Draadloos netwerk met Speedtouch 546 en WRT54G

Pagina: 1
Acties:

• Scott
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02:59

Scott

Ik ben, dus ik tweak

Topicstarter
Ik heb een probleempje met het opzetten van een webserver, die achter een router en Speedtouch 546i hangt. Allereerst: de webserver zelf is goed ingesteld en daar hoeft niks aan veranderd te worden.

Het probleem: Ik heb dus een Speedtouch 546i, die verbonden is met een Linksys WRT54G. De linksys verdeelt het internet verder over de verschillende computers in het netwerk. Eén van die computers, is de webserver, die voor iedereen op internet toegankelijk moet zijn. Ik krijg dit echter niet voor elkaar, heb er al vele uren mee zitten stoeien, maar ik ben weer precies waar ik was net na de firmware-upgrade (de firmwareversie is nu 5.4.0.14). Ja, na de firmware-upgrade, want het stomste is nog wel dat vóór die upgrade, hij het wel normaal deed. De upgrade heb ik doorgevoerd in de hoop dat de nieuwe versie wel NAT-loopback ondersteunt, in tegenstelling tot de vorige versie.

Ik heb ongeveer elke instelling wel gehad, en allemaal werkten ze niet of maar half. Ik heb uiteraard ook gezocht, alleen er was eigenlijk geen enkel topic dat eenzelfde probleem had als de mijne. Ook de GoTwiki heb ik doorgekeken. Daar stond inderdaad handige informatie bij, alleen bij het activeren van dat, kon ik de server wel op via het externe ip-adres, maar had ik geen internet meer. Ook dat werkte dus niet.

De instellingen die ik nu heb:

Speedtouch

IP-adres: 10.0.0.138
DHCP: aan
Poort 80 is geforward naar de WRT54G

WRT54G

IP-adres 10 series (door modem gegeven): 10.0.0.150
IP-adres 192 series: 192.168.1.1
DHCP: uit
Poort 80 is geforward naar de server in het netwerk (192-series).

Ik heb in de GoTwiki nog meer oplossingen gelezen, maar die waren allemaal voor de vorige firmware en de interface is nu heel anders en ik kan verschillende onderdelen niet vinden (bijvoorbeeld het Default Server gedeelte),

Ik hoop dat ik genoeg informatie gegeven heb, zoniet dan zal ik die er nog bijgeven.

edit:

Topictitel is niet duidelijk zie ik nu :{ TR is ingediend :z

Verwijderd

Controleer de instellingen van de firewall van je 546 eens, met name de "strengheid" van 't ding. Ik weet even de letterlijke term niet die ze er voor gebruiken, maar je moet dus niet de optie hebben aanstaan dat 'ie helemaal niks doorlaat. Je moet die optie hebben die er voor zorgt dat alleen poorten doorgelaten worden die in je forwardtabel staan.

Meteen nog iets wat me te binnen schoot;

Als je de firmware-upgrade volgens "het boekje" hebt uitgevoerd heeft je modem zijn instellingen ook verloren, het kan dus zomaar zijn dat als je een infinite DHCP-lease had ingesteld naar je WRT54G toe vóór de nieuwe firmware, dat deze nu dus niet meer aanwezig is (zodoende WRT54G ander IP -> niet-werkende forward). Controleer dat ook even.

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2006 11:38 ]

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17-04 16:22
doe eens het volgende:

De kabel van de ST546 in een van de LAN poorten van de WRT54G, dus NIET de WAN poort.

Al je pc's even op DHCP zetten of ze een IP geven in de 10.0.0.150 - 10.0.0.180 reeks

In de ST546 poort 80 forwarden naar de webserver.

Een eventuele andere oplossing is de volgende:

In ST546 poort 80 forwarden TCP en UDP naar 10.0.0.150 (je router). Zo zou het ook moeten werken, maar ik zou voor de eerste oplossing gaan gezien het feit dat je dan geen dubbele NAT hebt.

Succes!

• Scott

Scott

Ik ben, dus ik tweak

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 11:37:
Controleer de instellingen van de firewall van je 546 eens, met name de "strengheid" van 't ding. Ik weet even de letterlijke term niet die ze er voor gebruiken, maar je moet dus niet de optie hebben aanstaan dat 'ie helemaal niks doorlaat. Je moet die optie hebben die er voor zorgt dat alleen poorten doorgelaten worden die in je forwardtabel staan.

Meteen nog iets wat me te binnen schoot;

Als je de firmware-upgrade volgens "het boekje" hebt uitgevoerd heeft je modem zijn instellingen ook verloren, het kan dus zomaar zijn dat als je een infinite DHCP-lease had ingesteld naar je WRT54G toe vóór de nieuwe firmware, dat deze nu dus niet meer aanwezig is (zodoende WRT54G ander IP -> niet-werkende forward). Controleer dat ook even.
Wat je bedoelt met de strengheid snap ik niet goed, weet je misschien waar ergens ik dit kan vinden ? Ook in de toolbox waar ik de poorten forward ?

