Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• real-doc
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Situatie is het volgende;

Ik heb een mobiele telefoon, waarmee ik eigenlijk alleen sms naar mijn eigen server. Server heeft een GSM modem, so far so good.

Het enige vervelende is dat ik voor ieder SMSje 9 eurocent betaal. Daar ga je ook niet dood van, maar als het goedkoper kan, waarom niet.

Nu zag ik in mijn telefoon een optie om de 'SMS Centrale' in te stellen. Aangezien ik toch maar naar 1 bepaald nummer sms en geen interconnectivity nodig heb met andere providers, leek dit me wel een aardig idee.

Voor zover ik weet doet de SMSC namelijk de billing van het bericht, aangezien het daarna door de provider verwerkt wordt. Als ik het bericht zelf verwerk zou ik zelf verantwoordelijk zijn voor de billing, en daardoor zou het me dus niets kosten.

Ik heb echter totaal geen idee hoe een SMS-bericht op een SMSC bezorgd wordt. Kan de SMSC een gewone GSM in het netwerk zijn, of is het nummer van de SMSC voor mijn provider een soort shortcut om te weten dat er een SMS-bericht aankomt? Moet de SMSC dan op hetzelfde netwerk zitten als de versturende partij?

Ik ben zelf al een beetje aan het experimenteren geweest, maar wegens gebrek aan kennis heb ik dat snel weer opgegeven. Ook op Google kon ik weinig vinden, want het meeste dat je vindt gaat over interconnectivity tussen providers.

Kan iemand voor mij wat licht hierop schijnen?

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Je kunt best een SMSC opzetten hoor, maar je kunt er vervolgens weing mee aangezien de operators vervolgens je berichten niet gaan ontvangen. Ten eerste omdat je niet weet waar je ze heen moet sturen, en ten tweede omdat ze ze niet gaan accepteren.

Oh, en simpel gezegd is de SMSC gewoon een server (of ws. een stuk dedicated hardware, gezien de traffic levels bij operators) die zorgt voor het versturen van SMS naar telefoons in het eigen netwerk, het zorgen dat dat gefactureerd wordt, en het uitwisselen van berichten met andere providers.

[ Voor 38% gewijzigd door CyBeR op 08-03-2006 11:09 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• real-doc
  • Niet online
CyBeR schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 11:07:
Je kunt best een SMSC opzetten hoor, maar je kunt er vervolgens weing mee aangezien de operators vervolgens je berichten niet gaan ontvangen. Ten eerste omdat je niet weet waar je ze heen moet sturen, en ten tweede omdat ze ze niet gaan accepteren.
Dat wil ik precies niet. Zoals je kan lezen wil ik juist berichten ontvangen, vanaf mijn mobiele telefoon naar mijn server. Het terugsturen is verder geen probleem, daar wil ik best voor betalen, want dat kan tenslotte ook niet anders. Op een mobiele telefoon kan je immers geen SMSC draaien.

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:59
CyBeR schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 11:07:
Volgens mij heb jij de vraag niet helemaal begrepen. Hij wil geen sms-jes naar operators sturen, maar naar zijn eigen PC.

Wat hij feitelijk wil is de Operators overslaan en direct contact met zijn PC zoeken. Dan is het smsje op de aindbestemming. Dat het vervolgens nergens meer heen gaat is dus geen probleem.
Verwijderd schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 11:09:
Hoewel ik er geen verstand van heb, toch een gedachte delen:

Moet je niet als nog betalen voor gebruik van het netwerk? Ik neem niet aan dat je een GSM mast op je dak zet. Dus dan is het nog niet gratis.

Dan nog iets anders, sommige telefoons hebben de optie: Verstuur via GPRS of iets dergelijks, volgens mij betaal je dan voor de data van het sms je in plaats van een vast bedrag per keer, wat ik begrepen is dat aanzienlijk goedkoper.

succes in iedergeval.

