Toon posts:

PC reboot uit zichzelf

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik hoop dat ik het goede forum heb gekozen, het zou ook onder Complete Systemen kunnen aangezien ik niet weet waaraan mijn probleem ligt.

Mijn probleem is dat mijn pc soms uit zichzelf herstart. Hierbij bedoel ik niet dat windows zichzelf afsluit, maar er gebeurt hetzelfde als wanneer er op de Reset knop gedrukt wordt. Soms gebeurt dit na 5 minuten spelen, soms na 4 dagen.

Het lijkt voornamelijk te gebeuren wanneer de pc belast wordt (bijvoorbeeld wanneer ik World of Warcraft speel, of een film kijk) maar soms als ik een weekend weg ben geweest en weer thuis kom is 'ie ook opnieuw opgestart.

Nu heb ik hier al wat langer last van (zeg ~1 jaar), heb bijna alle hardware erin vervangen (alles behalve het geheugen), het geheugen met memtest86 getest, etc. Het probleem blijft zich voordoen.

Momenteel ben ik aan het testen geslagen met een programma dat priemgetallen uitrekent, naar aanleiding van een tip van een huisgenoot ("memtest vindt niet altijd een probleem, soms komt een probleem pas voor als je processor + geheugen tegelijk belast"). Bij de eerste test gaf dit na 5 minuten een afrondings fout, daarna heb ik hem nog een keer laten draaien, wat nu al een half uur goed gaat. Nog geen reboots echter.

Aangezien het symptoom zich dus niet altijd op dezelfde momenten voordoet, is het lastig te testen of iets wat ik verander ook het gewenste effect heeft (tot nu toe hebben het vervangen van CPU, moederbord, videokaart, voeding, harde schijven nog geen effect gehad), dus ik ben op zoek naar een manier om m'n PC te laten crashen =) Of een oplossing natuurlijk.

Weet iemand wat ik nu zou kunnen proberen?

[edit]Nu gaf de prime checker wel weer een error, deze keer een sum error.

Verwijderd

Rechtermuisknop op Deze computer, geavanceerd, opstart- en herstel instellingen, computer automatisch opnieuw opstarten uitschakelen.

Het lijkt namelijk op een BSOD en zo kun je kijken wat de foutcode is.

• Jckx
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Dubbelpost...

[ Voor 95% gewijzigd door Jckx op 08-03-2006 14:29 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dat heb ik, er komt geen BSOD. :(

[edit]
Oh kijk nou, dat had ik niet. Wat onhandig :(

Nou is 't dus wachten op een crash :/

[edit2]
Nog wat extra info, soms als 'ie reboot (of ik 't zelf doe of dat 't vanzelf gebeurt maakt niet uit) start 'ie niet meer op tot ik 'm uit/aan zet met de power knop.

[ Voor 102% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2006 14:43 ]

• Woohooo
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-05 15:06

Woohooo

Smilie, James Smilie

Kun je ff wat meer zeggen over wat er in die dikke wit doos van je zit.

Hetgene waar ik als eerste aan denk ik dat je voeding misschien te zwak is, niet persee nodig..
Ook ff spanningswaarden opzoeken (in BIOS) en posten.

2de wat zou kunnen is dat je moderbord misschien kapoet is.

[ Voor 2% gewijzigd door Woohooo op 08-03-2006 14:57 . Reden: typo >.< ]

Verwijderd

Topicstarter
In de witte doos zitten oa:
Een Asrock K7S8X moederbord
Een AMD XP 2200+ processor
512MB & PC3200 en 256MB PC2700 geheugen (die beiden op 266MHz draaien)
Een GeForce 6200
Een 350W voeding

Al deze componenten, op het geheugen na, zijn vervangen sinds de symptomen zich begonnen voor te doen.

Spanningswaarden:
Vcore: 1.609V
+3.30V: 3.454V
+5.00V: 5.001V
+12.00V: 12.129V

• EyeWitness
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-05 13:25
Verwijderd schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 15:51:
Een GeForce 6200
Een 350W voeding

Al deze componenten, op het geheugen na, zijn vervangen sinds de symptomen zich begonnen voor te doen.

