[XP] Printen onder DOS

Pagina: 1
Acties:
  • 131 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Pong
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-08-2024
Ik heb bij mijn werkgever het volgende probleem:

Er wordt hier onder windows XP nog met een aantal DOS progjes gewerkt (vraag me niet waarom). Nu wil het geval dat er vanuit deze applicaties geprint moet kunnen worden naar een netwerkprinter.
Er staan hier 3 printertjes, alle HP (2200,4000N, 8000N) en het geval wil nu dat ik het alleen op de 2200N aan de praat heb gekregen middels:
net use lpt1: \server\netbios-sharenaam /persistent: yes

So far, so good. Echter, als ik hetzelfde commando op een van de andere printers (op een andere client) loslaat, krijg ik keurig de melding dat alles gelukt is, maar printen, ho maar.

Heeft iemand hier een idee waar dat aan kan liggen en of er misschien nog extra instellingen zijn aan te boren?
Zijn er alternatieven (geen idee of je in een Windows omgeving kan capturen zoals onder Netware)?

Op GoT wordt eigenlijk exclusief naar net use gewezen, maar dat werkt dus niet in alle gevallen.

specs:
clients op XP pro SP2
server 2003
printqueues dus op die server
HP webadmin als printer beheersapplicatie
Alle printers voor alle gebruikers beschikbaar
Alle adressen zijn vanaf alle clients te pingen

Op alle DOS programma's staat ingesteld dat ze naar LPT1 moeten printen.

Wie o wie helpt mij verder?

Geen Ping, wel Pong

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Als je de printqueue van bv. die HP4000 pauseert en je print vanuit dos iets, komt het dan wel in je printqueue? :)

• UniPer
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:51
Wat je zou kunnen proberen is om de Printer Spool van XP even te rebooten.

Ga naar Start --> Uitvoeren --> Type: services.msc --> OK
Zoek vervolgens in deze lijst naar de Printer Spooler, rechter muisknop en restart :)

Do not argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience.

• StarWing
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:45

StarWing

Huh ?!?

Probeer eens van de printer lokaal op de client te delen, en daar een net use naar maken vanop de client.
bv

HP4000N is lokaal geinstalleerd op de client, dan share je die als zijnde HP4000n op de lokale client. Nadien doe je dan een net use lpt1 \\client\hp4000n

Indien je PC's in een domein zitten kan je de lokale LPT poort niet gaan mappen. Dan moet je LPT2 of 3 nemen.

Heb dit ook zo opgelost in onze omgeving. Sommige printers werken zonder problemen, andere moet je volgens bovenstaande oplossing in gang krijgen.

Page intentionally left blank.

• Pong
@elevator:

geen printopdracht doorgekomen, de meeste DOS programma's lopen ook (tijdelijk) vast bij de printopdracht.

@uniper:

Zelf het volledig rebooten van het systeem hielp niets

@Starwing:

Je LPT2 en LPT3 suggestie zal ik zeker proberen, maar een lokale share, zelfs met een verwijzing naar 127.0.0.1 ging niet werken.

Was nog vergeten te vertellen dat dit alles onder Win98 nog wel werkte, maar zelfs met de programma's in compatibility mode weigeren ze te printen.

Geen Ping, wel Pong

• Ye Greate'96
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-08-2021
Wij hebben ook gezeur gehad met het printen vanuit een dos programma.

Met het tooltje Devcon kan je de lpt1 poort uitschakelen in Windows, waardoor je wel de LPT1 naar een netwerk share kan laten printen vanuit dos.

Dus wanneer je nu net use \\LPT1 \\pc\share draait krijg je de fout dat het apparaat al in gebruik is.
Na het draaiten van devcon kan je gewoon die net use uitvoeren.

Maar commando is: devcon disable *PNP0401
en tooltje kan je hier vinden

oeps het moet zijn: net use LPT1 \\pc\share

[ Voor 5% gewijzigd door Ye Greate'96 op 08-03-2006 14:32 ]

• Pong
top, ga het meteen proberen

@moderator:

sorry voor het vroege schopje, maar het is hier een beetje 2 voor 12. Afsluiten van boekjaar en al dan niet meer.

Geen Ping, wel Pong

• Pong
@ye great'96:

You rule !!!!!

Echter met een gebruiksaanwijzing:

devcon gedraaid, LPT1 uit, printer gemount naar LPT2 (met netwerk administrator rechten!!!), devcon enable commando gegeven en vervolgens de DOS applicatie naar LPT2 laten printen.

Allemaal ontzettend bedankt voor de support, had het zonder de verwijzing naar devcon niet voor elkaar gekregen.

Geen Ping, wel Pong

Pagina: 1