Toon posts:

[HTML CSS]Teksvak properties noob vraag

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sorry beste Tweakers, ik zal ongetwijfeld een zeer beginnend vraagje stellen. Helaas voor mij, lachwekkend voor jou..
Wie of wie kan mij verder op weg helpen, Goeglen en Searchen hier levert me weinig op..:-((
Mn vraag :
Ik wil een tekstvak maken waarvan de eerste regels van het artikel te zien zijn, waarna er volvolgens op Read more of Lees meer geklikt kan worden. Daarna klapt de rest van de tekst er onder uit...Is voor een site waar elke week wat nieuws opkomt...
Heb een voorbeeldje bijgevoegd...
Afbeeldingslocatie: http://djtoebosch.energetix.nl/voorbeeld-2.gif

Ook zou ik daarn anog graag willen weten of het veel werk is om gebruikers dan zelf te ksten te kunnen laten bijvoegen? Waar moet ik dan naar kijken..CSS, XHTML? Wie helpt me ff op weg en weet wat ik bedoel

Alvast bedankt..

• Rowanov
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Rowanov

Kop eens wat anders...

Gebruikers zelf teksten laten bijvoegen wordt een serverside taal als php (makkelijkst om te leren imho). De "read more" oftewel snippet van je stukje tekst kan je ook serverside regelen.

Edit: wat weet je zelf al van het maken van webpagina's af? Dan kan ik je misschien voor jou nuttige links geven aan de hand daarvan.

[ Voor 29% gewijzigd door Rowanov op 07-03-2006 18:55 ]

Verwijderd

Topicstarter
Rowanov schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 18:54:
Gebruikers zelf teksten laten bijvoegen wordt een serverside taal als php (makkelijkst om te leren imho). De "read more" oftewel snippet van je stukje tekst kan je ook serverside regelen.

Edit: wat weet je zelf al van het maken van webpagina's af? Dan kan ik je misschien voor jou nuttige links geven aan de hand daarvan.
OK thanks...ja, ik weet het een en ander van html...zet eenvoudig siteje in elkaar zeg maar..met wat eenvoudig potoshop en flash gepiel..
Echt JS of CSS kennis heb ik niet...
Maar zo'n snippet...server side regelen is me ook beetje vaag, maar kan er igg op gaan zoeken...
Echt reageren is mss later ook pas belangrijk..wil eerst die simpele tekst die openklapt..

• blizt
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 29-09-2025

blizt

Wannabe-geek

Het openklappen van die tekst zou je het beste met javascript doen en dan eventueel met een serversidetaaltje voor de mensen die geen JS ondersteunen. ;)
Maar als ik dit zo hoor, zou ik jou aanraden om eerst behoorlijk HTML te gaan leren, vervolgens CSS en dan ofwel JS (clientside scripting) ofwel een serversidetaal (PHP, ASP(.NET), JSP, Ruby, Python... dat moet je zelf maar kiezen ;) ).

United we stand, and divided we fall

• Robbbert
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 01-03 12:58
Je zou het volgende kunnen doen:

1. Geef je uitklappende tekst een id (bijvoorbeeld 'antwoord') en geef als style "display: none"

2. Maak een Javascriptje met daarin zoiets als dit:
code:
1
2
3
4
function uitklappen(element)
{
   document.getElementById(element).style.display = "";
}

Als bij de style display op 'none' staat zal de tekst niet zichtbaar zijn. Als display geen waarde heeft wordt alles standaard zichtbaar.

3. En zet dan in de link:
code:
1
<a href="#vraag" OnClick="uitklappen('antwoord')">

Als ik me niet vergis zou zoiets moeten werken. Je kan als je serverside aan de slag gaat Javascript beter vervangen door PHP, ASP of iets dergelijks. Weer inklappen moet op zo'n manier ook wel lukken.

Verwijderd

Topicstarter
Robbbert schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 19:27:
Je zou het volgende kunnen doen:

Als ik me niet vergis zou zoiets moeten werken. Je kan als je serverside aan de slag gaat Javascript beter vervangen door PHP, ASP of iets dergelijks. Weer inklappen moet op zo'n manier ook wel lukken.
He hardstikke bedankt, dit werkt....maar klopt het dat ik dan voor elk stukje tekst nieuwe JS moet toevoegen aan de HEAD van de pagina.....zo, ja laadt die pagina dan niet steeds langzamer, of zit ik mis?