Spanningswaarden:
Check je spanningswaarden eens als je de pc stressed (dus max. voltage/power oid. test @ Prime95), varieerd je VCore spanning veel? (veel in de trant van 0.1 / 0.15).

Haal eens een reepje geheugen eruit, check dan nog eens op errors in prime en memtest, doe hetzelfde met het andere reepje.

En ik weet niet of je dual channel draait, maar probeer eens naar single channel te gaan (zie mobo handleiding hoe je je geheugen dan moet plaatsen).

Verwijderd

En je geheugenbankjes van plaats verwisselen helpt ook niet?

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Verder zou het ook een hitte probleem kunnen zijn, dus check je temps ;)

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

Verwijderd

Topicstarter
Ok nog wat specs ;)

Er zitten een WD 320GB en een Maxtor 120GB schijf in.

Het geheugen draait niet op dual channel (vrij lastig aangezien de reepjes niet dezelfde capaciteit hebben).

Hoe kan ik de spanningswaarden checken als ik m'n pc stress? Ik heb 'm voor deze waarden opnieuw opgestart en in de bios gekeken.

Temperaturen waren niet het probleem, na een reboot is de cpu ongeveer 50 graden.

Ik ga d'r maar even wat geheugen uit een andere pc in stoppen, misschien helpt dat.

Verwijderd

Ik ga d'r maar even wat geheugen uit een andere pc in stoppen, misschien helpt dat.
Je kunt ook memtest uitvoeren, wel een uur of 2 laten draaien voor een goede test.

Oeps stond al in de TS

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2006 16:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
Zoals in de startpost staat heb ik dat geprobeerd, die vond geen fouten :(

• EyeWitness
Verwijderd schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 16:11:
Ok nog wat specs ;)

Er zitten een WD 320GB en een Maxtor 120GB schijf in.

Het geheugen draait niet op dual channel (vrij lastig aangezien de reepjes niet dezelfde capaciteit hebben).

Hoe kan ik de spanningswaarden checken als ik m'n pc stress? Ik heb 'm voor deze waarden opnieuw opgestart en in de bios gekeken.

Temperaturen waren niet het probleem, na een reboot is de cpu ongeveer 50 graden.

Gebruik bijv. everest of speedfan (vaak niet betrouwbaar). Plus 50 graden in de bios is best hoog nog hoor, kweet niet hoe het met je airflow is maar anders kan hij stressed wel naar de 70 schieten ... (ook dit is weer te checken met everest of speedfan :)).

Verwijderd

controleer je schijven eens, kan het ook aan liggen

Verwijderd

Topicstarter
@Eyewitness: ga ik even proberen

@Yohoo: dankjewel, heb je ook tips over hoe ik de schijven zou kunnen checken? De 320GB is nieuw (vorige week ingebouwd) en daar staat m'n boot partitie op. De enige check die ik wist was de S.M.A.R.T. status, die is bij beiden "OK".

Chkdsk kan ik natuurlijk ook nog even proberen.

[edit]
Ik heb Everest geinstalleerd, (Ultimate Edition 2005), maar kan het actuele voltage van de verschillende onderdelen niet vinden :/ Wel zie ik nu temperaturen e.d.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2006 16:40 ]

• EyeWitness
Verwijderd schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 16:26:
[edit]
Ik heb Everest geinstalleerd, (Ultimate Edition 2005), maar kan het actuele voltage van de verschillende onderdelen niet vinden :/ Wel zie ik nu temperaturen e.d.
Hmm raar, ik zie toch echt bij Computer/Sensors m'n Spanningswaarden staan :/.

Maar wat zijn je temps dan als je CPU max stressed is?

• Rhannie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 26-05 10:35

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

Verwijderd schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 15:51:
Een GeForce 6200
Een 350W voeding

Spanningswaarden:
Je vcore is misschien wat aan de lage kant. Sommige Athlon XP's hebben standaard een vcore van 1,65 volt, afhankelijk van de core die erop zit. Je zou eens in je bios kunnen kijken of je de vcore kan verhogen om te kijken of dat het probleem verhelpt.

