[VB.Net 2003/2005] Vragen vooraf aan evt. aanschaf

Pagina: 1
Acties:

• Deevay
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
Sinds een tweetal weken ben ik in de weer met Visual Basic 2005 Express Edition (die gratis versie), om me de taal een beetje eigen te maken. Nu werd ik vanmiddag op een aanbieding gewezen bij Computer Collectief: VB.Net 2003 Standard Deluxe Learning Edition, voor 107 euro. Dit bestaat uit het pakket VB.NET 2003 Standard en het boek VB.NET Step by Step voor deze versie van VB. Op zich heel interessant, maar deze aanbieding roept bij mij de volgende vragen op:
  1. 1. Is het zinvol om met 2003 te beginnen, of kan ik het beter houden bij 2005 Express (waar ik al een beetje mee aan 't stoeien ben)?? Hierbij dien ik wel op te merken dat ik in de toekomst met name voor Windows Mobile wil gaan schrijven.
  2. 2. Kan VB.NET 2003 zonder problemen samen met .NET Framework 2.0? M.a.w. kan ik die er gewoon op laten staan en zitten de functies/onderdelen van 1.1 daar ook in op dezelfde manier, of ben ik verplicht om terug te gaan naar 1.1??
Ik heb van ComCol al begrepen dat de overstap van 2003 naar 2005 niet zo ingrijpend is als die van VB6.0 naar 2003.
Dit zijn op het moment de belangrijkste vragen waarmee ik worstel en die ik op de website van MS niet zo 1,2,3 terug kan vinden (vooral omdat zij natuurlijk het liefste zien dat ik zo snel mogelijk versie 2005 koop.

Graag hoor ik de mening van jullie, de ongetwijfeld meer ervaren mensen met VB.

Relax. nothing is under control.

• Eskimootje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:37
2005 werkt mi toch wel een stuk lekkerder en heeft weer net de dingen aan boord die erg gemist werden in 2003 , maar de verschillende frameworks versies kun je prima naast elkaar gebruiken en installeren.

• CaptBiele
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-08-2021

CaptBiele

No Worries!

Het is op zich geen slechte aanbieding, maar je moet voor jezelf kijken wat je doel is.
Je moet wel een reden hebben om terug te gaan naar de 2003 versie.

Als je het puur om het leren gaat kan je ook een 2e hands boek halen, en een gratis editor gebruiken (webmatrix).

Het draaien van de 2 versies naast elkaar levert geen/weinig problemen op....
toch kan je met de 2005 express versie een heel eind kan komen hoor. Ik zou me daar op richten, en dan eventueel specifiek op mobile gebied

Verwijderd

CaptBiele schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 19:23:
Bedoel je daarmee 2003 en 2005 naast elkaar? Ik heb hier op mijn werk VS2005 liggen van MSDN, maar ben wat huiverig om die te installeren. Maar als ze naast elkaar draaien zonder problemen dan kan ik in ieder geval door blijven werken met 2003 mocht 2005 niet goed werken hier.

• Eskimootje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:37
Ik heb ze ook gewoon naast elkaar draaien om mijn werk, geen enkel probleem.

• DDemolition
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-02 18:50

DDemolition

slopen is mijn lust en leven

Het is een beetje voor wie je je applicaties gaat bouwen.
.NET framework 2 is bij de client verplicht met versie 2005.

Verder ziet 2005 qua applicatie niveau gelikter uit en de developer zelf ook. Sommige features zijn wel stoer, zoals my.settings (kun je testen in je express), waarbij je instellingen kunt wegschrijven.
Verder is me opgevallen dat de laatste release candidate zeer stabiel was en alleen wat kleine bugs had, die zichzelf herstelde. Dus niet echt iets héél kritieks.
Eskimootje schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 19:28:
Ik heb ze ook gewoon naast elkaar draaien om mijn werk, geen enkel probleem.
heb ik ook, op school hebben ze nog steeds een licentie voor 2003 dus die moeten nog even mee. Privé develop ik met 2005 en bevalt zeer goed.
Ik denk dat het trouwens niet aan te raden is om vanuit 2003 later over te stappen naar 2005 met code behoud. Je ziet toch wel ooit dat je bugs tegenkomt.