Edit: En er is dus ook geen simpel wordpress/php achtig scriptje wat je in een html pagina kan plakken en waar je dus artikeltjes in zet?

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2006 19:38 ]

• marko77
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-05-2025
Het js script wordt hergebruikt he :)

dus je hoeft die niet elke keer opnieuwe toe te voegen, alleen de aanroep zal anders zijn (per bericht een andere id oid)

Mijn rig

• -Lars-
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 19:34:
[...]
Edit: En er is dus ook geen simpel wordpress/php achtig scriptje wat je in een html pagina kan plakken en waar je dus artikeltjes in zet?
Nee, voor een behoorlijk uitgebreid systeem als waar jij waarschijnlijk op doelt, bestaan geen simpele scriptjes. Het uitvouwen is nu enigzins regelt, maar wanneer je ook nog wilt dat leden zelf content kunnen toevoegen, en later ook wellicht kunnen reageren, dan wordt het ingewikkeld.

Je moet er rekening mee houden dat:
  • Niet alle leden HTML/CSS/JS kunnen, dus je zult een soort van simpel UBB-systeem moeten hebben en templates, om uniformiteit en correctheid van de sites te waarborgen.
  • Niet iedereen zou moeten mogen posten, dus je moet de zooi beveiligen.
  • Het moet uitbreidbaar zijn (later wil je wellicht de mogelijkheid om polls te kunnen maken, of een ratingsysteem zoals op T.net)
Je hebt voor dit en al het andere dat er bij komt kijken behoorlijk wat code nodig. Je copy/paste dus niet eventjes een simpel scriptje in een HTML-pagina. Ga eens op zoekm naar de mogelijkheden die een CMS je zou kunnen bieden. Dit komt waarschijnlijk zeer dicht in de buurt van wat jij wilt, hoewel het nu wellicht nog iets te uitgebreid zal zijn.

Je zult in ieder geval serverside wat moeten doen, dus met alleen JS/CSS/(X)HTML redt je het niet. Deze talen zijn clientside, terwijl je artikelen op je server wilt opslaan (waarschijnlijk in een database), omdat ze centraal bereikbaar moeten zijn.

Verwijderd

Topicstarter
-Larz- schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 09:30:
[...]

Nee, voor een behoorlijk uitgebreid systeem als waar jij waarschijnlijk op doelt, bestaan geen simpele scriptjes. Het uitvouwen is nu enigzins regelt, maar wanneer je ook nog wilt dat leden zelf content kunnen toevoegen, en later ook wellicht kunnen reageren, dan wordt het ingewikkeld.

Je moet er rekening mee houden dat:
  • Niet alle leden HTML/CSS/JS kunnen, dus je zult een soort van simpel UBB-systeem moeten hebben en templates, om uniformiteit en correctheid van de sites te waarborgen.
  • Niet iedereen zou moeten mogen posten, dus je moet de zooi beveiligen.
  • Het moet uitbreidbaar zijn (later wil je wellicht de mogelijkheid om polls te kunnen maken, of een ratingsysteem zoals op T.net)
Je hebt voor dit en al het andere dat er bij komt kijken behoorlijk wat code nodig. Je copy/paste dus niet eventjes een simpel scriptje in een HTML-pagina. Ga eens op zoekm naar de mogelijkheden die een CMS je zou kunnen bieden. Dit komt waarschijnlijk zeer dicht in de buurt van wat jij wilt, hoewel het nu wellicht nog iets te uitgebreid zal zijn.

Je zult in ieder geval serverside wat moeten doen, dus met alleen JS/CSS/(X)HTML redt je het niet. Deze talen zijn clientside, terwijl je artikelen op je server wilt opslaan (waarschijnlijk in een database), omdat ze centraal bereikbaar moeten zijn.
Zo dan, daar kan ik iets mee...duidelijk uitgelegd thanks!!!
Zal toch idd de kant van content management uitgaan....hmmm....eens zoekken op gebruiksvriendelijke pakketen :-)

• ChrisM
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:42
Het beste CMS: Joomla! :)

[ Voor 7% gewijzigd door ChrisM op 08-03-2006 10:17 . Reden: Het was de ]

Verwijderd

Topicstarter
Hardstikke bedankt voor die tip....Ik gisterochtend Joomla ingegoogled...Tutorial gelezen en vervolgens deze CMS based site gemaakt. Binnen 1 dag met nekel wat basic htnl kennis en dreamweaveren... http://www.agriaids.org.za
Echt geweldig systeem, precies wat ik zocht...thnx....
Pagina: 1