Toon posts:

Belastingdienst Toeslagen.....

Pagina: 1
Acties:

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13:15

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Even een vraagje...

Heb vorig jaar mn geschate inkomengegevens op moeten geven.
Dit ivm met huurtoeslag en zorgtoeslag van de belastingdienst.

Nu heb ik te horen gekregen eind 2005 dat ik meer ga verdienen. Nu vraag ik mij dus af of ik dit moet doorgeven aan de belasting?! Volgens onze financiele man op mn werk was het niet nodig.

Wat is wijsheid? Niks laten merken en het einde van het jaar fors terug moeten betalen of nu de slag maken?

Whatever.

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05-06 21:44

SmartDoDo

Woeptiedoe

Volgens mij kun je tussentijdse wijzigingen doorgeven, om te voorkomen dat volgend jaar blijkt dat je teveel hebt ontvangen kun je het net zo goed nu doorgeven :)
Wijzigingen doorgeven

Uw zorgtoeslag wordt gebaseerd op de gegevens van uw aanvraag. Als die gegevens veranderen, moet u dit doorgeven aan de Belastingdienst. De volgende veranderingen zijn van belang om door te geven:

* U krijgt een toeslagpartner. U gaat bijvoorbeeld samenwonen of trouwen.
* U krijgt een andere toeslagpartner.
* Uw toeslagpartner gaat weg. U gaat bijvoorbeeld scheiden.
* In de loop van 2006 wordt uw toetsingsinkomen of dat van uw toeslagpartner anders dan u in uw aanvraag had opgegeven.
* U of uw toeslagpartner zegt de zorgverzekering op.
* U of uw toeslagpartner overlijdt.

Op elk moment van het jaar kunt u doorgeven dat u geen zorgtoeslag meer wilt ontvangen. U heeft dan alleen recht op het bedrag aan zorgtoeslag over de voorafgaande maanden. U kunt ook aangeven dat u de zorgtoeslag met terugwerkende kracht wilt stopzetten.

• The_MAN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-06 13:26
Als je het leuk vind om inderdaad aan het eind van het jaar terug te betalen moet je dat doen, kan je mooi rente vangen, maar ja, moet je het niet opmaken natuurlijk :P Ik zou het gewoon even doorgeven als ik jou was, een aardig bedrag terug betalen volgend jaar is niet zo lekker...

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Je hoeft in ieder geval niet méér terug te betalen dan je hebt ontvangen, dus als je er rekening mee houdt (je kunt het zelf in de gaten houden uiteraard) weet je ongeveer hoeveel je moet terugbetalen.

Ik heb zelf voor de opgave van de zorgtoeslag geen rekening gehouden met het feit dat ik vanaf augustus weer een fulltime baan heb, dus ontvang ik waarschijnlijk teveel nu. Maar tegen die tijd kan ik het wel weer terugbetalen.

Voor de VT heb ik wel weer rekening gehouden met een normaal inkomen vanaf augustus, anders zou ik nu geen VT ivm de hypotheekrenteaftrek ontvangen, omdat ik momenteel nauwelijks belasting betaal.

De opgave van m'n geschatte inkomen over 2006 voor de VT en de opgave voor de zorgtoeslag verschillen dus zo'n 7500 euro :X

Ik maak me er geen zorgen over. Als je een schatting moet maken, kan men je nooit een verkeerde schatting aanrekenen (met een boete bijvoorbeeld). Achteraf wordt het toch weer altijd rechtgetrokken.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-12-2022
Oud topic maar mijn vraag gaat wel over de belastingdienst en toeslagen. Namelijk de zorgtoeslag. Ik kwam het volgende bericht tegen op www.nu.nl:
Ruim een derde volwassenen krijgt zorgtoeslag

VOORBURG - Vorig jaar hebben 4,9 miljoen mensen een zorgtoeslag ontvangen. In totaal is voor 2,4 miljard euro aan zorgtoeslag uitgekeerd, zo blijt uit cijfers die het Centraal Bureau voor de Statistiek maandag naar buiten heeft gebracht.

Ruim 38 procent van de bevolking van 18 jaar en ouder kwam in aanmerking voor een zorgtoeslag. Gemiddeld kregen zij 480 euro per jaar.

De toeslag is inkomensafhankelijk, dus hoe lager het (gezamenlijke) inkomen hoe hoger de toeslag. Een stel kon maximaal 1155 euro krijgen.
Ik dacht dat ik, als student zonder bijbaan, een maximale zorgtoeslag kreeg. Ongeveer €400/jaar (12*€33 in 2006). Nu blijkt dat de gemiddelde zorgtoeslagontvanger maar liefst €480 krijgt. Dat lijkt mij erg veel, zeker omdat het een gemiddelde is. Mensen die maar €10/maand krijgen zitten ook in deze berekening. Doe ik iets fout, zit er een fout in het bericht of is er iets anders aan de hand? Het kan natuurlijk zijn dat het gros van de zorgtoeslagontvangers een toeslagpartner heeft en daardoor maximale toeslag ontvangt.

[Voor 13% gewijzigd door argro op 13-03-2007 13:51]

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:01
argro schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 13:47:
Oud topic maar mijn vraag gaat wel over de belastingdienst en toeslagen. Namelijk de zorgtoeslag. Ik kwam het volgende bericht tegen op www.nu.nl:

[...]

Ik dacht dat ik, als student zonder bijbaan, een maximale zorgtoeslag kreeg. Ongeveer €400/jaar (12*€33 in 2006). Nu blijkt dat de gemiddelde zorgtoeslagontvanger maar liefst €480 krijgt. Doe ik iets fout of zit er een fout in het bericht?
Met zn tweeen kun je meer krijgen dan tweemaal het bedrag voor 1 persoon. Daar ligt het aan. Blijkbaar zijn de meeste aanvragen dus gedaan door stelletjes.