Wat voor core heeft je CPU eigenlijk? Thoroughbred A/B, Thorton?

[ Voor 12% gewijzigd door Rhannie op 08-03-2006 16:54 ]

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

• EyeWitness
Paddixx schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 16:51:
[...]

Je vcore is misschien wat aan de lage kant. Sommige Athlon XP's hebben standaard een vcore van 1,65 volt, afhankelijk van de core die erop zit. Je zou eens in je bios kunnen kijken of je de vcore kan verhogen om te kijken of dat het probleem verhelpt.

Wat voor core heeft je CPU eigenlijk? Thoroughbred A/B, Thorton?
Dat is nogal een risico aangezien we z'n max. temp stressed nog niet weten, die 0.05 Volt extra kan wel een graad of 5 extra opleveren ...

En inderdaad, need to know wat voor CPU je hebt, zie post boven me :*)

[ Voor 8% gewijzigd door EyeWitness op 08-03-2006 17:00 ]

• Woohooo
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-05 15:06

Woohooo

Smilie, James Smilie

Heb je echt ALLE onderdelen al vervangen op het geheugen na?
Opzich is er verder niks mis met je voeding. En ik denk dan toch dat je moederbord niet helemaal goed is..

• Rhannie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 26-05 10:35

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

EyeWitness schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 16:56:
[...]

Dat is nogal een risico aangezien we z'n max. temp stressed nog niet weten, die 0.05 Volt extra kan wel een graad of 5 extra opleveren ...
Dat valt waarschijnlijk wel mee. Athlon XP's hebben geen Cool&Quiet of speedstep dus zijn stressed temp zal waarschijnlijk maar zo'n 5 graden hoger liggen dan zijn idle temp. En dat is ruim binnen de toegestane marges.

En anders kan onderklokken nog een optie zijn. Als je de FSB op 100 Mhz zet in plaats van 133 Mhz en je PC crasht niet meer, dan weet je in ieder geval waar het aan ligt.

[ Voor 18% gewijzigd door Rhannie op 08-03-2006 17:02 ]

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

Verwijderd

Topicstarter
Na een tijdje priemgetallen te hebben berekend is de temperatuur van de CPU 52 graden. Nog steeds geen crash echter :/

Ik heb alles behalve het geheugen vervangen ja =)

• EyeWitness
Verwijderd schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 17:01:
Na een tijdje priemgetallen te hebben berekend is de temperatuur van de CPU 52 graden. Nog steeds geen crash echter :/

Ik heb alles behalve het geheugen vervangen ja =)
Mja je temps zullen dan goed zijn, en je voltage ook wel denk ik zo...

Probeer eens met 1 reepje memtest enzo te draaien ... ?

Verwijderd

Topicstarter
Als 'ie met 2 reepjes geheugen geen errors gaf lijkt me dat 'ie dat met 1 ook niet zal doen.

Ik heb nu 2 uur het priemgetallen programma laten draaien en het werkte nog. Kwam terug van het eten, priemgetallending uitgezet en 5 minuten later een spontane reboot :x Blijkbaar hielp ander geheugen dus ook niet.

Verwijderd

Ik heb zelf ook problemen gehad met 2 verschillende merken, grootte van intern geheugen.
Zeker in een dualchannel setup is dit niet goed.
Dus single channel mode, zowiezo.

Als je meer geheugen wil, koop dan 2 de zelfde modules, of 1 grote.

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-05 12:55
probeer eens een geheugenbankje eruit te halen en kijken of hij het nog steeds doet als hij het darana nog steeds doet probeer je het andere bankje. en als je pc het nou goed doet met een reepje alleen en het andere reepje ook alleen weetje dta ze neit compatibel zijn.

Heel veel lurken, heel weinig posten..

Verwijderd

Topicstarter
Misschien had ik wat specifieker moeten zijn.. er zit nu geheugen uit een andere PC in, 1x 512MB. En hij rebootte alsnog :(
Pagina: 1