Verwijderd schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 16:58:
Ik ben bezig een klein bedrijfje aan het opstarten. Nu heb ik een bedrijf een plan voor het netwerk laten opzetten. Nu hebben zei een DHCP/DNS server onder Windows 2003 daarin verwerkt.
Nu hoor ik van mensen dat windows slecht beveiligd is en dat je beter kunt kiezen voor Novell. Nu is mijn vraag waar kan ik informatie hierover vinden(vergelijkingen) of weet hier iemand wat ik het beste kan doen?
Novell is een bedrijf met een hele grote vloot aan producten uiteenlopend van het welbekend Netware tot aan Linux (Novell Linux, SUSE Linux, etc.). Welke van de producten had je in gedachten?
De small business producten van Microsoft hebben aardig wat haken en ogen die je heel erg goed in je hoofd moet houden. Als je verwacht dat het bedrijf flink groeit is het beter om deze producten links te laten liggen omdat het je uiteindelijk erg veel geld kan gaan kosten als je dat niet doet. Een small business variant van Windows 2003 klinkt aardig maar heeft limitaties op het aantal users, domains, etc. waardoor het onmogelijk wordt om er buiten te groeien. Als dit je overkomt of je denkt dat dit gaat gebeuren kun je beter meteen de diverse losse componenten kopen omdat je dit anders alsnog moet doen met als gevolg dat je alles van de oude machine naar de nieuwe moet gaan overzetten (kost flink wat uren, middelen, geld, etc.).
Dit kan trouwens netzo hard op gaan voor small business producten van andere producenten, zorg dat je dat dus heel erg goed uitgezocht hebt!
Volledig hardwarematig kom je op gebied van DHCP en DNS niet tegen, je wil ergens een management interface (via een webinterface, commandline, stukje clientsoftware, etc.) hebben om het e.e.a. te kunnen instellen aan uit te geven IP-ranges e.d. Er draait dus gewoon software op die dingen om het e.e.a.te kunnen regelen en die software is netzo hard onderhevig aan patches, updates en upgrades, al zijn het maar de simpele thuis routertjes waarvan je de firmware kunt upgraden.
Je kunt er trouwens ook voor kiezen om je beheer gewoon uit te besteden en het e.e.a. in te huren. Dat kan misschien een goedkopere en betere oplossing zijn dan zelf de ICT (of alleen IT) te doen.
De oplossingen van Microsoft en Novell zijn vaak prijzig tenzij je naar iets als OpenSUSE kijkt waar je eventueel ook wel een DHCP en DNS server op kunt krijgen. Linux kan voor kleine bedrijfjes een prima oplossing zijn. Denk hierbij aan de aanschafskosten. Een paar distro's om eens naar te kijken zijn SME server (contrib.org) en ClarkConnect (
www.clarkconnect.org) aangezien die zo'n beetje alles aan server bieden wat je ook bij een Windows Small Business en een Netware Small Business krijgt, alleen zijn deze gratis of een stuk gunstiger geprijsd. Ze hebben vaak ook simpele managementtools om de server in te stellen maar toch zul je er wel enige kennis voor moeten op doen (als je linux niet gewoon bent).
Er zijn dus zat mogelijkheden, kwestie van goed filteren