Toon posts:

verwarring bekabeling tussen pc en router

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo iedereen,

I know het is een beetje een noob vraagje maar ik ben er toch in geslaagt verward te raken. De connectie tussen mijn pc en de router is nogal brak (vaak verlies ik de verbinding) dus heb ik mijn kabels maar eens nagekeken. Tussen pc1 en de router zit een rechte kabel en tussen pc2 & de router een gekuiste. Nu verliest pc2 vaak zijn verbinding.

Als ik me de schoolcursus goed herinner moet er tussen gelijksoortige apparaten een gekuiste kabel, dus zou er tussen de pc en de router een gekuiste moeten omdat een router als een soort "mini" pc aanzien wordt.

Maar men router heeft een ingebouwde switch dus zou het een rechte kabel moeten zijn |:(

deze site zegt gekruist bevestigd mijn (initiële) vermoeden: http://www.globaltt.com/i...ltt.com/Tools/RJ45-en.htm

Verwonderlijk genoeg vind ik op even veel sites het omgekeerde. Oke ik heb wel internet (router doet wsl aan autosensing) maar ik zou het toch graag weten :).

• UniPer
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-04 15:15
Ok het is heel simpel:

Als je een PC met een router verbind met UTP kabels dan 'moeten' de kabels die van je router
naar de PC's lopen gewoon straight zijn.

Ik ga er vanuit dat de router verbonden is met een ADSL of Kabel modem.
De kabel die van je router naar de modem loopt zal hoogstwaarschijnlijk
ook een cross kabel zijn. Dit is ook nodig en in dat geval is de autosense
heel handig.

Daarbij zijn er 2 soorten autosense nl:

- Autosense die checked of jij een port als 'uplink' port wil gebruiken, wat inhoud dat je dus een port
wil gebruiken om een kabel van de router naar je modem te laten lopen.
- Autosense die checked wat voor kabel je hebt en zichzelf zodanig configureert dat het toch werkt.

Goed...ongeacht wat voor 'autosense' er op je router zit is het gewoon makkelijk om altijd
aan te houden dat de kabels van je router naar je pc gewoon straight zijn.

Ik hoop dat je hier wat mee kan.

[ Voor 3% gewijzigd door UniPer op 07-03-2006 21:12 ]

Do not argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Verwijderd

Topicstarter
UniPer schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 21:12:
Ok het is heel simpel:

Als je een PC met een router verbind met UTP kabels dan 'moeten' de kabels die van je router
naar de PC's lopen gewoon straight zijn.

Ik ga er vanuit dat de router verbonden is met een ADSL of Kabel modem.
De kabel die van je router naar de modem loopt zal hoogstwaarschijnlijk
ook een cross kabel zijn. Dit is ook nodig en in dat geval is de autosense
heel handig.

Daarbij zijn er 2 soorten autosense nl:

- Autosense die checked of jij een port als 'uplink' port wil gebruiken, wat inhoud dat je dus een port
wil gebruiken om een kabel van de router naar je modem te laten lopen.
- Autosense die checked wat voor kabel je hebt en zichzelf zodanig configureert dat het toch werkt.

Goed...ongeacht wat voor 'autosense' er op je router zit is het gewoon makkelijk om altijd
aan te houden dat de kabels van je router naar je pc gewoon straight zijn.

Ik hoop dat je hier wat mee kan.
Ik heb net de kabel naar de router vervangen door een straight. De verwarring is er gekomen doordat wij op school cisco routers gebruiken en daar moet blijkbaar wel een crossed naartoe. Consumentenrouters hebben een 'ingebouwde switch' vandaar dat een een straigth naartoe moet (aldus mijn lector).

Wel bedankt ivm de uitleg mbt autosensing. Mijn verbinding werkt nu nog sneller ook :)

• redguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

redguy

Can Cow come out to to play ?

Cisco routers hebben niet standaard een switch aan boord (op hele kleine routerstjes na dan, die hebben ze soms wel).. Die poort gedraagt zich dus als een PC (dit noemen ze MDI), hou router heeft echter een router aan boord met daar aan vast een switch. De poorten van een switch gedragen zicht als MDI-X poorten.

tussen gelijke poorten gebruik je ene cross MDI-MDI of MDIX-MDIX, tussen ongelijke poorten gebruik je een straight kabel. Bij cisco apparatuur kun je dat trouwens aan de poort zien.. Bij MDI poorten staat er gewoon een naam of nummer boven.. bij MDI-X poorten op een switch staat er een nummer met een X er achter.

En wat betreft die autosensing.. leuk bedacht maar werkt zelden goed, al helemaal niet als er aan de andere kant een PC zit met allerlei autodetectie meuk.

Mijn advies : Zet alle vormen van autodetectie zo veel als het kan uit en gebruik altijd de juiste kabels, vertrouw niet op auto sensing..

IP Rocks

• UniPer
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-04 15:15
Wel bedankt ivm de uitleg mbt autosensing. Mijn verbinding werkt nu nog sneller ook
Graag gedaan, goed om te weten dat het goed werkt, wb. het cisco verhaal, ik ging er ook niet vanuit dat je een cisco router zou gebruiken thuis, maar het klopt inderdaad, cisco routers hebben meestal geen switch aan boord.
Mijn advies : Zet alle vormen van autodetectie zo veel als het kan uit en gebruik altijd de juiste kabels, vertrouw niet op auto sensing.
Helemaal mee eens, het is een leuke functie alleen hij werkt lang niet altijd zoals hij moet werken.

Do not argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience.

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
crossing geeft vaak problemen. Ik heb het laatst ook gezien bij een klant die had op een switch een pctje staan die vaak problemen met netwerk gaf en dat was een crossing kabel. Hoe meer straight hoe beter.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Verwijderd

Topicstarter
Je zou voor minder beginnen twijfelen :+ . Die autosensing is idd rommel anders zou ik nooit geen last gehad hebben.

Allemaal nogmaals bedankt voor duidelijkheid te scheppen! Mss is het ook een goed idee om dit onderscheid wat te verduidelijken in de Faq?

De meeste sites op het I-net gaan wel uit dat je consumentenrouters gebruikt en raden straigth aan maar als je lang genoeg verzoekt vindt je er ook veel die crossed aanraden.
Pagina: 1