[InDesign] vouw en perforatie lijnen?

Pagina: 1
Acties:
  • 3.000 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01-10 10:27

DeFeCt

je wéét toch

Topicstarter
Hoi,

Ik heb helaas niet zoveel ervaring met drukwerk, laat staan met de engelse termen die hier bij horen. Nu wil ik in mijn InDesign document aangeven waar de vouwlijnen en perforatielijn moet komen voor een uitnodiging. Kan dit standaard met InDesign of moet ik ze met de hand tekenen? En als ik ze met de hand moet tekenen, wat is dan de afgesproken conventie?

tia!

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-09 13:13

André

Analytics dude

Move WEB -> GFX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Savantas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 30-09 16:52
Ik weet het niet zeker, maar volgens mij geef je die aan met een extra kleur (Pantonewaarde nemen). Vervolgens zeg je tegen de drukker dat die drukgang voor perforatie/vouwlijnen gebruikt moet worden. Net als je een extra drukgang maakt voor een vernislaag. Maar vraag gewoon na bij je drukker! Niet iedere drukker kan perforaties of vouwlijnen maken, vaak gaat dat naar een speciale drukker (net als voor stanswerk).

Ah, dank je Mophor, ik vermoedde al dat jij dit beter zou weten...

[ Voor 8% gewijzigd door Savantas op 08-03-2006 14:55 ]

Ik denk niet zwart-wit, ik denk diapositief! ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

indesign kan dat niet automatisch, die weet immers niet op welke plek het moet. Gewoon zelf tekenen met registration black dus.

Heb verder geen idee of er conventies voor zijn, maar gewoon goed communiceren met je drukker, zet eventueel een tekstje bij je lijntjes. De betreffende machines moeten toch echt met de hand ingesteld worden voordat je werkje er doorheen gejaagd wordt

extra pantone zou ik niet doen, als je een beetje dooie drukker hebt draait ie zo een extra film uit met kosten van dien

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2006 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeFeCt

DeFeCt

je wéét toch

Topicstarter
Jee zo kom je nog eens een forum tegen :) Veel te lang niet in /13 geweest om te weten dat er inmiddels een afsplitsing is.

Ik ga contact opnemen met de drukker, dank voor de input!

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freddy_Fish
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-09 20:12

Freddy_Fish

de Verdwenen Zeewierzaadjes

Verwijderd schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 14:48:
indesign kan dat niet automatisch, die weet immers niet op welke plek het moet. Gewoon zelf tekenen met registration black dus.

Heb verder geen idee of er conventies voor zijn, maar gewoon goed communiceren met je drukker, zet eventueel een tekstje bij je lijntjes. De betreffende machines moeten toch echt met de hand ingesteld worden voordat je werkje er doorheen gejaagd wordt

extra pantone zou ik niet doen, als je een beetje dooie drukker hebt draait ie zo een extra film uit met kosten van dien
Dan lijkt dit me niet echt een goeie, als je dan een dooie drukker hebt draait ie die lijnen door je beeld mee met zwart, gewoon een kleur stans aanmaken en aangeven als steunkleur, dan is t zijn probleem als ie een plaat uitdraaid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

je moet die lijnen ook niet in je werk aangeven :P maar in je slug area

voor stansen natuurlijk wel apart, hoewel je die liever geheel los als eps aanlevert waarschijnlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeFeCt

DeFeCt

je wéét toch

Topicstarter
De volgende vraag die in me opkomt.. zijn er cursussen die je dit soort zaken bij brengen? Ik zit nogal in de webhoek en doe heel af en toe drukwerk maar een groot aantal zaken blijven abacadabra. 6 posts en ik heb zo al een rijtje waarvan ik denk WTF?!

drukgang voor perforatie/vouwlijnen
registration black
een kleur stans
een aparte eps voor stansen

nahja dat werk dus.. wellicht naslagwerken? online uitleg? moet ik eens een drukkerij om een rondleiding vragen om te weten te komen wat er zoal bij komt kijken? suggesties welkom!

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:38

TeeDee

CQB 241

DeFeCt schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 16:20:
De volgende vraag die in me opkomt.. zijn er cursussen die je dit soort zaken bij brengen? Ik zit nogal in de webhoek en doe heel af en toe drukwerk maar een groot aantal zaken blijven abacadabra. 6 posts en ik heb zo al een rijtje waarvan ik denk WTF?!

drukgang voor perforatie/vouwlijnen
registration black
een kleur stans
een aparte eps voor stansen

nahja dat werk dus.. wellicht naslagwerken? online uitleg? moet ik eens een drukkerij om een rondleiding vragen om te weten te komen wat er zoal bij komt kijken? suggesties welkom!
Vraag gewoon bij een grotere drukkerij de aanleverspecificaties aan. Vaak staat er wel in jip en janneke taal bij hoe of wat.

