Toon posts:

Acces Database Voorraadbeheer

Pagina: 1
Acties:
  • 178 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig met een database maken in acces voor een voorraad beheer.

Nu heb ik het probleem dat ik op de factuur die uitgedraaid moet worden het totaal bedrag niet komt. Het is wel al gelukt om de verkoopprijs per stuk x het aantal automatisch uitgerekend te laten worden.

Maar vervolgens het totaal bedrag van alle bestelde dingen krijg ik niet voor elkaar.

Ik maak onderin de factuur een tekstvak met daarin de expresie "som". Daarmee heb ik al verschillende dingen geprobeerd maar ik krijg het totaal bedrag maar niet voor elkaar.

Is er iemand die mij hiermee misschien kan helpen?

Verder weet ik niet zeker of ik dit topic hier goed plaats... anders moeten jullie hem maar ergens anders plaatsen.

Alvast bedankt.

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:07

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Misschien is het handig als je vertelt wát je al geprobeerd hebt, en bijvoorbeeld wat sql code ter ondersteuning.
Hier kan ik weinig mee. :z

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Verwijderd

Topicstarter
Gonadan schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 09:33:
Misschien is het handig als je vertelt wát je al geprobeerd hebt, en bijvoorbeeld wat sql code ter ondersteuning.
Hier kan ik weinig mee. :z
Ik heb gewoon een tekstvak gemaakt

Met daarin de besturingselement
Som ( Forms![Factuur_Sub]![Prijs] )

Verder heb ik nog niks met sql gedaan...

Kan je hier wel wat mee?

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-08 23:56

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Aangezien je hierbij niet echt aan het programmeren geslagen bent lijkt me dat dit topic eerder in Officesuites en -software thuis hoort.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:52

Boss

+1 Overgewaardeerd

Dat is niet echt de goede methode. Je hebt een rapport gemaakt (neem ik aan, dit moet je iig niet op een form doen) waarbij er een aantal keer een bedrag onder elkaar staat. Dat veld waar het bedrag in staat heet bijvoorbeeld txtRegelTotaal. In het totaalveld zet je dan
code:
1
=Som(txtRegelTotaal)
en klaar.

Nog even een 'standaard' valkuil bij dit soort voorraad / factuur systemen: wat als de prijs van de producten in je databaese wordt aangepast, is die dan opeens op al je oude facturen ook aangepast of neem je de actuele prijs over bij het toevoegen van producten aan een factuur?
Hoe doe je het met de BTW?

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Verwijderd

Topicstarter
Boss schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 10:24:
Dat is niet echt de goede methode. Je hebt een rapport gemaakt (neem ik aan, dit moet je iig niet op een form doen) waarbij er een aantal keer een bedrag onder elkaar staat. Dat veld waar het bedrag in staat heet bijvoorbeeld txtRegelTotaal. In het totaalveld zet je dan
code:
1
=Som(txtRegelTotaal)
en klaar.

Nog even een 'standaard' valkuil bij dit soort voorraad / factuur systemen: wat als de prijs van de producten in je databaese wordt aangepast, is die dan opeens op al je oude facturen ook aangepast of neem je de actuele prijs over bij het toevoegen van producten aan een factuur?
Hoe doe je het met de BTW?
Het is voor een projectje voor school. En btw staat er gewoon bij per product. Het is dus ook niet echt belangrijk dat dit in de toekomst goed gaat werken.

Ik heb de code nu ingevoerd. Mijn veld heet namelijk prijs.

Dus: =Som([prijs])

Alleen hij doet helemaal niks... er komt gewoon getal 0 te staan. :?

• Ma_rK
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-07-2025
Je kunt een functie schrijven, die een sql dingetje uitvoerd. Deze functie stop je in een module en de functie roep je aan vanuit je formulier veld.

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:52

Boss

+1 Overgewaardeerd

Verwijderd schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 10:33:
[...]
Ik heb de code nu ingevoerd. Mijn veld heet namelijk prijs.

Dus: =Som([prijs])

Alleen hij doet helemaal niks... er komt gewoon getal 0 te staan. :?
En [prijs] is een veld in het detail van het rapport met het resultaat van aantalxstuksprijs?
En het veld met die formule staat in de voettekst van het rapport?

Dat zou toch moeten werken... staat er wel op alle regels een resultaat in het prijs veld? Als er ook maar eentje leeg is komt er geenresultaat uit de functie.

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Afaik moet je bij een totaal in een formulier /rapport van een berekening de berekening herhalen:
maw het totaalveld heeft als bron =som([aantal]*[prijsperstuk])

Het alternatief is dat je de berekening uitvoert in de query die aan de factuur ten grondslag ligt.

[ Voor 25% gewijzigd door Lustucru op 08-03-2006 10:56 ]

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Verwijderd

Topicstarter
Boss schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 10:43:
[...]

En [prijs] is een veld in het detail van het rapport met het resultaat van aantalxstuksprijs?
En het veld met die formule staat in de voettekst van het rapport?

Dat zou toch moeten werken... staat er wel op alle regels een resultaat in het prijs veld? Als er ook maar eentje leeg is komt er geenresultaat uit de functie.
Het is nu uiteindelijk gelukt. Ik had hem niet in de voettekts van de details gezet maar in de voettekst van het gehele rapport.
Pagina: 1