Samsung SP2504C maakt regelmatige brom

Pagina: 1
Acties:

• Dedgeh
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 26-01 22:06
Hallo,

Ik heb net mijn nieuwe Samsung SP250C4 erin zitten en wat mij opviel wat een soort regelmatig gebrom. Het is een lage en zeer stille brom, maar echter luid genoeg om te horen en er last van te hebben als je er naar luistert.

Ik heb ook een geluidsfragment gemaakt, de eerste paar seconden hoor je de brom, en daarna het lezen. Duidelijk is dat de brom dus niet het lezen is.
http://www.musicshivers.nl/samsung_hdd.wav

aangezien het alsnog vrij zacht is, is het slim je speakers even iets harder te zetten :D

mijn vraag: is het normaal, of moet ik terug gaan?

ik heb er trouwen ook een 160 GB versie inzitten, die maakt dit geluid totaal niet.

[ Voor 7% gewijzigd door Dedgeh op 07-03-2006 20:47 ]

Verwijderd

Als je goed naar je eigen opname luistert, zul je merken dat het ook geen constante brom is, maar een oscillerende. Dat zie je wel eens bij mensen die meerdere schijven in een systeem hebben draaien waarbij door resonantie en interferentie die schijven op die manier gaan trillen. Heb je toevallig meerdere schijven in je systeem? Draait er ergens in je systeem een schijf in een optisch apparaat? Hoe staat het met demping van je ventilatoren (rubber ringetjes)?

Edit - ik zie dat je er ook een 160 GB versie in hebt zitten. Maakt die nieuwe 250 GB dit geluid ook als je die oude schijf even loskoppelt?

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2006 20:48 ]

• Dedgeh
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 26-01 22:06
nee, nog niet geprobeerd. alleen nog maar 250;niet 160;wel
ik zal het proberen, moment :)

Edit:
en je hebt volkomen gelijk. De brom was weg na het verwijderen van de 160 schijf. Ik zal die rubberen ringetjes is aanschaffen. Maar het zal door die schijf komen, maar ik heb een lian li en die hebben 2 fans vlak voor de hdd'. en toen ik alleen de 160 had hoorde ik niks :)

iig, bedankt <3

[ Voor 67% gewijzigd door Dedgeh op 07-03-2006 21:07 . Reden: probleem gevonden :) ]

Verwijderd

Ben dik tevreden over mijn 2 SP2504C maar heb me de eerste dagen echt zeer geirriteerd aan de resonantie die de Samsungs afgeven.
Ik zal het je sterker vertellen... Na zelfs beiden (1 of 2 drives tegelijktijd maakt bij mij niets uit qua geluid) drives in een eigen SilentMaxx gestopt te hebben bleef de lage resonantie brom (uiteraard was de rest van de drive zelf onhoorbaar).
Ik heb toch echt geen lullige tower die zelf zo dood is als een pier (dood gemaakt met bitumen en matten).
Mijn oplossing was, helaas, om de SP2404C's in SilentMaxx niet meer op te hangen maar op de bodem van de tower te plaatsen op een dik stuk vilt (hd temp beide drives max 37/38)
Dat was voor mij de enige aanvaardbare oplossing.

Mijn conclusie is dat het idd een zeer snelle drive is maar dat de motoren (ja beiden drives hebben hetzelfde) toch een redelijk irri pulserende resonantie afgeven.

• Mr Magic
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:11
Heb hier precies hetzelfde met 4 x SP2504C in RAID-5.

Ze zitten in een Lian-Li PC-V2000. Mijn oplossing was om de interne drive bays uit de kast te slopen en hiervoor in de plaats een houten u-profiel te maken. Dit u-profiel heb ik aan de bodem van de kast geschroefd. De hard disks heb ik in twee stuks IBL HDD20's gestopt en op het u-profiel geplakt met de bijgeleverde rubberen pads.

De reden dat ik een u-profiel heb gebruikt is om de HD's op de juiste hoogte voor de intake-fan te krijgen. Nadeel is wel dat de twee HD's die het verst van de fan afzitten zo'n 12 graden warmer worden dan de andere twee HD's (32 graden vs. 44 graden).

Het bizarre is dat ik na al dit verbouwwerk nog steeds een klein beetje resonantie kan horen. Gelukkig wordt dat meestal overstemd door het omgevingsgeluid, maar het zijn hardnekkige beestjes, die Samsungs :)

Verwijderd

Ach, dat hebben zoveel schijven. Ik heb ook echt verschrikkelijk veel moeite moeten doen om mijn Diamondmax 10 bromvrij te krijgen, en hetzelfde deed zich ook al voor bij de Diamondmax Plus 9. Die dingen hebben gewoon een enorme eigenresonantie, nog iets meer dan Samsungs. Als je ze op een platte tafel legt gaan ze al trillen, dat is bij Samsung nog niet het geval. Overigens speelt het bureau waar je je PC opzet ook nogal een grote rol. Ik had mijn PC met SP2004C op een beetje gammel bureau staan en kreeg de trillingen met geen mogelijkheid weg, maar op een stenen vloer doet-ie het perfect, zonder enige lage brom.
Pagina: 1