van bouwkundig tekenaar naar visualiseerder

Pagina: 1
Acties:
  • 184 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Rusky
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-01 13:24
Ik ben op dit moment bouwkundig tekenaar en teken met autocad (en ben daarom ook wel handig in) 3d / 2d, met autocad teken ik alles.
Maar ik wil toch niet me hele leven bouwkundig tekenaar blijven, maar wil de richting inslaan van visualiseerder.
Maar nu vraag ik me af, welk programma ka ik me het beste in verdiepen? ik heb weleens wat gedaan met 3d studio VIZ. maar is dat een goed begin of kan ik beter simpel beginnen.
Want een goed begin is het halve werk. Wil er later toch beroepsmatig in verder gaan (heb daar wel de mogelijkheden voor, binnen het bedrijf waar ik zit). en in de verre toekomst misschien voor mezelf beginnen ...
Hoe zijn jullie begonnen? met cursussen? of zelf wat aan lopen klooien en veel op inet zoeken?

mijn pc

• dr paaj
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11:41
Visualiseren/modelleren met autocad alleen ga je niet redden.

3dstudio Max of Cinema4D zijn pakketten waar je in feite alles mee kunt, dit vanuit bouwkunde gezien. Viz is een renderplugin, een uitgeklede versie van Max. Architectual desktop maakt hier gebruik van en werkt bijzonder goed, beter dan autocad alleen. Revit is ook een pakket wat je zou kunnen gebruiken.

Ik werk met vectorworks en C4D en af en toe snel met Sketchup. Deze programma's sluiten perfect op elkaar aan. Daarnaast gebruik ik Adobe CS suite om alles af te maken.

Cursussen en opleidingen? Zelfstudies, renderen en renderen... Alles staat online en veel fora's kunnen helpen met goede tutorials.

• Rusky
dus als ik begin met architectural desktop en MAX kan dat?

(misschien handig om te weten: het gaat voornamelijk om bouwkundige projecten)

[ Voor 3% gewijzigd door Rusky op 08-03-2006 09:26 ]

mijn pc

• dr paaj
Ja dat kan.

Verwijderd

Als ik jou was zou ik ook goed kijken naar het importeren/exporteren van autocad files. Op die manier zou je 2d plattegronden en gevelaanzichten in je 3d programma importeren en hoef je niet de hele tijd dingen op te meten.

SketchUp is makkelijk te leren en werkt snel, maar het is wat beperkt. Je kunt sketchup modellen wel exporteren en daarna renderen in bijvoorbeeld 3ds max.

Als je het voor je werk wilt gebruiken speelt prijs natuurlijk ook een rol en dan is het best een grote investering.

• Dexter
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17-12-2025

Dexter

d((o_o))b

Ben het niet helemaal volledig eens met het feit dat VIZ als een uitgeklede MAX versie wordt gezien. Volgens mij zit het (zeker tegenwoordig) vooral in de opties die standaard bij beide pakketten worden geleverd? VIZ en MAX lijken steeds meer een product, waarbij VIZ dingen van MAX overneemt en andersom. Voor MAX had je destijds een Extension waarbij je de bouwkundige dingen van VIZ bij je MAX kreeg. Tegenwoordig zit dat in MAX geïntegreerd en zo krijgt VIZ af en toe ook wat dingen van MAX.
Verder zou ik ook zeker even kijken wat de nieuwe AutoCAD (2007) die binnenkort gereleased gaat worden voor je kan betekenen op visualisatiegebied. Schijnt dat er binnen die versie significant meer aandacht is voor het 3d-modelling. Het fijne weet ik er niet van, maar ik zag laatst wel ergens een nieuwe en updated features lijst voorbijkomen.

Just my $ 0,02 voor dit moment.

Edit: hier nog even wat linkjes naar AutoCAD 2007 productinfo, misschien interessant (en misschien ook niet :)):

http://www.autocadexchang...b085384eb62c4188b073b9508
http://www.autocadexchang...c5d452be47796b2588b538b5c

[ Voor 15% gewijzigd door Dexter op 08-03-2006 16:29 ]

'It's all a matter of opinion' LTJ Bukem | 'You don't need eyes to see, you need vision' Maxi Jazz

• Tito129
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-01 22:22
Dit vind ik nu een intressant topic.
Ben zelf civiel autocad tekenaar, denk dus alleen maar in 2d 1:1 tekenen.
Kan met autocad klein beetje 3d tekenen, maar in max etc kan ik er niks van.

Als ik een huisje bv in autocad 3d wil tekenen maak ik vloerplan 1 op 1 en extrude die.
als ik dat met 3d max wil, kan ik niet eens normaal maten invoeren.

Als ik nu wat 3d maak, maak ik 3dsolids van me ontwerp in autocad, importeren in max en dan materialen toekennen etc.