[ Voor 34% gewijzigd door DDemolition op 07-03-2006 19:34 ]

Specs: Server, WS boven, WS beneden

• Deevay
CaptBiele schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 19:23:
Het is op zich geen slechte aanbieding, maar je moet voor jezelf kijken wat je doel is.
Je moet wel een reden hebben om terug te gaan naar de 2003 versie.
Klopt, juist omdat de aanbieding zo leuk is, rijzen mijn vragen.
Een reden om terug te stappen naar de 2003 versie zou kunnen zijn omdat daarmee mobiele applicaties gemaakt kunnen worden. Aan de andere kant realiseer ik mij ook dat, hoewel het met 2005 Express Edition niet mogelijk is om mobiele applicaties te maken, deze versie gratis en net zo legaal is als de versie die ik zou kopen met de aanbieding.
Als je het puur om het leren gaat kan je ook een 2e hands boek halen, en een gratis editor gebruiken (webmatrix).
Het gaat (uiteraard) niet puur om het leren, maar ook om er straks wat zinnigs mee te kunnen maken. Boeken kopen op zich is het probleem ook niet zo, het boek wat in de aanbieding geleverd wordt, is voor VB2005 ook te krijgen (alleen niet met zo'n leuke aanbieding) dus daar zal het niet aan liggen.
Wat is Webmatrix precies??? Ken het niet en weet dus ook niet wat ik me daarbij moet voorstellen...
toch kan je met de 2005 express versie een heel eind kan komen hoor. Ik zou me daar op richten, en dan eventueel specifiek op mobile gebied
.NET Framework 1.1 en 2.0 naast elkaar lijkt mij niet te kunnen, maar ik heb al wel ergens gelezen dat idd VB6.0 en 2003 op een machine prima samen kunnen werken. Vanuit dat oogpunt lijkt het me inderdaad ook geen probleem om 2003 en 2005 naast elkaar te zetten en dan zou 2003 dus logischerwijs inderdaad ook met 2.0 om moeten kunnen gaan.

Na deze eerste twee replies denk ik dat ik misschien inderdaad beter die 107 euro's effe ga sparen en wellicht in de 2005 versie ga steken als ik daadwerkelijk meer wil dan Express mij kan bieden momenteel.
Wil ik toch nog van de gelegenheid gebruik maken om te vragen of je ergens in je favorieten nog wat interessante links hebt staan naar Tutorials of andere interessante documenten (waarmee ik niet verlang dat je het web gaat afzoeken, want dat kan ik prima zelf) welke je zelf eventueel gebruikt hebt in het verleden.
DDemolition schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 19:32:
Het is een beetje voor wie je je applicaties gaat bouwen.
.NET framework 2 is bij de client verplicht met versie 2005.
De applicaties die ik wil gaan maken zijn vooral voor eigen gebruik op het werk.
Recent zijn wij gemigreerd van een "oud" Unix-pakket naar SAP en daarbij zijn wat oude programma's verloren gegaan/onbruikbaar geworden die ik nogal eens gebruikte om wat dingen na te kijken. Die programma's wil ik nu zelf gaan ontwikkelen en daarvoor gebruik ik momenteel dus 2005 Express.

[ Voor 12% gewijzigd door Deevay op 07-03-2006 19:38 ]

• CaptBiele
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-08-2021

CaptBiele

No Worries!

webmatrix
Hier staan ook veel tutorials. En natuurlijk MSDN. ik weet zeker dat je inderdaad ook zelf het internet kan afstruinen :)

En ik draai zelf ook 1.1 naast 2.0, en heb tot nu toe geen problemen gehad.

• MacWolf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-09-2024
Als je van plan bent om te gaan werken met databases en er is een grote kans dat je ook zal gaan werken met datasets, dat is het zeker aan te raden om voor Visual Studio 2005 te gaan. De manier hoe alleen al met data adapters wordt gewerkt is een hele vooruitgang IMHO. Ook kun alle tabellen in een database slepen naar de dataset designer en de relaties worden automatisch meegenomen (iig als je SQL Server gebruikt). Volgens mij was die feature nog niet aanwezig in 2003 en het maakt het geheel net een beetje fijner om in te werken.

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.

• SlowMeDown
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-02 11:29
.NET Framework 1.1 en 2.0 naast elkaar lijkt mij niet te kunnen, maar ik heb al wel ergens gelezen dat idd VB6.0 en 2003 op een machine prima samen kunnen werken. Vanuit dat oogpunt lijkt het me inderdaad ook geen probleem om 2003 en 2005 naast elkaar te zetten en dan zou 2003 dus logischerwijs inderdaad ook met 2.0 om moeten kunnen gaan.
Voorgaande kun je maar beter uit je hoofd zetten, want hier klopt helemaal niks van. Het .NET framework is vanaf het begin ontworpen om naast elkaar te kunnen draaien (SxS of te wel Side by Side Execution). Je kunt dus zonder problemen het .NET framework 1.1 en 2.0 naast elkaar draaien op een en dezelfde machine.

Het is echter onmogelijk om vanuit Visual Studio 2003 software te maken voor het .NET framework 2.0. Andersom gaat ook niet. Dus vanuit Visual Studio 2005 kan geen software geschreven worden voor het .NET framework 1.1.

