Grub 'gereset' door Ubuntu?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rekcor
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 05-09 21:08
Wat ik nu weer meemaak:

- ik heb een dualbootsysteem: WinXP en Ubuntu Linux
- de bootloader is GRUB, die ik zo had geconfigureerd dat ik kon kiezen tussen WinXP (default, sorry) en Ubuntu.

Gisteravond zet ik mijn pc uit via Ubuntu (shutdown), start ik vanochtend mn pc op, kan ik in GRUB alleen nog maar Ubuntu kiezen! Standaard staat hij daarbij ook nog eens op 'recovery mode'.

Hoe kan dat? De instellingen van GRUB kunnen toch niet zomaar overschreven worden?

Nu ik dit intyp, bedenk ik dat ik gisteravond wel een update voorbij zag komen van de Ubuntu-updater. Zou die het gedaan kunnen hebben? Iemand ervaringen hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-09 20:19

Sosabowski

nerd

https://launchpad.net/distros/baltix/+bug/5375
Installed ubuntu 5.10 from CD as 2nd OS on destktop with Windows XP Professional. Initial install/boot is OK, but if I download and install updates (488 files) then grub menu no longer shows the Windows OS and the Boot choice is gone from System>Administration dropdown menu. Linux novice - had to remove Linux partition and reinstall from CD (without doing the updates) to restore grub function.

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou dat is wel een erg kwalijke "bug"..

Overigens is een herinstallatie nu ook weer niet nodig, je kan ook gewoon met het handje je GRUB configuratie terug aanpassen neem ik aan..

Ik ben trouwens sowieso niet zo'n grote fan van Ubuntu, heb wel vaker last van rare bugs (i.e. USB muis werkt niet als je hem in je PC laat zitten als je boot..dus moet je hem ontkoppelen en er weer terug insteken dan werkt hij wel). Nu is dat vast een makkelijke oplossing voor maar echt netjes is het niet vind ik..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rekcor
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 05-09 21:08
Thanx! _/-\o_

Ik had al lopen Googlen, maar had nog niemand gevonden die hetzelfde probleem had.

Wel echt een bug zeg!

[ Voor 36% gewijzigd door Rekcor op 08-03-2006 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b..RAM
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:22
Hou je er wel rekening mee dat als je winxp toevoegd in /boot/grub/menu.lst in de automagic kernel list (oid) dat bij de volgende grub/ubuntu update overscheven wordt, kan je ook handmatig doen met sudo update-grub

dit staat overigens ook uitgelegd in /boot/grub/menu.lst

[ Voor 13% gewijzigd door b..RAM op 08-03-2006 22:45 ]