Toon posts:

Cpufreqd icm Ondemand governor doet het niet goed

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds kort een nieuwe laptop (Inspiron 630m) en er draait Debian GNU/Linux unstable op.
Tot nu toe heb ik alles kunnen configureren naar wens, behalve één ding wat me nog stoort.
Ik heb in mijn kernel alle cpu frequency functies geselecteerd, inclusief alle verschillende governors, en dat werkt goed, geen foutmeldingen ofzo en ik kan ze allemaal handmatig instellen, of het automatisch laten regelen door cpufreqd.
Wat wel nog niet helemaal klopt, is de zogenaamde "ondemand" governor.
Die zou dus in principe moeten werken zoals het standaard Windows-gedrag:
bij lage CPU belasting terugklokken naar 800mhz, en bij hoge belasting razendsnel omhoog klokken naar 1.3 of 1.7ghz in mijn geval.
Maar het probleem is dus dat die Ondemand governor bij mij bijna altijd op die hoogste snelheid blijft draaien!
Heel soms klokt hij wel eens naar 800mhz voor een paar seconden, maar over het algemeen blijft hij op de hoogste beschikbare snelheid draaien (1.3ghz op batterij, 1.7ghz op netstroom).
Ook al is mijn CPU belasting minder dan 5%, hij blijft gewoon op full speed draaien...
Weet iemand hier raad mee?

EDIT: blijkbaar zit het niet helemaal in elkaar zoals ik dacht. Ik heb namelijk "conky" draaien (fork van Torsmo) en die checkt voor mij om de 3 seconden de huidige cpu snelheid door die in /proc/cpuinfo uit te lezen.
Maar blijkbaar is juist die "update" van conky die er telkens voor zorgt dat de cpu speed plots eventjes omhoog schiet, en direct erna terug naar beneden.
Want als ik handmatig da cpu speed check, springt die dus echt de hele tijd van 800mhz naar 1300mhz.
Mystery solved, hier mag een slotje op lijkt me :)

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2006 09:50 ]

• slager
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:13
Als je het storend vind dat ondemand bij het minste of geringste omhoog springt, kun je ook de conservative governor gebruiken. Doet in principe hetzelfde, maar is wat trager met cpu-frequentie veranderen. Als je echt maximale batterij tijd wilt hebben, moet je deze governor gebruiken.

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:12

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Voor maximale batterij tijd moet je powersave gebruiken, die laat de cpu snelheid traag stapsgewijs oplopen, en zodra de belasting zakt klokt hij direct terug. Maar met deze is je pc wel merkbaar trager. Ik draai zelf met de conservative governor.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• slager
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:13
Hm, powersave bestaat inderdaad ook nog. Alleen is die wel erg traag met reageren, bij mijn laptop blijft de frequentie dan echt altijd op het minimum staan. En dat is niet altijd even handig. Persoonlijk gebruik ik trouwens meestal gewoon ondemand, maar die van mij hangt dan ook vrijwel altijd aan de netspanning.

• deepbass909

deepbass909

Ik heb Conservative voor als ik op de accu draai, dan redt ik bijna 3 uur met een Athlon 2500+ (uit m'n hoofd, is al een tijdje geleden dat ik zolang op de accu heb gewerkt).
Als de accu leeg begint te raken (met nog 15 minuten te gaan) schakeld m'n laptop over op powersave. Dan weet ik er nog een paar extra minuten uit te slepen. Genoeg om m'n werk af te maken en de laptop uit te zetten of de adapter in te pluggen.

[ Voor 51% gewijzigd door deepbass909 op 08-03-2006 11:51 ]

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Verwijderd

Topicstarter
Ok, dat is handige info.
Zijn er nog meer tips om de batterijtijd te maximaliseren?
Misschien ivm de harddisk (downspinnen...)?

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-12-2025

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

Ik zelf gebruik powernowd deze kan je zelf instellen hoe aggresief die moet zijn en de min en maximale waarde.
EN natuurlijk kan je dat altijd weer wijzigen

[ Voor 21% gewijzigd door daft_dutch op 08-03-2006 13:32 ]

>.< >.< >.< >.<

• deepbass909

deepbass909

@daft_dutch
powernowd heb ik ook geprobeerd, ik vond het eigenlijk maar een lastig programma. En volgens riep die ook gewoon de verschillende governors aan.

@enkrypt
Deze guide van Gentoo.org is erg informatief als je meer energie wilt besparen. Eigenlijk alle opties komen wel aanbod (inc harddisk downspin e.d.).

Uit deze handleiding een stukje uitleg over hoe het werkt:
CPU frequency scaling brings up some technical terms that might be unknown to you. Here's a quick introduction.

First of all, the kernel has to be able to change the processor's frequency. The CPUfreq processor driver knows the commands to do it on your CPU. Thus it's important to choose the right one in your kernel. You should already have done it above. Once the kernel knows how to change frequencies, it has to know which frequency it should set. This is done according to the policy which consists of a CPUfreq policy and a governor. A CPUfreq policy are just two numbers which define a range the frequency has to stay between - minimal and maximal frequency. The governor now decides which of the available frequencies in between minimal and maximal frequency to choose. For example, the powersave governor always chooses the lowest frequency available, the performance governor the highest one. The userspace governor makes no decision but chooses whatever the user (or a program in userspace) wants - which means it reads the frequency from /sys/devices/system/cpu/cpu0/cpufreq/scaling_setspeed.

This doesn't sound like dynamic frequency changes yet and in fact it isn't. Dynamics however can be accomplished with various approaches. For example, the ondemand governor makes its decisions depending on the current CPU load. The same is done by various userland tools like cpudyn, cpufreqd, powernowd and many more. ACPI events can be used to enable or disable dynamic frequency changes depending on power source.
Ik heb er zelf mee gestoeit, maar ben uiteindelijk toch maar gebleven bij de ACPI-handler van KDE met een standaard governor.

ps
ik zit nu die handleiding door te lezen, en moet er toch weereens mee aan de slag. Ik merk dat ik nog veel kan winnen...

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt deepbass, die komt mooi van pas!
Ik heb mijn cpufreqd aangepast om de "conservative" governor te gebruiken ipv de ondemand, en dat spaart wel wat batterij moet ik zeggen!
Pagina: 1