Visual Studio 2003 en 2005 (net als het .NET framework 1.1 en 2.0) kunnen prima tegelijkertijd op 1 PC geinstalleerd zijn.

Tenzij je dringende redenen hebt, zou ik uitdrukkelijk de 2005 versie aan raden. Op gigantisch veel vlakken zijn diverse verbeteringen en uitbreidingen gedaan waar ik niet meer zonder zou willen.

Verwijderd

Ik werk zelf ook met vs 2003 en vs 2005 naast elkaar, ik werk veel liever met vs2005 met name omdat vs 2005 heerlijke uitbereidingen en verbeteringen heeft.

Er is wel nadelen met overstap van vs 2003 naar vs 2005 , voorbeeld isdat er geen automatisch dll (build website) wordt aangemaakt in vs2005, wat ik veel liever heb dan 'Publish Website'.

Programmeren met Vs2005 werkt 2x lekkerder dan vs2003, dat is waarom ik overgestapt bent op vs2005 (vs2003 voor oude applicaties ) .

Als je pas begonnen bent met VB.NET, zou ik meteen beginnen met VS 2005 (niet web developer, te beperkt). Dat is wat je wilt he ;).

mijn tip dus: koop een mooie Vs 2005 (geen web developer express), je krijgt geen spijt van ;), antwoord over framework heb je al... :)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2006 16:24 ]

• cowgirl
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-12-2025
Verwijderd schreef op maandag 13 maart 2006 @ 16:21:
Er is wel nadelen met overstap van vs 2003 naar vs 2005 , voorbeeld isdat er geen automatisch dll (build website) wordt aangemaakt in vs2005, wat ik veel liever heb dan 'Publish Website'.
http://webproject.scottgu.com/

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-02 11:25

Bosmonster

*zucht*

Wat kun je met de 2005 Express editie niet dat je denkt met 2003 Learning Edition wel te kunnen?

• Deevay
SlowMeDown schreef op maandag 13 maart 2006 @ 11:47:
[...]

Voorgaande kun je maar beter uit je hoofd zetten, want hier klopt helemaal niks van. Het .NET framework is vanaf het begin ontworpen om naast elkaar te kunnen draaien (SxS of te wel Side by Side Execution). Je kunt dus zonder problemen het .NET framework 1.1 en 2.0 naast elkaar draaien op een en dezelfde machine.

Het is echter onmogelijk om vanuit Visual Studio 2003 software te maken voor het .NET framework 2.0. Andersom gaat ook niet. Dus vanuit Visual Studio 2005 kan geen software geschreven worden voor het .NET framework 1.1.

Visual Studio 2003 en 2005 (net als het .NET framework 1.1 en 2.0) kunnen prima tegelijkertijd op 1 PC geinstalleerd zijn.

Tenzij je dringende redenen hebt, zou ik uitdrukkelijk de 2005 versie aan raden. Op gigantisch veel vlakken zijn diverse verbeteringen en uitbreidingen gedaan waar ik niet meer zonder zou willen.
Helemaal duidelijk dit. Echt dringende redenen om voor 2003 te kiezen heb ik niet, buiten het eventueel gebruik willen maken van de mooie aanbieding op computer collectief. Vandaar natuurlijk ook mijn vraag hier.
Verwijderd schreef op maandag 13 maart 2006 @ 16:21:
Dit is een van de dingen waar ik al een beetje bang voor was/ben, dat ik bij overstappen op problemen zou stuiten. Een reden extra om het dus bij de 2005 te houden.
mijn tip dus: koop een mooie Vs 2005 (geen web developer express), je krijgt geen spijt van ;), antwoord over framework heb je al... :)
Aankoop van VS2005 moet nog heel even op zich laten wachten. Zoals gezegd, ik begin net te programmeren met 2005 Express Edition en wil niet 389 euro's weggooien als blijkt dat ik niet lang ga werken met het pakket. Voorlopig kan ik me wel redden met de Express versie
Bosmonster schreef op maandag 13 maart 2006 @ 17:23:
Wat kun je met de 2005 Express editie niet dat je denkt met 2003 Learning Edition wel te kunnen?
Met de express editie kan ik geen mobiele applicaties schrijven en dat is uiteindelijk wel waar ik naartoe wil, met name voor mijn werk. Dit is echter niet iets wat in de komende paar maanden MOET gebeuren, dus ik heb nog even tijd.

Bedankt voor alle reacties en adviezen. Ik hou het voorlopig bij de 2005 Express Edition totdat ik de taal (talen) voldoende beheers en wat financiële middelen beschikbaar heb voor het aanschaffen van VS2005.

Pagina: 1