(edit: mischien heb ik de vraag ook niet helemaal begrepen)
Dat lijkt mij ook, volgens mij betaal je dan gewoon je start tarief + de beltijd. Ik denk niet dat het veel zal schelen.

[ Voor 37% gewijzigd door Nivado op 08-03-2006 11:12 ]

Verwijderd

Hoewel ik er geen verstand van heb, toch een gedachte delen:

Moet je niet als nog betalen voor gebruik van het netwerk? Ik neem niet aan dat je een GSM mast op je dak zet. Dus dan is het nog niet gratis.

Dan nog iets anders, sommige telefoons hebben de optie: Verstuur via GPRS of iets dergelijks, volgens mij betaal je dan voor de data van het sms je in plaats van een vast bedrag per keer, wat ik begrepen is dat aanzienlijk goedkoper.

succes in iedergeval.

(edit: mischien heb ik de vraag ook niet helemaal begrepen)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2006 11:11 ]

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Nivado schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 11:09:
[...]

Volgens mij heb jij de vraag niet helemaal begrepen. Hij wil geen sms-jes naar operators sturen, maar naar zijn eigen PC.

Wat hij feitelijk wil is de Operators overslaan en direct contact met zijn PC zoeken. Dan is het smsje op de aindbestemming. Dat het vervolgens nergens meer heen gaat is dus geen probleem.
Oh, inderdaad. Maar dan nog weet ik niet zo zeker of je een eigen SMSC op kunt zetten en 'm dan daadwerkelijk kunt gebruiken. En zeker niet of 't dan kostenloos kan.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

Je hebt sowieso een abbonement van provider nodig. Dus je telefoon zal altijd verbinding maken met de provider voor het versturen van een bericht. In het geval van SMS kost dit ALTIJD geld. Er is geen manier om hier omheen te gaan(behalve je eigen gsm netwerk opzetten).

Je sms bericht gaat vanaf je gsm altijd eerst langs de provdider, en jij betaald dus!

Een andere optie is het versturen van een MMS. Dit werkt als een email. Je kunt, mits je een GRPS abonnement hebt(bij orange vanaf 6 euro, tmobile 9.50) onbeberkt MMS versturen vanaf je telefoon. Je vult dan geen gsm nummer in, maar een email adres. Je moet dan wel een MMSC opzetten dit kan onafhankelijk van een provider omdat alles via internet gaat.

• real-doc
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 09 maart 2006 @ 10:55:
Je hebt sowieso een abbonement van provider nodig. Dus je telefoon zal altijd verbinding maken met de provider voor het versturen van een bericht. In het geval van SMS kost dit ALTIJD geld. Er is geen manier om hier omheen te gaan(behalve je eigen gsm netwerk opzetten).

Je sms bericht gaat vanaf je gsm altijd eerst langs de provdider, en jij betaald dus!

Een andere optie is het versturen van een MMS. Dit werkt als een email. Je kunt, mits je een GRPS abonnement hebt(bij orange vanaf 6 euro, tmobile 9.50) onbeberkt MMS versturen vanaf je telefoon. Je vult dan geen gsm nummer in, maar een email adres. Je moet dan wel een MMSC opzetten dit kan onafhankelijk van een provider omdat alles via internet gaat.
Een MMSC heb ik inderdaad al, maar ik vind op een of andere manier MMS toch een stuk minder logisch en makkelijk werken. Dat abonnement (prepaid) is trouwens ook geen probleem.

Alleen wat ik dus op internet heb gelezen is dat de SMSC de billing doet, eerder niet. Zo kan je op internet ook lijsten vinden met gratis SMSC centers via welke je gratis berichten zou kunnen versturen. Dat werkt ongetwijfeld al lang niet meer omdat zo'n lek snel gedicht wordt op een SMSC, maar toch.

Uitgaande van die theorie kwam ik op mijn vraag.
Pagina: 1