Internet geblokeerd; kabel uit en in: internet werkt

Pagina: 1
Acties:

• dEUSdude
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Rare titel, maar hopelijk met wat uitleg wat duidelijkheid:

Huidige situatie:

Speedtouch 510.v4 --> 15 meter utp --> (simpele) switch --> 1) a.p. (met 1 a 2 laptops dmv WiFi) & 2) pc direct eraan.
Pc's: allemaal WinXP pro, allemaal met windows firewall.
Allemaal ook 'gehitman pro-ed', geen verschil.

Nu is het feit dat soms (op hele ongewone tijden) het internet geblokeerd wordt. Op de modem zijn alle 3 de lampjes groen (dus verbinding blijft goed). Maar verbinding maken met http://10.0.0.138/ krijgt geen response. Als ik dan, of bij de modem het utp snoer eruit en weer erin doe, of bij de switch het snoer van de modem eruit en weer erin doe, is het internet weer gedeblokeerd, en werkt alles weer alsof er niets gebeurd is.
Het is dus niet zo dat de modem offline gaat: de interne teller loopt gewoon netjes door (staat nu op 4 dagen, al is dat ook niet helemaal goed, maar dat terzake).
Ik heb het utp snoer tussen modem en switch recent vervangen ter controle.

Zou dit het gevolg kunnen zijn van een brakke modem uit de 510.v4 serie? Ik heb gekeken, maar volgens mij is het niet uit de 3ES serie.
Het gebeurd zelfs als er maar 1 pc aanstaat, maakt niet uit welke.
Ik weet niet wat er gebeurd met het interne netwerk als deze situatie zich voordoet; ga ik op letten.
Heeft iemand hier mee te maken gehad? Iemand misschien een oplossing?
Twee pc's (1 pc en 1 laptop) zijn zonder dhcp, eentje met. Zou dat nog iets kunnen zijn?

Alvast bedankt voor de moeite

[ Voor 6% gewijzigd door dEUSdude op 07-03-2006 19:12 ]

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:15
Zou kunnen dat je speedtouch brak is maar wat net zo goed kan is dat je switch het aan het begeven is. Wat voor merk switch is het?

• dEUSdude
  • Niet online
Target, gaat al zo'n jaartje of 4 mee.
Maar het rare is, als ik dus de kabel uit de modem haal (en dus niets aan de switch doe), de verbinding opeens wel werkt. Dus, zo lijkt het, wordt er niets met de switch gedaan...

• tauri
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-03 15:08

tauri

Wie dit leest is gek :P

Is het niet dat je DHCP-lease afgelopen is ?
Dan heb je geen internet meer

en door de kabel erin en eruit te halen krijg je een nieuwe lease waardoor je dus weer internet heb
daar zou je even naar kunnen kijken

D3 Witch docter

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:12

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Goed punt.

In de Speedtouch kun je de lease ook op "infinite" zetten. Hierdoor zijn je leases oneindig geldig, en heb je dit probleem niet meer. (als het tenminste de oorzaak is)

[ Voor 15% gewijzigd door DrivinUCrazy op 07-03-2006 19:26 ]

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Verwijderd

Zou inderdaad heel goed je Speedtouch kunnen zijn ja... Het hoeft er geen uit de 3ES serie te zijn, ik had er ééntje die begon met 3EC: ook brak. Alles waar 3 voor staat heeft "verhoogde kans op vage problemen" voor zover ik weet. Als het begint met DSL niet.

Overigens hoeft het niet per se zo'n brakke te zijn natuurlijk, elk apparaat kan uiteraard kuren gaan krijgen. Staat er nog wat interessants in het log van je ST?

En die DHCP-lease is ook een hele goeie ja, kijk dat eerst eens na! Je computer even een statisch IP geven werkt natuurlijk ook, als je dat al niet had.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2006 19:29 ]

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

De lease op oneindig zetten doe je trouwens zo:
- log in op 10.0.0.138 (gewoon intikken in de adresbalk van je internetbrowser) Dit ip-adres schijnt tegenwoordig ook 192.168.1.254 te zijn, dus als de eerste niet werkt kun je deze ook proberen.
- ga naar 'Advanced'
- ga naar 'DHCP'
- ga naar 'DHCP server', daarna naar 'server leases'
- klik op het pijltje/driehoekje voor de netwerkverbinding. Je krijgt nu in de onderste regel wat opties te staan, waaronder het vastleggen van de lease. Volgens de nederlandstalige handleiding voor versie 4.2.7 zou dit 'vergrendelen' heten, of de engelse variant hierop.

