1 HDD aan raid controller?

Pagina: 1
Acties:

• uncle_sjohie
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 24-01 12:44
Ls,

Ik ben in het bezit van een PC met daarin een MSI K8TM moederbord met een raid-controller. Nou wil ik graag mijn ene 80Gb ATA harddisk vervangen door een SATA variant. De enige SATA aansluitingen zitten dus op die raidcontroller, kan ik daar ook gewoon 1 harddisk op aan sluiten, dus zonder een RAID array te maken?

uncle_sjohie

• wouter37
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23-02 14:56
ja dat kan heb ik hier ook :)

kijk voor mijn kitcar project hier: http://wouters-stekkie.synology.me/joomla/

• uncle_sjohie
Dacht ik ook al wel.. Alleen is mijn paradigit restore-cd niet bootable, dus ik kan er nog even geen windows op zetten. :'( (ik kom niet bij de vraag om via "F6" de raid driver te laden vanaf flop...)

uncle_sjohie

• uncle_sjohie
Ik ben weer wat verder, met een geleende normale windows XP cd kom ik wel op het punt dat hij vraagt of ik de driver voor een controller wil installeren (F6) en dat doet hij ook netjes. Dan wil windows gaan installeren en zegt vervolgens dat er geen harddisk gevonden is. Het gekke is dat als ik boot van de normale ata harddisk, de via sata controller tijdens het opstarten ook zegt "no discs found" en daarna start windows gewoon op vanaf de oude ata harddisk. (de sata harddisk is uiteraard wel aangesloten) Is dit een gevalletje van d.o.a. en dus de garantie, of doe ik nog iets fout? (keuze van sata poort oid?)

uncle_sjohie

• uncle_sjohie
Naar nu blijkt kunnen wat oudere raidcontrollers (zoals de VIA VT8237 SATA raid controller op mijn MSI K8MM-ISLR moederbord) niet zomaar overweg kunnen met SATAII harde schijven zoals de WD 250Gb. Dat komt omdat deze "autospeed negotiation" gebruiken om de snelheid van de controller vast te stellen, en dit werkt dus alleen bij nieuwere controllers. Een oude controller ziet de drive dan gewoon helemaal niet. De oplossing is om dmv een jumper op de achterkant van de schijf, deze hard op 150mb/sec te locken, dan zien oudere controllers de schijf wel gewoon. Dit was in mijn geval de oplossing (gevonden op de WD site, hier --> http://tinyurl.com/fxefs )

Ik ben er dus uit!!!

uncle_sjohie