[W2K3] kabels en ip instellingen...

Pagina: 1
Acties:

• kibber
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17-04 15:07
Ik ben een beetje aan het experimenteren met W2K3, gewoon om het een beetje te leren...
Maar zelf ben ik nooit zo'n ster in de bekabeling kiezen en het IP adres toewijzen verhaal, misschien dat één van jullie mij wil helpen?
Allereerst mijn huidige opstelling (zonder de server voor de duidelijkheid!)

Modem ----> router
Router geeft een draadloosinternet signaal af naar mijn laptop, en zorgt voor internet op mijn xbox.
De router staat ingesteld op DHCP en geeft adressen af in de range 192.168.1.100 tot 1.105.
Het adres van de router zelf (de gateway dus) is 192.168.1.1
Allemaal op subnet 255.255.255.0

Nu wil ik dus dat op mijn server al mijn internetverkeer binnenkomt en daarna doorgegeven word naar de router, die het draadloze singnaal af geeft voor mijn laptop die dus ook op internet moet blijven kunnen komen.

In de server zitten twee NIC's, het lijkt mij dat één NIC met het kabelmodem verbonden moet worden, moet dit een straight of een crossed kabel zijn?
De NIC waar het modem aan vast komt te zitten word geconfigureerd met DHCP, zodat hij anar buiten kan.

De tweede NIC moet neem ik aan aangesloten worden op de router, gewoon op een LAN port neem ik aan toch?
Maar welk ip adres moet ik de NIC in de server precies geven?
En hoe stel in de router in?
blijft dat DHCP of moet die een static IP krijgen?
En welk ip krijgt hij precies?

Bedankt!

• MrDrako
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17-04 08:38

MrDrako

nep ict'er

Bij mij gaat het via een straight kabel chello modem> 2003 server, en 2003 server straight> switch.

Alleen je 2003 server neemt de router functie over of wil je het internet er alleen door heen laten voeren?

edit: je router heeft standaard al een 192.168.x.x ip of 10.0.0.x
dit kan je vaak niet aanpassen (ligt eraan welke router je hebt) zorg er wel voor dat de 2003 server in dezelfde range zit, werkt vaak beter.

[ Voor 35% gewijzigd door MrDrako op 08-03-2006 15:38 ]

• kibber
MrDrako schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 15:37:
Bij mij gaat het via een straight kabel chello modem> 2003 server, en 2003 server straight> switch.

Alleen je 2003 server neemt de router functie over of wil je het internet er alleen door heen laten voeren?

edit: je router heeft standaard al een 192.168.x.x ip of 10.0.0.x
dit kan je vaak niet aanpassen (ligt eraan welke router je hebt) zorg er wel voor dat de 2003 server in dezelfde range zit, werkt vaak beter.
Ik wil dat het internet er doorheen loopt, dat het daarna naar mijn router loopt en dat die draadloos internet verspreid aan mijn laptop.
Later wil ik een domeinserver met active directory maken van de server.

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Zorg idd ervoor dat je eerst een internet verbinding hebt via je kabel modem. Dan heb je een goed extern IP adres van Chello gekregen (of welke kabel boer je ook hebt)

Daarna ken je op je 'interne' NIC gewoon een IP range toekennen in de 10 of 192 reeks. Als je je server wilt laten routeren dan is je router overbodig, die kan je er dan net zo makkelijk uithalen, het gaat toch immers via je server?

Configureer daarna ICS op je interne NIC en klaar ben je (als je alles goed hebt gedaan)

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• kibber
Gunner schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 16:27:
Zorg idd ervoor dat je eerst een internet verbinding hebt via je kabel modem. Dan heb je een goed extern IP adres van Chello gekregen (of welke kabel boer je ook hebt)

Daarna ken je op je 'interne' NIC gewoon een IP range toekennen in de 10 of 192 reeks. Als je je server wilt laten routeren dan is je router overbodig, die kan je er dan net zo makkelijk uithalen, het gaat toch immers via je server?

Configureer daarna ICS op je interne NIC en klaar ben je (als je alles goed hebt gedaan)
Ikz al het straks eens proberen, maar de server is niet de internet pc voor alle duidelijkheid.
De router moet er tussen blijven omdat die voorziet in draadloos internet voor mijn laptop, het enige workstation binnen het netwerk.

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Je hoeft natuurlijk niet de router functionaliteit te gebruiken. Je kan gewoon je router als switch gebruiken.

IN je topic op Fok las ik dat je één van je NIC's op je WAN poort van je router had aangesloten. Zo ga je iig niet bereiken wat je wil.

1 van je NIC's moet gewoon direct op je kabelmodem

Snap je wat ik bedoel?

[ Voor 16% gewijzigd door Gunner op 08-03-2006 16:34 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• kibber
Ja, dat is duidelijk.
Maar even een herhaling voor de duidelijkheid, 2 straight kabels moet ik hebben dus...
Eentje gaat van NIC1 server naar het modem, en dan gaat er een straight kabel van de tweede NIC naar de router, gewoon in een normale port daarvan..

Maar wat worden de precieze instellingen van de tweede NIC van de server?
IP 192.168.1.101 (bijvoorbeeld)
Subnet: 255.255.255.0
Gateway: ???

en hoe word de router precies ingesteld?
Blijft die DHCP houden of krijgt die ook een vast ip?
In geval van het laatste word het dus:
IP 192.168.1.102 (bijvoorbeeld)
Subnet 255.255.255.0

• kibber
kibber schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 16:53:
Ja, dat is duidelijk.
Maar even een herhaling voor de duidelijkheid, 2 straight kabels moet ik hebben dus...
Eentje gaat van NIC1 server naar het modem, en dan gaat er een straight kabel van de tweede NIC naar de router, gewoon in een normale port daarvan..

Maar wat worden de precieze instellingen van de tweede NIC van de server?
IP 192.168.1.101 (bijvoorbeeld)
Subnet: 255.255.255.0

en hoe word de router precies ingesteld?
Blijft die DHCP houden of krijgt die ook een vast ip?
In geval van het laatste word het dus:
IP 192.168.1.102 (bijvoorbeeld)
Subnet 255.255.255.0
Ik denk zelf overigens dat de router een static ip moet krijgen, de gateway het IP van de tweede NIC van de server...
maar welke gateway krijgt de tweede NIC in de server dan?
Het adres van de router?
Klopt dit?
Pagina: 1