Toon posts:

Is een TN paneel echt zoveel slechter als andere panelen?

Pagina: 1
Acties:
  • 115 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik heb al op google gezocht maar kan er zeer weinig over vinden.
Ik ben van plan binnenkort een nieuwe TFT scherm aan te schaffen en nou viel mijn oog op de Samsung SyncMaster 204B aangezien deze een reactietijd van 5ms heeft, 1600x1200 ondersteund en redelijk geprijsd is. Maar ik zie ook dat het een TN paneel is en nu heb ik gelezen dat een TN paneel kwalitatiever veel minder is dan een MVC of PVA scherm. Ik zou dus graaf willen weten of dat dit verschil ook echt zichtbaar/merkbaar is of zou ik hier niet veel van merken?

Wat ik vooral doe op mijn pc is gamen, programmeren en soms een film kijken.

Mijn huidige Monitor is een BenQ FP71E+ (17" Inch TFT, 8ms) btw en ik weet niet wat voor type paneel dit is aangezien dit niet staat aangegeven op de BenQ site.

• -Sir_Killalot-
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14-07 21:22
Verwijderd schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 09:58:
Ik heb al op google gezocht maar kan er zeer weinig over vinden.
is dat zo :P? 1e hit is een hele mooie uitleg :), al wel wat ouder(overdrive panelen worden niet meegenomen, maar niet elke monitor is overdriven)
Maar ik zie ook dat het een TN paneel is en nu heb ik gelezen dat een TN paneel kwalitatiever veel minder is dan een MVC of PVA scherm. Ik zou dus graaf willen weten of dat dit verschil ook echt zichtbaar/merkbaar is of zou ik hier niet veel van merken?
Als je een oog voor kleur hebt...ja. Ik vind het wel eens opvallen dat een kleur niet 'rustig' is. Vooral met grijstinten 'twinkelt' zo'n kleur dan een beetje omdattie geinterpoleert moet worden door de monitor. Moet je op letten om het te zien misschien...ik vond het wel beetje irri.
Wat ik vooral doe op mijn pc is gamen, programmeren en soms een film kijken.
Gamen zijn de meningen over verdeelt: de een zweert bij snelle TNs (vooral FPS-ers), maar andere vinden slome M/PVA's ook prima te doen (strategie etc.). Ikzelf heb IPS, wat ik een uitstekende tussenvorm voor beeldkwaliteit (alleen qua zwart doetie onder voor M/PVA) en desondanks de 25 ms vind ik het lekkerder gamen dan een 12ms TN omdat daar de kleurovergangen onregelmatiger zijn en de ene kleur veel meer nagloeit dan de ander (vooral geel op de map Dust in CS werd irritant roze/rood :r ).
Programmeren is op een TN vaak beter omdat de tekst scherper blijft bij scrollen...
Voor films is een brede kijkhoek wel handig (als je tenminste niet steeds in je 1tje kijkt ;)). Hoe goed een TN ook is, de kijkhoek van *VA en IPS blijft beter (geen tot weinig verkleuring)
Mijn huidige Monitor is een BenQ FP71E+ (17" Inch TFT, 8ms) btw en ik weet niet wat voor type paneel dit is aangezien dit niet staat aangegeven op de BenQ site.
Hoogstwaarschijnlijk TN aangezien alleen in 19" panelen matrices zoals *VA en IPS zitten (zaten). En een reactietijd van 8ms hoort meer bij een TN dan elk ander paneel...tenzij er GtG (Gray-to-Gray) bijstaat vermeld, in dat geval is het een *VA.
Je kan een TN ook herkennen door schuin van onderen tegen de monitor aan te kijken: deze verdonkeren dan (behoorlijk...). Dit is ook 1 van de redenen dan een TN paneel funest is voor fotoshoppers; er zit nl. een (behoorlijk) kleurverloop in van licht naar donker in de hoogte. Start Paint maar es op en vul maar es een vlak ter grootte van je scherm in met oranje (weliswaar een worst-case scenario...maar toch he :P). Dan zie je waarschijnlijk wat ik bedoel...