Ik heb de firmware-upgrade inderdaad volgens het boekje doorgevoerd, alleen wat je bedoelt met een infinite DHCP-lease weet ik niet en heb hier ook niks over kunnen vinden verder. Weet dus ook niet of het nodig is dat dit aan danwel uit staat..
tha_bulldog schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 12:31:
doe eens het volgende:

De kabel van de ST546 in een van de LAN poorten van de WRT54G, dus NIET de WAN poort.

Al je pc's even op DHCP zetten of ze een IP geven in de 10.0.0.150 - 10.0.0.180 reeks

In de ST546 poort 80 forwarden naar de webserver.

Een eventuele andere oplossing is de volgende:

In ST546 poort 80 forwarden TCP en UDP naar 10.0.0.150 (je router). Zo zou het ook moeten werken, maar ik zou voor de eerste oplossing gaan gezien het feit dat je dan geen dubbele NAT hebt.

Succes!
Dat laatste had ik dus gedaan (alleen TCP, maar dat was ook zo vóór de upgrade), maar dit is dus juist wat er niet werkt (gek genoeg). Ik kan wel dingen gaan proberen zoals jij zei, maar het moet toch op de manier waarop ik het nu aangesloten heb ook wel kunnen werken ? Dat deed het eerst wel namelijk :)

Verwijderd

ScottB schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 16:19:
[...]
Wat je bedoelt met de strengheid snap ik niet goed, weet je misschien waar ergens ik dit kan vinden ? Ook in de toolbox waar ik de poorten forward ?
(ben nu thuis, dus heb nu toegang tot een 546)

Ja, ook in die toolbox, maar niet bij de forwards. Je moet bij "Firewall" zijn, en die moet op een security level van "Standard" staan.
Ik heb de firmware-upgrade inderdaad volgens het boekje doorgevoerd, alleen wat je bedoelt met een infinite DHCP-lease weet ik niet en heb hier ook niks over kunnen vinden verder. Weet dus ook niet of het nodig is dat dit aan danwel uit staat..
DHCP is dat je modem de IP-adressering van je netwerk verzorgt - in plaats van op elke computer in je netwerk handmatig een IP-adres in te gaan voeren kan je met DHCP zorgen dat dit automatisch geregeld wordt (erg handig dus ;)). Dit houdt in dat in principe elke zoveel tijd het IP-adres van een computer kan veranderen, waardoor je poortforward niet meer werkt. De Speedtouch denkt immers nog steeds dat 'ie moet forwarden naar bijvoorbeeld IP 10.0.0.200, terwijl deze nu 10.0.0.230 heeft. Een infinite (cq. oneindige) DHCP-lease is een DHCP IP-adres wat nooit verloopt, en hiermee heb je dat probleem dus niet. Dit kan je instellen bij "Home network" -> "Devices" -> <je webserver> -> "Configure" (rechtsbovenin) -> "Always use the same address" aanvinken.
Dat laatste had ik dus gedaan (alleen TCP, maar dat was ook zo vóór de upgrade), maar dit is dus juist wat er niet werkt (gek genoeg). Ik kan wel dingen gaan proberen zoals jij zei, maar het moet toch op de manier waarop ik het nu aangesloten heb ook wel kunnen werken ? Dat deed het eerst wel namelijk :)
Zoals je het fysiek hebt aangesloten moet het werken ja, het zit 'm volgens mij meer in dat de configuratie van je 546 (nog) niet goed staat doordat 'ie terug is gezet naar fabrieksinstellingen bij de firmware-upgrade. Zorg er dus in ieder geval voor dat je webserver een statisch IP krijgt, of een oneindige DHCP-lease, dan hebben we dat uitgesloten als oorzaak.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2006 16:41 ]

• Scott

Scott

Ik ben, dus ik tweak

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 16:40:
[...]

(ben nu thuis, dus heb nu toegang tot een 546)

Ja, ook in die toolbox, maar niet bij de forwards. Je moet bij "Firewall" zijn, en die moet op een security level van "Standard" staan.
Dan staat-ie goed, bij mij staat hij ook op standard.
DHCP is dat je modem de IP-adressering van je netwerk verzorgt - in plaats van op elke computer in je netwerk handmatig een IP-adres in te gaan voeren kan je met DHCP zorgen dat dit automatisch geregeld wordt (erg handig dus ;)). Dit houdt in dat in principe elke zoveel tijd het IP-adres van een computer kan veranderen, waardoor je poortforward niet meer werkt. De Speedtouch denkt immers nog steeds dat 'ie moet forwarden naar bijvoorbeeld IP 10.0.0.200, terwijl deze nu 10.0.0.230 heeft. Een infinite (cq. oneindige) DHCP-lease is een DHCP IP-adres wat nooit verloopt, en hiermee heb je dat probleem dus niet. Dit kan je instellen bij "Home network" -> "Devices" -> <je webserver> -> "Configure" (rechtsbovenin) -> "Always use the same address" aanvinken.
Dan gaat het daar fout. Ik kom tot Home Network -> Devices, maar daar staat verder niet mn webserver in. De enige drie die daar staan, is de Speedtouch zelf (:?), de WRT54G en één PC, die min of meer direct verbonden is (via de router, die zit in de PC en de Speedtouch zit weer in de router) met de Speedtouch. Ook de andere PC's die in het netwerk zitten, staan daar niet bij.