Verder is het dus nog steeds zo dat je je basis gewoon uit een fatsoenlijke opleiding haalt (bijvoorbeeld de Grafische Lyceums). Deze hebben afaik altijd een basisopleiding, welke richting je ook wil doen.

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.smeetsenhagenb...rameset/basisframeset.htm
daar staat (heel basic) wel wat uitleg

registration black is een speciale zwart die uit alle kleuren bestaat die je gebruikt (meestal 4 dus), en komt zodoende op alle films terecht. Handig voor paskruisen, snijlijnen etc

drukgang voor perforatie/vouwlijnen is een beetje rare term, want die dingen worden niet gedrukt (stansen zou je wel zo kunnen noemen), maar gewoon door een machine gehaald die wordt ingesteld. Je hoeft dus op zich niets op je werk aan te geven, zolang je je drukker maar verteld waar dat het moet (wel aangeven is wel handig voor controle natuurlijk)

aparte kleur voor stans: een stans is een vormpje waarmee je koekjes maakt, een mes in een vorm dus, dus worden gemaakt aan de hand van een vectorbestand. Dit kan je als aparte kleur opnemen, zodat je drukker die eruit kan halen om de stans mee te maken, maar een apart bestand is vaak veel handiger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freddy_Fish
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-09 20:12

Freddy_Fish

de Verdwenen Zeewierzaadjes

Er is geen drukgang voor perforatie/vouwlijnen, dat was meer een opmerking dat dat het zou kunnen gebeuren dat de drukker hier een plaat van maakt. (hoewel dit bijna onmogelijk is, omdat er bijna altijd een ingangscontrole op de dtp plaatsvind).

Registration black is de kleur van je registratie tekens (paskruizen, snijlijnen enz).

Aparte kleur stans is makkelijk zodat als er een kleurscheiding van je te drukken bestand word gemaakt deze makkelijk is uit te schakelen.

EPS is een handig formaat in het in op te maken omdat degene die het stansmes gaat maken uiteindelijk zijn tekening in een cad programma gaat maken, en eps is al vector dus makkelijk te gebruiken voor de stansmes maker.

Ikzelf maak de EPS altijd op netto formaat, geef perforatie of rillijnen aan met een stippellijn (de drukker weet zelf wel of hier een ril of perforatie in moet). Werk altijd met coordinaten, dus niet lijnen met de hand gaan trekken. Kleur stans aanmaken, aangeven als steunkleur, lijn meestal 0.2 of 0.3 mm dik, lijnen op overdrukken zetten. Importeren in indesign in een nieuwe laag stans, deze bovenaan zetten en locken en klaar ben je.

beter ff f5'en voor ik post :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06 17:07

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

DeFeCt schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 16:20:
Cursusje doen? Serieus, heb het ff niet bijdehand maar kwam toevallig boek tegen wat zo ongeveer alles wat met grafisch ontwerpen te maken heeft tegen. Voor 9,99 en dat leek me wel wat voor onze pruts stagiairs aangezien ze op school ook niets meer leren tegenwoordig :) Dus heb er eentje op het werk liggen. Als je titel wilt moet je ff overdag ff op MSN aankloppen. Ruk ik um de stagiair wel uit de handen.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borstel
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08-07 18:53
OzBoz schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 22:25:
[...]

Cursusje doen? Serieus, heb het ff niet bijdehand maar kwam toevallig boek tegen wat zo ongeveer alles wat met grafisch ontwerpen te maken heeft tegen. Voor 9,99 en dat leek me wel wat voor onze pruts stagiairs aangezien ze op school ook niets meer leren tegenwoordig :) Dus heb er eentje op het werk liggen. Als je titel wilt moet je ff overdag ff op MSN aankloppen. Ruk ik um de stagiair wel uit de handen.
Ik wil die titel ook wel graag weten, misschien hier posten als je de titel weet? Alvast bedankt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Savantas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 30-09 16:52
Ja Ozboz, drop de ISBN hier AJB even! (evt. ook voor in de algemene FAQ?)

[ Voor 33% gewijzigd door Savantas op 09-03-2006 12:04 ]

Ik denk niet zwart-wit, ik denk diapositief! ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeFeCt

DeFeCt

je wéét toch

Topicstarter
Namens Oz:
ISBN 90-5464-564-5
Grafisch Ontwerpen
Het nieuwe handboek voor visuele communicatie.
David Dabner
(NL vertaling van Engels boek, heel algemeen maar gaat ook over vorm etc in het algemeen en ach, voor die 10 euro)

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bestellen kan dan hier: http://www.naylerco.nl/nl/dept_289.html

Afbeeldingslocatie: http://www.naylerco.nl/media/47528.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-09 10:36

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Dat klinkt handig! Ik heb het DTP Handboek maar dat wil nog wel eens wat verouderde antwoorden geven. Bestellen die hap :Y)

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Pagina: 1