Subwoofer, spoel doorgebrand

Pagina: 1
Acties:
  • 558 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• PeGys
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 31-01 09:47
Hey,

Ik heb een Yamaha actieve subwoofer staan van enkele jaren oud.

Nu is vorige week de spoel van de woofer zelf doorgebrand, dus dacht ik, ga ik gewoon nieuwe woofer steken aangezien een volledige subwoofer best kostelijk is.

Nu haalde ik de woofer uit de kist, bleek dat dit een 6 Ohm woofer was.
Ik vin echter enkel 4 Ohm en 8 Ohm subs in de winkels.

Wat kan ik best gaan aansluiten ? Het is een 8" (20cm) woofer die erin zat, met 2 magneten.

Iemand zei me reeds om een 4 of 8 Ohm single voice coil auto sub te plaatsen, is dit aan te raden of kan ik beter ergens een goedkope 8", 4/8 Ohm sub te gaan kopen en deze te gebruiken ?

De versterker van de subwoofer werkt nog perfect, heb dus enkel een nieuwe woofer nodig, maar aangezien 6 Ohm nergens te vinden is en Yamaha schandalig hoge prijzen vraagt voor die woofers, wil ik het zelf herstellen.

Iemand die me advies kan geven ?

Een beetje verlies heb je altijd...

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:42

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Gebruik je een 4ohm's sub, zal je versterker het wat zwaarder krijgen, maar zal meer prik leveren.
Een 8 Ohm's sub betekend dat er iets minder prik je sub ingaat, maar dat je je amp op zeker heel laat.

Overigens is er in de car audio echt wel een 6ohm (al dan niet dvc 3 ohm) te vinden.

Wise enough to play the fool

• JuuL20
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-11-2021
teacher schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 21:36:
Overigens is er in de car audio echt wel een 6ohm (al dan niet dvc 3 ohm) te vinden.
Die zijn vaak voor vrije ruimtes bedoeld en niet voor in een kast.

Net zo belangrijk als de goede impedantie zijn de andere T/S parameters, want die moeten met je kast overeenstemmen om een goed geluid te krijgen.

Dus wat je nodig hebt van je kast:
- type kast: bass reflex / gesloten / etc
- inhoud van je kast: aantal L

En dan kan je verder met uitzoeken, de woofer in het programma WinISD invoeren (lees manual) en dan kijken of er mooie grafieken uitrollen. Daar zul je dan wat hulp bij nodig hebben.

[ Voor 12% gewijzigd door JuuL20 op 07-03-2006 21:41 ]

• Jappo112
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20-02 12:37
Kan je op de achter op de woofer geen fabrikant of type/serienummer vinden? Zou ik lekker een recone kit bestellen. Kost ook een stuk minder dan een nieuwe driver. Mocht je daar toch geen zin in hebben, bestel je gewoon een compleet nieuwe woofer.
Een woofer van met andere specs dan degene die je nu hebt zou ik niet proberen. Grote kans dat dit een grote teleurstelling wordt.

• PeGys
Het is nu niet dat ik echt het beste van het beste geluid wil, het gaat me er gewoon om dat ik terug dat ietjes extra bass heb.

Heb ff alles nagekeken. Het gaat om een Yamaha YST-SW40.

Deze bevat een 50W 5 Ohm amp. Buiten een serienummer van yamaha en wat goedkeuringslogo's staat er verder niets op. Op de woofer zelf staat enkel Yamaha 6 Ohm.

Aan woofers zelf raken is zo het probleem niet, alleen niet van yamaha zelf. De conus (denk toch dat het zo heet, het bolletje in't midden) van de woofer zelf is ondertss ook al ingedeukt, me schoonbroer vond het namelijk leuk om erop te duwen.

Heb namelijk ook niet echt veel zin om een volledige nieuwe sub te gaan kopen aangezien dit best prijzig kan zijn aangezien ik dan toch sowieso terug een Yamaha of Kef sub zou kopen (daaruit is de surround installatie opgebouwd) en die dingen zijn best prijzig (300 ~ 400 euro).

Het is dus niet de bedoeling van top specs te hebben, de buren hoeven het niet te voelen als iemand op mijn tv een wind laat.

edit: In manual staat het model van de woofer zelf ook: JA2157
Vind er op't net echter niets over terug buiten manual van de subwoofer die ik heb en varianten.

edit 2: Net de yamaha spare parts verdeler van België gevonden, heb ze gemaild voor een prijscheck op de woofer zelf, indien niet overdreven duur, ga ik gewoon een nieuwe woofer kopen. Ondertussen zijn alternatieve suggesties nog steeds welkom.

[ Voor 28% gewijzigd door PeGys op 07-03-2006 23:02 ]

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-02 09:04

JT

VETAK y0

JuuL20 schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 21:40:
[...]

Dat ben ik nou echt niet met je eens, er sprong me gelijk een merk in gedachte bij 6 ohm en das zeker niet de minste: Ground Zero :) Dat 6 ohm voornamelijk voor free air woofers is heb ik nog nooit gehoord en daar is ook helemaal geen reden voor.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• KneppaH
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online

KneppaH

Singleplayer/Co-op

ik heb een yst-sw 1500 van yamaha en die heeft een woofer van 5Ohm met 2 aansluitingen waarvan 1 is om een signaal naar de versterker terug te sturen. Als die ooit kapot gaat kan ik helaas niks anders doen dan de originele bestellen. (amp is 1000W rms @ 5ohm)

@TS : heb jij ook zo'n 2e aansluiting op je woofer?

[ Voor 33% gewijzigd door KneppaH op 08-03-2006 03:03 ]

AMD X6 1055T @ 3,6Ghz, 2x AMD HD6850 Toxic @ 1Ghz/4,8Ghz, 8GB DDR3, Asrock Extreme III, Anteq HCG 620, Scythe Mugen 2

• JuuL20
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-11-2021
JT schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 01:14:
[...]

Dat ben ik nou echt niet met je eens, er sprong me gelijk een merk in gedachte bij 6 ohm en das zeker niet de minste: Ground Zero :) Dat 6 ohm voornamelijk voor free air woofers is heb ik nog nooit gehoord en daar is ook helemaal geen reden voor.
Ik bedoel dat vele auto luidsprekers speciaal voor free air zijn ;) Maar zitten natuurlijk ook andere bij. Moet je alleen ff op letten.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:42

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

JuuL20 schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 07:38:
[...]

Ik bedoel dat vele auto luidsprekers speciaal voor free air zijn
JuuL20 schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 21:40:
[...]

Ehm.. nee hoor..

De meeste car subs zijn bedoeld voor gepoorte kisten Free air's vertegenwoordigen een klein deel van de markt.

@ts:

Wil je het precies goed hebben zal je een vervangende woofer moeten vinden die dezelfde parameters heeft. Wil je het "ongeveer" goed hebben, zorg dan dat je een woofer vind die past, geschikt is voor BR en dezelfde impedantie heeft.

[ Voor 6% gewijzigd door teacher op 08-03-2006 15:28 ]

Wise enough to play the fool

• PeGys
@KneppaH: Nopez, gewoon de input en een doorlussysteem voor speakers.

@teacher: Denk dat de originele yamaha woofer die erin zat toch wel zo exact mogelijk overeenkomen :)

Nog ff wachten op antwoord van de verdeler wel :/

Pagina: 1