traag opstarten door fout harddisk?

Pagina: 1
Acties:

• draayertje
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 26-02 09:26
Goedemorgen,

Vanochtend weigerde één van de pc's op te starten. Ik kreeg de "..\system32\config\system is beschadigd" foutmelding.
Meestal is dit wel te repareren via de windows setup herstelconsole. Echter windows setup bleef halverwege hangen terwijl hij de schijf onderzocht. De schijf was op geen enkele manier meer te benaderen. Ik heb hem vervolgens in een andere pc gehangen, en gechkdsk't. Die haalde er wat foutjes uit. Daarna de schijf weer in de originele pc gehangen. Deze wil nu wel weer opstarten, echter voordat het windows logo verschijnt, komt er eerst een balkje van i-tjes te voorschijn die langzaam (ca een kwartier) volloopt. Dan pas komt het windows logo tevoorschijn en start ie normaal op. Iemand enig idee hoe ik dit kan verhelpen? :?

ps. ik heb hier een screenshot, deze is wel behoorlijk groot maar dat moet niet uitmaken met die snelle verbindingen van tegenwoordig :)

[ Voor 14% gewijzigd door draayertje op 08-03-2006 12:03 ]

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:56

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Kijk eens in je logboeken naar eventuele foutmeldingen. Daarnaast zou je je harde schijf kunnen testen met een diagnosetooltje (die je kan vinden in de Opslagmedia & I/O Controllers FAQ) :)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Die balk met i-tjes is niet zo interessant, dat zie ik vaker bij sommige systemen, bijvoorbeeld vaak gezien bij illegale win2k en winxp sp1 NL cd's.

Dat die balk zo lang duurt is een groter probleem, ik gok dan inderdaad op een probleem met je harddisk. Ik zou in een ander systeem zoveel mogelijk data proberen te redden nu het nog kan. Controleer eens of de snelheid van de harddisk wel optimaal is in een ander systeem. Anders zou het aan de controller van deze pc kunnen liggen maar dat heb ik nog nooit meegemaakt.

In dit soort gevallen zou ik toch even een herinstallatie uitvoeren en kijken of het opstarten daarna weer snel gaat.

• draayertje
Ik heb ook zo'n idee dat het aan de harde schijf ligt. Toch raar, het betreft hier een Maxtor Diamondmax 10 van 1,5 maand oud.

Het betreft hier een kantoorpc, dus van illegale windows versies is absoluut geen sprake.. :) Ik zal eens een diagnosetooltje van Maxtor ernaar laten kijken. Misschien dat daar wat uit komt.

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

draayertje schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 16:36:
Ik heb ook zo'n idee dat het aan de harde schijf ligt. Toch raar, het betreft hier een Maxtor Diamondmax 10 van 1,5 maand oud.

Het betreft hier een kantoorpc, dus van illegale windows versies is absoluut geen sprake.. :) Ik zal eens een diagnosetooltje van Maxtor ernaar laten kijken. Misschien dat daar wat uit komt.
Raar vind ik het helemaal niet, al was ie 1.5 dag, tis een harddisk.

Ik bedoelde ook niet dat jouw versie illegaal is, alleen dat het redelijk vaak voorkomt dat er i-tjes staan.

Als het een kantoorpc betreft lijkt het me rendabeler om er zo snel mogelijk een nieuwe harddisk in te trappen en deze rustig testen, als hij toch nog goed bevonden wordt heb je meteen een reserve schijf voor als dit nog een keer gebeurt.

• draayertje
ja, dat lijkt mij ook een verstandig idee. Ik zal morgen meteen een nieuwe schijf bestellen. Ik denk overigens NIET dat het nog een Maxtor wordt... Wat is nou een echt betrouwbare schijf? Seagate? Western Digital? Samsung?

• __xeno__
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 28-02 20:12
hitachi

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:56

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Inderdaad, een Hitachi Deskstar of een Wester Digital schijf. Ook is een Seagate nog steeds erg goed en vooral stil.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

Verwijderd

Er is gemiddeld niets mis met een Maxtor een WD, Seagate of een Hitachi drive.
Het grote probleem waar de meeste mensen tegenaanlopen is de verschikkelijke manier waarop in het algemeen in de retail met HDD wordt omgesprongen. Het grootste gros ( meer dan 50 %) van de problemenn wordt veroorzaakt door HDD handeling. Daar kan je natuurlijk zelf ook schuldig aan zijn, let wel een HDD lijkt robuust door zijn zware alu caseing maar het is een zeer fragiel instrument waar je heel zorgvuldig mee moet omgaan. Kleine tikken met een headslap tot gevolg kunnen al leiden tot problemen die zich pas naar maanden openbaren.

Tip: Als je een nieuwe drive koopt kijk dan eerst even met de HDD vendor tools of er een probleem mee is. Gebruik daarnaast bijv een tool zoals HDtune om te kijken of er verder geen oppervlakte problemen zijn.
Het beste is een volledige read-scan te laten uitvoeren van de hele schijf, dit kost wel wat tijd maar het geeft je een goede indruk van de schijf.

De enige manier om een uitspraak te doen over een goede of slechte drives is door naar volumes te kijken bij OEMs ( Compac/Dell etc) en daarbij de return rate te meten.
De meeste problemen onstaan doordat de HDD gewoon slecht wordt gemonteerd, waardoor hij bijvoorbeeld te heet wordt, de temperatuur heeft naast handling de grootste invloed op de levensduur. Naarmate je dichter tegen de temp maximale temp spec van de drive aanzit is neemt de kans op fouten exponentieel toe

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Juist, een beetje realistisch blijven denken is wel een pre in de IT hoor.

Je Maxtor is kapot en je gaat nu kijken naar een nieuw merk. Geloof me, alle merken gaan kapot. Er is niets onbetrouwbaarders aan een computer dan de harddisk, een bewegend onderdeel op 7200 toeren per minuut. Ik heb in ieder geval van alle merken schijven kapot zien gaan. Ik heb echter ook Maxtors, IBM's, WD's etc van 4.2 Gygabyte liggen die het nog steeds doen.

Seagate heeft pasgeleden aangegeven Maxtor over te nemen. Ze hebben dus voldoende vertrouwen in Maxtor.

Cijfers van 2005 wijzen trouwens wel uit dat Maxtor in verhouding 4 keer zoveel garantieclaims kreeg te verduren als Seagate. Kan komen door een rotte serie in dat jaar. Ik kan me namelijk ook wel herinneren hoe er op het werk hier speciaal mensen waren aangenomen die honderden bedrijven langsbelden met "Goedemiddag, de werkstations met de volgende serienummers die U bij ons heeft afgenomen bevatten Seagate harddisks met extra hoge uitval. Wij bieden u aan om de betreffende harddrive te vervangen met een goed exemplaar."

Tja, zo heeft elke fabrikant missers, feit is wel dat Maxtor meestal wat hogere performance heeft dan de rest.
Pagina: 1