• Dexter

Dexter

d((o_o))b

Ik ben zelf student bouwkunde aan de TU/e en doe ook redelijk wat visualisatiewerk en to be honoust...ik werk ook volgens die methode. Dus nauwkeurig modelling in AutoCAD, linken naar MAX en daar belichting en materialen toekennen.
Denk dat er ook nog een groot verschil is tussen visualiseren en ontwerpen in 3d. Voor echt ontwerpen in 3d is MAX veel intuitiever omdat je daar sneller met massa's kunt werken. Maar AutoCAD is "sneller" nauwkeurig. Je kunt ook in MAX wel behoorlijk nauwkeurig werken, maar het werkt gewoon heel anders en wat omslachtiger dan in AutoCAD. Komt nog eens bij dat veel visualisatiewerk dat ik doe zijn oorsprong heeft in 2d-AutoCAD en het (binnen grenzen van vormen) in AutoCAD heel eenvoudig is om daar snel een 3d van te bouwen.

But then again, dat is mijn persoonlijke mening.

'It's all a matter of opinion' LTJ Bukem | 'You don't need eyes to see, you need vision' Maxi Jazz

• HyperTrophy
  • Niet online
is er ook een tutorial om huizen te maken in MAX, net zo nauwkeurig als in AutoCAD.
of eventueel met onderlegger?

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-01 21:48
Verwijderd schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 16:02:
SketchUp is makkelijk te leren en werkt snel, maar het is wat beperkt. Je kunt sketchup modellen wel exporteren en daarna renderen in bijvoorbeeld 3ds max.
SketchUp is ook helemaal niet bedoeld voor de tekenaar die in staat een ontwerp te detailleren; SketchUp is eerst een vooral een modelleer-tool die de tekenrol van de ontwerper vervangt.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• Dexter

Dexter

d((o_o))b

Mee eens en ik moet zeggen...daar is SketchUp een prima programmaatje voor.

• dr paaj
ACAD zelf is veel te kaal om een goed model te maken, je hebt hier toch meer voor nodig. Daarom adviseer ik minimaal ADT om een begin mee te maken.

ACAD 2007 als basis versie is leuk, maar je laat heel veel functies(bouwkundig) liggen die haast noodzakelijk zijn.

Het is ook maar de vraag wat jij een visualisatie noemt, een makelaarsprent, of een abstracte rendering? Dit bepaalt ook veel welke rendermachine je wil gebruiken. Sketch-Up kan je veel plezier geven, maar een fotorealistische rendering komt er niet uit, dit is ook zo in de standaard ACAD engine. Wanneer je dit wel wil bereiken, ga je al snel naar Max, C4D en misschien nog verder.

• Tito129
wat kan adt wat een basis autocad niet kan..
Ik gebruik zelf de basis autocad of de map 3d versie. heb ook 1 keer met de civil gewerkt.
voordeel is dat je daarmee sneller 3d kan tekenen.

Wat ik voor al maak, is een 3d ontwerp van mijn 2d bestekstekening en deze zo render dat ik hem over een foto van de huidige situatie heen leg.

zodat bewoners kunnen zien wat voor er met de trottoirs en wegen gebeurd, welke kleuren etc

Beetje zoals dit http://www.maxon.de/pages..._02/ponce_beforeafter.jpg
alleen niet zo netjes..

[ Voor 14% gewijzigd door Tito129 op 08-03-2006 21:50 ]

• Rusky
dit word interesant.
wat ik eerder deed (met kleine dingen), die in autocad in 3d tekenen, en dan inladen in max.

architectural desktop ken ik ook wel (maar dan van de eerste versie) daarmee kon je toen heel makkelijk een 3d woning tekenen. (er bestond ook een link met VIZ)

zoals ik nu bekijk moet ik me eens gaan verdiepen in ADT en VIZ.
heeft iemand voorbeeld plaatjes wat je met deze 2 pakketten kan bereiken?

mijn pc

• dr paaj
Bouwkundig gezien, kun je met ADT veel sneller materialen toekennen. ACAD zelf zul je veel meer handmatig moeten instellen.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik al 3 jaar niet meer met ADT heb gewerkt, dus exacte verschillen tov nu en toen, ken en weet ik niet meer.

VEschillen kun je zelf wel vinden, je kunt met ADT en ACAD hetzelfde resultaat bereiken als je met max renderd. Alleen heeft ADT wat voorsprong.

• Tito129
Heb net even gekeken naar c4d, ziet er indrukwekkend uit. zal is een tut gaan proberen, maar kan je ook simpel dwg files importeren, in de demo zie ik alleen dxf.. moet je speciaal de engineer bundle hebben voor dwg.

want ik wil zo graag l (line) 5m etc kunnen doen.

• moser
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-03-2022

moser

And then there was silence

Ik heb ook al enkele keren naar cinema4d gekeken maar om echt interessant te zijn zou ik de engineering bundle nodig hebben.

Jammer genoeg ben ik nog geen trail daarvoor tegengekomen.

Rhino3d en max kunnen wel DWG's openen

A busstation is where a bus stops,a trainstation is where train stops
On my desk, I have a workstation,
... No further comment.

• dr paaj
Voor diverse tekenpakketten zijn plugins voor C4D te krijgen... Een DWG ga je ook niet gebruiken om in te laden. Met VW exporteer je en krijg je een tussen bestand, waar klassen/layers en materialen toegekend zijn. Zelfde als VIZ en ADT en ACAD en MAX, maar dan veel uitgebreider.

C4D renderd op een fraktie van veel andere pakketten... en dat merk je...
Pagina: 1