[ Voor 36% gewijzigd door DrivinUCrazy op 07-03-2006 19:44 . Reden: even de manual erbij gehaald ]

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• dEUSdude
  • Niet online
Kijk, hier heb je wat aan, echter, mijn laptop, waar ik het meest mee werk heeft een statische ip, dus dat is het niet. Ik heb voor die ene die wel op DHCP zit gedaan. Dank daarvoor.
Verwijderd schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 19:28:
Zou inderdaad heel goed je Speedtouch kunnen zijn ja... Het hoeft er geen uit de 3ES serie te zijn, ik had er ééntje die begon met 3EC: ook brak. Alles waar 3 voor staat heeft "verhoogde kans op vage problemen" voor zover ik weet. Als het begint met DSL niet.

Overigens hoeft het niet per se zo'n brakke te zijn natuurlijk, elk apparaat kan uiteraard kuren gaan krijgen. Staat er nog wat interessants in het log van je ST?
Mijn speedtouch begint wel met DSL, dus daar kan het niet eens aan liggen.

Mijn system log is trouwens ook niet echt lekker, denk ik:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
06 days 02:48:42

NAPT Protocol: TCP Open port: 21 Helper: FTP => ok
06 days 02:48:42

06 days 02:48:35

06 days 02:48:33

06 days 02:47:55

06 days 02:47:25

06 days 02:45:42

06 days 02:45:42

En dat gaat nog eventjes door...
En bij NAPT: There are no NAPT entries defined!...

[Edit]: Dit is ook niet echt goed...: bij de system log: ŸðåŸðåŸðåŸð
Even een plaatje:

Afbeeldingslocatie: http://heppie.nl/images/t_speedtouch.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door dEUSdude op 07-03-2006 19:59 ]

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Dat kan wel kloppen, de Speedtouch ondersteund UPnP. (als ik het goed heb staat dat voor Universal Plug & Play) Dat zorgt er voor dat als je pc een poort wil openen, dat vanzelf gebeurd. Sommige mensen zeggen dat dit onveilig is, maar ik vind dat zelf nogal meevallen. Ik vind het juist gemakkelijk, omdat ik regelmatig dezelfde programma's op verschillende pc's gebruik. (beter gezegd, ik werk op mijn laptop of op de desktop, maar altijd maar op één tegelijk. Dan vind ik het wel handig als de nodige poorten zich automatisch aanpassen)

In je NAPT tabel zet je de verwijzingen die vast ingesteld moeten blijven, en die dus worden onthouden. In jouw geval dus (nog) niets.

UPnP kun je ook uitzetten trouwens, weer inloggen in het modem en even naar de term UPnP zoeken.

[Edit] Die edit had ik dus nog niet gezien. Die melding snap ik ook niet. :P Wel heel vreemd.

[ Voor 7% gewijzigd door DrivinUCrazy op 07-03-2006 19:59 ]

• dEUSdude
  • Niet online
Ja, vergeten erbij te zeggen, UPnP heb ik uitstaan.

[Edit]: edit op jouw edit: ja, inderdaad. Heel raar. Snap daar heel weinig van, heb ik nog nooit eerder gezien...

[ Voor 54% gewijzigd door dEUSdude op 07-03-2006 20:02 ]

Verwijderd

Ik wel - ik heb soortgelijke meldingen vrij veel gehad in m'n ouwe ST 510i, 't is gewoon garbage en er is ook geen pijl op te trekken wanneer het gebeurd. Bij mij werkte de ethernetpoort gewoon wel trouwens, maar mijn intrainsnelheid zakte steeds verder in. Ik begon op 3200, eindigde op 2140 en toen vond ik 't welletjes zoals je begrijpt. :)

Als ik TS was zou ik even een ander modem gaan proberen, ik ben destijds langs de Primafoon gegaan op aanraden van JvS en heb een 546 gekocht. Van te voren even gevraagd of ze deden aan terrugave: dat deden ze, mits netjes verpakt in originele doos en de hele rataplan, je kent 't wel. Wellicht kan je ook proberen een andere poort in je switch te gebruiken, kijken of dat wat oplost.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2006 20:08 . Reden: Ik wel dus ;) ]

• dEUSdude
  • Niet online
Okay, dus volgens jou is het een modem probleem (had ik in mijn achterhoofd wel gedacht).
Die ST 546 werkt wel goed?
Is het dan niet verstandiger om direct over te gaan naar een andere modem? Dit is nl. mijn 2e of 3e speedtouch in enkele jaren.