Als ik echter op de router klik, staat daar niet dat die "always the same address" moet gebruiken. Die heb ik nu wel aangevinkt, maar hij doet het helaas nog niet..
Zoals je het fysiek hebt aangesloten moet het werken ja, het zit 'm volgens mij meer in dat de configuratie van je 546 (nog) niet goed staat doordat 'ie terug is gezet naar fabrieksinstellingen bij de firmware-upgrade. Zorg er dus in ieder geval voor dat je webserver een statisch IP krijgt, of een oneindige DHCP-lease, dan hebben we dat uitgesloten als oorzaak.
De webserver heeft een statisch IP (ik heb DHCP uitgezet in de router), dus dat is uitgesloten. Ik denk echt dat het hem bij die Device settings zit..

Verwijderd

Ok, dat statische IP is dan ook meteen de reden waarom je webserver niet in de DHCP tabel staat van je 546. Niks mis mee.

Ik denk dan toch dat je eens het advies van tha_bulldog op moet gaan volgen, twee keer NAT is sowieso niet nodig en zo voorkom ook dat je alles twee keer moet gaan instellen (net zoals met die forwards nu). Als je de WRT54G gewoon via één van de ethernetpoorten op je Speedtouch aansluit werkt de WRT54G transparant, dus je draadloze functionaliteit enzo hou je gewoon, hij wordt alleen buiten beschouwing gelaten wat betreft poortforwarding enzo. Hoe meer schakels in de ketting...

Een pasklare tip zou ik je niet meer weten te geven.

• Scott

Scott

Ik ben, dus ik tweak

Topicstarter
Hmm, ik heb nu dat nu net geprobeerd, maar toen had ik geen internet meer :?

Even ter controle: zoals het nu is (wel internet dus): Speedtouch in LAN-poort van de router, router in PC 1. Zoals ik heb geprobeerd (geen internet): Speedtouch in PC, router in LAN-poort van Speedtouch.

Klopt dat laatste ? Want dan heb ik dus geen internet...

edit:

Nu staan ineens wel alle computers in de Device List, behálve de webserver 8)7 Ook staat er nog een andere router in, een WAP54G, maar die hebben we helemaal niet..

edit 2: Die hebben we wel, excuses.

[ Voor 36% gewijzigd door Scott op 08-03-2006 21:14 ]

Verwijderd

ScottB schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 19:58:
Hmm, ik heb nu dat nu net geprobeerd, maar toen had ik geen internet meer :?

Even ter controle: zoals het nu is (wel internet dus): Speedtouch in LAN-poort van de router, router in PC 1. Zoals ik heb geprobeerd (geen internet): Speedtouch in PC, router in LAN-poort van Speedtouch.

Klopt dat laatste ? Want dan heb ik dus geen internet...
Even simpel (als het mogelijk is hoor) - plug je webserver nou eens direct in één van de LAN-poorten van je Speedtouch in plaats van via de WRT54G te gaan. Zo laten we de Linksys even helemaal buiten beschouwing en kunnen we die uitsluiten als belemmerende factor.

• Scott

Scott

Ik ben, dus ik tweak

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 20:47:
[...]

Even simpel (als het mogelijk is hoor) - plug je webserver nou eens direct in één van de LAN-poorten van je Speedtouch in plaats van via de WRT54G te gaan. Zo laten we de Linksys even helemaal buiten beschouwing en kunnen we die uitsluiten als belemmerende factor.
Dit is opzich wel mogelijk, maar niet vanavond meer (moet de server helemaal afgebouwd worden enzo). Zal dit morgen eens proberen.

Ik heb wel iets anders vreemds opgemerkt, wat het probleem best wel eens zou kunnen zijn. In de router staat dit:

MAC Address : 00:xx:x:xx:xx:2A

Terwijl, als ik in het modem kijk: Unknown-00-xx-xx-xx-xx-29

Het gaat hierbij om hetzelfde apparaat (de router dus). Het enige dat verschilt is dus het laatste karakter, de rest is allemaal hetzelfde.

Alleen als ik dan weer bij Home Network -> Devices -> Router kijk, staat er dit:

Addressing

Physical Address: 00:xx:xx:xx:xx:2a

Dan herkent-ie hem dus wel weer goed :?
Pagina: 1