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
SLIM MANOEUVREREN MET TOESLAGEN
Schat inkomen bij aanvraag beter te hoog dan te laag in

Vanaf 2006 keert de Belastingdienst toeslagen voor zorg, huur en kinderopvang uit. Ontving u in 2006 zo'n bijdrage? Dan wil de fiscus na 1 april 2007 graag definitief afrekenen.

Toeslagen die u in 2006 ontving, kent de fiscus toe op basis van uw eigen schatting van het inkomen over 2006. Hoe lager die schatting is, hoe hoger de toeslag uitvalt. Uit de aangifte inkomstenbelasting blijkt het werkelijke inkomen. Op basis daarvan stelt de Belastingdienst vervolgens de definitieve toeslag vast.

Wie zijn inkomen te hoog schat, ontvangt mogelijk te weinig toeslag. In dat geval betaalt de fiscus het tekort alsnog uit. Maar was de schatting te laag, dan is de kans groot dat te veel toeslag is uitbetaald. Die vordert de fiscus terug, vermeerderd met 4,7 procent heffingsrente. De fiscus rekent die rente om te voorkomen dat mensen gratis bij de dienst lenen.

Een uitzondering geldt voor een grote groep mensen die in 2006 te veel zorg- of huurtoeslag ontving. Omdat de Belastingdienst de aanvragen niet op tijd kon verwerken, kregen veel aanvragers een vast bedrag uitgekeerd. Blijkt dat te hoog, dan is geen rente verschuldigd.

De meeste toeslagen voor 2007 worden toegekend op basis van de uitgekeerde bedragen over 2006. Ontving u afgelopen jaar een toeslag, dan wordt deze automatisch verlengd. Is uw inkomen veranderd, geef dat dan door aan de Belastingdienst. Deze past de hoogte van uw toeslag aan op uw nieuwe situatie. Zo voorkomt u dat u straks toeslag moet terugbetalen of te weinig ontvangt. Mensen die in 2006 geen recht hadden op toeslagen, maar in 2007 wel, moeten deze zelf aanvragen. Heeft u in 2006 onterecht geen toeslag ontvangen? Dan is het nog niet te laat. Toeslagen over 2006 kunt u nog aanvragen tot 1 april.
Ik heb zojuist m'n zorgtoeslag voor 2007 via http://www.toeslagen.nl het wijzigingsformulier laten stopzetten met terugwerkende kracht vanaf 1 jan 2007

• Wii4all
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Vraagje over de toeslagen:

Mijn salaris is vorig jaar flink gestegen...

Ik heb via de toeslagen niet aangegeven dat ik meer verdiende, hier kwam ik na een paar maandjes pas achter en heb per afgelopen september de toeslag maar stopgezet, om bijbetaling te voorkomen.

Het gaat om zorgtoeslag en kindertoeslag in dit geval.

Als ik het nu stopzet, dan krijg ik waarschijnlijk pas volgend jaar de rekening te zien met wat ik moet bij betalen of terug krijg.

Maar vraag is nu: Als ik het stopzet hoe zit het over 2 jaar, als ik recht heb op teruggave, krijg ik dat dan ook, of moet ik dan weer het toeslagformulier van de belastingdienst gaan invullen.

Ik vind het systeem een beetje krom namelijk: Als je recht hebt op meer geld teurg en je vult niks in dan krijg je niks. Als je wel wat invult en je hebt net een jaar met een flinke bonus of andere stijging dan mag je weer gaan terugbetalen, ik wordt daar een beetje gek van.

Burp

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:26

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Je kan sowieso ieder jaar, voor 1 april, de zorg-, huur- en kindertoeslag over het jaar ervoor terugvragen. Meestal weet je zo rond februari, maart wel wat je het jaar ervoor verdiend hebt, dus dan kan direct definitief worden vastgesteld wat je recht op toeslag is (geweest).

Je hoeft nl. geen voorlopige beschikking aan te vragen. Doe je dat niet, dan heb je dus ook nooit gezeur dat je 'n deel moet terugbetalen.

[Voor 21% gewijzigd door Ardana op 23-10-2008 18:37]

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
WVL_KsZeN schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 13:52:
[...]
Met zn tweeen kun je meer krijgen dan tweemaal het bedrag voor 1 persoon. Daar ligt het aan. Blijkbaar zijn de meeste aanvragen dus gedaan door stelletjes.
Stelletjes krijgen in een vergelijkbare situatie t.o.v. een alleenstaande bijna drie keer zoveel zorgtoeslag. Bij stellen is het maximum EUR 1152 (2006), bij alleenstaanden is dat EUR 396 (2006). Dat drukt het gemiddelde flink omhoog. Het feit dat er méér stellen zijn dan alleenstaanden speelt uiteraard ook een rol. Bovendien is het inkomen van een alleenstaande al gauw te hoog om überhaupt nog toeslag te kunnen krijgen.
Toch is er bij stellen sprake van slechts twee polissen (ouders hoeven geen premie voor basisverzekering voor minderjarige kinderen te betalen), terwijl er bijna drie keer zoveel zorgtoeslag is.

[Voor 31% gewijzigd door SvMp op 23-10-2008 23:36]

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:26

Ardana

Moderator General Chat

Mens

heeft te maken met de bijstandsnorm voor zover ik weet. In de bijstandsnorm zit een bedrag x voor ziektekosten opgenomen. In de bijstandsnorm voor een alleenstaande is dat bedrag € 53,95, voor een stel is dat € 77,06. Het verschil wordt dus bijgelegd door de belastingdienst in de vorm van extra zorgtoeslag.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee