Toon posts:

CPU te heet veroorzaakt fouten?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik had vanmiddag ineens blue screens over kernel strap error, reboots etc. en nu krijg ik mijn pc helemaal niet meer opgestart. Soms gaat mijn monitor niet eens aan en soms geeft ie een schijffout aan. Kortom vreemde boel. Nu keek ik in mijn BIOS en zag het volgende:

CPU Temperature: 90*c (Varieert tussen 73 en 93)
Systen Temp.: 41*c
CPU Fan speed: 0 RPM (Maar soms naar 2700)
System Fan speed: 0 RPM
Power Fan speed: 0 RPM

Ik schrok me een hoedje en heb de kast opengemaakt. CPU fan bromt een beetje en wisselt in snelheid. De rest draait gewoon, best vreemd dus. Al denk ik dat die CPU fan het loodje gaat leggen.

Nu vraag ik mij af, kan een te hete CPU dit soort vage fouten ineens veroorzaken? Ben een beetje radeloos.

AMD 1.4 Ghz
512 Mb ram

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:41
Dat kan zeker ja, zeker met temperaturen die boven de 70°C uitkomen kunnen er rare dingen gebeuren.

The devil is in the details.

• bakvis
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07:55

bakvis

Tweakers.Nerd

Ik zou even een andere koeler gaan hale, en nieuwe koelpasta op de cpu doen (aangezien de cpu al een beetje oud is kan de koelpasta ook oud zijn), Mischien is het dan opgelost.

Mijn Specs

• jhu
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-05 23:19

jhu

Een AMD processor van de 1e athlon klasse op 93 graden celsius is inderdaad een probleem.

Het is een wonder dat hij nog iets doet :)

Wisselende temperatuur en wisselende snelheid van je fan kan duiden op een voedingsprobleem.
Meet de voeding eens of leen een voeding bij een buurman.

Zet de cv maar uit moe, die AMD draait nu stabiel

Verwijderd

Het fan is wel schoon? Dat scheelt namelijk een slok op een borrel in de koelprestaties. :) Wat voor koeling is er aanwezig in de kast behalve de CPU fan/cooler?

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-05 07:50
TS heeft wel een toepasselijke avater :P

boven de 80 graden is zeker niet gezond voor een Thunderbird, mijn Thoroughbred B is ooit 107 graden geworden en doet het nog altijd :P

• Crijnn
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 25-10-2025
even een zegje: hoe kan je processor in gods naam zo heet worden? 70 graden+

Ik heb een amd64 3200 en die is met zo'n Zalman koeler ( die ronde koperen ) tijdens het draaien van
half-life2 max 35 graden.

Ik lees ook dat je CPU fan soms 0 RPM is, dat is niet best!

gr.

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-05 07:50
crijn schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 17:12:

Ik heb een amd64 3200 en die is met zo'n Zalman koeler ( die ronde koperen ) tijdens het draaien van

gr.
AMD64's gebruiken over het algemeen een stuk minder stroom dan Thunderbird processortjes ;)

Thunderbird kun je een beetje vergelijken met een Prescott wat dat betreft.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 17:06:
Het fan is wel schoon? Dat scheelt namelijk een slok op een borrel in de koelprestaties. :) Wat voor koeling is er aanwezig in de kast behalve de CPU fan/cooler?
Naja, het is gewoon een standaard kast met een aanzuigende fan en een uitblazende fan in de kast.

Ik zal die fan eens demonteren en schoonmaken.

• hoeretoeter
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19-05 14:37
Fan lijkt me defect te wezen. Tenminste dat zou mijn eerste gok zijn.
Best heel gebruikelijk voor dergelijke oudere fans. (zelf ook al een paar keertjes gehad...) gaan ze brommen en kan het motortje de fan niet meer op snelheid houden etc.

Ik zou de computer niet te vaak met dergelijke temps laten draaien maar gewoon snel ff een nieuwe cooler bestellen.
zelf nu een spire cooler in 3 systemen draaien met veel plezier.
kijk hier eens
http://www.spirecoolers.com/fcc.asp?ProdID=239
en pricewhatch
pricewatch: Spire WhisperRock V SPA04S4-U (Socket A)

Rechtvaardigheid betekent niet dat we allemaal hetzelfde zijn.

Verwijderd

crijn schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 17:12:

gr.
Jouw cpu is ook van een hele andere klasse. De oude athlons werden stukken warmer.

Stof kan idd de boosdoener zijn, haal je koelblok er eens af, maak de boel lekker schoon (stofzuiger enzo) en kijk dan nog eens :)

Verwijderd

Zelfs als je hele fan het niet meer doet (Of je hem voor de gein van de heatsink afhaaldt) dan moet je processor niet zo warm worden. Zoals eerder gezegd, probeer even wat nieuwe koelpasta in combinatie met een nieuwe koeler.

- HyPz

• link_mario
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 27-05 20:23

link_mario

Ofwa?

Heuj das grappig, ik heb ook zoon CPU. Zit er nu ook achter te tikken. Ja, ook mijn CPUboxed fan hield er mee op. Toen ff naar de paradigit gereden, een 120mm fan gehaald en die erop gebouwd. Stuk stiller, mooier(Ledjes :+ ) en cooler.

Zal zo even pics maken, van de originele fan + koelblok heb ik die niet meer(het was een 60mm) omdat die alweer een jaartje of wat dood is. Toen hield m'n nieuwe 80mm er ook mee op(ofja, hij ging kwakkelen zoals jij zegt) en net maar deze erop gezet. Als je hetzelfde koelblok hebt is het een optie, je zet hem gewoon met een schroef heel stevig aangedraaid vast, en het scheeld een hoop werk(in mijn ogen).

Pics over paar minuten
Verwijderd schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 17:27:
Zelfs als je hele fan het niet meer doet (Of je hem voor de gein van de heatsink afhaaldt) dan moet je processor niet zo warm worden. Zoals eerder gezegd, probeer even wat nieuwe koelpasta in combinatie met een nieuwe koeler.

- HyPz
Hier heb je wel degelijk gelijk in, wij kwamen er ook pas na een tijdje achter dat die originele kwakkelde en soms zelfs stilviel. Geen idee hoe lang hij(zij?) zo heeft liggen kwakellen.

[ Voor 29% gewijzigd door link_mario op 07-03-2006 17:39 ]

Verwijderd

jup en je kan ook proberen die cpu fan eens rechtstreeks op de 12volt lijn van je voeding te zetten. als ie het dan wel zonder problemen doet ligt het niet aan je fan :P

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het spul net schoongemaakt en hij start weer normaal op, geen errors of hardwarefouten. Ik heb hem direct maar weer uitgezet, want de cpu fan bromt behoorlijk. Is trouwens ook wel te zien dat hij dood gaat, want normaal als je de pc uitzet dan draait die fan nog even na om vervolgens tot stilstand te komen. Bij mij stopt ie direct, zoveel vaart zit er nog in. :P

Morgen even nieuw spul halen dan maar. Bedankt iedereen.

• EyeWitness
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-05 13:25
link_mario schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 17:36:
Heuj das grappig, ik heb ook zoon CPU. Zit er nu ook achter te tikken. Ja, ook mijn CPUboxed fan hield er mee op. Toen ff naar de paradigit gereden, een 120mm fan gehaald en die erop gebouwd. Stuk stiller, mooier(Ledjes :+ ) en cooler.

Zal zo even pics maken, van de originele fan + koelblok heb ik die niet meer(het was een 60mm) omdat die alweer een jaartje of wat dood is. Toen hield m'n nieuwe 80mm er ook mee op(ofja, hij ging kwakkelen zoals jij zegt) en net maar deze erop gezet. Als je hetzelfde koelblok hebt is het een optie, je zet hem gewoon met een schroef heel stevig aangedraaid vast, en het scheeld een hoop werk(in mijn ogen).

Pics over paar minuten

[...]

Hier heb je wel degelijk gelijk in, wij kwamen er ook pas na een tijdje achter dat die originele kwakkelde en soms zelfs stilviel. Geen idee hoe lang hij(zij?) zo heeft liggen kwakellen.
Still waiting for pics :z

• link_mario
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 27-05 20:23

link_mario

Ofwa?

Hier de Pics, zoals je (lastig) kan zien valt de fan over de geheugenbanken heen, hij zit met een schroef vast, vastgezet zonder het koelblok(of de fangrill) te vervangen. Sorry voor die "paal" elke keer, maar dit zit in de kast en die zit vastgelast. Erg vervelend.

Afbeeldingslocatie: http://img360.imageshack.us/img360/2179/p30700914mo.th.jpg
Totaal shot, links een 80mm fan en in het midden de 120mm.

Afbeeldingslocatie: http://img159.imageshack.us/img159/7725/p30700970fy.th.jpg
Een totaal beeld als de pc uitstaat, hier zie je goed het originele koelblok, en hoe huge de nieuwe fan daar overheen valt. De originele fan was nog iets kleiner dan het blok zelf.

Afbeeldingslocatie: http://img226.imageshack.us/img226/8352/p30701006sn.th.jpg
En de laatste, beetje onscherp maar dat kwam door de lage sluitertijd( met flits ging t nog erger). Niet echt zin(ben nogal ziekjes...) om te gaan pielen met de instellingen, excuses.

O, en let nie tte veel op de kabelzooi want die moet ik nog wegwerken, van 't weekend een keer als ik weer beetje beter ben en tijd heb.

[ Voor 24% gewijzigd door link_mario op 07-03-2006 22:02 ]

Pagina: 1