Toon posts:

Computer maakt veel lawaai

Pagina: 1
Acties:
  • 4.102 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb begin dit jaar, januari 2006, een nieuwe computer aangeschaft. Onderdelen besteld en alles in elkaar gezet. Dit was tot gehele tevredenheid, op één ding na: hij maakt erg veel lawaai. Zelf denk ik dat het een Fan kan zijn. Ik weet alleen niet welke het dan is, mijn voeding of mijn cpu-koeler...

Het geluid zou ik willen beschrijven als "een hoge constant aanwezig zijnde piep" maar het klinkt wel alsof het draait, dus een Fan is...

Ik heb de volgende hardware:

AOpen H600A SuperTower ATX2, 350W Silent, beige
Asus P5GDC Deluxe,S775,i915P,DDR/DDR2,GLAN,1394
Asus Extreme N6200TC TOP 128Mb, DVI, TVo, PCI-E
Kingston DChannel 1Gb Kit, 2x512Mb DDR2 PC2-4200
Intel Pentium 4 630 3.0GHz,800Mhz,2Mb,Socket 775,Box

Iemand enig idee waar het probleem kan zitten, en hoe ik het geluid kan verminderen of de piep verwijderen?

bedankt!

Verwijderd

Aan de zijkant van jou kast zit een lucht aanzuig rooster. Staat die vrij?
De voeding die hier in zit is over het algemeen erg stil. Ik zou zeggen dat de CPU te warm wordt en dus hard draait. Kan dus mede komen doordat er geen verse (koudere) lucht kan worden aangezogen.

[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2006 16:25 ]

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-02 18:37
Maak de kast open. Zet je PC aan, en ga overal ff met je oor langs.

PSN: djmurcielago

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
Kun je niet de kast open maken en dan luisteren?
Is er een knopje waarmee je je cpu fan zachter kunt laten draaien?
Zo ja, dan kun je dit eventjes proberen.

Ik weet niet hoe dik die wanden zijn, maar dat de luchtstroom daarlangs herrie maakt.
Ikzelf heb dit ook, maar dit gaat dan om een plexiglas behuizing waar de wand een halve cm dik zijn.

Anders kun je misschien je CPU en koeler eruit halen en dan de pc aanzetten. Als het goed is, gaat dan de pc alsnog gewoon aan. Dan zou je kunnen testen of het je CPU koeler is.

• nsa1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:11
even pc uit,
en dan met een vinger een voor een elke fan even tegen houden als je een boot doet.
als je een vinger te eng vindt doe het dan met een ijsstokje.

zo even kijken welke fan het geluid veroorzaakt, die vervangen.

Het kan inderdaad ook de kast zijn maar daar heb ik persoonlijk geen ervaringen meer.

De waarheid is leuk, maar hoe heb je die gevonden?

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga eens even eerst de zijkant van de kast er af halen kijken wat er gebeurt. Om vervolgens te luisteren waar het vandaan komt. En daarna eventueel de fans even stoppen.

let you know!

• DieterVDW
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-02-2017
Kast openmaken, en de fans 1 voor 1 eens stoppen.
Als het gepiep stopt als je een bepaalde fan stopt, dan is het die ;) .
Anders allicht een HD.

Beetje voor de hand liggend trouwens hoor dit ...

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-02 18:37

job

nsa1984 schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 15:45:
even pc uit,
en dan met een vinger een voor een elke fan even tegen houden als je een boot doet.
als je een vinger te eng vindt doe het dan met een ijsstokje.
Let wel, niet zomaar iets tussen de bladen van de ventilator stoppen. Voordat je het weet breekt er een blad af.

Een fan kan je het beste stoppen door je vinger op het (ronde) midden van de fan te leggen.

Verwijderd

Topicstarter
Ok net de kast open gemaakt. En het geluid kwam niet echt uit de richting van de Fans. Dus eerst even met de Cd-roms zonder power opgestart, helaas de piep was er nog. Toen even 1 van de 3 hd's zonder power gezet en een reboot. En hupsakee, weg was de piep en het lawaai...!

