik gebruik ook altijd wasbenzine. Volgens mij is het juist terpentine wat een residu achterlaat en wasbenzine niet.

Maarja, ook al blijft er wat achter, ik neem aan dat je de cpu daarna nog wel een keer extra schoonveegt met een stukje keukenpapier. Dat residu gaat er dan ook wel af.

• Aham brahmasmi
Palomar schreef op donderdag 09 maart 2006 @ 10:44:
Maarja, ook al blijft er wat achter, ik neem aan dat je de cpu daarna nog wel een keer extra schoonveegt met een stukje keukenpapier. Dat residu gaat er dan ook wel af.
Keukenpapier laat juist residu achter. :Y) Stofjes die veel groter zijn dan de ruimtes die je met koelpasta opvult namelijk. Een microvezeldoekje is beter om te gebruiken. Koffiefilters schijnen ook te kunnen, maar dat spul absorbeert niks en is dus niet echt handig. Ik veeg zelf vaak eerst met een wattenstaafje of keukenpapier ofzo de meeste koelpasta weg, daarna met een wattenstaafje gedoopt in alcohol verder schoonmaken en dan een microvezeldoekje. Lensschoonmaakpapier is ook goed.

Verwijderd

Aham brahmasmi schreef op donderdag 09 maart 2006 @ 17:49:
[...]
Keukenpapier laat juist residu achter. :Y) Stofjes die veel groter zijn dan de ruimtes die je met koelpasta opvult namelijk. Een microvezeldoekje is beter om te gebruiken. Koffiefilters schijnen ook te kunnen, maar dat spul absorbeert niks en is dus niet echt handig. Ik veeg zelf vaak eerst met een wattenstaafje of keukenpapier ofzo de meeste koelpasta weg, daarna met een wattenstaafje gedoopt in alcohol verder schoonmaken en dan een microvezeldoekje. Lensschoonmaakpapier is ook goed.
eeeh, ga je niet wat heel ver?
gewoon wcpapier van lage kwaliteit (beter bekend als schuurpapier) volstaat al ruimschoots
ik gebruik ook nooit een oplosmiddel. als er iets plakt: haardroger er een secondje op en die vervelende standaard thermal pads komen los. koelblok gewoon wrijven in de richting van de eventuele krasjes. "spiegelen" is natuurlijk net iets beter.

• Aham brahmasmi
Verwijderd schreef op vrijdag 10 maart 2006 @ 01:08:
[...]

eeeh, ga je niet wat heel ver?
gewoon wcpapier van lage kwaliteit (beter bekend als schuurpapier) volstaat al ruimschoots
ik gebruik ook nooit een oplosmiddel. als er iets plakt: haardroger er een secondje op en die vervelende standaard thermal pads komen los. koelblok gewoon wrijven in de richting van de eventuele krasjes. "spiegelen" is natuurlijk net iets beter.
De instructies van Arctic Silver gaan heel ver. :) Met wat stofjes, vingerafdrukken en residu van schoonmaakmiddelen werkt je heatsink natuurlijk ook wel, maar dan ga je een beetje voorbij aan het doel van het gebruiken van koelpasta. Maar goed, je hebt mensen die altijd alles perfect en volgens de principes willen doen en ik ben er zo eentje. ;) Er zijn ook mensen die geheugenchips en CPU cores lappen, maar zo ver ga ik dan weer niet (wel een heatsink en waterblokje eens gelapped).

Verwijderd

Haal de groffe gedeelte weg, een klein beetje restante kan geen kwaad.

Als hij rare taferelen gaat uithalen zoals,

Duron 1200mhz draait op 1250mhz of
Je cpu is ineens unlocked oid.

Dan moet je serieus overwegen ff de restante weghalen.

Inprincipe kan het geen kwaad...

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Je hebt wel genoeg suggesties gekregen zo ;) Dit had je trouwens ook echt wel zelf met de search kunnen vinden. Dit is namelijk zovaak besproken:
[search=koelpasta schoonmaken]
[search=koelpasta verwijderen]
etc

En dit soort vragen horen initieel trouwens in Tweaking & Cooling Algemeen. Neem eens een kijkje in de FAQ aldaar ;)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.