Verwijderd

dEUSdude schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 20:13:
Okay, dus volgens jou is het een modem probleem (had ik in mijn achterhoofd wel gedacht).
Die ST 546 werkt wel goed?
Is het dan niet verstandiger om direct over te gaan naar een andere modem? Dit is nl. mijn 2e of 3e speedtouch in enkele jaren.
Het heeft er alle schijn van, vooral ook omdat je het probleem niet oplost bij het herinpluggen van de kabel van je switch naar je PC, maar enkel en alleen van je Speedtouch.

Die ST 546i werkt perfect, hij trained netjes in op 6144/768, vertoont geen garbage in de logfiles, ik krijg alleen SNMP niet lekker werkend met de laatste firmware, maar da's eigenlijk een luxeprobleem. Zitten 4 ethernetpoortjes op ook, wat ook nooit weg is. Voorts is 'ie gewoon weer wat nieuwer en is 'ie ADSL2+ ready (andere chipset, geen Alcatel meer), ook wellicht een reden om te overwegen. :)

Bij overstappen naar een ander modem bedoel je van merk wisselen neem ik aan? Dat moet je natuurlijk zelf weten, maar ik zou toch de gok wagen op een 546. Die Speedtouches (en dan met name de 510's) zijn eigenlijk - althans hier in Nederland - zo'n beetje de eerste modems die massaal door consumenten gebruikt werden, dus de kinderziekten zijn er nu toch onderhand wel uit mag ik hopen. Ik heb in ieder geval nog geen problemen gehad met m'n 546. Komt bij dat deze modems ook aanbevolen/meegeleverd door/worden bij veel internetproviders, dus ze kunnen daar ook support op leveren.

Dus in een notendop: probeer sowieso een ander modem, overstappen op een ander merk zou ik niet direct aanraden. Het wordt een ander verhaal als je die 546 gekocht hebt en na een jaar ook vaag gaat doen natuurlijk. :)

• dEUSdude
  • Niet online
Dank chz, en natuurlijk iedereen die meegeschreven/gelezen/gedacht heeft.

Ik morgen de Primafoon lastig vallen en toch zo'n 546 modem bedingen onder de garantie van terugbrengen.

Dank.

• dEUSdude
  • Niet online
Om de thread af te maken. Ik heb net een Speedtouch 546 gekocht. Alles werkt weer, kijken hoe lang dit gaat werken.
De nieuwe modem kwam net op tijd: de oude modem viel elke dag zeker 1x per uur uit. Niet echt mee te werken...

Nogmaals dank voor de hulp.

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

DrivinUCrazy schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 19:58:Sommige mensen zeggen dat dit onveilig is, maar ik vind dat zelf nogal meevallen. Ik vind het juist gemakkelijk, omdat ik regelmatig dezelfde programma's op verschillende pc's gebruik.
Ja, inderdaad. Ik doe mijn deur ook nooit op slot. Sommige mensen zeggen dat dit onveilig is, maar ik vind dat zelf nogal meevallen. Ik vind het juist gemakkelijk, omdat ik regelmatig door die deur heenmoet. :o

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Ja, maar wacht even. Ik heb wel overal een firewall draaien en ik bekijk de logboeken regelmatig. Je moet er wel je hoofd bij houden natuurlijk, maar dat is met alles zo. De poorten gaan dus ook niet van buitenaf open, maar wel van binnen.

Je kunt het dus beter vergelijken met een deur die vanzelf dichtvalt. Van binnen kun je die wel open doen, van buiten niet. Daarnaast heb ik er ook nog een bewakingssysteem bij zitten.

Pagina: 1