Wat kan het nu zijn? Is mijn HD gaar? Ik moet zeggen dat ik die HD wel al geruime tijd heb (jaren) en dat hij ontzettend veel tijd aan heeft gestaan. Is er een oplossing voor wordt het tijd voor een nieuwe?

Het gaat om deze HD: Maxtor 6L060J3 60GB EIDE Ultra ATA/133 7200RPM 2MB

Bedankt!

Verwijderd

ga naar de maxtor site en download zo'n hdd test programma. maak een bootflop met het progje erop en testen maar.

• Yellowneck
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yellowneck

Dure hobby....:\

job schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 16:08:
[...]
Let wel, niet zomaar iets tussen de bladen van de ventilator stoppen. Voordat je het weet breekt er een blad af.

Een fan kan je het beste stoppen door je vinger op het (ronde) midden van de fan te leggen.
Tuurlijk 8)7
Er wordt natuurlijk bedoeld om je vinger of ijsstokje tegen de as te houden van de fan. En niet tussen de bladen :/

Fotogear: Canon EOS RP | Canon 400D + BG-E3 | RF 24-105mm F4.0L | 50mm F1.8 | 17-40mm F4.0L | 70-200mm F4.0L | 100mm F2.8L Macro | 430EX II

• ESteg
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:40
Die D740X is op zich niet een van de stilste ATA schijven... het zou dus kunnen kloppen dat de schijf meer geluid produceert dan de andere schijven.

Echter, een testje kan nooit kwaad zoals RobuZZ al zei. Het tooltje dat je nodig hebt is PowerMax, makkelijk te vinden op de Maxtor site. Op diskette of CD zetten en daarvan booten. Omdat je 3 schijven hebt, moet je wel even goed checken of de schijf herkend wordt: schijven op raid controllers bijvoorbeeld worden niet opgepikt.

Zorg in ieder geval alvast voor een back-up: je weet nooit wanneer de schijf eruit klapt.

Verwijderd

Ook zonder fouten is die D740X een verschrikkelijke herriemaker, ik heb er zelf ook eentje die prima in orde is maar wel een ongelooflijk irritante toon voortbrengt, ook echt een breed spectrum, niet een 'fluittoon' die in sommige moderne schijven wel eens zit, maar echt een lomp draaigeluid zoals je vroeger bij ouwe Fireballs had.

Verwijderd

Topicstarter
Ja klopt, hij maakt ook een echt draaigeluid, maar daarnaast zit er ook een hoge piep bij...
Maar goed, ik heb dus van Maxtor PowerMax op een bootable cdrom gezet.
Deze geboot, en toen ging PowerMax devices detecten, hij vindt beide cdroms én mijn SATA schijf, maar niet de twee IDE HD's die ik heb. Dit probleem doet zich trouwens ook voor in de BIOS, precies het zelfde. Onder windows echter zijn alle schijven gewoon zichtbaar en bruikbaar.

Enig idee wat het probleem is?

thanks

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-02 18:37

job

YellowNeck schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 16:26:
Tuurlijk 8)7
Er wordt natuurlijk bedoeld om je vinger of ijsstokje tegen de as te houden van de fan. En niet tussen de bladen :/
Ik zeg alleen maar dat je geen vingers tussen draaiende fans moet stoppen..
Genoeg mensen die dat wel eens gedaan hebben.
En daar kan je pijnlijke vingers en kapotte fans aan over houden.

Staat de fan stil en je stopt er een stokje tussen dan kan het inderdaad wel.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
indien het geluid van de schijf is, als hij files aan het zoeken is, dan kun je met winaam(effe zoeken met google) het geluid op 3 standen zetten, low medium high, hoeveel snelheid hij inlevert weet ik niet.
Pagina: 1