[Access]Kopieren/plakken uitschakelen

Pagina: 1
Acties:
  • 517 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 146252

Topicstarter
Om gebruikers van mijn access applicatie te dwingen waarden in te typen en niet te kopieren/plakken uit eerdere rapporten, wil ik de ctrl+c en ctrl+v mogelijkheid uitzetten in Access
(en hierbij ook de kopieren/plakken knoppen in de werkbalken)

Dit leek mij niet zo heel moeilijk .Gewoon een keypressevent afvangen in een formulier.
Ik krijg het echter niet voor elkaar om aan de combinatie ctrl+v een event te hangen.

Bij OF de ctrl OF de v geen enkel probleem, maar ik wil alleen dat als de combinatie ctrl+v wordt gebruikt deze 0 als return geeft.

wat heb ik dan geprobeerd
Visual Basic:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12

Select Case KeyCode
      Case 22               'Ascii code voor CTRL+V
         MsgBox "ascii 22 ingedrukt", vbInformation

Case vbKeyV                'v toets         
            MsgBox "v ingedrukt", vbInformation

Case vbKeyControl               'control toets         
            MsgBox "control ingedrukt", vbInformation

End Select

(ascii code 22 = control + v)
uiteraard heb ik de diverse combinaties ook geprobeerd, echter zonder succes.

Iemand een idee hoe ik de ctrl+v kan afschermen/verwijderen uit Access?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-07 10:57

ATS

Is er een speciale reden dat je zo veel moeite wil doen om je gebruikers te irriteren?

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 123662

Access programmeren is lang geleden maar doe je nu moeilijk of zit er een bug in de AutoKeys macro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Jazeker :) Ik wist dat een vraag zoals deze van een mede-tweaker zou komen ;)

offtopic:
Reden is dat gebruikers testwaarden inclusief conclusies moeten invullen.
Deze testwaarden worden dmv apparatuur gemeten. A/d hand van de testwaarden moet een conclusie worden geschreven.
Omdat het veel tijd scheelt is het in het verleden voorgekomen dat gebruikers in een tekstbestand standaard conclusies bewaarden en deze naar eigen idee weer plakte bij een andere klant.

Het is hierdoor meerdere keren voorgekomen dat een verkeerde conclusie bij een verkeerd testrapport werden geplakt.

Nu kun je zeggen, dit is een kwestie van 'de gebruiker opvoeden'. Omdat dit al enkele keren is gebeurt en dit geen effect gaf wil ik het onmogelijk maken om een conclusie te kopieren/plakken.

Om de gebruiker tegemoet te komen heb ik bij enkele waarden waar standaardzinnen wel mogelijk zijn comboboxjes aangemaakt met de standaardteksten.

Ikzelf vind het hierom legetiem om in (een aantal )formulieren kopieren/plakken uit te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Anoniem: 146252 schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 14:11:
Jazeker :) Ik wist dat een vraag zoals deze van een mede-tweaker zou komen ;)
[..]
Ikzelf vind het hierom legetiem om in (een aantal )formulieren kopieren/plakken uit te schakelen.
Ik kan me voorstellen dat je dit niet in dank wordt afgenomen als je dit gerealiseerd krijgt. Ik doe behoorlijk wat copy'n'paste werk als ik hier post. Meerdere reacties quoten in 1 bericht bijvoorbeeld. Als Access actief is, en je sloopt copy'n'paste, werkt het dus op het hele systeem niet meer.

Tijdje terug is er een topic geweest waar iemand m.b.v. java-script dit had uitgezet. Als je dat als bezoeker niet weet, en je hebt de site open staan en je hebt ook andere dingen aan het doen. Das niet leuk als in eens je je copy'buffer geleegd wordt.

