Beste manier van aansluiten subwoofer?

Pagina: 1
Acties:
  • 126 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Tim45
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 04-11-2024
Na veel op het net te hebben gesnuffelt en diverse recensies gelezen te hebben is mijn keuze gevallen op de Rel Quake (actieve sub). Ik heb een Yamaha RX-V657 receiver, deze heeft slechts
één aansluiting voor een sub, nl. de pre-out. Nu was ik vanmorgen in een speciaalzaak en men vertelde mij de sub niet op deze manier aan te sluiten.
Beter was om het bijgeleverde snoer (10 meter) wat met 1 plug in de sub gaat (highlevel input) en aan de andere kant aan te sluiten op de frontspeaker ingang. Dit zouden 3 snoertjes moeten zijn.
Twee ervan zouden naar de plussen gaan (links en rechts). Maar wat en hoe sluit ik aan op de minnen?
Kortom is deze manier van aansluiten inderdaad beter en hoe sluit ik het nu goed aan met genoemd snoer.
Bij voorbaat dank.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-02 14:40

voodooless

Sound is no voodoo!

Volgens mij staat dat gewoon allemaal in de handleiding van de sub. En verder: probeer gewoon uit wat het beste is, want dat is bij iedereen weer anders.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Volgens mij heb je 2 paar kabels nodig voor de high pass out en de input. En dit is een van de vele manieren. Als de subwoofer een goede equalizer heeft zou ik deze gebruiken.

Bij stereo: input naar de outputs van de pre en de high pass output naar de main inputs van de versterker.

Bij Surround: input naar de front outputs van de pre en de high pass output naar de main inputs van de versterker.

• Tim45
Na nog meer gesurft te hebben zag ik dat het rode snoertje naar de ene plus gaat en de gele naar de andere plus. Je houdt dan nog de zwarte over, die zou naar de minnen moeten gaan. Maar hoe sluit ik die ene aan op 2 minnen ??

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-02 07:38
Staat letterlijik in de handleiding die je op rel.net kan downloaden.

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03:03

GaMeOvEr

Is een hork.

Waarom zou je in vredesnaam de high level input gebruiken als je een prima line-out hebt? Instelmogelijkheden van de line-out te beperkt ofzo?

Aannames zijn fataal.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-02 14:40

voodooless

Sound is no voodoo!

GaMeOvEr schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 15:50:
Waarom zou je in vredesnaam de high level input gebruiken als je een prima line-out hebt? Instelmogelijkheden van de line-out te beperkt ofzo?
Voor beide aansluitingen valt wel wat te zeggen. Persoonlijk heb ik liever high-level.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Gemineye
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-11-2024

Gemineye

KEFalicious..

Staat allemaal uitgelegd in de manual..

De gele en de rode sluit je aan op de linker + en de rechter +. De zwarte sluit je aan op een willekeurige -. Dus links of rechts.

Ik vind het vervolgens beter om de subwoofer daar bovenop ook nog met de reguliere kabel aan te sluiten op de pre-out van je receiver. Dan geeft de subwoofer namelijk ook het LFE kanaal van DVD's weer.

KEF; if it's not what you're made of, you're not what I'm looking for. You are willing but unable to give me any more..

• Tim45
Gemineye schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 19:33:
Staat allemaal uitgelegd in de manual..

De gele en de rode sluit je aan op de linker + en de rechter +. De zwarte sluit je aan op een willekeurige -. Dus links of rechts.

Ik vind het vervolgens beter om de subwoofer daar bovenop ook nog met de reguliere kabel aan te sluiten op de pre-out van je receiver. Dan geeft de subwoofer namelijk ook het LFE kanaal van DVD's weer.
Bedankt voor de prima uitleg. Ik lees dat jij beide aansluitingen gebruikt, betekent dat tevens dat ik tijdens het luisteren een keuze moet maken welke aansluiting ik gebruik, op de sub?
En als ik de highlevel input gebruik kan ik dan geen gerbuik maken van het LFE kanaal?

• lowfi
Jawel kan allebei. LFE wordt alleen gebruikt bij .1 toepassingen.

• Tim45
Het gaat mij voornamelijk om dvd's en heel af en toe audio.
Sorry dat ik het niet zo goed begrijp maar wanneer ik beide aansluitingen gebruik moet ik dan omschakelen op de sub?
Verder begrijp ik dat ik alleen gebruik maak van het LFE kanaal als ik de reguliere aansluiting
gebruik?

• lowfi
Je hoeft niet om te schakelen. Bij audio (cd) zit geen lfe signaal dus die wordt dan ook niet gebruikt (via analog bypass dan). Highlevel natuurlijk wel.

[ Voor 9% gewijzigd door lowfi op 08-03-2006 20:32 ]

Pagina: 1