Verders zou ik niet weten hoe dit binnen Access mogelijk is hoor, maar wil je ook even op de nadelige gevolgen wijzen.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
RaZ schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 14:20:
[...]..
Ik kan me voorstellen dat je dit niet in dank wordt afgenomen als je dit gerealiseerd krijgt. ..
offtopic:
Ik ben het met je eens dat het zwaar irritant is. Bv als een webpagina mij zoiets flikt.
Maar de meettechnicus,want daar hebben we het over, heeft alleen het access scherm voor zich staan, waar hij zijn meetwaarde invoert en conclusie in typt.
Andere bronnen zijn uitgesloten, ik zou zijn notebook kunnen beperken tot de access toepassing. (die door een voorganger van mij is gemaakt)

En natuurlijk heb ik ook meteen verteld dat het zwaar irritant is als je niet kunt kopieren/plakken.
Echter het is tevaak fout gegaan met verkeerd geplakte texten dat vanaf managmentnivo is besloten om dit dicht te timmeren. * volgt alleen orders 8)7 (owkeej fout argument), maar je snapt denk ik wel waarom men tot het besluit is gekomen om ctrl+v dicht te zetten in de applicatie.

@bFunk
De autosendAutoKeys macro ziet er bruikbaar uit..ik had er nog nooit van gehoord. Ik ga het even proberen.
Probleem blijft dan nog wel de werkbalk.Deze hele werkbalk kan ik natuurlijk verwijderen en een custom balk voor maken, maar als het even kan wil ik allleen deze opties disablen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Key_down geeft wel een shift status mee. :)
of idd met een autokeys macro ctrl+v afvangen en in de macro controleren of in het huidige tekstveld plakken is toegestaan.

code:
1
2
3
4
5
6
7
Private Sub txt_KeyDown(KeyCode As Integer, Shift As Integer)
If KeyCode = 86 And Shift = 2 Then
    MsgBox "no way, heny"
    KeyCode = 0
    Shift = 0
End If
End Sub

en dan in het enter event de menuopties disabelen.

[ Voor 93% gewijzigd door Lustucru op 08-03-2006 14:39 ]

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 123662

Anoniem: 146252 schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 14:31:
[...]

@bFunk
De autosend macro ziet er bruikbaar uit..ik had er nog nooit van gehoord. Ik ga het even proberen.
Probleem blijft dan nog wel de werkbalk.Deze hele werkbalk kan ik natuurlijk verwijderen en een custom balk voor maken, maar als het even kan wil ik allleen deze opties disablen
De AutoKeys (dus niet autosend) macro werkt voor heel Access terwijl je die database open hebt staan (dus in alle forms en zelfs als je aan het coden bent in de database, tijdens coden dus even renamen naar Autokeys.bak of zo). Hierin kun je een extra kolom toevoegen waarin je allerlei key-combo's kunt rerouten of gewoon niets laten doen.

(zie help bij AutoKeys)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
De AutoKeys (dus niet autosend) macro werkt voor heel Access terwijl je die database open hebt staan (dus in alle forms en zelfs als je aan het coden bent in de database, tijdens coden dus even renamen naar Autokeys.bak of zo). Hierin kun je een extra kolom toevoegen waarin je allerlei key-combo's kunt rerouten of gewoon niets laten doen.
(zie help bij AutoKeys)
Ah ok thx :)
Misschien voor wat ik wil misschien net even te dwingend.
Voor andere sneltoetsen is dit natuurlijk wel goed bruikbaar :Y)
Niesje schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 14:33:
Key_down geeft wel een shift status mee. :)....
.....en dan in het enter event de menuopties disabelen.
Aah. Dat is handig :*)
Nu kan ik per tekstveld aangeven of plakken is toegestaan :)
Nu nog even zien hoe ik de menuopties disable, maar dat moet wel lukken

Thank You _/-\o_

--edit--
Het is gelukt! Om het even compleet te maken:

Bij het 'enter' event van het textfield waarin niet mag worden geplakt heb ik onderstaande ingevuld
Visual Basic:
1
2
DoCmd.ShowToolbar "Menu Bar", acToolbarNo
Me.ShortcutMenu = False

Hiermee haal ik de menubar tijdelijk weg, en disable ik het rechtermouseknopmenu. Deze laatste was ik even vergeten, maar hiermee kun je natuurlijk ook plakken.

[ Voor 60% gewijzigd door Anoniem: 146252 op 09-03-2006 09:48 ]

Pagina: 1